AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.602

Glykol. Vilken sort?

Sida 1 av 2
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Är i färd med att byta termostaterna på min 530d. Knäckt instruktionsboken från pärm till pärm men ingenstans kan jag hitta uppgift om vilken sorts glykol min bil skall ha.
Var kan jag hitta information om detta?
Har ingen lust att stå där sen med en brun sörja.

Kan Castrol anti-freeze NF vara ok?
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Biltemas rød longlife har jeg brukt på 3 stk e39,fungerer perfekt.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Tack för tipset men på något vis så tror jag inte att Biltemas röda finns i någon utav BMW:s rekommendationstabeller.

Jag kanske skall förtydliga. Vad säger BMW att jag skall ha för glykol i min bil?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Bmw säger blå glykol nitritfri !
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Tackar!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den glykol som runaris rekommenderade är nitritfri så den fungerar nog utmärkt.

13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bara för att den är nitritfri betyder inte att den fungerar.

Absolut viktigaste är att du INTE blandar icke-organisk ("vanliga" glykolsorten) med organisk ("long life" glykolsorten)! Det finns risk för fällningar och dylikt.

bondenpaavo : Planerar du att tömma hela kylarsystemet eller bara dränera så pass mycket som behövs för termostatbytet och sedan bara toppa upp?
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Planen är inte att dränera hela systemet. Och sen brukar det vara ganska svårt att verkligen få ur all gammal kylvätska ur ett system när man tömmer.

Så att fylla på efter termostabytet är tanken.
Jag vill absolut inte blanda sorter därav att jag frågar.
Skulle aldrig falla mig in att blanda i en röd glykol till exempel om bilen innehåller blå vilket den borde göra om BMW säger att den ska ha det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är inte säker på följande men läser man TIS verkar det som BMW använde fram till runt 2003 "vanlig" icke-organisk etylenglykol - som rekommenderades att bytas vart 4:e år.

Efter mitten av 2003 verkar det som om vissa modeller från fabrik samt de bilar som varit inne på SI service (Oil Service eller Inspection) har fått en annan typ av glykol då BMW säger att den för dessa bilar är lifetime (dvs inte behöver bytas).

Det är endast de organiska (OAT och Hybid-OAT) kylvätskorna som har inhibitatorer som håller så länge.

Tittar man i listan över godkända kylvätskor ser man både den gamla "klassikern" Castrol Anti-Freeze NF men även BASF/Glysantin G48 och Gusofrost LV 505.

Castrol Anti-Freeze NF vet jag är en vanlig icke-organisk, medans både G48 och LV505 är båda Hybrid-OAT dvs bland annat innehåller silikater som inhibitatorer.

Och jag vet att det inte är rekommenderat att blanda kylvätskor som innehåller silikater (dvs HOAT) med kylvätskor som inte gör det (dvs OAT). Står dessutom i G48 dokumentationen att man bör undvika detta.

Verkar som BMW kör med endast HOAT kylvätskor - samt vanliga icke-organiska (som tex Castrol Anti-Freeze NF). Kan inte såhär direkt hitta en kylvätska som är av OAT typen.

Hittade ingenting om att man inte får blanda någon av vätskorna i BMW:s rekommenderade lista - kan det vara så att det går att blanda de icke-organiska kylvätskorna med de HOAT kylvätskorna som BMW använder? Och att det är mest kritiskt att inte blanda OAT kylvätskor med någon annan typ?

Någon som har bättre koll på vad BMW egentligen fyller på i mer moderna modeller får gäran fylla på med information!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Absolut enklast i just detta läge borde vara att knalla in på BMW och köpa ett par liter så du tar dig igenom termostatbytet iallafall - eftersom du ändåså ska toppa upp. Sen kan man ta sig en djupare funderare hur det egentligen ligger till med kylvätskor.

Lite komiskt när man läser produkters rekommendationer.

På Glysantin G48 informationen kan man läsa att man inte ska mixa den med silikatfri OAT kylvätska.

På Biltemas infosida om deras longlife glykol (Longlife G30) som uttryckligen är en silikatfri OAT kylvätska (står uttryckligen att den är silikatfri) står det att det fungerar alldeles utmärkt att blanda denna med G48 och liknande produkter.

Det här är ju löjligt. Det var förbannat mycket enklare när det antingen var propylen- eller etylenglykol. Nu är det ett enda stort clusterfuck.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Ja det enklaste vore ju att knalla in på BMW och handla. Men 5 mil enkel väg.
Hade jag haft BMW i byn hade jag inte funderat.

Fast i och med den info du gett ovan så kanske det blir en tripp i alla fall.

Eller så dränerar jag systemet så gott det går när jag liks håller på och kör i Castrols NF. Ska bara lyckas hitta var man ska tappa för att få ut max.

Ramlade över denna: Länk
Blev vi klokare av den?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>>Ramlade över denna
Ja, det är den jag refererade till (här nedan är länken till den på svenska i PDF). Fast här är det ganska rättfram - inga direkta frågetecken.
Länk

Det som jag undrar över är nedanstående uppgifter
Länk
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14

"Det är tillåtet att blanda de godkända medlen med varandra."

Jag kör på tappning och Castrols NF.

Glykol är som du säger inte vad det en gång var, E eller P.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Herregud, hur läser jag egentligen!?! Ja, svaret var mitt framför näsan på mig alltså. Tack för att du pekade ut det!

