AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.527

Saab har problem

Sida 37 av 44
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Bra inlägg Mixtus, intressant rapport onekligen.
Sydsvenskan rapporterar att 2000 saabägare blivit lurade på vagnskadegarantin i samband med saabkonkursen. IF verkar dock ge en viss respit.

Saabkunderna är uppenbarligen grundlurade. Flera jag känner står fortfarande med trasiga nästan nya Saabar som ej går att laga pga reservdelsbrist i samband med att underleverantörerna försvunnit. Många GM/Saab-handlare går nu i konkurs denna vecka, man inväntade tydligen bara den stora saabkonkursen. Det finns alltså ofta ingen kvar som ska stå för fabriksgarantin!

Att byta in Saabar är idag hopplöst - antingen får man ett våldsamt skambud eller så vägrar man helt att ta in en Saab.

Saabägare kan alltså stå med en bil för över 500 000:- som varken går att reparera pga resevdelsbrist, eller byta in och som även har en oförutsägbar vagnskadegaranti!

GMs generella undermålighet är en tung förklaringskomponent i i Saabkraschen. Opel är nu uppe i en förlusttakt på 10 mljarder/år och Detroit råder Rüsselsheim att "köpa in (ännu) billigare komponenter"! Opel massuppsäger anställda och lägger ner allt fler fabriker. Eisenach lär stå i tur (kanske BMW får tillbaka sin sin fabrik).

I Sverige ligger Insignia på 62:a plats i registreringsstatistiken. Enligt tyska ADAC havererar den mer än nästan alla andra bilar - den lär inte bli lättsåldare här nu. Bara topplockshaverier på V6-modellerna gör att man förlorar på varje såld Insignia - Goodwill-kostnaderna blir extrema enligt en GM-handlare jag talade med som nu går i konkurs!

Att sälja opelbaserade Saabar till premiumpriser är givetvis hopplöst. Något som till om med GM insåg för länge sedan. Saabfolket ville ha Volt/Ampera i saabversion men dessa tar eld och förorsakar så höga skadeståndsanspråk vilket gör att GM köper tillbaka dessa bilar från sina kunder!

Var glada att ni inte har en GM-bil idag!
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
332: Du verkar leva i en fantasivärld/bubbla....ALLA nya Saab får garanti enligt alla uppgifter överallt!!!
Att byta in SAAB är inte annorlunda än andra bilar alls. De flesta bilhandlare jag känner säger detsamma, så sluta larva dig och komma med villfarelser. Reservdelar kommer att finnas och finns inom överskådlig framtid eftersom riksgälden garanterar detta, tillgång och efterfrågan styr och reservdelsmarknaden är en kassako för alla som levererar.

Frasse
Frasse:
Vem står för garantin när återförsäljaren, tillverkaren samt underleverantören alla gått i konkurs? Följer just nu två fall där 9-5or står utan delar och fungerande garanti samt till och med utan vagnskadegaranti.

Behövs det verkligen ingen tillverkning av saabkomponenter för reservdelsförsörjningen? Det var ju just underlverantörernas nedlagda produktion som stannade upp saabproduktionen helt, vilket till och med Muller erkände!

Att bilhandeln ej skulle tillmäta dessa extrema missförhållanden kring Saab någon betydelse kan ju var och en bilda sig en egen uppfattning om!

Att en bubbla har funnits håller jag med om, men den härör helt från saabskandalen och inte från människor med en normalbegåvning.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
IF står för nybilsgarantin i Sverige på alla nya bilar i samarbete med återförsäljarna enligt IF.
Och vad vi vet så har väl ingen underleverantör gått i konkurs och det är väl tveksamt om någon gör det heller med Riksgälden som garant, eller?

Frasse
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Länk

Frasse
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Frassemannen: Du skriver att If står för nybilsgarantin, men i pressmeddelandet handlar det om vagnskadegarantin som ju är en helt annan sak?

/Masten
Kan inte hitta någon uppgift om att Riksgälden på något sätt skulle garantera överlevnaden bland Saabs underleverantörer. Hur skulle en sådan konstruktion se då det gäller skattebetalarnas ansvar, ofta för utländska företag? Fullkomligt orimligt liksom det mesta i saabhärvan!

Vad händer med Vagnskadegarantin 2013? If påtar sig bara ett mindre ansvar för nästa år. Varför lurade Saab kunderna på inbetalningen av vagnskademedlen?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Länk

Frasse
Var finns Riksgälden i allt detta?

