AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
31.011

Någon som bytt parkeringsljus på E90 / E91?

Sida 2 av 3
Do
4
Don Tomaso
330xd -06
Hej.
Jag har också två slocknade ringar på passagerarsidan. Shoppade igår en lampa på BMW och nu på morgonkröken blev jag fundersam om det räcker med en eller om det är en lampa per ring.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Det är endast en lampa som per sida dvs bägge ringarna använder samma lampa.
Do
4
Don Tomaso
330xd -06
Kalas Micke. Tack för svaret
Ar
41
AronMaiden
325i E90 -05
Har nu gjort enligt alla beskrivningar och i alla fall hittat positionsljuslampan. Fråga: Hur f-n får jag ut lampan från lamphållaren? Har provat vrida, trycka, dra...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den sitter med två skruvar.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har du tagit bort kåpan som täcker halogenlampan? Den sitter ned två snäppen som lossas med t.ex. en spårskruvmejsel! Du kan se det i instuktionen som jag länkar till:
Länk

Ar
41
AronMaiden
325i E90 -05
Tack för svar!

För att få lös 10W-glödlampan från sin hållare och reflektor fick man smälta ner två plastklackar med lödkolven. Sen kunde man byta glödlampan á 65kr.

Verkar som om BMW menar att man ska byta hel pjäsen med reflektor och hållare.

Okej. Nu är det gjort i alla fall, lär gå snabbare nästa gång.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
En annan fråga på samma ämne: Om man byter till LED-lampor i Corona-ringarna, fungerar fortfarande varselljus-funktionen? Dvs lyser den inre ringen starkare även fast man bytt till LED?
po
5
po951
435i -14
Ytterligare en annan fråga. Det står på engel eyes led till e90 att de passar till bilar tillverkade innan 2007-06 vad är det för led som passar bilar tillverkade 2007 06 och frammåt?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag känner endast till skillnader före och efter LCI.

m0
2
m0t04u
BMW X5
2018
Hej,
Jag bytte vänster p-lampa på BMW Segeltorp. Efter bytet fick jag problem med kondens/vatten i vänstra framlyktan. KAN detta ha ett samband. BMW själva säger att det inte kan påverka. Jag undrar om det kan vara någon tätning till luckan på baksidan vid hjulet som orskaar kondensen? BMW vill ha 6 100 kr för att byta ut hela framlyktan för att fixa felet. Finns det inget billigare sätt? =(
MVH
m0t04u

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Det kan absolut ha ett samband, positionslampan sitter bakom en plastkåpa med en tätningslist, om denna skadas eller inte monteras fast korrekt kan fukt komma in. Om jag vore dig så skulle jag åka tillbaka och se till att dom kollar upp hur kåpan sitter fast och inte har blivit skadad.
Jag hade problem med kondens i min ena strålkastare men det löste sig efter att jag hade monterat loss hela strålkastaren och dragit en silikonsträng mellan plastglaset och strålkastarhuset.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
På E91Lci tar det 5min att byta H8 lampan till ringarna hur simpelst som helst. öppna motorhuven skruva loss plast kåpan till första linjen som det står att om bryter tejpen så gäller inte garantin. Byt lampan!! Skrämmande om man inte klarar detta.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
gaspo, så funkar det inte på E90/91 innan LCI, där måste hjul och innerskärmen bort först!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Micke: Ok det var det jävligaste
m0
2
m0t04u
BMW X5
2018
Tack micke t,
Ska se om de kan kolla plastkåpan i första hand. Eller om silikonvarianten skulle funka. Jag hoppas på det.
//m0t04u

He
94
HenkeGson
BMW 535xd M-Sport F11 -12
BMW 325i M-sport Touring -06
hej!

Har oxå ovanstående problem med parkerings/positionsljuset har lagt av vänster fram.. Men på min så har bara ringen runt helljuset slockat, ringen runt halvljsuet lyser. Jag fattade som att det enbart är 1st lampa till båda ringarna?! Jag har xenon enbart på helljuset..

Va är det för lamptyp?

Mvh
Henrik
He
94
HenkeGson
BMW 535xd M-Sport F11 -12
BMW 325i M-sport Touring -06
Rättelse.. Jag har xenon enbart på halvljusen..
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Hejsan. Jag tror jag har samma fel som HenkeGson.
Min högra sidas yttre ring lyser jättesvagt. Jag hade nyligen bilen inne på service där de sa att de bytte två lampor av nån sort eftersom båda var trasiga. (Tror inte de var sönder men hur som helst, de glömde ändå ta betalt för något lampbyte)
Nu vet jag ju inte vad de bytte eller OM de bytte något. Men tror de sa hel/halvljuset. Jag kör oftast runt med autofunktionen aktiverad.

Nu till frågan. Jag skulle antingen vilja få mer vitt sken i ringarna alternativt få lika starkt sken i alla 4. Nu är det som sagt svagt lyse i den yttre ringen på passagerarsidan. Jag har tagit en massa bilder som visar hur jag har det. Min bil är väl en LCI -08 tillverkad i november?

Motorutrymmet, ovan
Länk
Länk

Accesslucka från hjulhuset
Länk

Här är båda strålkastarna nu.
Länk
Länk

Här kan jag enkelt komma åt en vad jag bedömer vara en H8 lampa. Är det denna som är angel eyes ringarna?
Länk
Vad för lampa är det till dessa? Min ena har dött. Är det någon sida som är "lättare" rent utrymmes mässigt att komma åt ovanifrån istället för att montera av grejer? Min högra har gått.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.