|
Sida 5 av 44
|
|
|---|---|
|
Kom inte dragandes med gammal skåpmat om bilar från 90-talet, dagens SAABbilar är visst lika bra som konkurrenterna. |
|
| Det beror helt på vilka man anser vara konkurrenter. | |
|
Nej, henke lexus. Där har du fel. Saab har ju visat att det är svårt att konkurrera i ekonomisegmetet med premiumpriser. Annars hade folk köpt deras bilar. Marknaden har talat, och den håller inte alls med dig. Och varför skulle auktoriserade bilsäljare uttala sig om att de inte gärna byter in en saab efter 15000 mil för att de anser att den är osäljbar? Och varför har du ingen saab, om de nu är så bra och du gillar dem? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Skrev ett långt inlägg med jämförelse mot konkurrenter, det faktum att 9-3 är 10år gammal och redan som ny inte ansågs matcha konkurrenterna, att Saab själva erkänt att ng9-5 inte kunde matcha konkurrenterna och utlovade en facelift, att 9-4x endast kommer med törstiga bensinsexor och så vidare. Men tänkte att detta var onödigt, jag kom med en realistisk förklaring till Saab´s problem som grundar sig på marknadsekonomins allra enklaste grund: Det är inte en lika bra produkt som alternativen. Du nekar till detta, kom med en lösning själv? Och var realistisk är du vänlig, inga "hela världen är mot Saab"-teorier. Och "Folk tror Saab kommer gå omkull" är heller ingen förklaring, det gäller endast det senaste året om ens det. Detta var inget problem 2001. Saab har och hade ett stort återförsäljarnätverk, detta har aldrig varit något problem. Så _varför_ har bara ett fåtal av de hundratals miljoner kunder som köpt en bil de senaste åren valt en Saab? Chansen att provsitta, provköra och köpa en Saab fanns där, varför gjorde i princip ingen det? Jag påstår att det är för att Saab är en sämre bil, vad har du för förklaring? //Bjersér |
|
|
esadh mfl: Är det ett krav att man måste äga en SAAB för att få tillåtelse att uttrycka sig positivt om märket? Ditt snack om premiumpriser och ekonomisegment är löjligt. Utomlands har SAAB inte en budgetbilsstämpel som här i Sverige, där är SAAB en premiumbil tro det eller ej. Och vaddå "marknaden har talat". Innan finanskrisen sålde SAAB runt 120.000 bilar årligen, så det är inte bilarna det är fel på. Återigen måste jag upprepa att det är ett för klent modellutbud som drar ner siffrorna. Nya 9-5 kombin har inte kommit än och det är en viktig modell som står för för mycket av SAAB:s försäljning. Plus att osäkerheten kring SAAB:s framtid gör kunderna osäkra. Och det blir inte lättare för SAAB:s ledning att återskapa förtroendet när media konstant pissar på SAAB, och att den svenska regeringen inte gör ett skit för att hjälpa SAAB. Tvärtom så verkar det som att dom vill bli av med SAAB. Det är jävligt märkligt att regeringen agerar som den gör men det är tyvärr så verkligheten ser ut. Lyssna på en som är insatt i alla turer om SAAB vad han har att säga om regeringens agerande Länk |
|
|
Din sista hänvisning till Lars Carlström illustrerar ganska väl hur du väljer att ta till dig information. Din förbehållslösa kommentar om att Lars Carlström är "en som är insatt i alla turer" saknar all form av källkritik. Carlström är Vladimir Antonovs talesperson i Sverige. Carlström är även skandinavisk chef för Antonovs ägarbolag Convers Group. Sammantaget kan Carlström knappast ses som oberoende person. Han har förstås en egen agenda och den är förstås beroende av uppdragsgivarens – Antonov. Bara i denna del känns det som att påståendet ”insatt i alla turer” inte riktigt är trovärdigt. Han vet säkert en del av det som har hänt, men frågan är om det är sanningen eller om det är en ”Antonovsk” version. Eller finns det en egen agenda? I sammanhanget kan jag även konstatera att din favorit Lars Carlström har en del svarta kulor i