AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.524

Saab har problem

Sida 40 av 44
Ägaren specade detta, visst är det mycket för en Saab!

Modell: Saab 9-5 Sedan Aero Turbo6 (300) XWD Aut

SEK 471 900

Exteriör & Interiör:

Arctic White solid

Premium sportklädsel i naturläder, Parchment / Kupé: Jet Black

SEK 25 000

Lättmetallfälg 15-spoke Rotor 18 x 8.0" (ALU 103)

Tillval:

Minnesfunktion för förarstol och ytterspeglar

SEK 5 500

U-rail med ställbar lastavskiljare

SEK 2 000

Mörktonade rutor bak

SEK 4 000

Avancerad parkeringshjälp

SEK 5 000

DriveSense XWD

SEK 15 500

Teknikpaket

SEK 17 000

Totalt

SEK 545 900
Exklusive vinterhjul och infotainment i baksätet, projektion i vindrutan
Det stämmer, missade 300hk varianten. Den var ju nästan fullutr, som sagt mycket pengar för en saab. Hur som helst så är värdetappet högt oavsett bilmärke på en fullutrustad toppmodell.

Den billigaste (enda) begagnade aero (300) som finns på blocket (års 11) har gått 1200 mil och där begär de 399' sek. Vad erbjöd försäkringsbolaget?
Ägaren befinner sig fortfarande i en förhandling med försäkringsbolaget. Han vill inte ha någon mer Saab trots att han haft 4 st i följd (märkligt!). Han nöjer sig med en blygsammare ersättning för att bli av med ärendet - allt har sitt pris!

Det finns ju mängder av billiga 9-5or på blocket annars, men alla har ju reservdelsproblem liksom GM/Opel-kvalité.

Hyrbil utgick endast i 30 dagar så det är brådskande. Att processa tar i regel alldeles för lång tid och kan bli extremt dyrt - försäkringsbolaget har vana och dyra jurister som endast håller på med dessa frågor.

Frasse! Att förolämpa de du diskuterar med slår bara tillbaka mot dina egna argument - annars får du givetvis försvara Saabs handlande hur mycket du vill, om nu du tycker att detta är något du vill ställa dig bakom! Själv föredrar jag något lite kompetentare och hederligare än Saab!
Ja det står ju var och en fritt att göra. Ser man dock till rådande priser (dock litet utbud) så verkar den ju tappat förvånandsvärt lite på ett år. Jämför gärna med en fullutrustad BMW 550 (går inte att jämföra förövrigt :) ). Handlarens pris är ju iofs inte slutpris heller...

De jag vet som processat mot försäkringsbolag har inte ruinerat sig på något sätt. Däremot så tar det ju lite tid... Tolkar jag dig rätt så är ingen ersättning fastställd så att den blir "uselt" är väl på sin höjd en spekulation?!
332: Får man nyfiket fråga på vilket sätt du är drabbad av SAAB när du är så bitter? Kanske redan står i tråden men jag orkar inte gå tillbaka och läsa... ;-)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
GE: det man kan fråga sig är varför andra försvarar intill döden och dessutom hoppar på 332 när det gång på gång visar sig att han har rätt :)
Reagerade också på en viss underton av bitterhet. Är det mig du avser Lus så försvarar jag absolut inte saab till döden (om de nu inte räknas som död numera då gjorde jag ju precis det ;) ) men tyckte att det blev en del överdrifter varför jag valde att svara.

Kanske inte är väldigt relevant att döma ut ett helt bilmärke pga problem att få fram reservdelar till en toppmodell som relativt nyligen började produceras. Dock har begagnadpriserna påverkats neråt, därför har jag faktiskt blivit lite nyfiken på om man skulle införskaffa en "gammal" (03-06) 9-3a då man får väldigt mycket bil för pengarna.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Keiser: nej
Med "uselt" påstår ägaren att han fick indikationer på drygt halva nypriset vilket även stämmer ungefär med prisnivån på blocket. bilen hade gått ca 2000mil om jag kommer ihåg rätt. Extrautrustningen blir alltid svår att kompensera helt för, men nu är ju just Saab inte representativt på grund av de extrema omständigheter som råder kring märket.

