AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.471

Förtroendet urholkas

Sida 2 av 4
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Är förtroendet urholkat? Definitivt!

Håller alla andra bilar lika urusel kvalité? Knappast...

Jag äger idag två BMW bilar (en Z3M och en 523) tidigare hade jag även en E30 men den hade så mkt fel att jag inte ens orkar gå in på det.

Min Z3M har varit hyfsat problemfri, sånär som på att den var vinglig i höga hastigheter. Efter att ha provat att byta / justera alltsom hade med väghållningen att göra t.ex. däck, dämpare, silentblock, bussningar m.m. kom en polare till mig och frågade om jag hade kollat om jag hade samma kända problem som E46 har, dvs att BAKAXELN LOSSNAR?!?! jag garvade natrligtvis åt honom och sa det är BMW (märk väl, jag försvarade Premium märket). Efter en veckas tjatande och utan lösning på problemet så gick jag med på att riva ut allt ljud ur bakluckan och mycket riktigt! Min bil som inte ens har gått 10.000 mil (9600 mil) hade fått hela golvet upprivet. Märk väl, bilen körs enbart på somrarna, det finns inte EN ENDA ROSTFLÄCK, skadan var ren utmattning. BMW's "ingenjörer" har mig svetsat ihop bagagerumsgolvet, subramen och bakaxeln med elva futtiga migpunkt svetsar. Diffen hänger i en kraftigt underdimensionerad ögla som med tiden utmattas och går sönder, då börjar migpunkterna ge efter en efter en, varför belastningen ökar på kvarvarande, ni förstår själva var det slutar. På min bil hade fyra punkter släppt. Precis samidigt som jag startade jordens tjafs med BMW ang. detta hade en annan kille köpt en M roadser som var inbytt på volvo som hade gåt ca 4000 mil, som hade exakt samma problem. BMW migsvetsade dit punkerna igen och var nöjda med det, räkningen gick till volvo....

Jag tog upp detta med servicechefen för sverige, Magnus Litz. För det första var det näst intill omöjligt att nå honom, huvudkontoret i solna var dryga, de vägrad att koppla osv. Jag var dock ihärdig och gav inte upp. Efter att ha varit en terrier på honom i tre veckor ringde han upp. Han sa att BMW inte hade ett sånt här problem, jag spenderade 4 veckor på att samla information, framförallt från USA och presenterade en rapport på typ 30 sidor med exempel på bilar som haft problemen i USA och till och med Siter, dedikerade för problemet. Han kom till slut tillbaka och sa att jag hade rätt, BMW hade haft problemet ÄVEN på E36 (man hade inte lärt sig något och fick samma problem på E46 M modellerna upp till 2003 har jag för mig). DOCK så tyckte han att bilen var för gammal. Det var helt normal att bakaxeln kunde släppa på en bil som inte hade gått 10.000 mil ens. Inte en tanke på kundservice, inte ett uns av ansvar och definivt inte känsla för att bygga robusta maskiner, profilerade som M sport.

Nu har jag själv importerat Randy Forbes kit och vänt mig till en privat verkstad som förstärkt bilen som den borde varit från början (nu specad för upp till 800 hästkrafter och klarar en ev. framtida kompressor tack vare 25 kg stål som håller bakaxel och subram infästa tillsammans) och bilen ligger som en padda på vägen, me det känns ändå helt sjukt måste jag säga... kostnad: närmare 45.000.

Sen ska vi inte prata om 523...

