AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.067

Molins Bil AB

Sida 1 av 2
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Kände för att skriva några rader om Molins Bil i Sundsvall..
Det är så mycket negativt vi läser hela tiden om olika bilfirmor så jag tänkte lite positiv läsning vore passande..

Det hela började med att jag köpte min fina M5 E39 från i Januari ca 1 vecka efter la spolarpumpen av jag ringde till Molins Bil förklarade läget för dom det var inga konstigheter det var bara att boka tid hos närmsta BMW i mitt fall i Solna så jag fick tid felet vart åtgärdat på garanti samma dag..
Jag körde inte bilen så mycket under tiden enbart när det var halv torrt p vägarna tänkte ifall det finns andra fel som kanske dyker upp innan garantin går ut vore det smart och få det fixat...
Hur som helst för 2 veckor sen körde jag på motorvägen på väg mot Uppsala ca 110km när bromsa kände jag plötsligt starka vibbar i framvagnen tänkte vad nu då?
Men tänkte inte mycket på det..Väl hemma så slog jag ett signal till Molins Bil sökte samma person David Försäljnings chef.Förklarade läget åter igen inga konstigheter det var bara ringa och boka tid i Solna igen..Bilen lämnades in för felsökning efter ca 3 timmar får jag ett chock samtal från bmw i solna...Fram skivor dåliga bak skivor rostiga samt alla klossar och handbroms backar helt slut...(Jag vet jag borde ha koll på allt detta innan köpte bilen)
Inte nog med det var länkkarmar fram,krängningshämmare,alla bussningar i princip i bilen var dåliga/glapp allt detta krävde åtgärd snarast samt Fyrhjuls inst...
Kostnad på mat/rep landa på ca 29000 SEK...Vad i Heeee...tte tänkte jag ringde direkt till Molins bil lagom irriterad och frågade honom om dom inte kollade igenom bilen ordentligt för att jag fick förklarad för mig att man har gått igenom bilen ordentligt med insp2 Vanos test(bra resultat även där)och massa annat..JA det har vi gjort fick jag till svars..Hur som helst förklarade jag vad jag fick för chock besked från SOlna vilket han redan vissta då det var garanti jobb så hade dom redan hört av sig....Han själv var lagom nöjd med samtalet han fick...
Jag ställde frågan hur löser vi det?Svaret kom direkt låt dom fixa det vi står för kostnaderna...Jag blev självklart extremt glad över svaret jag fick men andra sidan fick jag lite dåligt samvete och påpekade för honom att 29000 är extremt dyrt Ja det höll han med om..Men där avslutades samtalet Jag var extremt nöjd med bemötandet hela vägen samt att dom tog sitt ansvar allt gick hur smidigt som helst,Med tanke vad man brukar få läsa här på AP hur folk blir bemötta av olika bilfirmor..
Men jag kände lite att jag måste hjälpa till lite på traven så jag började kolla upp olika verkstäder här i Stockholm med olika pris förslag...
Jag hitta en firma som skulle fixa alla bussningar diverse fram/bak vagnen för lite mindre än halva priset än vad BMW tar..Samt att jag tänkte jag tar hjälp av en vän och byter bromsarna själv..
Så jag ringde och föreslog Molins Bil att dom ska skicka alla broms detaljer till mig så jag kan fixa det själv..det tyckte han att det var extremt bra ide och ja jag kanske borde låta dom stå för det men jag för ju ändå allt gratis..Nämnde även att jag har hittat en firma som fixar det övriga mycket billigare och att dom kan fakturera Molins Bil det gick han med på oxå...

Det hala sluta med att Molins bil kom mycket billigare undan och jag fick alla fel fixade...

Ville bara skriva av mig lite då Molins Bil har verkligen varit mycket hjälpsamma samt trevliga
Det var inga konstigheter för dom då detta ska vara garanti ärende...
Jag kommer absolut handla där igen och rekommenderar Molins Bil för folk..

Hoppas inte bara att man får skit för att man gör reklam för firman(För att det är inte tanken direkt) kände bara att jag måste få dela mig det som hände kan ju vara bra att veta vad Molins Bil går för...
Så nu har jag pratat av mig
mvh
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Har haft väldigt lite med Molins Bil att göra själv men tyckte det var kul att du delade med dig av den här historien.
Kul när det fungerar så här bra. För min del har Molins Bil fått en potentiell kund i mig.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Härligt att höra om lite ansvarstagande och positivt kundbemötande av en bilfirma.

___
//Ulf
Kul att du skriver detta tycker jag! De flesta skriker ju bara när det är dåligt vilket gör att man kan få fel intryck. Ex kan man tro av att läsa här på Autopower att alla (läs de flesta) auktoriserade verkstäder är okompetenta. Bara de dåliga erfarenheterna som skrivs ner här. Sällan de bra :).

Jag kan passa på kanonbemötande från BMW Bilcentralens verkstad i Nacka. Tog bilen samma dag och fixade bilen samma dag. Dessutom med ett leende.

Kul att allting löste sig så fint för dig också samt att du hjälpte firman få ner deras kostnad.
Roffa1
Allting beror väl på hur TS vinklar till sin berättelse, som i detta fallet till bilfirmans fördel.
Men i själva verket har ju Molins missat en hel del allvarliga fel när de ej upptäck bilens alla brister i framvagnen. p.g.a detta slarv så kunde denna solskens-historia fått ett helt annat slut om du tex upptäckt alla felen efter garantitidens utgång. Undrar just om Molins varit lika tillmötesgående då.