Nej jag är verkligen inte bitter. Har inte haft någon Saab på många år och slipper som tur är detta märke. Det är dock lite anmärkningsvärt att spegla det hela på ett personligt plan. Min person har självfallet inget förklaringsvärde i denna härva och är helt ointressant ur ett makroperspektiv på Sveriges bilindustri. Givetvis är Saab en industriell anomali, och inte de som intar en kritisk inställning till denna, för Sverige, unika skandal, har objektiva välgrundade skäl! Syftet med tråden är ju att diskutera fenomenen kring Saab. Det är givetvis sunt att inte en kritisk hållning, hur besvärande den än må vara för saabägarna. Många i min omgivning är extremt besvikna sådana. Jag har bla äldre släktingar som är direkt drabbade av reservdelsbrist. Detta i sig utgör bara ett exempel bland många och det är helheten för Saabs agerande som är intressant här.
332: Då får du nog länka till de exemplar som du hittar för halva priset för de dyker inte upp i mina sökningar. De jag hittar begärs det 399' för dels en -11 dels en -10. Finns någon för 50' billigare men då har den gått ung dubbelt så långt och ett år äldre.

Man ska absolut granska saker och ting kritiskt men man ska inte förvrida fakta så det passar denna bild. Visst är läget extremt för stunden för saab varför alla jämförelser kanske inte är relevanta. O andra sidan kan det ändras snabbt. Förmodar att det framför allt är de senare modellerna av 9-5 som är drabbade av reservdelsbrist. Dessa ägare bör ju ha tagit detta scenario i åtanke när de köpte kärran då saabs situation knappast varit någon hemlighet de senaste åren.
Altt i detta är ju onormalt då bilen borde gå att laga upp.

Ägaren har kollat lite priser på begagnade, inte jag. Problemet ligger även i att försäkringsbolaget inte värderar extrautrustning fullt ut samt ej tar så stor hänsyn till begärda priser utan tittar snarare på faktiska regleringar av tidigare försäkringsärenden. Självfallet försöker man slippa så billigt undan som möjligt och kanske försöker utnyttja Saabs extremt dåliga position på begagnatmarknaden.

Syftet med försäkringsfallet och denna tråd är ju att diskutera den vanmaktsposition saabägare hamnar i pga Saabs agerande mot kunder, underleverantörer i form av att in absurdum driva tesen om att allt var i sin ordning!

Sedan kan man ju tycka att de som köpt Saabar för dyra pengar under senare år varit omdömeslösa/vårdslösa/obegåvade, men samtidigt tycker jag faktiskt synd om människor som blivit utsatta för ett företag och en produkt som i fallet Saab! Alla är ju bevisligen inte bilintresserade eller insatta i branschen.

Att saabägarnas dilemma skulle ändras till det bättre framstår som helt orimligt - glöm och gå vidare är det bästa råd man kan ge. Det finns ju en hel del kompetenta produkter att välja på, men någon bra affär lär det ju inte bli!
Det var samtidigt du som hävdade att det stämmer med halva nypriset på blocket. Detta visar sig alltså vara fel! Försäkringsbolag (eller för den delen bilfirmor) värderar aldrig extrautrustning fullt ut, inget unikt för saab. Jag har svårt att se att ett försäkringsbolag skulle komma undan med något som inte är i närheten av marknadspris, det vet också dem. Och så länge detta fall inte kommit längre så är det bara spekulation vilket inlösenpriset blir, vilket kanske inte ger så mycket för tråden. Jag tror heller inte denna ägare är särskilt representativ då han inte verkar särskilt intresserad att få ut "rätt" mängd pengar, iaf enligt din utsago.

Är inte riktigt med på vad du menar med vanmakt men beroende på skada så behöver inlösen inte vara sämsta alternativet. Dock vill man ju gärna ha alternativet att de kan laga upp den. Utav de miljontals saabkunder som finns så måste det vara ett litet antal som drabbas av just detta (om inte annat för att få nya 9-5 sålts och många av delarna måste vara gemensamma med andra GMmodeller).

