|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är som vanligt på jakt efter någon ny bil och skummade över blocket. Efter en stund så snubblade jag in på lexus is runt 00. Tänkte de har ju många rätt på pappret. *rak sexa *bakhjulsdrift *diskret design *en av de coolaste instrumentbräder jag vet. *hk som ligger vid 320/325 Sen såg jag att en handlare hade en i närheten. Blå, 6vxl och fullutrustad :) Så jag körde ditt. Pratade lite med en försäljare och fick nycklarna. Hoppar in och vrider om. Mysigt morr fyller bilen och allt känns rätt. Styrning, växelskap mm. Rullar ut och sen svänger ut på vägen. Detta var en is200 med 155hk. Det sitter en rak sexa med variabla kamtider och massa gottis så man kan tycka att den borde göra rätt bra ifrån sig... Men ikke! Motorn var så trött att under 3000rpm skulle jag gissa att den hade 60hk. Den var sjukt lågt utväxlad också men jag låg i 4 med 3st passagerare och den orkade inte accelerera i en svag uppförsbacke. Varvet var ändå på 1700. Jag har kört mång olika bilar men detta var det slöaste bortsätt från min bubbla 1300. Kan tillägga att jag har kört två stycken nu så det är inte ett dåligt exemplar. kan knappt förstå att de har kunnat komma undan med en sådan trött motor. Med lite varv hände det ju något men ändå. Man ska ju inte behöva ligga över 3000rpm när man kör lite inspereat i byn. riktigt sorgligt för de har allt annat rätt förutom ljudisoleringen | |
| Jag har BMW-motsvarigheten (320 e46 -99 ~150hk) och vill nog inte påstå att den är något kraftmonster heller. Men nu måste jag nästan hitta en sån där att provköra, vore intressant att jämföra :) | |
|
Ja gör det och dela med dig. Kan ju vara två dåliga exemplar men har svårt att tro det. Vet inte hur is300 är men den finns bara som automat. Har provkört en e36 320 och den var mycket mer alert vad jag vill minnas. Men jag var nästan förbannad när jag körde därifrån. Så mycket skämmerden motorn ut den bilen och de förväntningar jag hade på den |
|
| Återkommer med testprotokoll om jag lyckas få tag i en :) | |
| Ja :) kan du dela med dig hur din alpina är också. Är lite av en drömbil för mig om den är manuel | |
|
Manuell, coupé, titansilver, 7000 mil nu, svart helskinn, allt är orginal på den förutom framblinkers (vita), bakljus (led) och stereon (dynavin e46). Jag hittade den på blocket för lite och ingenting, halvt anonym säljare, bara en dålig bild på den, ingen vidare info i text. Men jag drog en chansning och for (40 mil) för att kika på den, allt visade sig vara helt ok, den delade dessutom garage med en nyare ferarri :D. Köpte den utan att ens provköra för den var så väldokumenterad. Den är underbart skön att köra, och går som ett skott! Körkänslan går inte att beskriva med ord :) Hittar du en fräsch och fin manuell coupé så KÖP! Finns inte speciellt många av dem (och min kommer förmodligen aldrig att säljas ;P ) |
|
|
is200 Är trött, törstig och känns som en sminkad Toyota Carina/Avensis. Det som talar för den är väl bakhjulsdriften och att den ser roligare ut än en Avensis. The clockwork orange som sitter bakom ratten tyckte jag var riktigt snyggt när den kom och det är väl det enda som håller än idag. is300 är säkert en betydligt roligare bil men den står nog också lågt i jämförelse mot en BMW. Speciellt när den oftast endast finns med automatlåda i Sverige. |
|
|
Men jag gjorde lite efterforskning på is200/300 och tydligen så ska motorn vara plockad ur toyota supra ovan på allt sen ombyggd då för lexus. Nu vet jag inte hur 300 är men 200 var ett skämt. speciellt när man hade denna faktan i bakuhuvdet. Kan tillägga att mitt ex mamma hade en Toyota avensis från samma år och den 2,0l vvt-i motorn hade mer bottenvrid och var fullt körbar utan att reta sig på motorn. fast där väntar man sig inte något mer heller |
|
|
har förståt det om de Alpinorna. Ja får se om jag någon gång skaffa mig en sådan. Just nu skaffade jag en sprillans ny hoj så pengarna jag kan lägga på en bil är lite begränsad i 6-10 månader Men jag väljer en B3 alla gånger över en M3 ;) |
|
|
