AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.571

Saab har problem

Sida 6 av 44
Är det ett Bilforum eller ett Politiskt forum det här ?!
Alex84: Hmmm, vad syftar du på? Vad i vår diskussion är det som är så politiskt?

Mig veterligen finns det fallanger inom alla partier som antingen vill eller inte vill göra något extra för att rädda SAAB?

När det gäller bonusar tror jag nog att det finns relativt gott om företagsledare även på den vänstra sidan av den politiska skalan som fått bonusar genom åren. Dvs, inte en direkt politisk fråga.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har fått för mig att vi diskuterar ett bilmärkes existens och därtill hörande ageranden. Och eftersom agerande är politik så blir diskussionen därefter.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Känns ju onekligen lite märkligt med bonusen men man behöver väl ha klart för sig vad som generar bonusen om man direkt kan säga att Muller inte skulle vara värd den och det gissar jag att ingen här känner till. Summan är väl en skitpeng i sammanhanget och knappast det som avgör bolagets överlevnad. Muller lär ju ha skjutit in rätt så stora pengar i bolaget så det kan väl inte vara hela världen om han tar tillbaka en liten slant heller.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Muller skall inte ha en bonus för vad _han_ åstadkommit, han har lagt ner ett jobb och det har han fått ersättning för vilket kallas "lön". Bonus bör delas ut efter vad Saab som företag åstadkommit, och det är hittills ingenting mer än att dra ut på dödskampen.

Därmed bör inte holländarn ha några miljoner i bonus heller...

//Bjersér
Mixtus: "Jag har svårt att ta dig på allvar efter dessa vettlösa påståenden."

Nu gråter jag mig till sömns varje kväll om det är sant. INTE!

Bjerser: Ja det är riktigt uppfattat av dig. SAAB gick faktiskt med vinst 2002-2007 men endast lite av pengarna återinvesterades i SAAB av GM. Hur många gånger stoppades inte utvecklingen av nya 9-5 av GM? Ursprungligen skulle nya 9-5 lanserats 2006-07, men det blev uppskjutet gång på gång.

Profossen: Tro vad du vill eller tro inte alls. Jag har större förtroende för Lars Carlström än för något av alliansens statsråd i turerna kring SAAB Automobile.
Den borgerliga regeringen är i mina ögon ena riktiga bedragare och klåpare som otroligt nog vill, om inte störta, så åtminstone lägga så många krokben dom kan för ett stort industriföretag. Det är en jäkla skandal och borde leda till att alliansregeringen blir utsparkade omgående.
@mats_epost:

Saxat ur tråden...

Att påstå att den borgeliga regeringen har en dold agenda att sänka Saab är lika begåvat som att säga att socialdemokratin med flit sänkte varvsindustrin, gruvnäringen och pappersindustrin...

Enda skillnaden är att sossarnas politik missgynnade företagandet medan de borgeliga försöker gynna det ;-)

Slut saxat...

Bara en undran utav detta inlägg ?!
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Sist SAAB gick med vinst var 1997...
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
En annan sak istället för att skylla på GM hela tiden, vilket verkar vara väldigt lätt. Det fanns förmodligen en anledning till att skjuta på t ex 9-5. Man valde att fokusera på de modeller (Opel) som faktiskt sålde bilar och det fanns en reell möjlighet till att generera i vinst.

Hela grejen med att smutskasta den sittande regeringen är bara korkad och larvig. Hade SAAB gjort bra bilar som folk velat ha hade dom inte haft något problem. Hela diskussionen blir som att lyssa på ett grinigt småbarn som har gjort fel men skyller på alla andra för det minsann in är hans/hennes eget fel....

Istället för att peka och skylla på alla andra, se över ditt eget hus och gör något för att förbättra saken själv.
"Sist SAAB gick med vinst var 1997..."

Hur VET du det då?
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Citat från e24.se:

"E24 har gått igenom årsredovisningarna som Saab Automobile AB lämnat in till svenska Bolagsverket sedan 1997.

Enligt Saab ger siffrorna inte hela bilden av bolagets resultat, då delar av försäljningen inte ingår. Några andra officiella uppgifter har dock inte redovisats. Och de siffror som finns visar en tydlig trend. Den är verkligen inte smickrande för Saab. Faktum är att bolaget varit något av en evig förlustmaskin. Bara mellan åren 2005-2007 har Saab redovisat en sammanlagd nettoförlust på 9,5 miljarder kronor.

Inte under ett enda år sedan 1997 har Saab redovisat vinst på nedersta raden. Några få år har rörelseresultatet varit svagt positivt, som mest 196 miljoner kronor år 2000."

