|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bytte olja idag på min m3a. Passade även på att köra sonax motorsköljning. Har varit lite skeptisk till sånthär men beslöt mig för att billda en egen uppfattning. Nu i efterhand har jag bara bra att säga om produkten. Motorn blev knäpptyst. Har haft lite vamps ljud på tomgång men det är ett minne blått. Olje tempen va uppe kring 90 strecket och inte ett ljud från vanos. Så jävla skönt att min m3 inte låter som en diesel längre. Nu kan man ju stå på tomgång utan att skämmas. Ville bara skriva av mig lite. Vanos ljudet verkar ju vara rätt stort verkar det som efter att läst lite i forumet. /Mugellorot | |
|
Hej Vad är det för produkt ? |
|
|
Mugellorot: Intressant, Sonax motorsköljning med bra resultat läggs på minnet. Även läst att Asken brukar rekommendera Omega 907. Har själv varit lite missnöjd med tomgångsljudet i min 540 2003 (singel vanos) sedan jag tog över den i juni förra året. Med allra största sannolikhet lite ljud från just vanosen när motorn är driftsvarm men även varit inne på grenrörsteorin. Inte provat motorskölj ännu men efter 4 oljebyten senaste dryga året (3 i min ägo varav den senaste för 10 dagar sedan) så lade jag idag till min stora förvåning märke till att den börjat låta mjukare på tomgång. Alldeles för tidigt att ropa hej än, men om det hårdare tomgångsljudet kommer tillbaka ska jag roa mig med att prova Omega 907 eller Sonax motorsköljning. Kan ju möjligtvis vara som så att den varma temperaturen idag också påverkar insugningsluften och i sin tur motorljudet. Vet att vissa motorer låter hårdare på vintrarna. |
|
|
(CAPTAINOATS) Det är en produkt som du häller i motorn innan du byter olja. Låt motorn gå i 10 min på tomgång. Byt olja och i med den nya. (MATS_EPOST) Jag kan verkligen rekomendera denna produkt. Sett att Asken pratar sig varm om Omega och det va igentligen den jag skulle köpa men snubben på autoexperten sa att folk åkte land och rike bara för att få tag i denna Sonax sköljning så därför valde jag den istället. Klart de låter hårdare på vintern då oljan är mer trögflytande. Bör iofs bara låta när den är kall och inte komma när motorn blir varm. /Mugellorot |
|
|
Finns det någon länk till produktsidan ? låter intressant , pris ? Mvh Captain |
|
|
Mugellorot: Nu blir det ett långt svammelsvar. ;-) Lite offtopic också eftersom M62TUB44 ej är M motor. Intrycket jag fått är att det inte är helt ovanligt att M62TUB44 (eller M5 heller för den delen?) låter lite extra hårt när motorn är driftsvarm eller efter en hård körning? Jag är absolut ingen expert på detta men tycker mig ha läst flera exempel (speciellt i utlandet) med ungefär mina symptom där man konstaterat att det bör vara vanos missljud (trots att det inte låter när motorn är kall samt att det försvinner vid varv över 1000 rpm). Vi har bland annat diskuterat detta här: Länk Jag beslutade för något halvår sedan att sluta bry mig om detta samt missljuden från vanosen (mitt tomgångsljud är ändå mycket lindrigt). Totalt vanos haveri på M62TUB44 verkar Extremt ovanligt, däremot missljud relativt vanligt. Om min nu trots allt blivit mjukare/tystare på tomgång efter alla oljebyten så är det bra men för tidigt att ropa hej. Edwin NL (admin på bimmerforums) tycker inte ens det är värt att åtgärda vanosen på M62TUB44 trots att det är möjligt. Han menar att misssljuden ändå sannolikt kommer tillbaka efter max 10 000 mil igen. ;-) Länk Något som dock är lite skumt är att det är relativt vanligt att man byter ut vanosen på M5 medan det på M62TUB44 (540/740) knappt existerar att en verkstad ger sig på det? M5 har dock dubbelvanos, M62TUB44 singel vanos (olika konstruktioner). Sist men inte minst så är jag ju inte ens hundra på att det är/var vanosen på min motor, kan ju varit ljud från lyftarna eller möjligtvis vara ett litet grenrörsläckage också. Puh ;-) |
