AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.542

Saab har problem

Sida 9 av 44
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Men det är väl för sjutton totalt uppenbart att inte staten ska ge sig på att driva ett företag som ligger och dödsrycker som en överdoserad tjackpundare?! ;) Om nu inte branschfolk får liv i liket har jag väldigt svårt att se hur några halvpajsande politiker skulle klara detta. Ja, förutom att grilla upp lite mer gemensamma skattemedel förstås.

Tror att "henke lexus" får släppa propagandasnacket, det är väl varken parti X eller Ys fel att en produkt som tillverkas ute i näringslivet inte tog fart??! Man gör en produkt som är lite för dyr helt enkelt - må så vara att det är för dyrt att tillverka eller att man drömmer om att vara premium. Too bad! Bara att åka vidare. Tråkigt för drabbad personal, underleverantörer och andra berörda parter förstås.

De som minns, kommer ni ihåg när Ericsson skakade runt för en tio år sedan? Och i princip alla jag kände åkte ut från jobbet / uppdraget / fick inte betalt som underleverantör? DET VAR SÅSSARNAS FEL!!!!!!!!111111 ;-)

mvh
Anders
Ju
9
Juhlen
A5 -09
A6 -07
@henke lexus: Bara lite nyfiken, på vilket sätt tar du, i egenskap av en del av staten Sverige, ditt ansvar för att hjälpa SAAB? (ur ett icke socialdarwinistiskt, har jag förstått, perspektiv)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
SAAB behöver klöver klöver klöver och åter klöver.

Varför

DOM SÄLJER INGA BILAR DET ÄR KÖRT

Detta är konstgjord andning till och med jag har insett det.

LÄGG NER

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Henke Lexus borde inte du kalla dig Henke trabant eller liknande med din extrema vänstervridning? Du får det att låta som att Adolf styr Sverige.

You can call me Bon
juhlen: Jag har inga problem med att staten skulle gå in som ägare av SAAB, under en period, för att få företaget på fötter. På så sätt stödjer jag SAAB. SAAB är inte ett stort svart hål som bara slukar pengar och SAAB kan definitivt bli ett lönsamt och välmående företag på några års sikt, det är min fasta övertygelse.

Ronald Belford Scott: He he jag kanske anses som extremt vänstervriden om utgångspunkten är långt åt höger. Har man lite intelligens innanför pannbenet så inser man att politiken på vänsterkanten, men inte på den yttersta vänsterkanten, är det bästa för alla invånare i det här landet.

Jag skulle inte vilja gå så långt som att likna Reinfeldt med Hitler men definitivt med Thatcher och Reagan, som vred politiken i UK och USA kraftigt åt höger. Allt snack om att det nya moderaterna skulle vara mer ett mittenparti är bara bullshit det är samma innehåll det är bara förpackningen som skiljer sig åt.
Jösses, jag har svårt att hålla käft nu men försök hålla politikersnacket borta härifrån.

Den här tråden kommer garanterat spåra ur annars.
SAAB betalar ut lönerna
Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Om 30 dar är det månadskifte igen, saab får redan nu börja spara!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kan någon förklara en sak för mig? Saab fick 120 miljoner kronor för 582 bilar vilket innebär att varje bil i snitt kostade 200.000:-. Den absolut billigaste Saaben man kan köpa idag är en 9-3 Turbo4 för 246.000 SEK helt utan utrustning.

Och visst kan valutan göra skillnader, men inte närmre en femtedel av bilens pris och de kineser som har råd med bilar brukar vara mer intresserade av stora, vräkiga och ofta förlängda bilar. Det är därför BMW 5-serie tillverkas i Kina i en förlängd variant till exempel.

Sedan är det visserligen en skillnad i vad kund ger hos återförsäljaren och vad återförsäljaren ger hos fabrik, men åter igen närmre 50.000:-?

