|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Lite konfunderad här..? Skall troligen beställa ny bil eller en begad och det blir en 325d eller en 330d alltså diesel. Vad är det för skillnad på dessa motorer det är samma storlek som jag har läst mig till men det skiljer på effekten..? Finns det en kunnig som kan förklara detta för mig? Tack på förhand | |
|
Jag är inte speciellt kunning, men jag vet att det skiljer väldigt mycket i nypris mellan 325d och 330d. Båda modellerna trimmas/chippas till >280hk i steg 1. Logiken säger att det bara är mjukvaran som skiljer dom åt i orginalutförandet. |
|
| Det är precis det som jag funderade över faktiskt det verkar vara samma hårdvara så att säga men jag kan ha fel..!? | |
| Gå in på realoem och kolla om det är samma spridare, oljekylare, kylare, intercooler, vattenpump osv. | |
| är det inte turbo i 330 ? | |
|
I en annan tråd har Dudda kommit fram till att det är "Insuget, injektorerna, automatlådan (ej manuell), ventiler är det som skiljer. Även om vissa delar kan ha olika delnr på RealOEM så är det tydligen samma delar, inget som jag kan svära på dock." Sedan har jag hört att ESS tuning har bromsat två 325d före trimning och får fram att effekten är 217 hk, vilket stämmer med att 235d är nedtrimmad för att skapa en prisdifferentiering. |
|
| Skillnaden är att en datorkomponent kan man testa ganska fort och utan att ha sönder den. Det funkar inte att göra så med motorer på en produktionslina. | |
| Är det inte skillnad på storleken på turbon mellan 325d och 330d? Har för mig att jag läst det någonstans. | |
|
Nej det är en likadan turbo. Motorn som sitter i 330d uppgraders dock 2009 då man höjde insprutningen till 2000 bar istället för 1800. Samma uppgradering kom senare till 325d också därav den ökade effekten för båda motorerna. Hur vida de gamla skillnaderna kvarstår vågar jag inte säga något om. Men skillnaden i gamla 325d och 330d motorn var, insuget och injektorerna. En annan intressant sak är det att 325d manuell har samma låda som 330d manuell. Automaten i 325d är dock av den klenare typen så för den som ska trimma kan det manuella alternativet vara bra ur den synpunkten. |
|
|
Dudde, Har du trimmat din 325:a? Och om är du nöjd?? |
|
|
Lite konfudersam blir jag när jag läser ett insprutningssytem på 2000bar den borde väl skära hål rätt genom motorn? Kan dock säga att 330d som jag fick låna på min praktik var ruskigt rolig när man var på det humöret och otroligt bekväm när man ville ta sig från a till b. Live long and prosper //Zwamp |
|
| Nja, fast nu är inte spridarna tillverkade som vattenskärningsmunstycken och riktade mot motorblocket, utan gjorda för att ge en extremt fin liten bränsledusch in i förbränningsrummet. :) | |
|
Ducc: om du är intresserad så har jag en 325dA Touring M-sport -11 950 mil som jag skall sälja men inte hunnit lägga ut. Hör av dig om det kan vara något. En kanonfin bil är det. /Anders |
|
|
Anders, Det låtersom du har en sådan bil som jag är intresseard av men som jag har hört så har man blockat dom senare bilarna så att det inte går att få körglada så att säga ;) Jag har en bil i byte och jag antar att du inte är intressead av det!? Skicka info om din bil samt vad du vill ha förden till ducc33@hotmail.com Hälsningar Frank |
|
Verdi |
ducc, Det är svårare, men det går. VTech erbjuder 270hk tror jag, men det måste ske på plats hos dem. 197-hästarna kan man fixa själv med en handenhet. Tyvärr verkar väl inte automaten på 325d vara den kraftigaste... En 330dA är väl att föredra om man ska trimma, men de är ju ganska mycket dyrare. |
| Ringde till V tech och vad dom vetv så äör det tydligen samma motor i 325 som 330..? Hur som så känns det inte rätt att lägga så mycket stålars som 46500 spänn mer på en 330:a! | |
Verdi |
Samma motor ja, men avsevärt vekare automatlåda. Tror det till och med är så att lådan i 325dA har mindre marginal mot originaleffekten än 330dA. Om man trimmar 330dA så klarar man sig nästan under specen för automaten, medan man hamnar avsevärt över specen på 325dA. Ska du ha en manuell så är det förstås lugnt. :) |
| Eller så köper man en 335d direkt, så vet man att allt håller ;-) | |
Verdi |
Ja, men då kanske man inte har råd med riktiga däck. ;-) |
|
Japp, är pengarna slut får man hoppas att ostarna som sitter på är fräscha! |
|
|
Men automat är vällför gubbar eller??! ;) Har köpt en ny bil med automat en gång och för mig tar det bort körglädjen... Om man räknar på vad automaten kostar så tror jag många skulle bli förvånade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.