AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
42.381

Vårens vaxning och lackförsegling, vad/var köpa?

Sida 3 av 4
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Nej då det skadar inte ditt lackskydd. Putsa på bara :)
Gee
Jo NikeMaN men om dom tar 3000kr till för lackförseglingen och man bara väljer att få den polerad?
Om jag förstått allt rätt så:
är vax och lackförsegling "samma sak". De ska skydda ochbevara den yta man polerat upp med cleaner/rubbing. Utöver att skydda denna yta så kan de dessutom ge en blankare känsla eller yta. Lackförsegling är ett nyare påfund än vax och håller längre?`egentligen bara en smaksak? eller lackförseglingen kanske är ett modernare vax?!

Tycker att det är lite rörigt vad som man som lekman behöver för gott resultat:) vill dock att det håller så länge som möjligt. Det var jobbigt att polera en hel bil:P

Intressant med bilvård:) ännu ett av mina tusen intressen jag inte hinner med samtidigt.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja, det börjar dra ihop sig för beställning. Ska jobba på en inköpslista och posta här så ni experter får godkänna. :)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
jxw>>Det stämmer att vax/försegling är till för att skydda/bevar och samtidig ge den sista lystern i lacken. Sen kan tycker jag en försegling ger en blankare yta som kan få en svart bil att se lite ljusare ut medans med ett riktigt bra hårdvax blir ytan "våtare" och mörkare. Mycket är nog upp till betraktaren men det finns bilder som föröker beskriva effekten.

qsacage>>Ska bli intressant att se vad du funderar på att beställa.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Allbrite Cherryfoam schampo 2,5L, 189kr: Länk

Meguiars NXT generation Tech wax 2,0 (FLASKA), 299kr: Länk

Borde jag rubba bilen för hand också? Med vad isf?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Funderar på denna också:

Meguiars NXT Generation Spray Wax, 159kr: Länk

Kan kanske vara bra att förbättra vaxningen efter tvätten ibland.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Denna kanske man skulle rubba bilen med för hand innan vaxning?

Autoglym Paint Renovator 325ml, 117kr: Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Denna också:

Autoglym Intensive Tar Remover 325ml, 119kr: Länk

Hm, blir en del.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Hänger på skicket på bilen, men rubbing kan vara att ta i. Det kanske räcker med ett milt polermedel. De blir alltid små tvättrepor på bilen hur försiktig man än är, men det verkar som om vaxet du tänker beställa funkar när det gäller det.

Någon av dessa prudukter skulle funka:
Länk
Länk
Länk
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Du lägger onödiga pengaar om du inte gör en ordentlig polering MED MASKIN först!!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vadå onödigt? Bilens lack är i mycket god kondition och jag har vaxat med Meguiars vax de senaste 2 åren samt Extreme nanoTech året innan dess. Jag vill inte köra med maskin då jag inte vill testa mig fram eftersom lacken är i så god kondition redan.

Det jag kan sträcka mig till är att köpa en flaska rubbing/polish som man kan köra för hand för att se om det ev. skulle göra en liten skillnad.

Det jag ska göra är:

1) Avfetta med petroliumbaserad avfettning. Har en flaska T-grön från macken som funkar bra.
2) Autoglym tar remover på ev. tjära som är kvar efter det.
3) Tvätta noga.
4) Torka.
5) Ev. handrubba med Autoglym Paint Renovator.
6) Ev. polera/torka.
7) Vaxa med Meguiars NXT generation Tech wax 2,0.
8) Polera.
9) Bumpershine:a samt tireshine:a.

Rutorna har jag inte bestämt mig än för hur jag gör med. Tips?
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Tvättrepor får du varesig du vill eller inte. Och dessa kan du tyvärr inte "handvaxa" eller "handpolera" bort.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Om du tycker lacken är i så god kondition så skippa all polering och lägg på nytt vax. Huvudsaken är att du är nöjd. Men som nikeman säger så måste du köra med maskin för att få bort tvättrepor. I bästa fall fyller vaxet i små repor så du inte ser dom eller kan du lägga på tex en glaze som passar din färg på bilen.

Sen kanske vi använder samma begrepp för oilka moment och missförstånd kan uppstå. Mitt sett att se det så polerar man först och lägger på vax sen för att skydda. Därefter behövs ingen polering så du kan stryka punkt 8.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Vad gäller maskin vs för hand så håller jag helt med NIKeMaN. Bilen som är helt fri från tvättrepor utan maskinpolering är ännu inte funnen. Om du tvunget ska handjaga så har Meguiars medel som är avsedda för det.

Tycker ändå du ska fundera en gång till om du inte ska våga dig på en dubbelltrissemaskin, det kommer öppna sig en helt ny värld!! De billiga varianterna är dessuton så svaga så att risken att bränna lacken är i princip obefintlig om du inte kör typ 20 min på samma ställe.

Allbrite cherryfoam är ett mycket trevligt schampoo. Häll det i hink utan vatten och fyll sedan på med vatten med bra tryck på kranen så skummar det rikligt. Det är mycket drygt. Överdosering är bara slöseri.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vaxade Hondan igår med fjolårets Meguiars Deep Crystal Carnuba Wax eller vad det heter. Blev rätt OK. Bilderna tagna med mobilen så kvaliteten lämnar väl lite att önska.

Länk
Länk
Länk

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Dina bilder säger inte oss ett skit. Fånga upp solen, eller en stark lampa (minst 500w) mitt på motorhuven med kameran istället. Att fuska med bilder för att visa hur fin ens bil är det är så jäkla lätt. En bild såsom du visar säger inte oss ett skit.
Typ såhär:

Tvättrepor:
Länk

Inte tvättrepor:
Länk

I övrigt håller jag med Nikeman, utan polermaskiner är det lite som att ösa vatten ur en sjunkande båt med tesked.

Att klara sig på bara en dubbeltrissemaskin är inte lätt, det behövs iregel en tyngre maskin exempelvis: Länk

och sen någon form av cyclo wannabe till förseglingar osv.

Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
brettmar.... du behöver normalt inte polera bilen om den är fabriksny.
MEN.. bilen är oftast redan behandlad med ett vax eller liknande sedan fabrik (transportskydd) därför bör du "sprita" dvs sprittorka lacken innan lackskyddet läggs för att vara säker.
Risken är annars att du får en flammig yta då det kan bli lite som att försöka lägga smör på olja om du förstår hur jag menar.

Mvh
Skalman
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ok, sorry. Bilen är fabriksny och har gått 300mil, uttagen i jan. Tvättad en 4-5 ggr kanske, för hand.

Bra blev det iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.