AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.659

Ny (kass) modell på låsbultar

Sida 1 av 2
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Fick igår erfara att BMW bytt från sina låsbultar med splines till en med "blomma" och fräst spår. Konstaterade också att man dragit vinterhjulen med mutterdragare utan momentbegränsare så det gick inte att lossa låsmuttrarna utan nyckeln slant. Letade lite på nätet och fann att även Volvo mfl som har dessa bultar har stora problem med dem om de dras för hårt och att ägare klagar på dessa. Trist att BMW bytt och det påstås att man bytt pga EU som sa att det var för få koder på de med splines och att de var för lätta att lossa utan nyckel.

Allt löste sig bra för mig då det funkade med en ny nyckel. Men en varning iaf att dra de nya bultarna med annat än handkraft!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tråkigt om de skall vara svåra att lossa även för den rättmätiga ägaren.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Var precis och satte på sommardäcken och tjejen före mig i sin Volvo råkade ut för detta. Dom fick bara loss ett däck så det var bara för dom att skruva på det igen och hon fick åka till Volvo för att köpa ny "nyckel".
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Dom nya är guld, dom gamla är skit.

Det är ju knappast konstruktionens fel att idioter drar åt dom med muttermaskin?
Det står uttryckligen på förpackningen (som iofs dom flesta aldrig ser) att dom ska dras med ett visst moment och med handtrack, inga kraftverktyg =muttermaskin
Sen säger ren logik säger att man inte våldför sig på den lilla konturen i nyckeln.

Hela poängen med låsbultar är ju att dom ej ska gå att skruva bort utan nyckel, på den punkten är ju den gamla varianten helt jävla värdelösa då man utan problem slår på en vanlig hylsa och lossar.

Ro
972
Robert J
Hade de vart så mycket säkrare hade jag köpt ditt argument. Mina tog man loss genom att knacka på en hylsa. Så jag vet inte om jag tycker att de är så guld värda.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag antar att dina nya låsbultar är av samma sort som jag köpte på BMW i fjol.
De har en ring runt bulten som gör att vad man än slår på så slirar det bara.
Jag är mycket intresserad av att höra mer ingående hur de fick bort den utan nyckel?
Ro
972
Robert J
Någon ring är det inte på de som säljs nu.
Hur ser de nya ut?
Här är en sida som visar den äldre varianten och McGard låsbultar. Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Mina är av typen med en "blomma" i mitten, dessutom är det påpressat en ring på bulten så lyckas man slå på något på den runda ringen så kommer den ändå bara snurra. Då skiljer det uppenbarligen. Köp den satsen jag har då så har du ett bättre skydd :)

Mina ser ut exakt som Mcgard Spinning collar, fast dom är svarta.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Var i morse och la på sommarhjulen och diskuterade lite kort fälglås med min däckkille. Han sa kort och gott att BMW's (och Volvos nya) är sk-t. Dom går sönder för lätt och sedan blir det massa jobb för dom med att borra och dona. Kunderna tror ju att det är däckkillarna som gör fel men konstruktionen är helt enkelt dålig. Han sa även att vissa BMW-åf rekomenderar sina kunder att köpa andra typer istället då det varit så mycket problem med dom. När jag nämnde McGard så var det samma problem med dom. Han hade klömt in mig mellan två bokade tider så vi han inte komma så lånt som till vilken modell han själv säljer.

Han åsikter är ju i första hand utifrån hans eget perspektiv som däckhandlare och det merjobb dåliga fälglås innebär. Vi som konsumenter vill ju givetvis inte ha fälglås som går sönder eller strular på annat sätt men vi tittar ju även på hur svåra dom är att forcera vid ett stöldförsök...

___
//Ulf
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

En däckmontörs ord säger mig inte ett skit, av dom ca 10 ggr en verkstad av olika anledningar skruvat på mina hjul har dom alltid kört mutterknacken på alla bultar även låsbult. Samma vid åtdragning, hälften av gångerna utan att "få gänga" förhand. På mina gamla fälgar hade jag aluminiumspacers med gänga i spacern, smäll på med smacken utan minsta försäkran om att bulten tagit gänga. Jävla skithögar hela bunten.

Så FU till din referens. Mycket möjligt att den nya typen är känsligare för 500Nm kraftverktyg. Men det är en bieffekt av konstruktionen som prioriterar säkerhet.
Urdåligt argument tycker jag.

Sedan jag skaffade mina nya låsbult i fjol har jag skruvat bort dom själv innan jag åkt till däckverkstan. Allt för att slippa argumentera.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag ifrågasätter inte dig personligen Ulf, ifall det va oklart.
Annars har ju Intera "egna" låsbultar (har funnits i typ 7-8 år). Dessa är vanliga McGuard men med en hylsa monterad så hela bulthålet fylls, dvs omöjligt att komma ut utom med nyckeln då...De är bra dyra, gav 1000 för mina för 5 år sedan...
Länk
Så här ser mina ut, på pricken:) Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Japmax: jag förstår vad du skriver och håller delvis med dig. Och jag tänkte själv också tanken tidigare idag att om man skaffar låsbultar av den "dåliga" typen så kan man ju skruva av/på dom själv innan/efter man får hjulen bytta.

Dom kör med mutterdragare på alla bultar men det jag ändå märkt är att dom inte drar dom lika hårt som t ex BMW- eller VW-verkstäderna gör. Byter ibland själ hjul och har bilen varit inne för t ex bromsbyte sedan förra gången hjulen byttes så sitter alltid dessa bultar mycket hårdare än de som däckverstaden dragit åt.

___
//Ulf
Lite OT men har ni sett Däckteams reklamfilm?
Se 20s in i filmen:

Länk

Visst, det är reklam och arrangerade tagningar men varför vill man förmedla detta slarv?

mvh/ Anders
Min låsbult gick nyss åt h-vete vid byte till sommardäck hos däckverkstad, den kilade fast sig i själva bulten. Så det är väl bara att köpa en ny sats hos BMW. De bytte mot fyra nya vanliga bultar.

Det är säkert sant att mutterdragare ej är optimalt för den låsbara bulten, men jag gissar att kraftig majoritet av alla däckverkstäder härjar loss med den. Ibland får man intrycket av att de leker F1 depå att det måste gå så förbannat fort, lite grabbigt. ;-)

Men hur gör ni? De flesta av er har trots alla låsbara hjulbultar kvar eller tar ni bort eländet helt och håller tummen för att någon ej stjäl hjulen?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Anders,

Det är knappast gubbarna på golvet som gjort filmen, och varken dom eller majoriten av de som inte skiftar hjul själva vet om problematiken.
Japmax,
Visst är det så, kanske skulle nämnt "arrangerade gubbar" också. ;-) Tycker bara det är så dåligt när det brister i detaljerna. Filmen skulle kunna ge sken av lika högt tempo fast med precision > större acceptans.

mvh/ Anders
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Jag har den gamla med splines och jag brukar ha problem med att få loss nyckeln från bulten, fast jag drar med momentnyckel. Så när sommardäcken åker på blir det fyra nya hjulbultar och fälglåsen läggs på hyllan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Brukar gå bra om man backar lite det sista man gör (med nyckeln alltså, inte bilen...;))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.