|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| En bild från förra året efter två dagars slit:) Länk | |
|
captainoats: Ja jag har kört den med bra resultat. Har mestadels använt roterande maskin men har även använt oscillerande någon gång med gott resultat. Tänk bara på att lokalen du är i ska vara uppvärmd och inte för fuktig. Har läst att Menzerna kan bete sig lite underligt då. brettmar: Låter som ett vettigt upplägg! Det sägs att man inte skall lägga en tät försegling på en helt nylackad yta men din bil har ju alldeles säkert stått i någon hamn och väntat på leverans/transport ett tag så det är säkert inga problem. WGN: Sonaxprodukten i plåtburk du använt var precis den jag hade i åtanke. Det måste vara i princip omöjligt att maskinpolera med den!? För att likna konsistensen på Power Finish med något så är den typ som en fet hudlotion. Jag kan garantera att du kommer uppleva en enorm skillnad! Tänk bara på att lokalen/garaget du står i bör vara uppvärmd (minst 15c) och inte för fuktig. En stor flaska power finish för 315:- räcker till MÅNGA bilar. Om du endast kommer polera dina egna bilar skulle jag rekomendera provflaskorna på 250 ml för 149:- Länk eller Länk. Enligt vad som står på flaskorna så håller dem endast två år. Har dock svårt att tro att det ska vara några problem att använda medlet längre än så om det inte förvaras extra varmt eller kallt. Det är svårt att uppskatta exakt hur mycket medel som krävs på exempelvis en dörr men börja med ett par ärtstora prickar på varje rondell och prova dig fram. Det skall givetvis vara medel överallt men endast ett tunt lager. Även tiden du polerar varje yta är svår att uppskatta. Polera överlappande åt båda håll så kommer du snart få en känsla för vad som är lagom. Medlet skall brytas ner ordentligt. Du kommer ganska snart se på ytan när det är lagom. Kan försöka tänka på att klocka en ungefärlig tid nästa gång. Skillnaden mellan en försegling och ett vax är framförallt hållbarheten. En bra försegling håller 3-4 gånger så lång tid som ett vax. Om du trots allt vill använda ett vax så skall Meguiars variant som diskuterats i tråden vara bra. Jag har endast lagt det på en bil och den såldes snart därefter så jag kan inte uttala mig om hållbarheten. Glansen var dock bra (cosmossvart metallic). Enligt en av Meguiars representanter så kan det precis som många andra lackskydd med fördel läggas ut på kvällen och poleras av dagen efter. Precis som du misstänkte är de olika färgerna på trisssor olika hårda. Det är dock inget universalt färgsystem som alla tillverkare använder sig av som någon annan också påpekade. Här är ytterligare en tabell för vilka trissor som kan vara lämpliga Länk . Ju hårdare trissa desto större avverkning och ju mjukare trissa desto högre finish enkelt uttryckt. Lammullstrissorna du köpt kan användas till powerfinish om de är av god kvalite. Lammull avverkar mer än skumtrissor men lämnar inte en lika fin yta, det kan därför bli nödvändigt med en extra polering med skumtrissa för att uppnå en finare yta. De vita skumtrissorna du köpt är antagligen väldigt mjuka och kan användas till att applicera lackskyddet. Frottetrissorna passar bäst i papperskorgen. Om du kommer på fler frågor så bara ställ dem! |
|
|
Mike B: Ser bra ut det där! WGN: Det finns ganska mycket instruktionsfilmer på youtube ang polering om det kan vara av intresse. |
|
|
Ett varmt tack Daniel N! Jag tänkte vänta med att polera bilarna, Z4:an och 545:an, tills dess att jag plockar ut dem från vinterförvaringen, kanske i början på maj. Nu ska jag leta lite produkter och när det är gjort har jag troligtvis fler frågor. Tack för att du tar dig tid! Kort fråga: Vilken hårdhet på trissa bör jag använda med Power Finish på en relativt fräsch lack? Någon medium-variant? |
|
|
WGN: Hård lila eller medium gul blir bra till ändamålet. Kör några av varje och prova vilket du föredrar. |
|
|
Färgerna varierar ju förstås beroende på var du köper trissorna men hård eller medium skall du ha. |
|
| Ska man köra sprängd eller vanlig då ? | |
| Vilken är skillnaden mellan sprängd och vanlig trissa? =) | |
| Skummet är sprängt i de trissorna och de håller mycket längre än de traditionella skumgummitrissorna och kan med enkelhet återanvändas flera gånger. | |
| Du ska absolut köra på sprängda trissor. De håller som sagt betydligt längre och resultatet blir bättre. Ibland står det istället att det är öppna celler vilket är samma sak. | |
|
Men om jag vill polera för hand?vilket vax är bra då? turtel "blåa vax" jobbigt att torka bort efter att det har torkat sina 5min! |
|
| Stanic>>Om du inte vill polera bilen utan bara få en mer blank och hal yta skulle jag rekomendera någon sorts Quick Detailer istället för vax. Jag använde QD+ från Poorboys. Perfekt att använda efter tvätt av bil om man tex fått intorkade vattendroppar i lacken. Bilen känns också som nyvaxad. | |
| Vart kan man få tag på det?Ska det användas ihop med tvättning eller hur funkar det? | |
|
Jag köper alla min bilprodukter från England. Här beställde jag ifrån senast Länk. Du kan spruta på det precis innan du torkar bilen efter tvätt men jag tyckte det blev svårjobbat. Bättre att torka bilen först sen spruta på QD och direkt polera med en microfiber duk. Om du har en hyfsat välvårdad bil kommer du få ett gott resultat men du ska vara medveten om att det inte tar bort repor utan bara i bästa fall fyller igen små. Jag och en kompis la det på hans bil som inte polerat eller vaxat på några år. Sen åkte vi till en kille som polerar bilar. Hans första kommentar var "Jäklar vad fint bilen är, har ni vaxat och polerat den idag?" En bra sida om man vill snöa in på bilvård: Länk |
|
|
Finns det något ställe med bra utbud där man kan gå och "klämma" lite på trissor för att se vilka som skulle passa? Är så svårt att veta hur hårda de är etc. när man kollar på nätet. Eller, ni kanske vet... Vilka trissor är medelhårda och lite mjukare där hos Bollnäs bilvård? Länka gärna! Vilket lackskydd ska jag välja efter att ha polerat med PF? Rekommendera gärna! |
|
| Fungerar tex. denna bra till mitt ändamål? (relativt fräsch lack och PF) Länk | |
|
Det är alltid bra att börja med en mindre "aggressiv" trissa och ett milt polermedel. För att sedan ta till grövre medel och hårdare trissor om det så behövs. Börjar man med det tuffaste direkt får man sedan polera sig ner till finare trissor och medel, annars kan det uppstå sk. hologram som bildas pga av de små poler-repor som uppkommer med de tuffare medel/trissorna. |
|
Gee |
Om man lämnat och fått bilen polerad, vad bör man då lägga på för lackförsegling sedan? Några tips? Vad är det t.ex ditec lägger på? Säger inte att det är bra, undrar bara |
| Om du lämnat iväg och fått bilen polerad, så bör även den personen/företaget som gjorde det åt dig, ha lagt ett lager vax eller lackförsegling åt dig. | |
|
Tänkte som sagt lägga på Menzena Power Lock på min nya X3, en fråga till bara. Har tidigare använt Wax it Wet vid avtorkning och tycker detta fungerar utmärkt, är det ok att fortsätta med detta för det bör väl inte skada lackskyddet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.