AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.544

Saab har problem

Sida 36 av 44
Verdi: Nu skjuter du utanför med många mil.

Det är ju inte den svenska staten som ska gå in som ägare utan det är Youngman, ett bilföretag från Kina som vill köpa SAAB för att investera och utveckla företaget, dom satsar med SINA EGNA pengar INTE den svenska statens.

GM:s väl och ve väger tyngre än SAAB:s, som har tusentals anställda i Sverige med underleverantörer, för allianspartierna.

Jag tycker det är riktigt riktigt riktigt ruttet att regeringen inte har agerat för SAAB i det här fallet. Om SAAB försvinner så påverkar det inte bara Trollhättan, det påverkar hela västra götaland som region, fordonsindustrin förlorar en viktig kugge. Det är inte bara en intern fråga för GM, det är en fråga som angår hela Sverige som nation i förlängningen.

Man kan inte dra någon annan slutsats än att regeringens prioritet tydligen inte är Sveriges väl och ve, om regeringen brydde sig så skulle inte GM, utan några som helst problem, få sätta strypsnaran och runt SAAB:s hals.

Tror du tex att Tyskland, Frankrike eller vilket annat lands regering som helst skulle kunna vara lika passiva som den svenska i en likadan situation? Det skulle bli generalstrejk på en gång och massprotester överallt, regeringen skulle ta mig fasen få ett rent h-e för att rädda sitt eget skinn bokstavligt talat, dom skulle tvingas att gå i landsflykt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
henke lexus: man kan inte dra in två stora biltillverkarland och jämnföra med Lilla Sverige och en pluttbiltillverkare som Saab som dessutom ingen köper tyvärr !!
GM ägs av amerikanska staten och de har fortfarande makten över Saab som du nog redan noterat iom med att de stoppad alla försök till försäljning.
Att dom inte kläckt ur sig detta tidigare är rena skandal , då en massa människor lagt ned en helvetes massa tid o bortkastade pengar för att få igenom en försäljning. GM verkar tro de sysslat med raketforskning när det gäller patent osv. löjligt. Tragiskt är det för alla anställda.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Henke Lexus m fl som gnäller om vad regeringen skulle gjort. Läs och begrunda:

Länk

Länk
Kvällspressen som källa? Ska man läsa och begrunda den?

Nej tack, jag har inte köpt vare sig Aftonbladet eller Expressen på över tio år - man vill ju inte bidra till fördumningen.

Och nu ska 28-åriga näringsministern Annie Lööf - vars enda arbetslivsmerit är att hon sommarjobbat på ett café - resa till Trollhättan för att hjälpa. Ska hon baka bullar?

Det är sannerligen tungviktarnas dag: både Expressen och Annie Lööf på samma dag. :)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Lasse-SL500: Om du inte kan/vill ta in andra argument är det upp till dig! Jag läser med intresse Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet för att nämna några tidningar.

Lööf har onekligen en del att bevisa men jag dömer ingen utifrån ålder utan efter vad de uträttar. Tydligen är ett "Trollhättepaket" på gång i em enligt nyheterna. Ska bli intressant att se vad det innehåller.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Lasse-SL500: Jag ser också i din profil att du är 99 år. Då kanske du behöver läsglasögon också ;-)? Jag kan hålla med dig om att kvällspressen har en del skvallerjournalistik på sin agenda (och inte så lite emellanåt). Jag tycker dock det är dumt att blunda för allt, även en blind höna kan hitta ett korn ibland...:-)
Jodå, det har du nog iofs rätt i, däremot behöver jag inte läsglasögon. :)
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Men hallå...Bimmernerd.....snacka om att ha skygglappar på...menar du på fullaste allvar att vår nuvarande regering gjort vad de har kunnat???
Visst, jag säger inte att staten skulle köpt SAAB men maken till passivitet har jag nog aldrig varit med om tyvärr. Regeringen har nog känt såhär: Vad vi än gör får vi kritik så det är bäst att inget göra så gör vi minst fel :(
Men nu är det som det är och ingen ide att säga att dom skulle gjort si eller så, eller?
Vi får se med tiden vad som var rätt eller fel

Frasse
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Frassemannen: Jag tycker inte regeringen skulle bidragit med nödlån till Saab, det är riktigt. Att de inte gjort något alls kan du ju inte heller på fullaste allvar mena? Jag håller med dig om en sak, framtiden får utvisa vilken strategi som var bäst.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Nädå, jag menar inte att regeringen inte gjort något alls men bra mycket mindre än vad man hade kunnat förvänta sig tyvärr.

Frasse
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Och jag tror inte heller vi kommer längre i diskussionen. Det utmynnar oftast i pajkastning vänster-höger...

Såg att Rachel Pang från Youngman är i Trollhättan för att träffa konkursförvaltaren:

Länk
Oavsett vad alla tycker så bottnar SAABs problem, och konkurs, i att deras produkter inte varit intressanta. Hade de sålt bilar som människor varit intresserade av att köpa hade aldrig detta problem uppstått.
@Henke-Lexus: Var i mina inlägg har Du läst att jag sympatiserar med GM om jag får fråga !?

