|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Arbetar inom OKQ8-koncernen så jag kan givetvis bevaka att detta sköts på rätt sätt ur ett journalistiskt och rättvist perspektiv. Vi Bilägare är ju en bärande titel inom OK-förlaget. Mercedes har fått utstå en rad granskningar kring t ex rostskador inom flera tidningskoncerner, med viss tyngd på Bonnier. Däremot har BMW:s brister och fel i eftermarknadsbearbetningen inte lyfts fram. Det skall därför bli intressant att se om det blir en spridningseffekt i o m artikeln i Vi Bilägare. | |
| Jag arbetar inom OKQ8-koncernen och kommer kunna se att artikeln har en sans och balans i den artikeln. Vi Bilägare är som bekant en uppskattad titel inom OK-förlagen. Intressant är hur Mercedes kvalitetsproblem, tex kring rost, tagits upp ganska frekvent av motorpress, med viss tyngdpunkt från Bonnierförlagen. Ser att det är relevant, och rättvist, att BMW får samma bevakning. VV-hus, rost, brister i goodwill mm bör lyftas fram. | |
| Ledsen för två inlägg- Iphonestrul:-) | |
|
Innan användare, och förhoppningsvis även Alex84 i sin kontakt med Vi bilägare, fortsätter att skriva att detta är ett problem "för alla M54-ägare" vill jag än en gång påminna om att jag kört 60.000mil i två E46 med M54 utan den minsta tillstymmelse till detta problem. Den ena av dessa, den som faktiskt rullade en hel del korta sträckor, var dessutom en import utan "cold climate"-paketet. Så nog existerar problemet, men det har på ett eller annat sätt anknytning till olja, körstil eller något sådant utöver Bmw´s konstruktionsfel för det finns många M54-ägare utöver mig som aldrig sett skymten av problemet. //Bjersér |
|
|
Bjerser: Grattis att du ej drabbats än men det du skriver är enligt mig självklart. Nej, alla M54 ägare har ej drabbats. Vem har hävdat det? Det kan väl vara nog så allvarligt även om inte alla M54 ägare i hela jäkla Sverige drabbats? (Annars vore verkligen fiaskot totalt.) Det är dock med mycket liten tvekan tillräckligt många som drabbats de här två senaste stränga vintrarna utan en endaste krona i ersättning från BMW Sverige för att vi ska ha full rätt att vara riktigt sura och besvikna. Sedan ger jag inte mycket för det här argumenten från BMW Sverige "Du har kört för mycket kortkörningar" eller "Du har slarvat med oljebytena". Framförallt det sista påståendet är kontroversiellt. Tror nog åtminstone att de flesta här har skött sina oljebyten enligt konstens alla regler. Undrar också om verkligen BMW vill profilera sig som bilmärket som man inte kan lita på under kortkörningar i vinterkyla? ;-) Är det denna officiella förklaring de vill ha på problemen? Det vore lite av en marknadsföringsmässig katastrof. Man vill kunna lita på sin bil på vintern också, att den pallar med en lite kort tur till sjukhuset. BMW har bara haft tur hittills att inte det här blåsts upp större i pressen. Om det vore en nyare bil/motor skulle det blivit liv i luckan. ;-) Istället bör de krypa till korset och erkänna att vevhusventilationen för vissa av deras äldre motorer är känsligt byggda för sträng kyla i kombination med kortkörningar i så fall. Samt berätta hur det kan undvikas och lämna rabatt för de som ändå drabbas. Visst kan BMW också lyfta fram att de nya motorerna inte har denna känslighet (vilket de generellt sett inte verkar ha, vilket är toppen). Gladast av alla är nog BMW verkstäderna, de måste tjänat/tjäna en väldigt massa pengar på denna brist. Många verkar ju tagit runt 8000 kr för att åtgärda detta. |
|
| Håller helt klart med Mats. Att det är skandal att man inte angriper problemet bättre än att ge en saftig räkning på 8-10000 kr helt sjukt i mina öron. Min bil har inte stannat men jag har haft det berömda gul/bruna klett och när jag var på BMW så fråga dom om inte jag skulle byta vv som förebyggande syfte och då berätta jag att jag redan har Nordic paktet men det hjälper inte sa kille bakom disken. Gillar BMW inget snack om saken men i grund och botten så måste funktionen vara det viktigaste dvs att den tar mig från punkt a till b och sen det estetiska. | |
|
Smyge: De menar att BMW numera frågar om man önskar byta vv i förebyggande syfte även om man redan har norden kit? Kan de inte göra rent skiten istället och bjuda på det? Det här är ju jättekul! :-) Vilka clowner. Men visst är det bra att de kontrollerar om man är på väg att drabbas! |
|
| Det vore kul att veta hur stor andel av bilarna som drabbats av frusen vv. Jag gissar på att det är en väldigt liten andel. Det gör dock inte problemet mindre för dom som drabbats... | |
|
GE: Det blir inte helt enkelt att ta reda på eftersom en hel del med begagnade BMW med M54 motorn servrar dem på icke auktoriserade verkstäder. Mitt intryck/gissning är att det är en ganska stor andel och att en absolut majoritet av de som drabbats har gjort det under de svinkalla perioderna. Typ från -10 och under. Jag drabbades själv med min forna 530 när det var -20 nära nyårsafton 2009-2010 då jag haft bilen parkerad utomhus i samband med skidåkning. Finns ju många rapporterade här på forumet också, tillräckligt många för att man ska förstå att det här är ett stort problem. Bara att använda sökfunktionen. |
|