Say no more...
Saabfrågor:
Går Pang Da-uppgörelsen i stöpet imorgon?
Trodde Pang Da att de 1300 bilarna redan fanns i lager?
Tror de att fabriken är igång hela tiden som DI frågade sig?
Hoppas Muller får igång en "skentillverkning" på några bilar på fredag inför Pang Da som han gjorde inför Hawtai?
Skickade verkligen Pang Da 270 milj utan säkerhet i förskott till ett företag som stått still i 2 månader, inte kan betala sin räkningar och är i största allmänhet helt bankrutt?
Vart har forskningslånet på 3.17 miljarder från EIB tagit vägen?
Vad betyder "nya betalningsrutiner" enligt Saab?
Vad betyder "enligt planen"?
Varför har så väldigt många nya 9-5or problem med Opel- V6:ans vevhusventilation och topplockspackningar?
Vad har en mexikansk Cadillac SUV med saabmärke (9-4) med Svensk bilindustri att göra?
Tror någon fullt allvar att Saab levererar den allra bästa produkten?
Varör ska vi i Sverige tvingas vara borgensmän för att EIB ska finansiera kinesisk fordonsutveckling?
Varför hörs ingenting angående Antonov?
Blir aldrig någon i Sverige misstänksam???????
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Henke_lexus: Olika bud råder, men jag menar att även _om_ Saab gjort en vinst på säg en miljon och GM eller ledningen slukade denna; Så spelar det överhuvudtaget ingen roll eftersom inget bolag kan överleva på sådana små medel.

Tycker det är löjligt att tala i termer som "Saab har aldrig gjort och kommer aldrig göra vinst", det är inte det som är företagets problem utan problemet är att Saab aldrig gjort en vinst de kunnat leva och växa på. Och framtiden ser inte bättre ut...

Och enligt E24 ser dina sju vinstår (02-07) ut att vara fel uppfattade dessutom? :)

//Bjersér
Klockrent Bjerser :)

Ditt inlägg är det som är närmast sanningen i denna tråd fn.

Bra skrivet !! :)
Nej, SAAB har inte varit lönsamt och det måste så klart till dramatiska åtgärder, extrema kostnasminskningar innan förhoppningsvis volymerna börjar öka igen, företaget blöder. Men det gäller att hitta en stark finansiär som kan ta SAAB igenom detta stålbad. Tvivlar lite på att den här Antonov har tillräckligt med stålar, tyvärr.

Det bästa vore kanske att denna starka finansiär trots allt är kinesisk med tanke på den enorma marknaden som finns där. Man kan tycka att det borde vara attraktivt för Kina att komma över all den teknologi och kompetens som finns inom SAAB.

Volvo PV går varje fall med vinst igen.
Länk

Om nu Sverige får bra handelsvägar till Kina genom tex Ericsson, Volvo och förhoppningsvis SAAB, det kan knappast vara dåligt för Sverige. Framförallt Ericsson är väl redan väldigt starka i Kina.

Sannolikt kommer Kina gå en Japan liknande väg när det gäller tex kvalité på längre sikt? Japan började ungefär som Kina, att kopiera och hålla på.

Sist men inte minst, det känns som att SAAB balanserar på en väldigt, väldigt tunn lina, allt man kan göra är att hålla tummen.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alex84: Tack och bock!

//Bjersér
Men om Muller mot alla odds lyckas rädda SAAB från konken och lyckas göra det lönsamt kräver jag att han ska få medalj av Carl XVI Gustaf samt bli hedersmedborgare. Alla svenska investerare som fegade ur få stå där och skämmas, undandtaget Christian von Koenigsegg som åtminstone försökte.

Känns som Davids kamp mot Goliat det här. Där Goaliat representerar både det ena och det andra. ;-)
Jag hoppas Muller är den Messias han utger sej för att vara,men om Muller nu som han själv utger sej för att vara ( dvs räddaren utav Saab ) så är det väl konstigt att han samtidigt plundrar Saab på miljoner i Bonus,Arvoden eller vilket namn man nu väljer att kalla "stölden" för i denna stund !!

Det krävs en finansiär som är villig att satsa sina pengar på en för stunden omöjlig uppgift och att räkna med avkastning är lika med noll en lång tid framöver.

Skeppet Saab har nått ett oroligt och farligt stormande hav som tidigare slukat betydligt större skepp.

Känns som att hajarna i detta hav slukar de sista god-bitarna från det sjunkande skeppet och att rädda det...näe,rädda det som man själv drar nytta av är nog det som gäller....
Saabs band rullar igen
Länk
Görs det några bilar idag, måndag, då kineserna åkt hem? Om Saab hade den lovande framtid Muller talar om borde det väl gå att genom nyemission dra till sig riskkapital. Nähä, trodde väl det. När får kronofogden (vi!) betalt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.