Att Saab faller har att göra med de låga försäljnings-siffrorna under lång tid.
Sen hur turerna vandrar fram och tillbaka vet vi lite om även om pressen tycks veta massor?

Ett scenario som en del förespråkat är att den svenska staten skulle gått in som ägare i ett tidigt stadium,men frågan är då hur mycket mera vi skattebetalare skulle ha fått betala mot den situationen som råder idag?

Troligen en he....tes massa miljoner,rent av miljarder till av våra surt förvärvade skattepengar !!

Nä jag skiter i Saab som märke ( inte de stackars satar som mister sitt leverbröd ) föri mina ögon är Saab en skit-bil och jag är tydligen inte ensam om att tycka detta enl försäljnings siffrorna.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hmmm...Är SAAB en skitbil enligt försäljningssiffrorna så måste ju Hyundai, Kia, Seat, Fiat, Dacia mm vara otroligt förträffliga bilar...jag kör själv SAAB och tycker inte alls bilens kvalitet är långt efter de flesta andra bilar som VW, Audi, ...ja till och med BMW i vissa fall.
Nä, problemet har väl, tror jag, att de varit åt helvete för dyra som nya och då har folk valt andra alternativ.

Frasse
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Rekommenderar denna rapport som ger en intressant vinkling av Saab-affären - "Who killed Saab". 40 sidor mycket intressant läsning.

Länk

Inga lättviktare som har satt tänderna i Affären Saab. Intressant är att författarna menar att Saabs ledning har en stor del i att det blev som det blev. Det var alltså inte (bara) GM som körde Saab i diket.

Vidare konstateras att GM misslyckades med att integrera det svenska bolaget, mycket beroende på "saabarnas" envisa motstånd. Kanske borde GM ha tagit i med hårdhandskarna istället, vilket kunde ha hjälpt Saab att överleva. Det framgår också att GM hjälpte Saab under flera tunga år då bolaget gick med förlust. Så i den delen har GM bidragit med att bolaget stod upp under många år. Något att fundera på.

De menar vidare att bolag som Audi och BMW konkurrerade ut Saab samt att Victor Müller var naiv i sin tro att rädda bolaget. Han hade egentligen ingenting. Det fanns inga idéer och inte heller några pengar. Det var dömt att misslyckas från början. Även om den senaste finansiären i raden hade fått godkännande av GM, så hade framtiden varit oviss.

För er som inte orkar läsa så kan jag bjuda på några höjdare:

"We set out in this report to investigate who is - partially or fully - responsible for the death of Saab Automobile. Although it was Saab’s unions who (very reluctantly) started bankruptcy proceedings, and Guy Lofalk who ended the restructuring three months later, neither they nor any other creditors carry any significant responsibility. And despite his unorthodox approach to business neither, we argue, is Victor Muller, who came in with good, albeit overly optimistic, intentions but a glaring lack of new partners, capital and ideas. In retrospect his short stint at Saab will be seen as naïve at best, considering that weak underlying economics of Saab in early 2010."

Och här en annan som klargör en del förhållanden om GM:

"Many fingers will point at GM, for their blocking of the sale of Saab to Chinese interests. Yet, the conditions that came with the sale of Saab to Spyker by GM were, one presumes, clear and understood. Did Muller expect to make a go of it, without requiring majority shareholder from outside? Did GM indeed change its mind in response to Lofalk's intervention? Or did Muller simply not fully take on board the implications of GM’s restrictions?"

Här kommer slutklämmen, skrivet av några som är insatta i branschen, och kanske är det något som HenkeLexus med flera kan fundera lite närmare på då de argumenterar nästa gång:

"The real events that sealed Saab’s fate, we argue, date much further back. As the world changed around it in the 1970s and 1980s, Saab’s owners at the time failed to see this, or if they did, failed to respond appropriately. By the late 1980s and into the 1990s, the game was not so much about saving Saab, as about disposing of it. GM must have seemed a plausible parent – after all, it was the largest car company in the world – but this bred 20 years of friction between integration and independence. While GM was pushing stodgy engineering onto Saab and not fully understanding the Saab brand,
Saab was refusing to bow to GM's interference. The result was a company that failed to grow out of its niche, a niche that was itself under attack from strong competitors, particularly Audi. Following the de-merger from GM, Saab was no longer viable as an independent firm, and in our view the frequently called-for government intervention would not have prevented the failure, but may have delayed it at best."

Så visst hade Saab kunnat bli en konkurrenskraftig bil. Och visst är svenska ingenjörer duktiga. Men tyvärr så tog man inte chansen. Marknaden talade. Saab sålde dåligt. Saab blev utkonkurrerad av bilar som Audi. Tänk om det hade blivit ombytta roller!
SAAB sålde 120 000 bilar i slutet av 90-talet och tävlade med fabriksteam både i rally och rally-cross under 60, 70, 80 och 90-talet.