| Naturligtvis är det nästan omöjligt att ta reda på hur stor andelen är. Räknar man antalet rapporter här så är det inte speciellt många till egentligen. Man får ju tänka på att det finns väldigt många BMW med M54 motorn. Fast det som skrivs på autopower är såklart långt från sanningen... | |
|
GE: Jag tänker käfta emot igen. ;-) Det sticker lite i ögonen på mig när du försöker tona ner det här. Jag gissar att det är en relativt stor andel av de som faktiskt har M54 motorn här på forumet som drabbats. Hmmmm, gissar vilt nu. Men säg att det är ungefär hälften av de som är aktiva på forumet med M54 motorn som drabbats? I så fall är det väl tillräckligt allvarligt för att kunna stämplas som ett stort problem? Hur många M54 ägare som drabbats är dock enbart spekulationer. Precis på samma sätt som du spekulerar om att inte det här är något stort problem för M54 ägare. Citat "Fast det som skrivs på autopower är såklart långt från sanningen..." Tror jag nog att alla vi autopower medlemmar ger ett hyfsat bra statistiskt underlag för olika former av problem. Åtminstone ett säkrare statistiskt underlag jämfört med när undersökningsföretag ringer runt och gör lite stickprover. Mera makt till Autopower och klubbar som BMW CS. Tillsammans blir vi starka. :-) |
|
|
Min nyinköpta 520 drabbades förra vintern,detta trots sv-såld cold utrustad samt enbart gått fina mil på E4an. Även min 525-96 (e34) med M50 blåste ventilkåpspackningen i vintras,iofrs bara korta sträckor med denna.Löste det med en catchtank på den,får väl bli nåt liknande på M54an. Men bmw är långt ifrån ensam om detta prob,har hört om ett flertal märken som drabbats. Även Scania och MB trucks har prob,enbart på mitt åkeri så har ett flertal MB Actros blåst hela motorn i vinter,och jag är övertygad att VV är orsaken. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Jag vet om jag försöker tona ner problemet, jag tycker det är riktigt dåligt av BMW att dom inte har tagit ansvar för det. Att det skulle vara 50% av bilarna som drabbats tror JAG är en grymt stor överskattning. Om jag med får gissa lite... ;-) | |
| Jag vet INTE skulle det såklart stå... Editknappen kanske kommer snart? B-) | |
|
Mats_epost: Eftersom jag sålt min E46 är risken att råka ut för fryst vevhusventilation 0% för mig idag. ;) Nej det var någon på föregående sida som påstod detta, jag håller med om att problemet är tillräckligt känt för att Bmw skulle ta på sig skulden om inget annat för att hålla kunderna nöjda! //Bjersér |
|
|
Det stämmer Mats. Hade bilen inne på inspektion för att jag hade precis köpt den så det kändes rätt att BMW gick igenom bilen och gav mig då info på vad som behövdes åtgärdas. Då fick jag denna trevliga frågan om du vill byta vv för det blir billgare än om den fryser. Vad som verkar vara anmärkningsvärt är att vissa som redan har bytat vv 1 gång måste göra det igen några år senare. Det låter ju helt galet! Eller är det en affärs idé? Men det är trist när man har en bra produkt att det ska falera på dålig eftermarknadsservice. Alla gör fel men man måste sköta sina problem snyggt och det är där BMW måste jobba riktigt hårt, precis som dom gör i USA. Jobbar själv i ett tyskt företag och vi gör aldrig fel är vår policy, så det är inte lätt att få BMW att krypa till korset tror jag men man hoppas. |
|
|
Ett stort antal bilar med M54 är det som har råkat ut för fryst vevhusventilation. Hos BMW var den uppdaterade cold-climate versionen slut i flera veckor förra vintern. Det var många som skrev här på AP och förbannade sig över BMW:s dels taskiga konstruktion men dessutom usla lagerhållning. Det är en skandal utan dess like hur dåligt BMW har hanterat det hela. Att även MB och Audi är stora kålsupare vad gäller kvalitetsbrister är svårt att förstå. Vad är det för premium att tillverka undermåliga bilar, sälja dom dyrt, och sen ha mage att ta hutlöst mycket betalt för att åtgärda uppenbara konstruktionsfel? Det är inte premium utan det är rent ut sagt svinaktigt, bedrövligt och bedrägligt. |
|
|
Lysande Alex! Bra att någon tidning vill belysa vad BMW Sverige AB tycker om kvalité, driftsäkerhet och kundrelationer. Inte bara testa nya BMW och utbringa superlativ utan visa vad det KAN innebära ekonomiskt att äga BMW utan garantier och maskinskadeförs. |
|
| Köp en nya KIA. 7 års garanti, minst lika bra komfort och kvalitetskänsla som BMW. MEN inte i närheten lika roliga och effektstarka motorer som BMW men det borde inte göra så mycket iom att du kör så lungt. | |
|
Klart att inte alla har drabbats, men FÖR många. Detta är ett faktum som borde underlätta ett beslut att åtgärda problemet kostnadsfritt. Dvs, om 100% vore drabbade, då vore de i princip tvingade att fixa saken och ta en ekonomisk smäll. Men om 1% är drabbade kan det inte vara nån katastrofal kostnad att ta sitt ansvar. BMW är oerhört trevliga bilar, det är ju det som är problemet. Antagligen vet BMW själva om det, dvs bilarna säljer sig ändå. Annars kunde man rösta med fötterna och köpa något annat märke där tillverkaren centralt är lite intresserad av nöjda kunder. För det är BMW centralt som är problemet anser jag, enskilda verkstäder kan ju inte hålla på och bjuda på jobb hur som helst. Tillverkaren måste ta sitt ansvar. Jag har många gånger blivit bra bemött och behandlad på BMW-verkstäder, men då har det varit enskilda verkstäder som är bra, såna finns det många. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.