Och hur stor är sannolikheten att ovanstående kineser beställt 582 absolut snikutrustade Saab 9-3 a 246.000´? De är snarare intresserade av 9-5, åtminstone några av dessa 582st måste vara 9-5or, den börjar på 377.000 SEK...

Saab gjorde redan tidigare en förlust per såld bil, nu verkar de dessutom sälja sina bilar till underpris. Det innebär i så fall att Saab inte fått en order på 120 miljoner, utan kommer istället göra en duktig förlust på dessa bilar.

På samma sätt är Gemini´s pengar enbart ett lån, som per definition skall betalas tillbaka, hur mycket av ett luftslott är inte detta. Men visst, vi står väl där till Juli-lönen igen och då kommer åter igen Saab-entusiasterna skalda om att vi skall rädda skitbolaget Saab...

De har fått ihop 600 miljoner SEK, Hos kronofogden ligger redan krav på 80 miljoner från några enstaka underleverantörer som tröttnat, sedan skall övriga underleverantörer ha betalt och de anställda skall ha lön. Under tiden beräknas Saab kosta 200 miljoner/månad medan de står stilla, och glöm inte att det redan stått stilla i ett par månader eftersom "Pengarna är slut" (=mer skulder?, vart? Helt tom kassa?)

Allt detta är bokstavligen talat dummare än SMS-lån!

//Bjersér
Håller självklart med om att det ser förbannat mörkt ut för SAAB, men hoppet är det sista som överger människan. ;-)
Verdi
Han på Aftonbladet med det lustiga håret tycker att svenska staten ska sponsra Saab för "det hade Frankrike eller USA gjort".

Vad vinner man på det undrar jag? Det måste finnas tusen sätt för Sverige att bränna skattekronorna på än att "rädda" (konstgjord andning) ett företag som bygger bilar som inte tillräckligt många vill köpa.
Det tycks vara lite känsligt att kritisera regeringen här, men det är ändå ofrånkomligt så att regeringens agerande har stor betydelse för fordonsindustrin, inklusive SAAB, i Sverige.

Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Det går väl företag i konkurs hela tiden i sverige, ska staten hjälpa även dessa? Eller är det bara de stora företagen som ska få hjälp? Vart ska de dra gränsen, vid företag med 2 anställda, 10, 20, 10 000?
Verdi
Lexus,
Varför är just fordonsindustrin en så helig ko? OM nu staten ska gå in med pengar i en rörelse som kommer att ha stora problem med lönsamheten kan man väl istället lägga samma pengar på att utveckla livskraftiga företag i regionen istället?

Saabs volymer är alldeles för små för att kunna bära ett bilföretag. Det kostar alldeles för mycket att utveckla nya modeller och ny teknik idag för att klara sig på en sån förhållandevis låg omsättning. Tyvärr verkar det inte finnas tillräckligt många som vill köpa en Saab. Varumärket blir allt svagare...
Henkelexus. du skriver "Har man lite intelligens innanför pannbenet så inser man att politiken på vänsterkanten"... Så att förstatliga företag gör att de plötsligt blir lönsamma? Vilka exempel på detta har du? Som i princip alla övriga skriver så är det ju tyvärr så att inte tillräckligt många vill köpa Saab bilar och inte till ett tillräckligt högt pris för att få lönsamhet. Ett företag kan inte blöda hur länge som helst och dessutom när förtroendet mer eller mindre nu försvunnit från bilmarknaden när det gäller att våga köpa en Saab. Som Håkan Mattsson skrev häromdagen i DI är det nu oerhört svårt att tro att Saab kan överleva. Som svensk tycker man givetvis att det är tråkigt men jag skulle aldrig godkänna att staten finansierar denna storblödning, när det dessutom är personer inblandade i Saab som bevisligen har ett väldigt digert register med transaktioner som inte varit helt rumsrena. Det är väl endast ett ytterligare bevis på hur svår Saabs situation är när man inte kan få några seriösa ägare. Jag delar helt regeringens åsikt om att företag måste överleva på egna meriter. Hur ska man annars göra med alla övriga företag i landet som har ekonomiska problem? Varför ska man just "rädda" Saab och inte alla de övriga? Bättre att lägga ner skiten och sen försöka hjälpa människorna som blir utan jobb att slussas över till Volvo och andra företag som behöver duktiga tekniker mm. Det kan väl idag knappt finnas ett företag som vill köpa en Saab och företagen står för merparten av svensk bilförsäljning.

