AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
42.382

Vårens vaxning och lackförsegling, vad/var köpa?

Sida 1 av 4
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Snart dags för årets första vaxning och/eller lackförsegling. Det har förekommit tips i lite olika trådar men jag tänkte att vi skulle sammanställa vad som är top notch och vart man köper grejerna.

Vad jag förstår är följande produkter riktigt bra:
1. 3M lackförsegling, finns här: Länk

2. Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0, finns här Länk

3. Fireglaze, finns här Länk

4. Turtle Wax Extreme NanoTech, finns här Länk

Vilken rekommenderar ni?

Jag har provat #4, vilken har varit helt OK.

Det jag vill ha är en lack med ett lager "skydd" och en hög glans. Vattenavrinnande effekt är förstås trevligt men inget måste. Gärna lättjobbat a la torka på, rubba för hand, torka av. EJ maskinpolering (jag vågar inte själv).

Vad säger panelen? Hur funkar det att handla på ProRecond? Finns det billigare någon annanstans? Utomlands?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
5. Turtle ICE "Allt-i-ett" för 265kr på Mekonomen. Bra?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
6. SONAX, 500ml, 229kr på Mekonomen. Bättre?
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Inbiten putsjunkie som man är så har jag provat samtliga produkter du listar utom Turtle. Min uppfattning är att Turtle inte spelar i samma division som övriga kandidater. Av de produkter du listat har jag bäst erfarenheter av Fireglaze. Jag har dock en annan favorit som du inte listat som heter Menzerna Power Lock. Det är ett Polymerskydd som har betydligt längre hållbarhet än wax och är oerhört enkelt att lägga samt MYCKET drygt. Säljs bl.a. på ProRecond som du länkat till. Oavsett vilket skydd du väljer så köp en Applicator Pad att lägga ut det med.

Sen är det förarbetet som avgör mycket av slutresultatet, även om du är rädd för att polera med maskin så är mitt tips att köpa en oscillerande maskin med dubbla huvuden på ex Biltema eller Claes Ohlsson. De är i princip omöjliga att misslyckas med. Risken att bränna lacken som finns med en roterande maskin existerar inte med dessa maskiner. Om du vill ha tips på medel, trissor osv till detta så är det bara att återkomma.

Om du vill jämföra de olika skydden och har vägarna förbi Kristianstad så kan du få köpa en liten slatt av varje till självkostnadspris. Har även en hel del andra lackskydd som du inte listat.

Som avslutning är ProRecond mycket proffsiga och bra att handla av. Paketet skickas oftast samma dag.

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Undvik Turtle ICE, jag fick polera om hela taket efter att ha testat det.

Jag skulle skicka efter ifrån England, bättre priser och större utbud.
Fick en hem en beställning från Länk idag. Lake Country trissor och fälgvax från Poorboys. Har lagt på två lager vax idag sen blir det ett lager till imorgon innan fälgarna åker på. Åtta pund i frakt och hemkört till dörren är inte dumt heller.

Skulle rekommendera att du köper en polermaskin med dubbla trissor, den på Claes Ohlssons har fått bra kritik. Jag polerade hela min bil själv för första gången förra året. Tar man det lugnt och är noggrann så kommer du får ett riktigt bra resultat. Då körde jag med trissor från Autosmart och medel från Poorboys. Har också hört mycket gott om Menzerna som en kompis till mig använder.

Du kan också kombinera ett lager med någon sorts lackförsegling och sedan 2-3 lager med carnauba vax för ett extra "vått" utseende.

Polering kan lätt bli lite nördigt, du kan göra många olika steg i en polerings/vax process eller helt enkelt köra med ett snabbvax/quick detailer.

Hör av dig om du vill veta vilka steg jag gjorde på min bil eller har andra frågor.

/Rikard
Daniel N och melzen: Jag tänkte polera Z4:an som är safirsvart nu när den plockas fram. Jag har bara polerat ett fåtal gånger förut och känner mig inte väldigt säker. Jag upplever bland annat att vid polering med maskin blir det lätt väldigt "torrt", beror det på att jag är för snål med medlet eller är det normalt? Om ni har några andra tips eller förslag på hur jag enklast bör göra så tar jag gärna emot dessa. Huven på Z4:an är ju som bekant ganska stor och så är den ju som sagt svart, så är lite rädd för att gå på den... Tack!
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
WGN:

Vad använder du för medel/trissor när du polerar med maskin? Är det en Oscillerande dubbeltrissa maskin eller det är en roterande maskin?
Senast använde jag Sonax. Det är just det, vilka trissor bör man använda till polering? Tror jag körde någon skumgummi-variant på den dubbeloscillerande maskinen från biltema. Är inte alls särskilt kunnig inom medel, material på trissor mm och framförallt teknik så är oerhört tacksam om ni vill hjälpa mig med det!
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Här finns lite bilder på hur olika polermedel bryts ner: Länk

Jag tycker det ser ut som man skulle kunna köra lite till innan man torkar av med en microfiberduk. Men jag är amatör så någon som vet mer får gärna kommentera.