Personligen ser jag inte vad saab hade för alternativ, skulle de säga att de tror att det kommer gå åt skogen. Få företag har använt sig av den strategin historiskt. Och jag lovar, du behöver varken vara bilintresserad eller insatt i branschen för att känna till situationen i saab. Skulle förvåna mig om någon i Sverige är ovetandes...

En stark kinesisk ägare, tror jag, skulle ingjuta tillräckliga ekonomiska muskler för att få saab på benen. Gör du en annan tolkning får det stå för dig. Men om detta kan vi bara spekulera.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
585100:- kom jag upp i på SAAB:s sida. Grundpris 471900:-
Bilen: en Saab 9-5 Sedan Aero Turbo6 (300) XWD Aut

Keiser: Som jag sagt tidigare hävdade ägaren förhållandena kring prisnivån. Då skadeärendet, vilket jag tog upp från början, ej är reglerat så tjänar fallet endast som ett typexempel på hur Saabs agerande har påverkat kundernas rättstrygghet. De flesta nyare 9-5 betingar enligt vissa ca 200 - 300 kr på Blocket, men detta är tydligen begärda priser, ej någon opartisk värdering. Själv skulle jag aldrig köpa en Saab, oavsett priset, men det är ju knappast relevant för prisbilden.

Jag hävdar att det var fel av Saab att leverera ut, till underleverantörerna obetalda, bilar till fullt betalande återförsäljare/kunder, att betala ut löner till icke producerande anställda istället för permittering, att förfalska Vagnskadebevis, att komma med ständigt falska datum för produktionsåterupptagande osv osv

Om vissa tycker att Saabs agerande är helt i sin ordning utgör detta en bra beskrivning av dessa personers rättsmedvetande. De flesta torde dock anse agerandet stötande eller rent av olagligt.

Att kineser skulle återuppta svensk saabproduktion på ett sätt som skulle påverka ovanstående förhållanden förefaller extremt osannolikt och det är troligen just denna typ av villfarelser som bidragit till Saabtragedin.
Du började med att hävda "vilket även stämmer ungefär med prisnivån på blocket." vilket man lätt tolkar som att det förhåller sig så. Liknande bilar som i exemplet ligger på blocket för ca 400', vad de "flesta 9-5" ligger på är ju ganska ointressant i just denna diskussionen då exempelbilen är en fullutrustad toppmodell. Detta är fakta och var och en kan enkelt kolla upp det. Har du någon bättre källa än Sveriges största marknadsplats för bilar så får du gärna lägga fram den. Vad "vissa" hävdar är fullständigt ointressant. Därmed kan vi nog lämna den bilen?

Det är klart att det är olyckligt och inte tillfredsställande att det blivit som det blivit men vi pratar om ett företag som kämpade för sin överlevnad. Granskar du andra företag i liknande situationer så är det inte särskilt ovanligt att det blir så här på slutet. Trist, absolut. Inte olagligt dock.

Jag är tämligen säker att varken du eller jag har någon aning om vilken väg denna historia tar. Jag är lika säker på att de som läser tråden förstått din hållning och vad du tror kommer hända, alltså ger det nog inte mer att fortsätta spotta ut denna.
Fortfarande Keiser så är mina uppgifter andrahandsuppgifter från den drabbade stackars ägaren, inte någon värdering gjord av mig. Ett försäkringsbolag ersätter troligen inte efter enstaka begärda priser på blocket. Skilj på begärt pris och faktiskt pris bilen sålts för, det senare finns ju aldrig på Blocket. Extrautrustning är ytterligare ett problem som försäkringsbolagen brottas med, extra premie utgår ju ej pga extrautrustning! Jag tror fortfarande på uppgiften att det finns mängder 9-5or för 200 000 - 300 000Kr till salu och även detta låter väldigt dyrt för denna typ av nedlagd bil utan reservdelar!

Enligt ägaren så tänker försäkringbolaget höja saabpremien just pga av den unikt svåra situationen. Vet ej vilket bolag det handlar om, men det skulle i så fall drabba fler saabägare om fler bolag går denna väg.

