|
Sida 7 av 44
|
|
|---|---|
|
Vissa inlägg i denna långa tråd andas jantelag och kraftig pessimism. Jag försöker stå för en motvikt. ;-) Däremot kan jag hålla med om att det går att diskutera vad staten ska göra eller inte göra i en sådan här situation. Men att SAAB tar sig igenom denna kris antar jag att vi alla hoppas på? Lite mera läsvärt: Nöjd Pang Dachef synade produktionsstarten Länk Tro och hopp om en ljus framtid Länk Jakten på kinesisk biltillverkare fortsätter Länk |
|
|
Jag är uppvuxen i Saab (95 och olika 99or) och tycker att det skulle vara en stor förlust, känslomässigt, om företaget försvann. Men face facts, Saab har bara gått med vinst i 12 månader sedan 1947. 1984, när den extremt starka dollarn gjorde bilarna väldigt billiga i USA, lyckades man få till svarta siffror. Annars har det bara varit rött. Wallenbergarna förlorade cirka 30 miljarder på Saab, GM kanske något liknande. Att en ny ägare, kinesisk eller inte, skulle kunna vända drygt 60 års förluster till lönsamhet när konkurrensen i bilbranschen är hårdare än någonsin känns inte sannolikt. AMG är tyska och betyder "roligare än så här har man inte med kläderna på" |
|
|
Man måste ändå beundra Muller för att han aldrig ger upp. Sen hur företaget ska kunna överleva i längden verkar ju helt omöjligt. Jag tror att dom klarar ett år till sen är det nog slut tyvärr. |
|
| Att beundra Muller är som att blunda för Kungens maffia kopplingar ;) | |
|
De konkar med Muller och Pang i alla fall. :-D _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Vad är det för fel på Muller? Han förtjänar beröm och inte skäll för att han tror och kämpar för SAABs framtid. Och SAAB har definitivt gått med vinst mer än ett år under hela sin livstid. | |
|
Pang Da beställer fler Saab-bilar Länk |
|
| pang da storstatsar men fortfarande är man långt efter säljmålet :( hur ska detta sluta | |
|
Länk Kommentarer överflödiga.... |
|
|
Alex84 => Du hänvisar till en över ett år gammal artikel. Mvh/ Niclas |
|
|
Det måste väl anses som en ekonomijournalistisk brist att ingen verkar ifrågasätta hur ett kinesiskt företag snart betalat en halv miljard i förskott för bilar man inte kan veta om det konkursmässiga Saab någonsin kommer att tillverka. Det verkar som en tredje, okänd part, ställer ut garantier, men varför? Saab hamnar ju i en logisk återändsgränd då man begär förskott av sina kinesiska kunder samtidigt som man upprättar en "avbetalningsplan" med sina underleverantörer! Detta beteende är tydligen helt i sin ordning i dagens industrisverige! |
|
| 330 > källa på dina siffror ang Saabs resultat? | |
|
Hmmm, nu verkar tyvärr SAAB vara i mycket allvarlig knipa igen. :-( Länk |
|
|
Knappast oväntat med tanke oändliga lögner och misslyckanden. Man behöver inte betala vare sig anställda eller underleverantörer. Inga bilar behöver produceras och återförsäljarna ska leva av ingenting. Nästa GM-skandal är Opel/Vauxhall som ska läggas ner eller säljas enligt GM. Muller kanske är intresserad om han nu får ha sin frihet i behåll! De företag jag har kontakt med är bedrövade över Insignians många problem, de försöker bli av med sina kontrakt på denna genomtråkiga produkt! |
|
|
När inte en säljarna tycker om produkten längre då är det kört. Du måste älska det du ska sälja och kunna prata dig varm för varan. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Det var väl bara en tidsfråga innan det skulle ske. Föga förvånande. |
|
|
Givetvis tråkigt för anställda. Mina sympatier är dock begränsade när jag läser snyfthistorier där anställda uttrycker sin förvåning och bestörtning över den uteblivna löneutbetalningen. Företagets situation har inte förändrats dramatiskt de senaste veckorna och jag tycker därför att det är rimligt att man skapat sig en ekonomisk buffert när man valt att stanna kvar hos en arbetsgivare som i flera år kämpat för sin överlevnad. Vid en eventuell konkurs kommer ändå lönen på grund av den statliga lönegarantin. För övrigt är jag övertygad om att det hade väckt mindre uppmärksamhet om samma antal människor förlorat eller riskerat att förlora arbetet inom någon annan bransch. Finns många människor i Sverige som arbetar under märkliga anställningsformer eller småföretagare som ständigt ställs inför stora ekonomiska risker, som därför aldrig får uppleva privilegiet trygg anställning. |
|
|
@Heden: Visst 1år gammal artikel och hur mycket har runnit i Muller fickor sedan dess?? Jo tillräckligt för att Saab skall finnas i denna situation när märket gjort sitt på marknaden,och för all framtid tyvärr. Facit är enkelt,bedrivs en verksamhet på det sätt som Saab har drivits den sista tiden är det bara så här det kan gå,dvs likvidation. Trist för de anställda,men som skrivits föga förvånande.. |
|
|
Och så en "färsk" artikel ;) Länk |
|
| Kanske har Muller misslyckats med att hitta någon partner (i tex Kina) som i tid kunde ge välbehövligt kapital tillskott? Även Ryssen verkar ju dragit sig ur den tänkta fastighetsaffären, skyller på att den byråkratiska processen i EU tog för lång tid. Ser plötsligt oerhört mycket sämre ut, men vi får väl se vad som kommer fram. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.