Förra året körde jag med gula trissor från Autosmart och några vita mjuka jag fick med polermaskinen. I år blir det oranga, vita, svarta och röda från Lake Country.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ok, mycket bra info killar. Uppskattas.

Det ser ut som att vax kan man med gott samvete applicera för hand medans övriga lackförseglare som t.ex. FireGlaze bör rubbas in med maskin för fullgott resultat.

Just nu känns #2 på min lista hetast. 99kr i frakt känns lite mastigt men man kanske kan köpa ett riktigt bra bilschampoo samtidigt.

Finns det ingenstans i Lund/Malmö som man kan köpa dessa produkter över disk?
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Alla lackskydd som diskuterats går utmärkt att lägga för hand. Frågan är bara hur ytan ser ut innan appliceringen. För fullgott resultat bör lacken poleras innan försegling. Samtliga listade produkter finns även på Bollnäs Bilvård och de har fraktfritt just nu. En fördel med Mequairs är att det nedsöver en Applicator Pad.

WGN: mer info kommer när jag får tillgång till dator, sitter med mobilen nu.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Skall givetvis stå medföljer och inte nedsöver. Blir lite tokigt inland när man skriver från mobilen. Om du sökte ett riktigt bra schampoo så rekomenderas Allbrite Cherryfoam!
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
WGN:

Om det är Sonax "macksortiment" du använt så fungerar det inte speciellt bra ihop med polermaskin.

Det finns oändligt många tillverkare av polermedel och lackskydd och de har alla sina fördelar och nackdelar. Sen kan samma medel fungera olika bra beroende på vilken lack det används på.

Mitt favoritmärke vad gäller polermedel är Menzerna.
De har en mediumrubbing som heter Menzerna Power Finish som fungerar mycket bra som enstegsprodukt. Den finns som mindre provförpackning om man vill komma lite billigare undan. Den är tillräckligt grov för att ta bort tvättrepor osv och du får samtidigt en bra finish utan att du behöver polera i flera steg.
Sen finns det både grövre och finare produkter om du önskar polera i flera steg för ännu lite bättre finish men du kommer långt med endast Power Finish.

För ett helt perfekt resultat bör man inleda med att polera med en roterande maskin men det medför betydligt större risker och är därför inget man bör ge sig på innan man fått lite vana.

Rondeller hittar du exempelvis hos ProRecond eller BBV. Din maskin skall ha rondeller som är 110-115 mm stora. Du kan tex använda en lila (hård) eller gul (medium) sprängd trissa till Power Finish och sedan en mjuk svart till lackskyddet.

Applicera medel på rondellerna och gnid ut det på en begränsad yta innan du startar maskinen, fördela sedan medlet jämnt på ytan med lägsta hastigheten på maskinen för att undvika att det skvätter.
Gasa sedan upp till max och bearbeta ytan tills medlet är ordentligt nedbrutet. Du kommer märka att medlet blir mer och mer "genomskinligt". Var uppmärksam runt falsar och hörn så du inte bränner lacken (risken för detta är i princip obefintlig med din maskin då den inte är tillräckligt stark för att bygga någon större värme). Om du delar upp huven i tre delar så har du ungefär lämplig yta att bearbeta åt gången.
Till varje del behövs ca 2-3 prickar av en ärtas storlek per rondell. Mängden medel är lite svårt att uppskatta men du kommer känna efterhand hur mycket som är lagom. Överdosera inte! Resultatet blir bara sämre och det blir svårare att torka av. Torka sedan av med en mikrofiberduk av god kvalite.

Menzernas polermedel är ganska feta och de kan därför vara en god ide att "sprita" med isopropanol innan applicering av lackskydd för att få en helt ren yta. ProRecond säljer exempelvis en produkt som heter Final Touch och är utmärkt till detta ändamål. Bara spaya på och torka av med mikrofiberduk. Detta medel fungerar även mycket bra till att torka bort ev polermedelsstänk.
Lägg sedan ett bra lackskydd för hand eller med maskin och mjuk trissa. Olika skydd skall sitta olika länge innan du torkar av med mikrofiberduk.
Min absoluta favorit är Menzerna PowerLock. Även Fireglaze fungerar bra. De är båda mycket dryga och lätta att applicera. Överdosera inte! Det blir bara svårare att torka av.