Jag har kört 3000 mil sen jag köpte mitt exemplar, jag har redan fått byta följande;

Bytt samtliga komponenter till nya I EWS imobilizer (ringspole, centralenhet EWS 4.3, tändplatta, relä) (2011)
Ny startmotor (2011)
Ny vajer dörröppning vänster förardörr (2011)
Ny ställmotor - automatisk öppning av baklucka (2010)
Nya stötdämpare x2 (v + h fram) (2010)
AC påfylld och servad, ny kondensator samt samtliga packningar och oringar bytta. 2 års garanti (7600 kr) (2009-09-28 Aircond Center)
Nytt Batteri (2010)
Nytt Hjullager fram (2010)
Byte gasfjädrar och gångjärn backlucka, samt gasfjädrar på glaslucka (2009)
Byte farthållarmotor samt centralenhet farthållare (7200 kr) (2009)
Nya bromsrör samt nipplar (2009)
Nya bromskivor och belägg (2009)
Nya bromsbeläggsindikatorer fram och bak (2009)
Nya bromsbackar handbroms (2009)

Och nu senast, en vecka efter att imobilizer systemet lagt av och jag fått det fixat, så pajade centrallåset... säg inte till mig att jag fått tre olika bmw som varit måndagsex.

Min Audi A4 byttes ut mot denna 523 av ett enda skäl, den saknade AC, men ingenting strulade på A4:an på samma mil, ingenting... Skärpning BMW...

De är snygga, kul att köra, men fan vet om det är värt att äga begagnade bmws..

--- BMW - När du älskar att mecka... ---
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Andreas523: Anser du att en enda Audi A4 är tillräckligt för att racka ner på BMW och hålla fram Audi som ett bättre alternativ? Jag antar att du är medveten om att Audi har dåliga betyg från kunderna, och anledningen är busenkel: problem med vevhusventilation, för långa serviceintervaller (Många motorer har rasat innan 10.000mil), gaspedaler som inte tål kyla utan går av, döda tändspolar i mängder och så vidare.

Jag försvarar inte BMW, jag är tvärt om mycket förbannad på dem då de nyligen förklarat för mig att de anser att det är normalt att en två år gammal X3 (nyss fyllda tre, men strax över två första gången jag var inne) rostar på grund av materialfel. Och som om inte det var nog spillde de olja vid den senaste service, detta rann ner i tändstiftsbrunnen och orsakade problem...

Däremot har jag av erfarenhet från diverse bilar, från Volvo/Saab till Alfa Romeo och Lexus, upplevt det som att alla moderna bilar inte håller förväntad kvalité. Det håller helt enkelt inte utan även de bästa bilarna innehåller nödlösningar och fuskbyggen.

Däremot har jag också helt klart upplevt det som att Bmw hör till de bästa, av de dåliga bilmärken som finns idag för att låta lite cynisk. Det enda jag tycker kan matcha är Lexus, inte för att de har ett dugg bättre kvalité utan för att de har ett trevlig, korrekt bemötande mot kunden till skillnad från de skitstövlar som representerar BMW i Sverige. :)

//Bjersér
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Hej Bjersér,

Det finns alltid fler sidor av ett mynt och man kan naturligtvis inte dra en slutsats på bara en bil att jämföra med, Audin var nära till hands för mig eftersom den hade liknande mil och användningsområde. Den bil jag är nöjdast med är faktiskt min tjänstebil, en volvo C30 T5. Jag piskade skiten ur den 10.000 mil, kallstart och full mutter på turbon m.m. INTE EN ENDA GREJ GICK SÖNDER, INTE EN ENDA! Personlig servicetekniker, bra bemötande, hög grad av kundservice m.m. Säger bara Volvo Upplands motor, bjuder på fika medan du väntar m.m.

Sen har du helt klart rätt i att det finns andra biltillverkare som tagit steget ännu längre, t.ex. Toyota och framförallt deras lexus.

Men otrevligare personal än BMW och framförallt Solna är svårt att hitta, jag ringde förra helgen och blev avsnäst av snippan i växeln som sa att de inte hade telefontid hos reservdelar på en lördag. Så jag ska åka över hela stan för att kolla om de har min del inne sa jag? Ja de får du göra om du vill ha delen var hennes svar... när jag kom fram stod två st och gäspade i reservdelsdisken som hon för övrigt sitter 50 m ifrån, hon kunde inte ha gått och kollat?

Jag gillar att köra BMW, jag gillar deras design, men om jag hade haft en toyota som bakaxeln höll på att ramla loss på under 10.000 mil, då hade de fort som fan åtgärdat det, hade det varit så att flera bilar hade haft problemet hade de återkallat serien, inte tystat ner det och lämpat över det på kunderna. Det är kall fakta, de skiter i kunden.