Ja, Castrol NF fungerar finfint. Brukar köra med den. Biltemas "vanliga" glykol (art.nr 361781) fungerar också fint - den är väldigt lik Castrol NF och den typen av glykoler.

Men iallafall så vet vi med 100% säkerhet att de glykoler som finns med på listan kan blandas hursomhelst.

Då verkar det som att det är vanliga icke-organiska och HOAT glykoler som BMW kör med. Då ska man alltså vara försiktig med att blanda in några OAT glykoler i denna leken om man inte är väldigt säker på vad man gör.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Glykol till kylaren menar du?
Är ju bara till för att det inte ska frysa.
Tror knappast att det gör varken till eller från vilken du häller i.

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, nej nej. Glykolen har massor av mer uppgifter. De två viktigaste är att förhindra att det inte ska frysa samt att förhindra korrosion. Anledningen varför man skall byta glykol regelbundet är att additiven för att förhindra korrosion bröts ned med tiden och till slut var skyddet för dålig. Ni har man utvecklat glykoler med additiv som förhindrar korrosion som har en mycket längre livslängd - dessa glykoler kallas ofta longlife eller liknande.

Förutom att förhindra frysning och korrosion så sänker den ytspänningen, smörjer vattenpumpen och höjer kokpunkten. Vill minnas att viss forskning har även lagts på undersökning kring kavitation också för att minska slitaget på vattenpumpen.

Var har du läst att glykolen bara ska se till att vattnet inte ska frysa?

Nu gör i princip alla glykoler ovanstående uppgifter. Det som man ska vara noggrann med är om tillverkaren har någon metalllegering som kanske inte trivs så bra med en viss typ av glykol. Men framförallt ska man vara väldigt noggrann med att man inte blandar hur som helst bland alla typer av glykoler! Därför ska man inte bara ta första bästa flaska man ser och trycka ned i ett okänt kylarsystem.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
För att komma från en med påstått stort bilintresse så var det där helt felaktigt på fler än ett sätt.

Slangen hann före. Läs och begrunda.
Cr
1.095
Craile
Jo jag vet att den även har lite andra uppgifter än bara frys skydd. MEN alla olika glykoler gör alla dom saker så tror inte det gör någon större skillnad vilken man häller i. Är ju knappast som med olja som har betydligt större betydelse vad man häller i. finns ju bara 2 olika om jag läst rätt...??? Länk
Men vad är då skillnaden mellan dessa 2?

Och för det andra så är Mek och intresse inte alls samma sak kan jag meddela dig!
Jag mekar mycket men har aldrig riktigt brytt mig om vad glykolen har för uppgift exakt mer än frys skydd , bara att den hade någon mer uppgift som jag tidigare läst. Men det behöver man ju inte heller veta då det alltid är glykol i så.... Alla vet ju att man inte ska vara utan glykol minst 50% om jag minns rätt.

Cr
1.095
Craile
"Tack för tipset men på något vis så tror jag inte att Biltemas röda finns i någon utav BMW:s rekommendationstabeller."

Kan meddela dig att det finns mycket som inte finns i BMW:s rekommendationstabeller men som fungerar alldeles utmärkt i en BMW! Har hört folk som kör med halvsyntets olja från Biltema i sina BMW och fungerar klockrent i 10 år och går än idag.
Biltemas grejer finns nog inte någons rekommendationstabeller men fungerar nog ändå ska du se.

Som tex Volvo olja är samma som Castrol. (Fyller volvos oljor på kompisens jobb) fast den finns inte i BMW:s rekommendationstabeller. Men castrols gör det. Vilket är exakt samma. Oljan kommer från Castrol och fylls ner i Volvo flaskor. Är nog fler saker som är så!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, precis - förut fanns det bara två olika sorter precis som du säger - och livet var sååå mycket enklare :-)

Nu har bilindustrin verkligen fuckat upp det igen (när var det senaste - kanske DOT5 och DOT5.1 förvirringen?) genom införandet av "organiska" additiver - antingen är det helt organiskt (OAT) eller en blandning (Hybrid OAT eller HOAT). Sen verkar det finnas varianter av dessa också...

Har påbörjat en liten sammanfattande text kring det här med glykol, men är inte klar än. Men här finns lite info att läsa iallafall...
Länk

Som du säger så klarar i princip vilken glykol som helst att göra de saker den är till uppgift att göra. Problemet är, som jag nämnde innan, om en billtillverkare tex använder någon typ av metallegering som inte passar ihop med en typ av glykol. Eller att man häller icke-longlife glykol i en bil och "sätter en service-stämpel" att denna inte behöva byta glykol något mera (för att man blandat ihop vanlig och longlife glykol). Eller att man blandar två glykoler som inte går bra ihop. Verkar som just OAT glykoler är lite känsligare att blanda med andra - vill minnas det fanns risk för fällningar. Tror VAG kör med någon OAT glykol.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom BMW verkar köra med "vanliga" glykoler och HOAT glykoler så rekommenderar jag hellre att ni isåfall använder Biltemas "vanliga" glykol dvs den med art.nr 361781. Fungerar alldeles utmärkt i BMW motorer. Vill minnas jag använder den i min gamla M20B23 motor (i min M30B35 rinner det vanlig Castrol NF).

Den "röda" dvs longlife skulle jag använt först när hela kylsystemet blivit tömt och undvikit att blanda den med "vanligt" eller "HOAT" glykoler. Just för att den finns en liten risk att det kanske blir fällningar eller liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.