|
|
Min vanos lät inte heller nåt när den var kall. Började låta när oljan nådde 70 grader typ och den lät enbart på tomgång. Din bil kanske skulle må bra av en motorsköljning. :) Testa även en tjockare olja på sommaren. Tjock olja dövar nog missljud. Sätt en skruvmejsel tex mot vanosen. Märker direkt om det är den som låter. /Mugellorot |
|
| Hittar inget om denna produkt när jag googlar. | |
|
Är det inte denna då Länk |
|
|
Kan det nog vara =) hehe Frågan är finns det några risker , nackdelar med att använda denna ? och vad är priset. |
|
|
Min burk va iofs gul. Borde ju finnas på Autoexpertens hemsida iom att jag köpte den där. |
|
|
Här är den: Länk |
|
| Ok, om det inte är några risker så är det väl bara att köra på ?` | |
|
Där har vi den ja. Bara iväg och handla ;0) Har inte en aning ifall det är skadligt men har svårt att tro det. Motorn mår nog bara bra av detta. Själv ska jag införa motorsköljning före varje olje byte. Priset kommer jag inte ihåg men mellan 100-200:- |
|
|
Det som kan kännas lite obehagligt är väl om nu medlet är såpass starkt och lösgör så mycket skit så borde det finnas en risk att en hel del skit blir kvar i motorn och blandas ut i nästan oljebyte? Men jag antar att det normalt är frågan om väldigt små partiklar och att det därför inte är någon fara alls. Verkar finnas olika läger för oljetillsatser, även bland mycket erfaret folk. En del skyr det som pesten, en del tycker att det är falsk marknadsföring medan andra är helt sålda på det. Sanningen kanske ligger någonstans mittemellan.? ;-) Men man kan ju fråga sig effekten av oljetillsatser om man ändå byter olja två ggr per år? |
|
|
Så som jag fattat det så löser medlet slagg och massa skit i motorn och fastnar i oljan. När du tömmer ut oljan sen kan du ju hälla igenom 1 liter olja typ så du är säker på att all skit åker ur motorn. Jag är ingen expert jag vet bara hur min motor låter efter detta och är hel nöjd. mats_epost Är väl ganska lätt för dig att välja. Antingen köra vanliga oljebyten med vanos rassel eller göra en motorsköljning och motorn låter som en dröm ;0) |
|
|
Eller gör som jag och häll i 2 liter av oljan som ska användas och kör motorn i 30-40 sekunder så töms det mesta av medlet (och sköljoljan i mitt fall) ur smörjsystemet. Ett annat tips är att innan medlet tillsätts hälla ut den gamla oljan och fylla på med billig variant tillsammans med medlet - då kan den nya billiga oljan verkligen ta åt sig all skit som lösgörs med medlet. Mvh |
|
|
Då man första gången ska byta olja på en motor med osäker eller tveksam servicehistorik skulle jag rekommendera en kombination av rob_t_j72 förslag. |
|
| Mycket bra ide. Man kan ju även köpa en dunk biltema 5w40 eller något med lägre literpris eftersom man ändå skall hälla ut det direkt.Så kan man hälla i 6,5 liter och blanda runt o sen hälla ut. :) | |
|
Precis, Biltemas halvsyntet brukar jag använda då mineralvarianten gått upp i pris... det behövs inte mer än max 2,5 liter (kanske 3 liter för V8 eller V12?) för att skölja ur smörjsystemet, oljepickupen till oljepumpen ligger så lågt att det oftast räcker med 1,5 liter - synd att bara hälla bort en massa olja i onödan även om den är billig... Eller om man är ännu mer pedantisk skölja ur med billig olja först och sen skölja ur igen med finolja... men att tappa ut den gamla oljan först innan nåt sköljmedel tillsammans med billig olja tillsätts måste göra en väldig skillnad på mängden skit som kan lösas upp? Mvh |
|
|
Hur gör man med dom 1,2-1,5 liter olja som är kvar i oljekylaren med detta medel? Har de någon påverkan? Kör man sköljmetoden med billig olja så är de väl inget att prata om, men om man enbart fyller på med sin nya olja så får man ju en väldigt utspädd blandning så frågan är ifall de har någon verkan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.