AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.563

Saab har problem

Sida 41 av 44
Nu verkar det ordna upp sig med garantierna iallafall : Länk
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Länk
Here we go again.......

Frasse
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tror inte dom uppgifterna är trovärdiga, Youngman skall alltså tillverka bilarna i Sverige men endast sälja dem i Kina vilket med frakt och skatter blir "lite" dyrt? Att återuppta tillverkningen i Sverige (Med lokalhyra med mera) under ett år för att sedan flytta tillverkningen till Kina bör inte heller vara direkt lönsamt?

//Bjersér
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Länk
St
1.200
Stilren

SAAB museumets bilar säljs ut...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lite urförligare om Youngman: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
St
1.200
Stilren

Länk

BMW ryktas vara budgivare i SAAB affären
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Det vore nått de.. BMW kanske vill ha avsättning för motorerna som Saab skulle köpa. Länk

Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Fascinerad över Youngmans intresse...de verkar så envisa och har ju uppenbarligen varit på tapeten länge nu. Saab blir nog kinesiskt ska ni se. Jag förstår inte riktigt hur det kan vara företagsekonomiskt lönsamt att producera bilar i Sverige för export enbart till Kina? Är 9-3 intressant därborta? Vad har GM att säga till om?
Varför inte köpa både Opel och Saab av ett pressat GM? Volymen ökar (styckekost ner), Opel har nästan bara 130 g/km resten BMW + Saab. Två-tre globala premiummärken.
Jag tvivlar på att BMW har råd att köpa Opel. Om en sån affär skulle bli av så måste nog BMW ta mycket stora lån för att kunna finansiera det hela.

För övrigt, i senaste avsnittet av Top gear hyllades SAAB av Clarkson och May, och företagets bortgång sörjdes genuint vad det verkade.
Tråkigt att jobben på SAAB är borta.

Och till de som envist hävdade att SAAB-anställda skulle få jobb på andra bolag i regionen, så har det inte blivit. Trollhättan har högst arbetslöshet i Sverige, och det är du som skattebetalare som betalar deras uppehälle ur dina egna fickor. 16.5 % arbetslöshet, det är mer än dubbelt så mycket som resten av landet (7.9), och då ska man ändå vara medveten om att Sverige av tradition har rätt mycket låtsas-jobb. Dubbla de siffrorna så hamnar du närmare verkligheten, gissar jag.

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lasse, Vad föreslår du vi här på autopower ska göra åt det då?

När den här tråden startade var det full rulle i svensk ekonomi så möjligheterna för många Saabanställda var troligen annorlunda än vad den är idag. Saabs framtid har ju sett mörk ut under ca 3 år av högkonjunktur så på ett sätt håller jag med vad andra har skrivit tidigare. Det är ju alltid lätt att sitta och vara efterklok när vi sitter i en lågkonjunktur men jag tycker varje individ har sitt eget ansvar att se till sin egen framtid.
Jag har själv varit arbetslös och gått på "kompetenslyft" och andra obligatoriska flummiga program som krävdes för a-kassa så jag vet vilket helvete en arbetslös person går igenom. men till sist är det bara du själv som kan påverka din egen framtid. Även om Trollhättan är "död" så finns det flera större orter (GBG bl.a.) i närheten där möjligheterna är större.
Verdi
Lasse,
Om staten hade tagit över Saab och drivit med förlust så hade även Saab-jobben varit subventionerade "låtsasjobb", inte sant?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Och det hade varit vi skattebetalare som betalat deras uppehälle ur våra egna fickor, för att använda Lasses eget uttryck.

Därför är jag lite nyfiken vad han tyckte var en bra lösning på detta problem.

Verdi Grelle mfl SAAB-haters: Jag har skrivit massvis med inlägg i den här tråden och trodde jag hade sagt mitt men jag kan fan inte hålla mig när ni är så dumma och förblindade och inte kan ta in kalla fakta.

Är dagens situation den bästa lösningen?
Massarbetslöshet till skyhöga kostnader och mänskligt lidande, är det den bästa av lösningar?

Jag vet inte hur många gånger jag och andra med mig har predikat en bättre lösning men det går ju inte in i huvudet på er. Ni fattar ju inte att hög arbetslöshet är det allra dyraste och den allra sämsta av lösningar.

