AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.550

Saab har problem

Sida 1 av 44
Länk

Själv tycker jag den där Muller är duktigt jobbig. Han snackar o snackar men några resultat har vi inte sett än mer än en konstig konceptbil.
Jag tror tyvärr Saab läggs ner inom 1-2 år. Vad tror du? Länken ovan tycker jag styrker min domedagsprofetia.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag är mest förvånad av att dom har klarat sig så här länge överhuvudtaget!
Tror tyvärr att Saab´s dagar är räknade snart :(
När detta börjar hända så är rubrikerna inte långt borta snart gällande KK eller avveckling dessvärre.

Fel köpare från början kanske?

Hursom en jäkla sits för de berörda ( anställda mfl ).
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
E24:

Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Om inte SAAB klarar även denna motgång, vad tror Ni att resultatet blir för andrahandsvärdet på SAAB? Vid förra krisen var det ju vissa som mena på att bilarna kommer sjunka som stenar, medan andra menade på att värdeminskningen inte kommer påverkas drastiskt i och med att märket är så väletablerat i Sverige.

Mvh Martin
Läs det senaste! Muller säger en sak och leverantörerna en annan. Vem ska man tro på?

Länk
vill verkligen att saab ska lyckas men det ser inte ljust ut
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jan Åke Jonsson insåg nog att det var kört innan han hoppade av, undras om kombin hinner komma...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fram med garantimiljarderna, Maud!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Låt ryssen köpa skiten och så ser vi hur länge han vill förlora pengar på saab innan det blir kk.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tja, det fanns ju lite olika anledningar att man INTE köpte sin nya bil hos Saab.
Det verkar som man fattat "rätt" beslut trots allt. :/

Det står skrivet i stjärnorna vad som händer med andrahandsvärdet på en nästan ny Saab.
Jag tror inte på att det kommer stå still pga. etableringen i Sverige, snarare ett skoningslöst
fall nedåt och en mycket liten/obefintlig efterfrågan på dyrare begagnat.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Kanske den här killen kan kan hjälpa till.

Länk
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det är bara en tidsfråga innan de 2 går igång och styckar bolaget... Det är ju inte direkt med mest förtroendegivande affärsmännen i mina ögon. Jag skulle vara mycket förvånad om Saab finns kvar i sin nuvarande form om 5 år. Tyvärr...

Ärligt, vem köper en Saab i dagsläget?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det vänner och bekanta jag känner som kör Saab (2 st) har samtliga
låtit någon annan tagit grundansvaret för den ekonomiska biten.
Med andra ord är det tjänstebilar eller ägda av företaget.

Jag känner ingen som äger en nyare Saab privat.
Däremot verkar Passat, Golf och Volvo vara på tapeten bland nybilsköparna i min bekantskapskrets.
Tyvärr ingen BMW ännu..
Viktor Müller ska ha en stor eloge för att han räddade SAAB från stupstocken tycker jag. Om han är rätt person att leda SAAB vidare är en annan fråga.
Ett företag som SAAB har framtiden för sig, efterfrågan på bilar globalt sett är stigande och om SAAB tillverkar attraktiva bilar kommer det gå bra för SAAB.

Vad för nytta hade det gjort för Sverige, Svensk industri och fordonsindustrin i synnerhet om SAAB hade lagts ner för ett år sen? Inte ett smack är svaret! Det hade varit långt dyrare för samhället och mycket improduktivt att lägga ner ett stort industriföretag som SAAB.

Andra länder med fordonsindustri stöttar sina bilfabrikanter om dom hamnar trångsmål Tex USA, Tyskland, Frankrike, Italien men inte Sverige.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Henke Lexus: Andra länder har framgångsrik (Nåja) fordonsindustri, dit kan man inte räkna SAAB och har aldrig kunnat.

Jag tror inte heller SAAB har framtiden för sig då de står inför moment 22: För att bygga bilar som är i närheten av lika bra om konkurrenterna måste de få mycket mer pengar, för att få pengar måste de sälja flera gånger så många bilar som idag och för att sälja en halvmiljon bilar eller mer måste de ha pengar till utveckling...

Muller är mycket rolig och intressant att lyssna på, jag har gjort det "live", men man inser snabbt att han gärna skriver checkar han inte kan lösa in.

Han hade inte "tur" eller stal Saab framför ögonen på någon annan spekulant utan den enda anledningen till att fattiglappen från Holland (Han anspelade själv på detta...) fick köpa Saab är för att ingen annan ville ha det.

Vi tar tex. BMW, de gick som tåget genom finanskrisen jämfört med många konkurrenter och hade haft råd att både köpa Saab och slänga in pengarna för att utveckla en 3-serie dödare (Vi låtsas som om de tappat förståndet i detta exempel).

Men, då står Saab för första gången med en bil som kan matcha konkurrenterna. Men det är fortfarande inte fler än kanske 100.000 kunder som är intresserade av en Saab, varav kanske knappt hälften faktiskt slår till.

Ovanstående moment 22 och en svag kundkrets, det är Saab´s problem och död. Och varje dag märket överlever är bara en fördröjning av nerläggningen och fler och fler kostnader fram tills den stora ekonomiska smäll Saab´s nerläggning kommer innebära. Det hade alltså varit billigare att lägga ner märket för 5år sedan än att lägga ner det idag, och billigare att lägga ner det nu än om 5år ytterligare. Förstår du hur jag tänker?

//Bjersér
Det finns ingen given naturlag som säger att SAAB aldrig kan växa som biltillverkare. Tom BMW har varit på ruinens brant. 1959 var det på vippen att MB hade slukat BMW. På den tiden var BMW en liten biltillverkare men sakta men säkert har det vuxit till vad det är idag.

Visst kommer det ta tid att få SAAB på fötter men det är inte omöjligt eller orimligt dyrt. Om man bara ska se på Svensk industri med pessimistiska ögon kommer Sverige som land bli fattigare och hade man varit lika pessimistiska historiskt sett hade Sverige varit ett U-land idag.

Det går att bygga bilar som kunder vill ha och även ta hyfsat betalt för dom. Utomlands ser man på SAAB som visserligen ett litet men finare bilmärke än vi gör här hemma i Sverige.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Som svensk hoppas jag det löser sig för SAAB.

Obegripligt resonemang att det skulle vara billigare att lägga ned nu än om 5 år, blabla.
Liknande resonemang skulle kunna tillämpas på de flesta biltillverkare som krisat och det har de flesta gjort någon gång, även innan den senaste fordonskrisen.
Era BMW hade inte varit där de är idag om inte konkurrenterna (inkl Saab) tvingat BMW att satsa hårdare.

Att BMW "gick som tåget" genom 2009 är inte sant. Den SJÖNK från 1,435.9 till 1,286.3 t enheter. BMWs vinst föll faktiskt från 4,212 till 289 MEUR mellan 2007 och 2009.

Saabägare köper oftare Saab, mer än i för ngt annat std/premiummärke.
Låt SAAB få släppa 9-5 kombi i år, nya 9-3 nästa år, och en mindre modell 9-2 eller vad den ska kallas för 2013.

In med hybridteknologi fortsätt med att få fram snåla bilar. Underskatta inte SAAB:s ingenjörer. Kunnandet inom SAAB finns, tex dieselmotorn med 119g utsläpp som GM själva sa aldrig kunde vara möjlig. Det är bara ett exempel bland många på vad SAAB kan åstadkomma och även har åstadkommit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.