Att Per Hallberg "hoppas" lär inte prodicera några delar! Allt sådant är partiskt trams från människor i en trängd situation.

Jag hävdar fortfarande att det är HELT ORIMLIGT att de som köpt nya 9-5or för
500 000:-/600 000:- ska stå utan delar, garanti eller normal vagnskadegaranti månad efter månad. Det är just den här typen av ytterst oseriöst tänkande som ligger bakom saabkatastrofen och att så många saabägare nu står i en omöjlig situation med en så dyr kapitalprodukt som en ny bil!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det finns en mycket intressant artikel i senaste numret av Teknikens Värld om detta ämne, där konstateras bland annat att följande delar inte enbart är en bristvara utan snarast en utopi att få tag på. För att citera artikeln:
TV: "Finns de i lager"
ÅF: "Nej det finns inga alls. SAAB kan inte leverera"
TV: "Hur skall då min SAAB kunna repareras?"
ÅF: "Du får leta på bilskrotar, har du tur kan du kanske hitta någon del"

Bland annat följande delar råder det alltså stor brist på:
-Strålkastarinstatser
-Värmefläktar (Jag antar att kupéfläkten menas?)
-Hjullager
-Servoslangar
-Xenon-ljus och tillbehör
-Delar rent allmänt till nya generationen 9-5

Lennart Ståhl, VD på SAAB Parts:
"Vårt mål är att kunna leverera 97% av delarna från lager, leverensproblemen för delar har faktiskt inneburit att att man har plockat delar från bilar på linan i fabriken. Att starta produktionen av en viss del (Som det råder brist på, tolkar jag från sammanhanget) skulle kosta för mycket."

Ståhl konstaterar också i artikeln att tillgången till äldre modeller som gått ur produktion inte lider utav samma brist. Men rent allmänt så är jag väldigt glad att jag inte äger en SAAB minst sagt...

//Bjersér
Långtidstest i utländsk press är alltjämt positiva till nya 9-5:an. Länk

The Saab has plenty of personality, plus it’s good to drive and its unique looks turn heads. Practicality is strong and build quality is good: despite a tough life, our car remains rattle-free. There’s so much going for this car, it would be a shame if it was the last Saab – the company has potential if it can only secure its future.

Det märkliga är ju dessutom att bilarna (nästan nya) består av delar som Saab i sin tur EJ BETALT FÖR!

Kunden däremot har erlagt full betalning (för en bil som bara står) och får inte ens vagnskadegarantin vilken ingick i priset!

Saab har tydligen även tagit pengar från de anställdas pensionsmedel. Tala om skumraskföretag.

Vem kan rimligen försvara ett sådant företag och en sådan produkt?
332: När ekonomin har varit så dålig som den har varit för SAAB i år så är det väl allt annat än konstigt eller märkligt eller skumt att företaget inte har kunnat betala sina skulder.

Och vad har produkterna med saken att göra fattar jag inte?

Hur många gånger måste man upprepa att bilarna i sig är bra, men lilla Spyker hade inte tillräckligt med resurser för att få företaget på fötter, för att det ska gå in i huvudet på alla SAABhatare?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jomenvisst är det så att SAABar kommer att stå still pga brist på delar i hela landet, Överallt..
ALLA kommer sälja sina SAABar,
INGEN bilhandlare kommer ta i dom ens med tång,
SAAB-ägare som jag är totalt bortgjorda och mer eller mindre dumma i huvudet för att vi just köpt den sämsta skitbilen i historien, alla kategorier, eller???
Sansa diskussionen, beklaga/gilla att SAAB kursat men måla inte fan på väggen hela jävla tiden tack!!
Jag och en hel del andra är faktiskt nöjd med min bil och är inte ett dugg orolig.
Speedparts tex har de mesta verkar det som, precis som en hel del andra grossister även om dom inte har allt.
Själv hade jag en BMW för något år sen där en motordel rasslade, kommer inte ihåg exakt vad, men Förenade Bil i Lund sa: En sån del har vi ALDRIG varit med om att den gått sönder!!
Väntade i flera veckor på delen och till sist kom den.....ehhhh....NOT!!!
Försäkringsbolaget löste in bilen pga reservdelsbrist!!!
Så det kan tyvärr även hända BMW...:(

Frasse
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Henke_Lexus:
Det handlar inte om att en bil skall vara bra, jag har personligen aldrig upplevt SAAB´s modeller som annat än bra bilar åtminstone, utan om hur de står sig i konkurrensen. Att 9-5 är väl byggd spelar ingen roll om konkurrenterna är bättre byggda till exempel, att 9-5 är billigare än 5, A6 och E-klass spelade troligtvis heller ingen roll eftersom likvärda Opel Insignia är billigare än 9-5 och så vidare.