Jag hade fördragit att staten hade tagit över och vänt företaget på fötter och sen sålt det vidare istället för dagens situation som på alla sätt och vis bara är en dålig affär för Trollhätteregionen och Sverige en lång tid framöver. Kom inte dragandes med den dumma visan att SAAB aldrig gick med vinst, jo SAAB var visst en vinstaffär och samhället i stort tjänade på att SAAB fanns. Vad som är helt säkert är att SAAB nu aldrig kommer att gå med vinst och samhället och skattebetalarna bara kommer att göra en jätteförlust så länge som den höga arbetslösheten består.

Ännu en gång säger jag det: Massarbetslöshet är otroligt dyrt och den absolut sämsta lösningen för alla parter
Ni som försvarar regeringens agerande ni har förmodligen sett det här men stoppar huvudet i sanden för att slippa få på pälsen.

Se Länk Uppdrag Granskning från den 31/10

Den svenska regeringens agerande i turerna kring SAABs nedläggning är häpnadsväckande och förfärande och att man bara satt med armarna i kors, eller som det nu uppdagas, att dom till och med bakom kulisserna aktivt motarbetade SAAB som företag. Det är helt otroligt hur långt man ville gå för att SAAB verkligen skulle gå i kk.

Vad tjänar regeringen på det? Vad tjänar Sverige som land på att SAAB inte längre finns? Var det en fråga om prestige, men så dum kan väl inte regeringen vara. Eller kan dom det?

Och lämna alla kommentarer därhän att det var bra att staten inte skulle gå in som ägare för det är inte det som var på tapeten SAABs sista tid utan det handlade om varför fick tex inte Youngman gå in som ägare. Varför struntade regeringen i alla svenska arbetstillfällen som gick förlorade för att GM skulle få sin vilja i genom? Varför vägde GM:s intressen tyngre för regeringen i frågan om SAABs överlevnad?

Svaret blir att vår borgerliga regering inte värdesätter jobb i Sverige och ytterst dömer ut Sverige som industrination.

Det är viktigare att man sänker skatterna för flera miljarder kronor via sänkt restaurangmoms och rutavdrag för bartenders och kockar till elitens privata fester. Svensk arbetskraft ska tydligen hellre bara bestå av lågavlönade serviceyrken som servar än liten klick mycket välbeställda. Tillbaka till 1800-talet, det är borgarnas ideal och dröm.

Någon annan slutsats kan man inte dra.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
henke lexus > Du gör ett snabbt, men ändock väldigt avgörande, hopp i ditt resonemang.

Du skriver: "Jag hade fördragit att staten hade tagit över och vänt företaget på fötter och sen sålt det vidare"

Vet du hur svårt det är att vända ett företag? Det du skriver ovan är ungefär som att säga att vi ska vinna fotbolls VM 2016. Klart vi kan göra det i teorin men vi har aldrig lyckats vinna ett VM tidigare och utsikterna ser inte särskilt ljusa ut. Hade det bara varit att pumpa in lite pengar i SAAB och sen hade man fått tillbaka dem fem år senare, hade man så klart gjort det.

Du vet heller inte hur mycket pengar som det hade kostat att driva SAAB vidare, om staten tagit över. Det hade kanske blivit lägre kostnader de första 2 åren, men om man gör en nuvärdesanalys på 10 år, vad hade den visat? Du gör grundlösa antaganden som du sedan bygger ditt resonemang på, och döper det sedan till fakta.

Känner du till stenkolsbrytningen i Tyskland? Den sysselsatte en gång 600 000 människor, idag är det nere på ca 10 000. Det är inte lönsam och har inte varit det på jättelänge, men den tyska staten har nu satt ett slutdatum på när de ska avvecklade detta bidragarprogram. Säg mig, är Tyskland idag världens tredje största industrination på grund av denna kolutvinning, eller är det andra företag som genererar välfärden? Bättre att satsa på det man kan tillverka bra än det man är mindre bra på. Vår lastbilstillverkning har alltid varit mer lönsam och det är också anledningen till att de svenska jättarna Volvo och SAAB, inte bilfirmorna alltså, knoppade av biltillverkningen. De insåg tidigt att det är inte där vi kommer kunna konkurrera på sikt.

Sen, om staten går in används alla våra pengar till att satsa på SAAB, även de som inte vill det. Är det inte bättre att ni som verkligen vill ha SAAB kvar, oavsett priset, får betala för denna önskan? Då kommer ni ju även få hela vinsten när företaget snabbt vänds till vinst...

Men tråden är lång och det är kanske ingen mening att driva den vidare. Du tycker vi som inte ville driva vidare SAAB är dumma i huvudet, och det kan väl diskuteras, men jag tycker att ditt resonemang att bara vända på skutan helt saknar verklighetsförankring i förståelse för hur svårt det är.

Är du redan användare? Logga in i menyn.