AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.600

Glykol. Vilken sort?

Sida 2 av 2
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Tack för ifyllnaden och vidare förklaringen bmw-slangen :)
Uppskattas.

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Den är bra: Länk

Om man har "intresse" så kan man läsa lite mer om glykol där. Google är min vän.
bo
4
bossrolf
E46 320i -05
Tjenare jag tänkte att jag skulle köpa mig lite biltema glykol men den glykol som rekommenderats med artikelnr 361781 finns ej kvar. Det finns dock en röd nitritfri longlife med artikelnr 361786. Är detta likadan glykol som den med artikelnr 361781 eller skall man låta bli att köpa den?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Åk till närmaste BMW och köp glykol. Då får du garanterat rätt och den är inte dyrare än på macken, dock dyrare än Biltemas. Men glykolens pris är försumbart i bilens totala driftkostnad så varför chansa?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@bossrolf : Välkommen!

Rekommenderar samma sak som Mats, det är det absolut enklaste och kylarvätskan kostar bara 86 SEK / liter så det är i det stora hela en mer eller mindre försumbar utgift - speciellt om det handlar om mindre påfyllnad.

Ju modernare motor, desto petigare är det med kylarvätska. Nu är din M54-motor inte vansinnigt petig med kylarvätska men skulle ändåså rekommendera att köpa från BMW.

Om det är något du inte ska göra är just att köpa den longlife kylarvätska du pekar ut (från Biltema). Detta eftersom det är helt fel typ av longlife kylarvätska som inte används av BMW och risken för felblandning i framtiden ökar markant. Just longlife kylarvätskor är ibland inte blandningsbara med varandra och man ska vara försiktig här.

Isåfall rekommenderar jag istället Castrol Radicool NF (hette tidigare Castrol Antifreeze NF) och är en "helt vanlig" (dvs icke-organisk) etylenglykolbaserad kylarvätska. Den finns även med på BMW's egna lista över rekommenderade kylarvätskor (innan longlife introducerades) samt att den är garanterad från BMW att vara blandningskompatibel med BMW's egna nya longlife kylarvätska (som din bil troligtvis är fylld med just nu). Denna kostar 74 SEK / liter.

En kylarvätska som är mycket likartad som Castrol Radicool NF är den "vanliga" glykolen från Biltema med artikelnummer 36-1780. Denna kostar 40 SEK / liter (om man köper 1 liter flaskan).

Så rekommendation i prioritetsordning blir följande:
BMW Original (86 SEK/liter)
Castrol Radicool NF (74 SEK/liter)
Biltema 36-1780 (40 SEK/liter)

Säg att man köper 3 liter, skillnaden mellan dyraste och billigaste blir endast 138 SEK. Det är en lunch och en glass, som slås ut under minst 2 år (troligtvis mer). Så i det stora hela (speciellt när det gäller driftskostnader av en bil idag) helt försumbart.

Här finns mer läsning från detta forum angående kylarvätska :-)
Länk
bo
4
bossrolf
E46 320i -05
Tack för utmärkt svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.