Någonstans, måste man värdera om körglädjen uppväger problemen, jag kanske är extra cynisk nu för att jag inte ens fått en vecka mellan två stora datamodul problem, vem vet =)

Mvh
Andreas
Håller med Dej Filip Arwidson,och som någon påpekade i början av tråden så beslutade jag mej för att prova ett annant märke.

Köpte en "härk" från -93 med 25000 mil på mätaren.
En Audi 100 A6 2.6 som krävde ett byte av topp-packningarna.

Kostade på den detta och även ett kamremsbyte samt dito vattenpump.

Sålde bilen för 2veckor sedan för samma summa som jag gav för den inkl reservdelar jag kostat på den under de 2åren jag ägde bilen.

Inget lyxåk utan avsedd som ett transportmedel till och från arbetet bara.

Trots detta skänkte denna "skorv" mej både komfort och trygghet under den tid jag åkte med den.

Inget problem med vevhusventilationer eller annat Bmw relaterat dök upp,utan lugnt,tryggt ägande mao.

Köpte nu en Volvo V70 T5 -01 med samma milantal på trippen.
Skall bli intressant att se ägande bilden efter samma tid?

Känner att Bmw tappat i förtroende från min sida iaf gällande driftsäkerheten och kostnadsbilden i fråga.

Men,innan jag ifrågasätter Bmw mer än så för stunden så utvärderar jag andra märken under tiden.
Fi
7
Filip Arwidson
525iATouring-03
728iA-98
Jag tyckte det vore intressant att höra hur BMW Sveriges Custom Relations-avdelning skulle reagera på min kritik på bristerna och kvaliteten, så jag skickade in en fråga. Men de svarade med en förväntad nivå "att de inte har historiken på mitt exemplar, beklagar att jag känner på det sättet mm mm". Hade inte förväntat mig något annat heller, men intressant att se hur man väljer att svara.

Om de hade läst alla inlägg i den här tråden, är det närmast svindlande hur mycket pengar ett stort antal lojala entusiaster har spenderat, inte på att styla eller trimma, utan att hålla bilen rent funktionsduglig. Och vi väljer fortfarande att köra märket. Det är ju om något definitionen av lojala kunder.

Men uppfattar det också som att det inte tas på något större allvar, efter det att någon modellgeneration passerats eller att garantin gått ut.

Familjens tidigare andrabil, en Saab 9-3 Aero årsmodell 2000 var föremål för mycket generösa åtaganden kring vevhusventilation och tändkassett, långt efter det att formell garantitid passerats.. Det kom till och med brev hemskickad där man blev påmind om att airbagen var urkopplad och vad det skulle kosta att återställa detta när behov av bilbarnstol inte fanns längre. Trevlig eftermarknadsbearbetning, som inte finns hos BMW.

Att t ex dräneringshålet i bromsservon är för litet (konstruktionsfel) eller att vevhusventilationen inte är anpassad för vårt klimat är exempel på dryga utgifter som drabbar ägaren helt och fullt.

Kan meddela rent allmänt att jag i dagarna blivit uppringd av Vi Bilägare ang problemet med vevhusventilationen hos Bmw (M54).

Även Bmw Sveriges (Solna) kundrelations bemötande är på tapeten.

Artikel kommer att skrivas ang detta !!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
bra =)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Blir väldigt spännande att läsa den artikeln i vi bilägare, speciellt de uttalanden som BMW Sverige kommer få tillfälle att göra.
Toppen Alex84,
Det skall bli intressant läsning i ViB. Vi får se om det kommer ytterligare ett "godag yxskaft" svar från BMW.