bagaget. I slutet av 1990-talet skövlade han skogar och fifflade med skatten. Han häktades i sin frånvaro och hittades av polisen i en garderob i huset där han bodde. Han fick villkorlig dom och 60 timmars samhällstjänst, vilket enligt hovrätten motsvarade två månaders fängelse. Det finns mängder med information kring detta och det verkar som att han klarade sig endast på grund av svårigheten att juridiskt binda honom till alla brott. Nu är han på tapeten igen. Han är skyldig en advokatbyrå 72.500 kronor och skatteverket 215.000 kronor (obetalda skatter för 2008 och 2009). Och så är det en ny fastighetsaffär på gång tillsammans med en annan fifflare. Sammantaget så känner jag inte direkt förtroende för din källa som enligt dig är ”insatt i alla turer”. Till sist så har du helt rätt i att Saab många gånger ses som en premiumbil utomlands. Problemet är att när köparna jämför mellan en Saab och en annan premiumbil så väljer de – tro det eller ej – den andra premiumbilen! Vad drar vi för slutsats av det? Jo, att marknaden har talat. |
|
|
Mixtus han före, men precis som han skrev är knappast Carlström en opartisk källa. Du skrev dock att Saab sålde stadigt 120.000 bilar per år, nja deras toppnotering ligger i den trakten men det är knappast något de uppnådde varje år. Och framför allt så är 120.000 bilar per år en skitsumma, det är mindre än hälften och vissa år så lite som en tredjedel av vad Alfa Romeo säljer per år. Saab´s kunder är som sagt tveksamma idag när Saab står på ruinens kant, men som jag sa har Saab haft problem och obefintliga försäljningssiffror i över 10år det vill säga långt innan det fanns någon osäkerhet kring märket. Saab har dock ingen budgetbilsstämpel i Sverige, men knappast en premiumbilsstämpel utomlands heller... Bortsett från en massa skitsnack om Sverige´s regering du saknar källa till så gav du egentligen enbart ett skäl till Saab´s siffror: Ett klent modellutbud. Det är egentligen inget skäl, enbart 3-serie, A4 och C-klass säljer avsevärt fler exemplar per år än Saab gör totalt alla modeller inräknat. Tycker du Mercedes A-klass W168, alltså den modell som är känd som "Vältklass", är någon utmärkande bra bil? Denna lilla (som ny) svindyra bil sålde under 5år i 2 miljoner exemplar. Saab har under drygt 60år sålt i 4 miljoner exemplar, jag tycker det säger väldigt mycket om Saab som produkt... //Bjersér |
|
|
Saab har ju lite bekymmer med prissättningen anser jag också. I alla fall ur en privatköpares syn. År 2006 var det dags för mig att köpa en ny större kombibil. Jag kikade bland annat på Saab 9-5 aut. (Det var "Dame Edna" modellen som gällde då) och jämförde den med en ny V70 Active edition 170 aut). Efter att ha bekantat mig med bägge bilarna/ hemlån osv, så var jag tvungen att ställa frågan till min Saab återförsäljare varför Saaben kostade nästan 40.000 (38000) kr mer än Volvon? - Det förstår du när du kör den, svarade Saabsäljaren lite arrogant. Jag lånade hem den ett dygn och körde, vi hade haft V70:n till låns dygnet före. Hur som helst så lämnade jag tillbaka nycklarna till Saabsäljaren, men förstod fortfarande inte trots provkörning varför Saabsäljaren skulle ha 38.000 kr till för en motsvarande utrustad 9-5:a? Vi tyckte i alla fall V70:n kändes mer påkostad och mysig med 5-cylindrigt osv, och när den dessutom var åtskilliga tusenlappar billigare så var det inte så mycket att dividera om.. Tror denna aggressiva prissättning Saab haft genom åren har bidragit till deras situation i dag. (Ps. jag gav Saab ytterligare en chans härom månaden när det var dags för byte igen. Tyckte deras nya miljödiesel var intressant. Men efter provkörning så gillade jag motorn men resten av bilen och prissättningen gav mig ett ganska svalt intryck. Och det slutade ungefär som förra gången) |
|
|