Att SAAB aldrig byggt bilar som sålt i tillräckligt stort antal och att SAAB aldrig kunnat generera en vinst att bygga vidare på med det antal bilar de sålt är orsaken till att företaget idag är i konkurs - Inte att deras produkter varit skräp som en del påstår.

Det finns inget hos en SAAB som ger ett habegär hos mig och jag vet att åtminstone i min bekantskapskrets känner de flesta likadant, sedan finns det några som kör produkter från Stallbacka med. Problemet har dock uppenbarligen varit att det finns inte tillräckligt många kunder som eftertraktar en SAAB så som dom byggts fram tills idag.

GM sålde SAAB och 2010-2011 var åren SAAB skulle resa sig, mängder av entusiaster hade skrikit sig gula och blå för märket och nu fanns den bekanta 9-3 i 3(4) karosser, samt nya 9-5 sedan och kombi (Möjlig att beställa) och 9-4x som skulle frälsa SAAB och påstods vara deras bästa bilar hittills till salu! Trots det tillverkades endast drygt 28.000 bilar på ett år, närmre 4000 av dessa förblev osålda.

Det säger väl sig självt, att det finns inte tillräckligt många som tilltalas av SAAB-känslan och om SAAB skall kunna fortsätta som biltillverkare får dom ändra något så att deras produkter tilltalar fler? Prislapp, utseende, utförande? Jag sitter inte på svaret om vad tyvärr.

//Bjersér
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Frassemannen:
Personer som skall vara pessimister och dra domedagsscenarion finns som du märkt och vill du inte ta en diskussion med dessa är nog internet fel plats att leta tror jag. Men jag hoppas du tycker det finns några vettiga i denna tråden med, och oavsett så är reservdelsbristen och osäkerheten inför framtiden ett dokumenterat faktum.

Detsamma gäller andrahandsvärdet och att bilarna har tappat mycket av sin köpkraft eftersom folk är osäkra på hur framtiden blir, det innebär självklart att det finns bilhandlare som vägrar ta in SAAB eller bjuder skambud eftersom även dem är osäkra på hur länge de kommer ha bilen ståendes i hallen.

Angående den BMW du beskriver får du gärna dela med dig av vad det var för modell, att det finns delar BMW Sverige inte lagerhåller efter som dem är ovanliga är inget konstigt. Men att man skulle bli tvungen att lösa in en BMW eftersom reservdelar inte finns är inte rimligt, det kryllar av allt från M20, M30, M4x, M5x och M6x motorer till BMW och var det en nyare N-serie motor finns dels alla delar tillgängliga (Det är lag på det) och dels mängder av krockade exemplar att hämta motorer ifrån.
Jag tror antingen inte att du berättade alla detaljer i det fallet, eller att försäkringsbolaget löste in den av ett annat skäl och eventuellt drog en vals.

Jag har själv varit med om något liknande, försäkringsbolaget ville av någon anledning tvunget lösa in min båtmotor trots att skadorna efter ett stöldförsök inte var i närheten av värdet, det finns inga delar påstod dom. Skitsnack svarade jag, bråkade mig till ersättning och bytte kabelhärvan själv. Det fanns hur mycket delar som helst i Sverige och även i utlandet, plus att det gick att köpa delen rakt över disk hos återförsäljaren.

Skillnaden mellan BMW, Johnson (Båtmotorer) och SAAB är att de förstnämnda dels fortfarande tillverkar delar, dels har inte deras återförsäljare gått ut i tidningen (T.ex Teknikens Värld) och konstaterat att det råder en stor brist på delar som SAAB´s återförsäljare har gjort.

//Bjersér
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Det var en BMW 750i, 92-årsmodell och det hände 1999

Frasse
Bjerser: Men kom inte släpandes med det där trötta resonemanget, att SAAB inte sålde tillräckligt, en gång till.

Återigen ställer jag mig frågan: hur många gånger måste man upprepa att Spyker/Müller inte hade resurser att få SAAB på fötter för att det ska gå in i skallen på somliga?