/Anders
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Företag skall självklart överleva på egna meriter, allt annat är vänsterdravvel från misslyckade bidragstagande skäggsmurfar som röker haschpipa på plyschkuddar samtidigt som de mediterar bort världens problem. Och ritar en potatis och diskuterar med sina kamrater.

Nä, jag har varken fördomar eller så mycket innanför pannbenet Henke, men jag är glad ändå, för jag förstår enligt dig inte bättre. Och - jag kör BMW nästan varje dag! ;-)

mvh
Anders
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Bättre att staten köper trisslotter till de anställda. Det skapar sysselsättning och staten får tillbaka lite av pengarna. Win-win ;)
Är ni emot statlig bankgaranti också?

Själv har jag mycket svårt att se det här helt svart eller vitt som resten av er verkar göra.

När det gäller företag som har förgreningar i massvis med underleverantörer och är av enorm betydelse för en hel ort/del av landet kan jag tycka att staten visst kan blanda sig i. Sedan kan man så klart diskutera HUR staten ska blanda sig i eller hjälpa till.

Men självklart ska man heller inte kasta pengarna i sjön till företag som är helt hopplöst ute. Själv kan jag inte bedöma om så är fallet med SAAB men det känns onekligen som en exceptionellt tuff situation. Det som dock är lite intressant är väl att fordonsbranschen äntligen börjar röra på sig positivt världen om just nu.

Hur staten ska hjälpa till är en annan fråga. Lånegarantier är väl det vanligaste. Statligt tillfälligt ägande är mera kontroversiellt men kan fungera under en tidsperiod under strikta uppställda villkor. Sådant har väl t.o.m. skett i USA.

Det har så klart inte hjälpt till i helheten att dessa båda herrar är något kontroversiella entreprenörer. Speciellt Antonov möter kraftig misstänksamhet världen runt.

Själv är jag extremt positiv till att Sverige börjar göra mera affärer med tex Ryssland och Kina men det är så klart oerhört tufft och speciellt med all maffiainblandning i Ryssland. Ibland är det t.o.m. med livet som insats. Nils Nilsson som grundande Orc Software är ett exempel på en skicklig svensk affärsman som råkade illa ut i Ryssland, till slut dog han under något luddiga omständigheter?
Stör mig nått oerhört på regeringen som inte hjälper Saab på något vis som märks.
Kan andra länder stötta sina bilfabriker så borde Sverige också göra det och låta företaget få en riktig chans att överleva.

Retar mig mest på att dom inte törs föregå EIB om godkännandet av Antonov. Nu har ju GM godkänt honom som ägare. Ett land med nån som helst form av pondus hade godkänt honom innan EIB tagit sitt beslut och därmed satt press på dom.

Finns hur mycket som helst som dom kunde göra för att hjälpa till.
Fastighetsaffären exempelvis.
Verdi
Varför i hela friden ska Sverige godkänna en suspekt lycksökare från Ryssland som storägare om han inte får grönt ljus från EIB?

Förstår fortfarande inte varför svenska staten ska sponsra Saab och deras underleverantörer. Deras påverkan på den svenska ekonomin är försumbar ändå.

Sverige har ju klarat t ex nedläggningen av tekoindustrin och varven på ett bra sätt. För att näringslivet ska växa sig sig starkt måste man ibland kapa "döda" grenar så att nya grenar kan komma till och andra växa sig större.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.