Mixtus: Ja jag har mer förtroende för den här Lars Carlström än vad jag har för regeringen med Maud Olofsson och Fredrik Reinfeldt i spetsen. Vet du mer än Lars Carlström om vad som har pågått bakom kulisserna? Att han har eller har haft skatteskulder förstår jag inte vad du gnäller om. Det är väl snarare att räkna som en merit för moderatfolk, dom hatar ju skatter mer än andra. I mina ögon är Reinfeldt och Olofsson mfl i den svenska regeringen, ibland dom absolut största bedragarna Sverige någonsin har skådat. Bjerser: Att SAAB konstant genom åren har varit en förlustmaskin det resonemanget köper jag inte. Jag håller med om att 100-120.000 bilar sålda per år är en låg siffra, men det var däromkring som SAAB sålde 2002-2007. SAAB var lönsamt för GM på 00-talet och hade inte finanskraschen inträffat skulle SAAB med största sannolikhet alltjämt vara i GM:s ägo. Alla dina jämförelser med BMW, Audi, Mercedes och Alfa Romeo vet jag inte varför du tar upp. Alfa Romeo förresten det har ju varit FIATs sorgebarn under hur många år som helst, men det är en annan historia. Jag har aldrig påstått att SAAB är en stor biltillverkare men det har å andra sidan inte varit ett stort svart hål som enbart slukar pengar. |
|
|
Har hoppats att SAAB skulle klara sig igenom krisen för alla anställdas skull. (Bilarna skulle jag inte sakna) Men just nu tror jag det bästa för Sverige och regionen vore att lägga ner eländet medan det är högkonjunktur och företagen i västsverige har behov att anställa. Inte minst Volvo som söker 900 pers. |
|
|
Nu sjönk diskussionsnivån rejält. Enligt Henke så är flera personer i regeringen de "största bedragarna Sverige någonsin skådat" - utan någon närmare förklaring. Och så påståendet att moderatfolk skulle se det som en merit att vara skyldig skatt. I din värld så anser alltså 1,8 miljoner svenskar att det är en merit att vara dömd för skattebedrägeri. Jag har svårt att ta dig på allvar efter dessa vettlösa påståenden. |
|
|
Henke: Så i ena stunden påstår du att Saab var lönsamt 2002-2007 och i andra diskuterar du och jag 9-3 cabriolet och kombi: Ett val Saab var tvungna att göra för att de inte hade råd att släppa två färdiga modeller samtidigt. Om Saab överhuvudtaget gick med plus var det knappast någon stor summa, det kanske räckte till fikabröd för ledningen? I övrigt förstår du inte exemplerna, visst är Alfa Fiat-koncernens sorgebarn _trots_ att de sålde tre gånger så många bilar som Saab gör (Alfa 250´ och Saab knappt 100´ som bäst). Saab är inte bara en liten biltillverkare, de är en döende tillverkare på grund av de låga volymerna. Nahe så Saab är inget svart hål, jag tycker det är en enorm summa pengar som försvunnit bara det senaste året under Spyker-ledning utan att det hänt ett dugg? För inte krävs det ett par miljarder att lansera två färdiga bilmodeller GM betalt och utvecklat? //Bjersér |
|
|
Att påstå att den borgeliga regeringen har en dold agenda att sänka Saab är lika begåvat som att säga att socialdemokratin med flit sänkte varvsindustrin, gruvnäringen och pappersindustrin... Enda skillnaden är att sossarnas politik missgynnade företagandet medan de borgeliga försöker gynna det ;-) |
|
|
Och Muller tar ut en bonus på över 500' Euro för 2010. Någon som förstår vad den bonusen är baserad på? Undrar hur underleverantörer och anställda ser på den saken? Men kul att någon tjänar pengar på Saab... |
|
|