Jag citerar"GM sålde SAAB och 2010-2011 var åren SAAB skulle resa sig"

Produktionen hade legat nere sen våren 2009 när Müller tog över, och det säger sig självt att det fasen inte går att väcka liv i ett företag, och dessutom gå med vinst från dag ett, som har legat ner för räkning så länge över en natt. Kunderna var naturligtvis försiktiga och avvaktande till en början, det var ingen jätterusning efter bilarna när man inte visste om företaget skulle klara sig eller inte. Det var en rejäl uppförsbacke och Müller ska ha en eloge för att han tog sig an den stora utmaningen.

SAAB reste sig, måhända långsamt men det var vid liv och på väg uppåt, försäljningen ökade för varje månad hela tiden från det att fabriken satte igång att bygga bilar igen i maj/juni 2010 till stoppet i april i år 2011. Leverantörsskulderna låg på storleksordningen 20-30m €, och företaget hade inte tillräckligt med likviditet för att betala, därför stoppade leverantörerna sina leveranser, varpå tillverkningen av bilar fick göra halt.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
HenkeLexus: Jag blir lite undrande inför din argumentation. Du skriver att du har läst rapporten, och att du inte delar deras slutsatser, men i själva verket så är några av dina slutsatser helt i linje med rapporten.

1) Ditt påstående att rapporten ”är lite för snäll och okritisk mot GM” stämmer inte alls. Tvärtom så är rapporten genomgående kritisk mot GMs agerande. Det är ju ett av de bärande elementen i deras framställning. Vad de däremot skriver är att:

"Many will claim that Saab’s demise is a consequence of brand mismanagement by GM. This is too simplistic."

Det vitsordas att Saab var ett unikt märke och att GM inte spelade korten rätt. Det kan inte förstås som något annat än skarp kritik mot ägaren.

"A crucial tension between premium auto brands and their more mainstream parents is that synergies need to be found 'underneath the skin' of the vehicle without destroying the uniqueness of the brand. With GM and Saab this tension was not managed effectively and the Saab brand was compromised."

Därefter utvecklar de resonemanget och det är en lärorik resa i Saabs utveckling som ges av två experter på området. De skriver bl.a. följande:

"Attracting a loyal, enthusiastic following around a brand is one thing; making money from it, especially to a level to support adequate product renewal, is another. New vehicle development is an extremely expensive business and so development costs have to be amortized across many vehicles."

Det fanns alltså ett avgörande problem redan innan GM tog över. Att GM misslyckades med att hantera problemet är uppenbart, och det är ingenting som författarna blundar för, så din tes att GM satsade fel är alltså helt i linje med deras argumentation. Påståendet att de satsade för lite faller däremot platt sett mot bakgrund av att GM pumpade in pengar i ett bolag som gick med förlust under 17 år av deras 20-åriga ägande. Notera dessutom att GM och Investor lanserade en femårsplan 1996, vilket bl.a. innebar att de investerade 524 MUSD i bolaget.

2) Ditt påstående att författaren till rapporten "menar ju på att SAAB:s dna eller identitet I grunden är för udda och konstig för att någonsin kunna attrahera flera köpare" stämmer inte heller. Deras argumentation har ju snarare ett positivt anslag:

“Saab’s niche of individualism, technological sophistication and premium positioning ...”

"The vehicles produced by Saab under GM were not particularly bad cars; they were just not authentic enough for Saab’s particularly individualistic and ‘quirky’ brand values."

I den mån det framställs negativa kommentarer så är det media, t.ex. Fortune Magazine, som beskriver Saab som "oddly shaped" eller liknande.

Poängen som författarna gör gällande – och detta är viktigt – är att GM misslyckades med det som VW lyckades med, nämligen att ha flera olika märken under ett och samma tak. Åter igen måste det ses som skarp kritik mot GMs hanterande av Saabs starka varumärke. Du tycker inte att 9-3 och 9-5 är udda eller konstigare än sina konkurrenter, men hur man än vrider på det så tyckte marknaden annorlunda – annars hade ju Saab sålt som smör. Så visst misslyckades GM justera de problem som fanns redan vid förvärvet. Du skriver att "ett annat företag med en mer sund företagskultur, än vad som verkar finnas inom GM, hade förmodligen lyckats mycket bättre med SAAB" och det är precis detta som författarna tar upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.