Tycker du ska lämna in bilen för en fullständig kontroll innan garantitiden går ut, ifall det ev, finns fler överraskningar på gång;-)

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Snyggt agerande från både catch_me och molins!
Roffa "alla" missar saker ibland och gör fel. Det viktiga är hur det hanteras. I detta fall väl godkänt!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
"Endast den som sover gör inga fel ... att göra fel är den handlingskraftiges privilegium – den som förmår att göra om och rätta till."

Ingvar Kamprad
Roffa1
BMW528M: Helt klart att Molins helhjärtat har ställt upp för kunden i detta fallet. Men trots detta så låg ändå ansvaret hos Molins att från början upptäcka alla dessa brister i framvagnen, förstår ej riktigt hur de kunnat missa så många och så omfattande felaktigheter.

Verkligen tur att TS var så vaken o uppmärksam och att han följde upp vibrationerna i framvagnen,osv. Många andra köpare kanske skulle ha väntat med detta tills nästa service i tron att det handlade om obalans i hjulen eller liknande, men istället kommer det en verkstadsräkning på otroliga 29.000:-
Roffa1
En sak som förbryllar mig är att Molins omgående gick med på TS ovanliga förslag om att en extern firma skickar faktura för hela jobbet med byte av framvagnens samtliga bussningar o länkarmar.

Vem går med på att betala för ett sådant omfattande arbete utan att själv vara fullt medveten om att felen verkligen existerar? i annat fall kan ju kunden sätta i system att i efterhand ringa o klaga på div, felaktigheter som sedan kompisar med egen firma fakturerar Molins.

Nej, jag tror att Molins var mkt väl medvetna om bilens samtliga brister, de tog en rövare: går det så går det;-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men detta är en 10+ år beggad bil, man kan nog räkna med en del reparationer.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skivor och belägg är väl typiska slitprylar dessutom.
Roffa1
Visst, är väl skivor o belägg normala slitagedelar, men hur kan man missa en helt utsliten framvagn? hade kanske meken ögonbindel;-)
Roffa1
Citat catch_me: "Inte nog med det var länkkarmar fram,krängningshämmare, alla bussningar i princip hela bilen var dåliga/glapp allt detta krävde åtgärd snarast samt Fyrhjuls inställning.
Kostnad för material/rep landa på ca 29.000 SEK...Vad i Heeee...tte tänkte jag och ringde direkt till Molins bil lagom irriterad och frågade honom om dom inte kollade igenom bilen ordentligt? för att jag fick då förklarad för mig att man har gått igenom hela bilen ordentligt med insp 2 Vanos test (bra resultat även där) och massa annat..JA det har vi gjort fick jag till svars från Molins bil AB". slut citat.

Den bilfirman skulle då inte jag lita på, när de t.o.m står och blåljuger kunden rakt upp i ansikten att de har gått igenom hela bilen? trots att framvagnen som är helt nedsliten behöver bytas ut till kostnaden av 29.000:-

Visst, har väl Molins bil ställt upp utan knorr efter att felen har uppdagats, men detta är ju en skyldighet de har gentemot kunden, knappast något de gör för att vara snälla mot TS. De tog en chans att TS ej skulle uppmärksamma alla felen innan garanti tiden gick ut, tyvärr, så slutade det med att de själva fick bita i det sura äpplet;-)

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Roffa1 varför Molins bil gick med på att anlita en extern firma var väl mest för att komma undan billigt,Plus att alla dessa fel vart bekräftat från BMW i Solna det är Molins bil som skicka mig dit.

Försäljnings chefen erkänner att dom borde ha bättre koll på saker o ting innan försäljning...Sagt o gjort alla fel är åtgärdat..
Jag är lite petig av mig i detta fall vart det till min fördel jag är nöjd...

Roffa1 glömde nämna att en ordentligt felsökning gjordes på bilen när den var inlämnad då gick man igenom allt som sagt insp2 var nyligen gjort...
har test resultat på samtliga punkter man har gått igenom så allt ser bra ut.
mvh
Mina erfarenheter av Molin Bil är blandade tror det handlar väldigt mycket om vem på Molin Bil man har att göra med.
Komma dit med egna grejer när man ska göra en service är iaf inte populärt.
En del mekaniker som jobbar där skulle jag vilja påstå är väldigt okunninga när det gäller att skruva Bmw bilar medans dom har en del guldkorn där.
Men huvudsaken är ju att dom löste ditt problem iaf.

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Undrar bara vad det är för garanti du får till en M-bil som är runt 10 år gammal?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Bilar äldre än 6 år eller 10 000 mil Tre månaders trafiksäkerhetsgaranti på bilar som kostar minst 50 000 kr.

Det är en som sagt Auk ÅF som jobbar med MRF
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Ahaa, tänkte väl att det var den gamla luringen handlarna kör med.

Sen att antal år tillbaka gäller konsumentköpslagen, mrf-garantin är ganska kass då den bara ersätter komponenter som gå sönder, och som bilprovningen skulle kunna göra nedslag på.

Konsumentköplagen säger att samtliga fel som uppkommer inom 6 månader, förutom rent slitage, skall anses ha funnits vid försäljningstillfället, och är därför bilsäljarens ansvar att ersätta/reparera.

Detta upplyser handlarna inte om, pga att deras ansvar ju då blir mycket tuffare.

Bara som ett tips, en konsumentvägledare vet mer i ämnet!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för tipset...
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Är det Molins i Sundsvall?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.