|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en fråga till Er,hur känslig är en E 60 ,04 för däck och fälgar? har precis bytt till sommar däck och fick panik,det känns som hela bilen skakar,dålig komfort,svårt att korigera kursen,det blir inte en avslappnad körning. Min bil(köpt för par månader sen)är utrustad med bultdelning 5/120,original fälgar och däck dimenssion är 245/40/18 runt om,kvar mellan 3-4,5 mm. Har jag rätt dimenssion på däcken? Det känns som att bilen drar mer bensin som vanlig,att däcken är stötiga och bullriga, motstånd i ratten. Hade inga problem alls med vinter däck på. Ska köpa nya sommar däck,men vet inte exakt vilka? Är tacksam för alla svar. | |
| Är dom rätt balanserade? | |
|
Hur långt har bilen gått? Har den gått en del mil så finns det lite slitage på alla framvagnsdelar. Allt slitage visar sig mycket tydligare med större fälgar och lägre profil. Mvh. Richard |
|
|
Kan beror på många saker. Du har två symptom skakningar och dålig stabilitet. Balansera om hjulen till att börja med. Om skakningarna är kvar så kan någon fälg vara oval. Om dämparna är dåliga ger det ovillkorligen dålig stabilitet i bilens uppförande. Likaså om någon länkarm är dålig kan bilen få ett nervöst beteende. Vinterdäck har en en mindre anläggningsyta mot väg vilket täcker en del problem i framvagnen. |
|
|
Bilen har gått 14900 mil och är besiktigad förra året,servad enligt boken på BMW i Stockholm. Jag kommer att köpa nya däck nästa veckan,kommer det att fungera bättre med nya däck? Måste jag byta till dimenssionen som Bmw rekomanderar? Smalare däck? Det känns som jag kör en traktor.... |
|
|
Det är inte säkert att det är däcken, få kollat fälgarna så att de är runda. Dessutom kan det vara så enkelt att du tappat en balanseringsvikt på en av sommarhjulen. Det räcker för att få rejält med obalans. ---- BMW CS #6212 |
|
| Tack för alla svar!!!!! | |
| Man skall också ha klart för sig att 18" i 40-profil inte är några komfortkryssare. Det blir än mer uppenbart när man precis skiftat från vinterdäck. | |
|
Jag fick bort nästan alla problem du beskriver när jag gick från dunlop sp sport till michelin ps2/3. Hade e39 525 med 18 tum. Blev mycket mindre stötig och spårkänslig, dock fortfarande skönare med vinterdäcken... 245/40 sitter bra på 9 tums fälgar tycker jag. Ju smalare, desto mindre spårar den verkar det som. Har gislaved 16" vinterdäck på e60n nu och tycker att den är riktigt stötig... hoppas det inte blir så mycket värre med 18 tum och ps 2. |
|
|
Glömde säga, den kändes även tungstyrd innan bytet. Däck gör större skillnad än man tror. Ju högre profil = bättre komfort, om du har 8 tums fälgar borde det nästan gå med 225 eller 235/45 ist? Återkom gärna med vad du köpte och om du upplevde någon skillnad mot innan. |
|
|
Ska du byta däck snart så får du ju allt balanserat samt att man vid balanseringen oftast ser om fälgen skulle vara skev. 245/40 är rätt dimension om du kör på 18". ___ //Ulf |
|
|
Jag tackar så mycket för alla svar jag har fått,det hjälpte mig faktist otroligt mycket. Nästa vecka kommer att få hem nya däck som jag ska beställa via nätet . Ska be gubbarna att kontrolera om fälgarna är ok,balansering o.v.och sen ska vi se om det har blivit ändringar när det gäller körningen. Kanske byter till 235 ,225/45 ist om komforten blir bättre. |
|
| Ang.sommar däck,måste det vara xl eller ? | |
|
Beror på vilken belastning du kommer utsätta bilen för. Ska du lasta tungt så ja, ska du inte så behöver du inte ha XL "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Hej igen,idag har jag balanserat och kollat upp fälgarna och tyvärr 2 av dem var inte runda,nu förstår jag varför skakningarna i ratten,men jag köpte 2 begagnade däck och det blev lite bättre iaf. Undrar vad kan man göra åt saken?Går det att fixa de på något sätt eller är det kört. De är originala Bmw fälgar och det känns tråkigt att bara kasta de. Någon som har erfarenhet av fälgar som har blivit skadade ? Fundera på att köpa nya. |
|
|
Det finns företag som kan rikta fälgar, men hur bra det blir vet jag inte. Hade samma problem med mina nyinköpta 20" fälgar, ena bakfälgen visade sig vara skev pga likadana skakningar som du beskrev. Säljaren tyckte inte dem var så skeva för att orsaka skakningar, men man har ändå betalat för runda och hela fälgar. Detta företag ska ha gott rykte om sig gällande renovering av fälgar www.falgfixarna.se Lycka till! "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Det sitter säkert pungteringsfria däck på nu!!!! Köp inte det igen, jävla skit är vad det är!!! Bilen blir bullrig och spårkänslig som fan, usch. Mvh |
|
|
Har du kollat så att du har rätt fälg till bilen och att fälgcentrum är rätt dim. Kan vara fälg till E39 som är ngn mm större Bara en tanke Fälgfixarna Hbg fick rikta mina fälgar efter ett besök i potthål ( som iofs Ä-holms kommun betalade ) kostade ca 1000:- Ha deT |
|
|
Hej igen,har pratat ang fälgarna med INTERA,en firma som fixar fälgarna,de finns i Skogås,skulle ta 1200 kr för en,är det någon som vet om de är bra ? Det skulle ta 2 veckor för att laga de. Det känns bättre iaf med körningen,bilen skakar inte alls så mycket efter balanseringen och däckbyte. Länk |
|
| Kollat centreringsringar? Helt sinnes vad små sketna plastringar kan påverka. | |
|
Nej,det har jag inte gjort,men jag ska göra det idag,men om det inte passar,vad ska man göra?kan man byta de och räta till felet? Otroligt mycket att tänka på när det händer såna saker...en vanligt sommar däck byte.Grejen är att jag har köpt bilen nyligen och har inte kollat sommar däcken om de passar eller om de är runda..det är helt omöjligt att kunna göra det,vem skulle tänkt att det kan finnas såna problem...det är inte lätt att köpa begagnad bil 100% fel fri fast bilen hade service bok stämplat på BMW i Stockholm(har ringt och kollat varje service om det stämmer med deras noteringar och det var ok). Måste säga att Ni är jätte duktiga och kan så mycket...vill tacka för alla svar som jag har fått !!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.