Att BMW gör fel (konstruktion) är beklagligt. Att inte stå för sina misstag är ynkligt.

mvh/ Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alex84: Vem hade du kontakt på hos Vi bilägare och är de intresserade av fler historier? Hade inte haft något emot att berätta om när Bmw SV/Kundrelationer nonchalant förklarade för mig att det är fullständigt normalt med rost på en 2år och 4månader gammal BMW. :)

Andreas523: Förstår dig helt och hållet och håller med, BMW är fruktansvärt otrevliga och har ingen aning om vad begreppet "Serviceminded" betyder. Som du nämner är Lexus åtminstone i en helt annan liga på den punkten, de Volvohandlare jag varit i kontakt med har däremot tyvärr varit otrevliga även med "Bmw-sverige"-mått mätt.

//Bjersér
Jo det är så här...

I Måndags blev jag uppringd av en person från Vi Bilägare som läst mitt mail som jag bla skickat ut till AMS mfl.

Blev intervjuad ang mitt problem och mina kundrelationer ang detta,och reportern ifråga skulle kolla noggrannare på tråden som anknyter till VV-problemet här på AP.

Efter ca 10min stog det klart från reporterns sida att det blir en artikel ang detta samt en förfrågan om jag kunde tänkas ställa upp på bild mm.

Ställde upp på detta,så framöver sitter jag på en Wanted skylt hos aktoriserade Bmw handlare här i Sverige ;)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Bra jobbat !

Det är inte ok att profilera sig som ett premiummärke man inte ta sitt ansvar om det inte uppfylls.
Ser fram emot detta reportage.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Alex84: Vet du vilket nummer artikeln kommer i?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
BRA JOBBAT Alex84 !! ;ryggdunk

Vilket nummer kommer artikeln i?
Kan inte svara på vilket Nr ännu?

Återkommer när jag vet mer!
Men jag hoppas att artikeln enbart kommer fokusera på problematiken kring vevhusventilationen?

Vet ju att du är oerhört kritisk till mycket annat som rör BMW nu för tiden, därav av min oro. ;-)

Rädd för att det blir rörigt annars, är det enbart M54 som kommer tas upp trots att jag tycker det framgått den här vintern att många andra BMW motorer drabbats också?

I övrigt så det bra jobbat av dig och bra gjort att du fått till den här artikeln.

Vevhuproblemen är en oerhört pinsam historia för BMW och de lär väl slå ifrån sig som vanligt. Hoppas att någon chef i Tyskland får se den här artikeln.
BMW Sverige är generellt dåliga tyvärr. För mycket uppåtnäsa attityd, för lite entusiasm och sist men inte minst för ojämn kompetens. Kan de inte anlita Per Larsson som kompetenshöjare bland verkstäderna till att börja med? Sedan ett par amerikaner som lär dem hur man bemöter kunder. ;-)

BMW Sverige klarar helt enkelt inte att representera BMW på ett fullgott sätt.
Väl skrivet mats_epost. Jag har personliga erfarenheter med BMW återförsäljare och service och den bild du beskriver känner jag igen alltför väl.

Om det får kosta att hålla kunderna nöjda sker en naturlig sanering av fel och brister. Ja tror faktiskt att många återförsäljare i slutändan blir glada om BMW högre upp i hierarkin tillsätter medel att rätta till brister.

Spjäll på dieslar, subframe på E46 samt vevhusventilation på M54 är exempel på brister som BMW i slutänden skulle tjäna på att åtgärda kostnadsfritt åt kunderna.

När BMW gör så fina bilar i övrigt är det bara dumheter att hålla på prestigen och inte erkänna fel, tvärtom, det bara negativt i längden.

mvh/ Anders
Lovar att artikeln enbart kommer att handla om Vevhusproblematiken och det bemötande jag/vi fått av Bmw Sverige ifrågan ang detta !

Att jag sedan är kritisk mot Bmw på andra punkter är en annan sak !

Atrikeln kommer enbart att skrivas om VV problemet,och jag har även bara nämt M54 motorn som problem ex.

Om andra Motorfamiljer dras med samma fenomen,ja det lär framtiden utvisa?
Mao inte så lätt att spekulera i idag.
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Bra jobbat Alex84

Hoppas att dom börjar förstå hur stort detta problem är för alla m54 ägare.

MVH
Fonzi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.