Lägg ner SAAB, eller hitta en vettig samarbetspartner..börjar bli rena lekstugan! Jag har själv eget företag och inte tusan skulle det finnas möjlighet att hålla på som Saab gör. Ok, självklart finns det en "viss" skillnad på storlek, jag har inga anställda m.m. Men prinicipen är densamma. Dom anställda får säkert arbete på Volvo m.f.l ...men om det hinner bli lågkonjunktur innan lekstugan är över så blir det svårt för alla anställda. Det daltas för mycket ibland..jag blir förbenad, själv sliter man för att få firman gå runt, men så fort det är t.e.x. Saab m.f.l. då ska det daltas, bidrag från staten m.m. Låt marknaden sanera sig själv, må bäste dräng vinna..eller hur det var ;) Klart det är trist om Saab går i graven, men man kan inte ge första hjälpen i 20år! Och självklart har jag medlidande med anställda samt underleverantörer. |
|
|
Jag tycker det är bra att de försöker rädda SAABs personbils division och hoppas att de lyckas. Sveriges lastbils och personbilsindustri är och har varit oerhört viktig för Sverige. Väldigt många underleverantörer och väldigt mycket kompetens. Det är så klart en oerhört tuff situation och en gigantisk utmaning. Visst kan det gå åt h-vete men de har all min respekt för att de försöker. Muller är värd sin bonus och det är mycket sorgligt att det inte har funnits seriösa svenska investerare redo att försöka vända skutan. Personbilsindustin är extremt tuff, speciellt nu när det sker övergång till alternativa bränslen men att bilar kommer behövas i framtiden också och att vi blir fler och fler människor i världen, det tror jag alla förstår. |
|
| Att det inte finns "seriösa svenska investerare" tyder väl på bara på en sak? Antingen har svenska investerare dålig koll eller så är SAAB en usel investering... | |
|
mats_epost: Intressant. Utveckla varför du tycker att han är värd sin bonus och varför pengarna inte ska gå till att hålla företaget vid liv istället. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Först och främst, Spyker köpte SAAB och är numera Mullers företag (med flera investerare). Företagsledare i stora multinationella företag får oftast hyfsat betalt, med eller utan bonus. Personligen tycker jag detta är en helt seperat diskussion. Även om vi gärna vill tro det och tycker att det är orättvist så klarar inte vem som helst att vara VD för ett stort multinationellt företag (men visst bör ersättningsnivåerna hållas på lämpliga nivåer). Visst, det mest optimala vore så klart att han i så fall får sin bonus efter att SAAB verkligen visar tecken på att vara "räddat". Men han har verkligen min fulla respekt för att verkar jobba exceptionellt hårt för att rädda SAAB, även Antonov har min fulla respekt. Jag undrar fortfarande var de svenska investerarna var. Ryssland och Kina är intressanta framtidsmarknader och jag tycker att det är bra att dessa marknader "undersöks". Att det sedan är extremt mycket maffia i tex Ryssland som gör det svårt att göra affärer är en annan men mycket sorgligt faktum. Visst vill Muller och Antonov tjäna pengar, vem vill inte det? Men det är ändå personer som är intresserade av personbilsbranschen, bilar och som vill sälja bilar. Kalla det entusiaster om ni så vill. Jag gillar fighting spirit och de här grabbarna verkar kämpa för SAAB. Om SAAB är en usel investering eller är så klart svårt att säga. Visst kan det gå käpprätt åt h-vete, konkurs osv, situationen är hur tuff som helst. Först och främst måste SAAB räddas men sedan måste de börjar sälja flera bilar, klara av växlingen till alternativa bränslen.. etc (och många mer etc). Men ja, jag hoppas på underverk för SAABs skull och för Sveriges skull. |
|
|
Ja, det går alltid att hävda att de har "jobbat exceptionellt hårt" men VAD har han gjort för att förtjäna bonusen? Jag håller helt och fullt med om att nivåerna är en helt separat diskussion och de är i mitt tycke helt horribla men det här handlar om bonusens rättfärdigande, inte nivån. VAD har han gjort för att få bonusen, det är frågan. Och varför betalas den ut när företaget är konkursmässigt redan utan att han gör det? En VD som förtjänar den skulle frysa den till företaget är på rätt kurs. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.