|
Sida 38 av 44
|
|
|---|---|
|
Henke: Du blundar för de bitar som inte passar i ditt resonemang, hade SAAB haft 100.000 bilar i orderstocken men endast kunnat tillverka 28´ hade ditt resonemang stämt in men nu blev närmre 4000 bilar osålda vilket innebär att en stillastående produktion rimligen inte kan spelat någon roll överhuvudtaget. Sedan finns en tid före Spyker när GM ägde bolaget, 134.000 sålda bilar har SAAB presterat som bäst och det är eller var uppenbarligen inte tillräckligt många för att företaget skulle visa svarta siffror utan även åren fram till 2009 gjorde SAAB en förlust på tiotusentals kronor per tillverkad bil. Och då fanns det ingen osäkerhet eller inga varningstecken kring SAAB som biltillverkare. För övrigt hade SAAB leverantörsskulder på nästan 3 miljarder kronor vilket var det Youngman och Pang Da´s investering på 5.5 miljarder SEK skulle täcka för tillsammans med EIB-lånet på strax över 2 Miljarder. Frassemannen: En 7år gammal 750i betingade ett stort värde, jämför en 7år gammal 760i som idag 2011 är värd 300-400.000:- trots rådande trend mot bränslesnålare bilar som inte var i närheten av lika markant 1999. BMW var dessutom skyldiga enligt lag att tillhandahålla delar till bilen i och med att den inte var 10år gammal, den lagen är kanske okänd för konsumenten men lita på att försäkringsbolagen vet vilka rättigheter de har. Du menar att BMW i detta fallet struntat i sina skyldigheter, det vinstdrivna försäkringsbolaget struntat i att hävda sin rätt och själva tagit smällen och att en 750i lösts in eftersom det inte fanns några delar trots att en fabriksny motor inte betingar lika mycket som en 750i lär ha gjort då och en begagnad M70 från en skrot (Efter 8år i produktion lär det funnits t.ex krockade exemplar att hitta) inte betingar i närheten av samma pris som en fabriksny motor? Jag har mycket svårt att tro på den historien. //Bjersér |
|
|
Bjerser: Du får tro vad du vill tyvärr..men så var det iallafall. Gissa om jag själv blev förvånad? Fast oavsett vilket så kom vi överens om ett pris jag kunde acceptera men jag har många gånger under årens lopp tänkt på händelsen ändå...men det är historia nu. Idag hade jag kanske stått på mig men då kändes det som helt ok eftersom jag bara haft bilen i någon månad och fick 5-6 tusen mer än vad jag gav för den. Frasse |
|
|
Bjerser: Det är du som blundar för bitar som inte passar ditt resonemang. Det är klart som korvspad att en stillastående produktion under ca ett år spelade en oerhört stor roll i sammanhanget. Låt oss säga att Toyota hade köpt SAAB i januari 2010, jag tvivlar på att ens dom hade kunnat både bygga och sälja 100.000+ SAAB-bilar under 2010. Kravet du ställer att Spyker/Müller skulle gå med vinst redan första året är helt orimligt. Naturligtvis hade skulderna växt sig större under det halvår innan Youngman/PangDa kom med in i bilden, konstigt vore det annars. Fler än jag tvivlar på huruvida GM:s uppgifter är helt riktiga. Om nu SAAB bara var ett stort svart hål under 17 av 20 år i GM:s regi då fattar jag inte varför i helskotta GM inte gjorde sig av med SAAB långt tidigare. |
|
|
Frassemannen: Jag menar inget illa och du får absolut inte ta åt dig, jag förstår att du blev förvånad i ett sådant fall. Jag har dock en viss reservation för vad jag läser och tror på just när det gäller internet samt forum där vem som helst kan skriva vad som helst utan källhänvisning och i det här fallet känns det som om det fanns många frågetecken. Jag menar hade du trott mig blint om jag sagt att jag fått skrota min nya SAAB 9-5 eftersom det inte fanns delar, trots att en viss brist konstaterats? :) //Bjersér |
|
|