Den bil det handlar om går troligen till skrot snart - är det inte märkligt att den i så fall skrotas innehållande delar som fortfarande är obetalda? Hur många biltillverkare uppvisar ett sådant beteende och om nu det finns fler så är detta ju knappast någon ursäkt för Saab! Att man reagerar på alla dessa skandaler är ju helt normalt och motsatsen vore beklaglig.
Jag var nog lite otydlig, menade just det att du till en början utlämnade den delen om andrahandsuppgifter samt att du får det att låta som fakta. Är det inte ganska ointressant att återge vad någon påstår och gömma sig bakom detta? Du pratade om prisnivån på blocket (något du nu lite ifrågasätter) och det är ju väldigt enkelt att själv kolla upp! Jag kan ju återge att någon tror sig få 700' för motsvarande saab, men det kanske heller inte är så intressant? Hänger du med?

Blocket kan användas som riktlinje. Jag påpekade längre upp att detta troligen inte är slutpris men att det skulle skilja 130-170' (eller upp till 42% lägre pris) mot utgångspris finner jag löjeväckande. Bevisa gärna motsatsen!

"Jag tror fortfarande på uppgiften att det finns mängder 9-5or för 200 000 - 300 000Kr till salu "

Så om du ska sälja en BMW M3 så tittar du på vad BMW 318d kostar? Du kanske ska jämföra med rätt modell...

Då du verkar väldigt intresserad av just detta så tycker jag snarare du ska försöka dig på fakta. Ring försäkringsbolaget istället för att lyssna på rykten (!) från en (!) person. Du bygger dina argument (ähm) på ganska lösa grunder och i vissa fall rena påhitt.

"Hur många biltillverkare uppvisar ett sådant beteende och om nu det finns fler så är detta ju knappast någon ursäkt för Saab!"

Jag tror personligen att du kommer få det svårt att hitta bil framöver. Jag kan nämligen uppvisa en hemsk historia för varje bilmärke. Är du intresserad så kan du tex se att flera på detta forum drabbats av mindre trevligt bemötande (skurna motorer etc) från BMW. Och vill du nu ha SAAB så kan jag rekommendera dig att köpa en 9-3a istället så räcker reservdelarna åt dig också ska du se. Så undvik den promille av SAABbilar så du refererar till så är du på säkra sidan!

Visst kan man avvisa allt man finner obekvämt som "rena påhit". Sådana påståenden avlutar effektivt en debatt som man uppenbarligen misslyckas med att hålla på en saklig nivå. Jag överlåter till andra att bilda sig en uppfattning om Saabs produkter och agerande.

Nej tack jag köper aldrig en Saab, men din rekommendation syftar troligen till att utgöra ett hån så även här måste man se detta som en diskussionsavslutning av lätt insedda skäl. Tråkigt att du tar så lätt på ett problem som nedläggningen av ett svenskt bilmärke vilket drabbar många bilägare i vårt land, trots att du inte vill eller kan inse detta!
Ja du har haft alla möjligheter att visa motsatsen men fastnatt i samma återvändsgränd ("jag vet en som...") gång på gång. Kallar du det en seriös diskussion med sakliga argument så är du nog på väg åt fel håll. Återigen, använd fakta och sluta blunda för det som inte stämmer med din bild. Men det kanske är bekvämare på ditt sätt...

Jag tar inte lätt på nedläggningen av SAAB, tvärtom oerhört tragiskt. Många drabbas inte minst de som arbetat där. Däremot tror jag inte att allt ont i världen beror av detta eller att det finns en djävulsk plan bakom. Hade du kunnat ha en nyanserad bild av läget så hade det kunnat vara en intressant diskussion. Tyvärr har du för länge sen visat att du är oförmögen till detta utan upprepar istället gång på gång samma mantra och förstärker och färgar varannan mening med meningslösa överdrifter. Snudd på sjuklig besatthet av att smutskasta märket.
J.Lindström
Lite tråkigt iaf, men dock sant :S

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.