Om du följer dessa steg och inte stressar så kommer du få ett betydligt bättre slutresultat än tidigare! Ett bra tips är även att maskera lister, kanten där rutan går ner i dörren osv.

Om du har några ytterligare frågor så bara fråga på!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Daniel N

Inte bättre att använda Final Finish då ?

Jag ställer mig tveksam till att använda en medium rubbing som enstegs produkt, men jag är ingen expert så jag kan ha fel men känns lite grovt ?

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Power Finish är gjord för att kunna användas som en enstegsprodukt.

Produktbeskrivning Power Finish:
Medium Rubbing. En mycket allround rubbing som används som en enstegs produkt. Produkten är vattenbaserad, silikonfri, dammar ej, lätt att polera och torka av samt

fungerar på alla typer av lacker och den är även designad för dom nya typerna av reptåliga lacker. Ger en djup blank yta även på mörka lacker. Används med lamull för

kraftigare avverkning och skummgummi för slutfinish. Används med roterande eller oscillerande maskin.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Låter ju trevligt för amatörer som mig som inte orkar stå med flera olika lager, kanske värt att testa.

Du har kört den med bra resultat ?

Mvh
Daniel N: Tackar så hjärtligt för bra beskrivning, dock har jag en del frågor.

Polermedlet jag använde senast var SONAX Bilpolish i en röd kantig förpackning, huruvida det är "macksortiment" vet jag inte. Den produkten var flytande/rinnande, vilket jag tyckte försvårade arbetet. Det står dock, om man läser på baksidan av produkten, att den "passar utmärkt även för polermaskin". =)

Du rekommenderar alltså Menzerna Power Finish om jag bara tänkt polera i ett steg. Hur länge räcker en sådan flaska för 315 kr?

Om man tar en dörr som exempel, hur mycket medel (ungefär) krävs till polering av den dörren? Hur länge bör man polera en och samma yta?

Hur yttrar sig skillnaden mellan en lackförsegling och ett vax? Vad bör jag använda? Eller använder man båda? Vilket vax skulle du rekommendera (har inte behov an något extremt)?

Trissor... Jag köpte för ett tag sedan en förpackning med vita trissor i ull, frotté och skumgummi, kan jag använda någon av dessa? Vilket material på trissorna används till vad? De här färgade trissorna ni pratar om, anger färgen hårdheten alltså? Vilken färg bör jag ha till poleringen av det medel du rekommenderade?

Många frågor, jag vet! Men, osäker som man är blir dem lätt just många, kommer säkert på fler dessutom. Tack för hjälpen Daniel N!
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
qsacage:

Du hittar Mequiars produkter hos Mekonomen tex. Finns i alla fall i Malmö.
Själv gillar jag deras NXT 2.0 som du länkar till.

Finns också på Bollnäs Bilvård Länk tillsammans med massa andra produkter och dom kör fraktfritt just nu.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Färgkoderna på trissor kan variera från fabrikat till fabrikat men systemet är någorlunda lika.
Har har du en guide över trissfärger och vilket sorts medels som passar till: Länk
Snabb fråga, har beställt en ny X3(vit) som skall komma i slutet på Maj. Tänkte eventuellt lägga på ett lackskydd ganska omgående, t ex Menzerna PowerLock. Antar att jag inte behöver polera eftersom bilen är helt ny?

Skall sedan på semester i Europa med bilen så tänkte att det kunde vara bra med ett skydd innan. Sedan blir det polering + nytt lackskydd inför hösten.

//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Körde Menzerna för första gången förra året. Helt underbar produkt. Började med Power Finish och därefter Final Finish med sprängd trissa och bilen som var välskött från början blev "tokblank". Bra att det står rek. varvtal på flaskan också. Mina flaskor är knappt påbörjade efter en gång så de lär hålla några år. Rekommenderar dock att handla från shineorama.co.uk då det är betydligt billigare. Jag avslutade med att torka av lacken med isopropanol och det lättaste "vaxet" jag använt. Ultima Paint Guard+. En liten sprayflaska med något polymervax. Några duschar på en applikator räcker till halva huven t.ex. Man lägger på ett mycket tunt lager som sen får torka in och härda. Sen lät jag bilen stå över natt och på med ett lager till. Sen var det klart! Och det håller än, och det var i april förra året jag gjorde behandlingen. Salt mm rann av och bilen är fortfarande len och blank efter en vinter. Blir snart en ny behandling:)

PS. Kommer aldrig använda mackprodukter igen. Kan även rekommendera Meguiars #40 för insidan av bilen. Luktar lite nybil och det ser nytt ut igen, inte raggare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.