Blundar jag? Det är du om lägger ord i min mun som jag aldrig sagt, jag har aldrig tvivlat på att en stillastående produktion var knepig att få igång igen och jag har aldrig krävt en vinst av SAAB det första året. Men detta handlar om varken eller: SAAB fick uppenbarligen igång sin produktion oavsett hur svårt det var, men lyckades ändå inte få sålt alla bilar de lyckades producera utan 4000st av dessa påstått fantastiska bilar stod osålda trots prissänkningar och dylikt. Den stillastående produktionen kan inte haft en påverkan här, det handlar om bilar SAAB inte fick sålt inte om bilar som SAAB inte kunde producera. Och hur kan leverantörsskulderna vuxit med närmre 2.8 miljarder när SAAB inte längre fick köpa delar? Nog för att SAAB haft några fakturor som inte förfallit än när produktionen stannade, men fakturor på närmre 2.8 miljarder när du påstår att det vid produktionsstopp pga leveransstopp "bara" handlade om 180-270 miljoner (20-30 mEUR)? Angående GM så känns det lustigt att amerikanerna när de var i ekonomiskt obestånd betalade 8.9 Miljarder SEK för att göra SAAB skuldfritt så de kunde bli av med företaget om det inte var annat än en förlustaffär för dem. Det var pengar rakt i sjön för en företag på väg att förklaras i konkurs, något som är svårt att hitta en annan förklaring till än att ekonomiavdelningen ansåg att SAAB inte kunde bli lönsamt. Jämför med Opel, när tyska staten gick in med pengar behöll GM företaget. Om nu SAAB gick med vinst som du antyder, varför skulle då GM avyttra det och offra en sådan enorm summa pengar för att bli av med vinstmaskinen SAAB? //Bjersér |
|
|
Bjerser: Vilka ord är det som jag har lagt i din mun? Det är ju för bövelen du som lägger ord i min mun! Var och när har jag sagt att SAAB är eller var en vinstmaskin? Angående skulderna så är det väl inte så jäkla svårt att räkna ut att dom ökade när lönerna för personalen ca 300m kr per månad fortfarande betalades av företaget. Det blir på åtta månader 2.4 miljarder som man måste låna till. Utöver leverantörsskulderna och andra fakturor så var det i november säkert över 3 miljarder i skulder. |
|
|
Mixtus: Jaha men vad bra att författarna till den rapporten delar min åsikter. Jag läste inte så noggrant och skummade igenom vissa stycken, tydligen gick det för fort. |
|
|
Henke: "Om nu SAAB bara var ett stort svart hål under 17 av 20 år i GM:s regi då fattar jag inte varför i helskotta GM inte gjorde sig av med SAAB långt tidigare." Jag tolkar det där som en antydan till att SAAB måste varit lönsamt annars hade GM inte behållit det så länge som de gjort, och om SAAB var lönsamt måste det gjort vinst eller hur? Därför skrev jag "Om nu SAAB gick med vinst som du antyder" "Vinstmaskinen SAAB" på sluttampen var dock ren ironi för någon vinstmaskin har företaget knappast varit det tror jag inte ens de mest inbitna entusiasterna påstår. Och angående SAAB´s skulder, _leverantörskulden_ låg på nästan 3 miljarder kronor. Totalt redovisade SAAB skulder på 6.9 miljarder kronor i augusti 2011, som hade ökat till nästan 8 miljarder i samband med konkursen (7.8M har jag för mig). Så som du säger, i November 2011 så var SAAB säkert över 3M i skulder. ;) //Bjersér |
|
|
Bjerser: Du anklagar mig för att lägga ord i din mun men i samma inlägg lägger du ord i min mun men då var det bara ironi och sen tolkar du något som jag har skrivit och därför skrev du si och sen skrev du så och... .....jag orkar inte mer |
|
|
Bjerser: Jag förstår din synpunkt och tar absolut inte illa upp : ) Frasse |
|
|
Flera saabägare har nu vänt sig till olika advokater för att reda ut allt trassel kring reservdelar, garantier, vagnskadeförsäkringar, återförsäljarkonkurser mm. Klarhet lär dröja till långt efter helgerna nästa år. Troligen blir det hela även föremål för brottsutredning, liksom mycket annat inom saabhärvan. Under tiden får man stå med sina nästan nya, mycket dyra bilar obrukbara. Att bilhandlare (seriösa märkeshandlare) inte byter in Saabar beror bla på att man inte kan ge 3 månaders vanlig begagnatgaranti då reservdelsläget och garantisituationen är minst sagt oklara! Man kan undra varför människor valde just Saab av alla märken då ju allt uppenbarligen inte stått rätt till med märket på mycket länge. Opel förefaller stå i tur men på en mycket mer omfattande nivå! |