Har alltid haft ett litet sug efter en is200 som vardagsbil, men efter att jagoch tjejen var och provtestade en ny IS250 på Lexus i Täby, så dog mina höga förväntningar ganska direkt! Vart ska man börja? Jag kan börja med det bästa för det var inte mycket: Relativt tystgående, hyfsat ljud från Mark Levinson stereon med bra bas, men långt ifrån stereoseparationen och tydligheten i mitt HiFi ljud i Bmw:n, hyfsad design, men känns som att den börjar bli lite gamal trots lite facelift. Till det negativa då ja: Sittkomforten var kass, då lägsta sitthöjd är alldeles för högt, om inte Lexus vill att man ska få Busskänsla? Stolarna var byggda för smala små Asiater, och fick väligt on i njurarna utav stolarna som dessutom hade dåligt stöd högre upp på ryggstödet. Instrumentpanelen var kanske det plastigaste och billigaste jag har sett! Hämtat direkt från Toyota med plastig känsla i knappar och reglage. Sedan hade dom en integrerat en ful gamal digital klockradiodisplay ala 80-tal mitt i instrumentbrädan, tillsamans med en orange Airbag text upplystgenom den fula plasten! Jag började tro att det var Toyota Avensis vi satt i men nej! Den Asiatiska plastdoften var svidande i både näsa och ögon, inget trevligt att andas in! Bilen känns föråldrad rent teknisk och hade inget MMi system eller dyl, utan endast Blutooth, navi, stereo, regnsensor, elspeglar, klima! Det fanns enbart två motorer att välja på: antingen den trötta kraftlösa V6:an på 211hk med ingen effekt under 4500 varv trots vvt-i, eller den äldre dieseln på 184 hk. 3 utrustninspaket: ISF-Sport (M-pkt), Execetuvie (dynamic) och baspaket (Buiessniss). Detta var rätt och slätt en bil som absolut inte är värd en krona mer än 250.000:- i mina ögon, men Lexus vill ha 418.000:- med buissnisspaket plus lite nödvändig utrustning för denna föråldrade och tråkiga bil! Jag är neutral i mitt tyckande, när jag säger att min Japanska vardagsbil Suzuki Liana Sport -05 har många likheter i upplevelse och känsla, så är det inte positivt! Nä köp ni en BMW 3/5 serie igen, så blir alla nöjda o glada! Den bästa bilen som rullar på vägen under 500.000:- brukar jag alltid säga! Det är en upplevelse och njutning varje gång! Hoppas ni finner denna kortfattade BMW CS #07491 |
|
|
lilla dikt intressant.. Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
| IS200 är slö men det finns ett kompressorkit att köpa från TTE som råder bot på den saken. Rullade en sån här i Borlänge för ett tag sen och har sett några till salu på blocket genom åren.. Kompressorkitet går att köpa hos Lexus ÅF men är osäker om Lexus lyckades få den godkänd på svensk väg.. | |
| Effektmätning av "Borlängebilen": Länk | |
| Hexagon. Provsatt en B3 idag. Vågade inte provköra den oga det hade blivit ett enorm köpbegär som följd. Den står på esc i älmhult kronoberg. Finns några störiga saker med den men det ör en ögonsten i mina ögob | |
|
Jo hade man get is200 mer krut hade den varit tänkbar. Men is200 motorn måste varit totalt felkonstruerad. Den är bokstavligen ihjällslagen under 3000rpm. Det var så man satt i chock på vägen hem. Så svårt var det att fatta att en bil med 150hk kunde vara så trött speciellt när den har vvt-i system. Någon här som vet hur lexus LS400 serie är från 90 talet. Den V8 kan omöjligt vara så trött. |
|
| Nice! Var det en coupé eller sedan? Automat eller manuell? :) | |
| Jag gissar på svart sedan, med svarta fälgar och darth vader på huven? ;) | |
|
Stämmer in i upplevelsen att IS200 är fruktansvärt trött, betydligt tröttare än en M52B20 med 150hp. 300 är helt klart piggare men står sig fortfarande inte mot Bmw´s större sexor. Tycker tyvärr det beskriver hela bilen, bra men långt ifrån lika bra som den bil den kopierat rakt av. IS250 tycker jag är betydligt bättre, tycker inte alls lika illa om denna som någon som provkört den här ovan. Får en sådan som lånebil när 400h:n är på service och det är helt klart en lyxig och trevlig bil tycker jag; Även om Toyotakänslan är närvarande. Tyvärr precis samma sak här, Bmw 3-serie är fortfarande en helt klart bättre bil! //Bjersér |
|
| Japp. Intw så svårt att gissa vad som mn störde sig på bland annat. Sen var det lite andra saker som man hade behövt visa lite kärlek. Du råka inte veta vad för svaga punkter de har? | |
| Skriver på en jävla smartphone så jag får ursäkta att jag kan vara lite svårförstådd | |
| Skriver på en jävla smartphone så jag får ursäkta att jag kan vara lite svårförstådd | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.