Det är inte så dåligt. Sedan våldtogs SAAB av GM, medan korkade svenskar hejade på - de fallande försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk.

För Sverige har alltid haft enormt skickliga civilingenjörer, och har det fortfarande - även om man också har en växande del lågutbildad befolkning som knappt gått ut skolan. Sätts det tillräckligt mycket administratörer, ekonomer, HR och gud-vet-allt för människor som inte bidrar ekonomiskt till verksamheten - då går det snett. Man får rätta munnen efter matsäcken - det går inte att ta ut höga löner eller ha överflödig personal om inte kärnverksamheten (den som drar in pengar) kan bära fläsket !

Varför tror ni att staten USA räddade GM:s konkurs 2009 ? Inte av medmänsklighet i varje fall - skulle man gå på hur många idioter det finns i världen vore det nog billigare att låta dem frysa ihjäl i snön. USA är hårt känt för att vägra betala mer skatt än nödvändigt, deras samlade skatt är ca hälften av vår. ÄNDÅ gjorde man det här: tillsatte kring 800 miljarder för att rekonstruera GM. Varför då ?? För att det blev BILLIGARE FÖR SKATTEBETALARNA !!

En hårt uppstramad organisation, sparken för all onödig personal och aktier till skattebetalande amerikanska medborgare - och nu 2011 gör GM vinst !

Det hade SAAB också kunnat göra, men allt för många Kia, Hyundai och Dacia-älskande kopfrofager här är för tjockskalliga för att fatta att det kostar MER att betala för något som man aldrig kommer få något tillbaks för, än att rekonstruera en i grunden sund verksamhet som av olika skäl kommit på dekis.

För BETALA - det kommer Du aldrig som skattebetalare att komma ifrån. Ingen annan kommer göra det åt dig, och det är så ett civiliserat samhälle fungerar! Trollhättan med omnejd har redan högre arbetslöshet än merparten av Sverige, och den som tror att det finns bolag som ska anställa dessa tusentals fabriksarbetarfamiljer om det inte finns ett företag - dumstrut PÅ!

För er som har svårt med matematik - som inte begriper hur mycket det här kostar, är för korkade för att fatta proportionerna: miljoner eller miljarder - eller som inbillar er att det har något med kvaliteten på backspegeln att göra, eller att NÅGON ANNAN kommer få betala:

Du och din familj drogs just mellan 4 och 5 000 på era bankkonton. Så mycket kostar det DIG som skattebetalare i år. Pengar som du hade kunnat göra något kul för - köpa din älskade Hyundai eller Dacia för. Och så kommer det att fortsätta, år efter år, utan att det finns en chans att få pengar tillbaks - fabriken och exporten är ju BORTA ! Tills någon startar något nytt - som kan bära och som kan anställa !
Mixtus: bra inlägg, tack för det.

Men exakt detsamma (slutklämmen, att man på 70, 80 och 90-talet inte lyssnat på marknaden) kan sägas om GM, fast GM var *betydligt* värre ute 2008 och 2009 än SAAB - skulder som var dubbelt så höga som omsättningen.

Ändå finns GM kvar, och gör vinst i år?
Lasse-SL500: Vi är knappt 9,5 miljoner människor i Sverige medan USA har en folkmängd på över 308 miljoner människor. Så även om de tillämpar lägre skatter än oss i Sverige får de fortfarande in mer pengar.
Mixtus: Jag läste den rapporten igår på morgonen och jag delar inte deras slutsatser. Den är lite för snäll och okritisk mot GM, som ju hade all makt att utveckla SAAB under 20 år. Författaren till rapporten menar ju på att SAAB:s dna eller identitet i grunden är för udda och konstig för att någonsin kunna attrahera fler köpare, det tycker jag är bullshit. 9-3 och 9-5 är inte mer udda eller konstigare än sina konkurrenter.

Som jag ser det så satsade GM fel och för lite för att SAAB:s försäljning skulle öka. Lite snabbt kan man sammanfatta det till tex att, 9-3 SS var för lik 9-5 i storlek, ingen 4wd till 9-3 SS, kombin skulle ha kommit före caben och inte tvärtom, det tog för lång tid att släppa nya 9-5 den blev försenad minst två-tre år, och GM skulle ha lanserat för ca 8-10 år sen en riktig SAAB 9-2 och 9-4x istället för flopparna 9-2x och 9-7x.

Vad som har kommit fram lite smått är det var för mycket prestige och revirtänk inom GM, personalen på Opel ogillade SAAB och motarbetade eller tom saboterade alla försök till att få SAAB framgångsrikt.
Det kanske sårade tyskarnas stolthet att svenska SAAB skulle ju vara ett lyx och prestigemärke och Opel det lite billigare budgetalternativet. Ett annat företag med en mer sund företagskultur, än vad som verkar finnas inom GM, hade förmodligen lyckats mycket bättre med SAAB
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Väl formulerat Lasse-SL500.

MVH
Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.