|
|
332: Var får du alla dessa uppgifter från? Eller har du vigt ditt liv åt att hitta på negativa saker om SAAB bara för att trissa upp stämningen här på forumet? Det mesta du hävdar är ju påhittade uppgifter som ganska lätt kan motbevisas genom att googla....känns lite fjantigt av dig. :( Frasse |
|
| Kanske dags att få lite julfrid även i denna tråd ;-) Jag önskar er alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År! | |
|
Frasseman: Begagnade Saab-bilar har rasat i pris med 25% de senaste tre åren, betydligt mer än andra märken. Jämför du med motsvarande bil så får du en Saab för 40.000-60.000 kronor lägre pris. Finns att läsa på text-tv. Så lycka till den dagen du ska försöka byta in din bil, du som tror att konkursen inte kommer att ha nån påverkan på bilens värde... |
|
|
Självklart kommer konkursen påverka andrahandsvärdet negativt på Saab bilar, det är ju bara larvigt att påstå något annat. |
|
| Bjersér> hört talas om internfakturering? | |
|
25% på nybilspriset? Eller de menar rent generellt på begagnat? Visst kommer priserna till viss del sjunka, inget snack om det, men absolut inget katastrofalt. Kollar man som jag prisbilden i princip dagligen, har bilar som arbete så har det knappt varit någon skillnad senaste åren, Förutom "krisåren" men då kunde man köpa vad som helst snorbilligt : ) Jag förmedlar faktiskt en hel del SAAB till seriösa bilfirmor och dom verkar inte heller bry sig eftersom de får bilarna sålda...förutom 9-5:orna fram till 07-08, de är stendöda! Frasse |
|
|
Frasse: De uppgifter jag återgav kring Saab är tyvärr, tyvärr helt sanna. Människor som köpt många Saabar under årens lopp känner sig nu gravt lurade. Visst, de är inte bilintresseade eller insatta på något vis, men förtjänar bättre än detta. Att Google skulle kunna motbevisa den personliga situation de saabägare jag följer på nära håll befinner sig i, är givetvis lika befängt som att problemen kring Saab skulle bestå i att jag sysslar med fabricerade lögner i uppviglingssysfte! Kanske säger du detta på skämt, men det hela är ju djupt sorgligt då människor tar illa vid sig. Efter en omfattande brottsutredning kommer förhoppningsvis det hela klarna på nyåret. Att bilhandlare inte vågar lämna begagnatgaranti utan normal reservdelstillgång är självklart för nästan alla, det har inget att göra med illvilja, utan är en anpassning till verkligheten kring Saab. Om man lyckas sälja sin Saab till bra pris idag får det väl ses som en julklapp som inte ens tomten kan konkurera med! |
|
|
turbo4ever: Som jag skrev tidigare i tråden har GM redogjort för sin interndebitering, även om det är lagligt kan man inte flytta pengar hur som helst mellan bolag utan att det lämnar spår. GM´s interndebitering, en metod för att jämna ut orättvisor företagen mellan som både gynnat och missgynnat SAAB, handlade om miljoner medan SAAB gjorde miljardförluster. Miljarder minus miljoner blir inte en vinst för SAAB annat än när Viktor Muller räknar på det. :) //Bjersér |
|
|
332: Men herregud, klart det finns en del som av olika anledning mist förtroendet för SAAB men att säga att i princip alla känner sig gravt lurade eller inte är bilintresserade är ju rena rama idiotin, det fattar du väl själv? Jag är en av de där "idioterna/icke bilkunniga isf....och 2 i min bekantskapskrets har för inte så länge sen köpt sprillans nya 9-5...fast de är väl inte heller bilkunniga/intresserade? Dessutom handlar det inte om att VÅGA lämna begagnatgaranti om man är seriös bilhandlare, utan det MÅSTE man göra enligt konsumentköplagen bla...så lägg ner det snacket tack. Frasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.