AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.561

Saab har problem

Sida 35 av 44
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Henke Lexus: du förnekar dig inte heller, allt är alliansens fel - hur i h...e skulle de kunnat komma ifrån det faktum att GM sitter med licensrättigheterna? Detta faktum borde Muller haft information om
för länge sedan (vid köpet kanske...?) Skuld ska läggas där den hör hemma. Muller har klädsamt nog erkänt en del misstag nu när konkursen är ett faktum.

Robert Lundberg: Cirkus Muller? Sista kapitlet har nyss varit...men boken är intressant för att ge en lite mer nyanserad bild av Muller som affärsman. Rekommenderas!
Beträffande regeringens ansvar i frågan är det inte vad som skulle gjorts utan vad man nu avser att göra som gäller !

Regeringens ansvar före kk är inget att hänga dom för och även där var Müller tydlig med att redogöra för det stöd han fått från regeringen.

Saab har aldrig varit en bil för mej någonsin,och väldigt få av de jag pratat med känner något alls för märket.

Detta avspeglas i försäljningen med och däri ligger huvud-orsaken till kk antar jag?

Men det kommande ansvaret ligger nu på de beslutsfattare som kan stödja regionen och ta till vara på den tekniska kunskapen som finns där.

Vi får väl se om det bara är löften som seglar ut i etern eller om det som Reindfelt sa,"nu testas den svenska modellen" har den styrkan att lösa krisen i trollhättan?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nu visar Turkarna intresse för SAAB,Vad säger panelen om det?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Tja...till att vara en skitbil, omodern och allmänt kass enligt en hel del här så är intresset att ta över förvånansvärt stort berkar det som. Även Youngman och minst 3 andra aktörer vill visst ta över hela eller delar av SAAB....och vad kommer GM att göra nu då?

Frasse
Bimmernerd: Håll dig till fakta, jag beskyller inte regeringen enbart, självklart är inte allt alliansens fel men utan skuld är dom inte. Vad har regeringen gjort för SAAB egentligen? Har regeringen skyldighet att ingripa i den här situationen? Jag anser det, tex hade man kunnat utöva påtryckningar för att GM allena inte ska få bestämma SAABs öde.

Det är av stort intresse för Sverige som industrination om en viktig kugge i vår fordonsindustri ska få fortleva. GM stryper ett viktigt företag som kunde ha fått leva och frodas, men regeringen struntar i allt vad förlorade arbetstillfällen heter. Man har inte lyft ett finger utan bara suttit och tittat på när SAAB har gått under. Ingen protest inte ett jädra litet pip har regeringen släppt ifrån sig, utan det är ett faktum att GM får härja fritt och ta livet av SAAB. Fy f*n för vår regerings agerande säger jag bara.
Verdi
Nu får ni väl ge er? Vad skulle regeringen ha gjort?!?
Alex84: Varför ska GM ha all rätt att stoppa en affär som skulle ha räddat SAAB från att dö?

Och lyft blicken lite, det finns en värld utanför din horisont, det finns dom som gillar SAAB, det finns tom dom så långt borta som Kina som kan tänka sig att investera åtskilliga miljarder för att få SAAB på fötter.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
henke lexus: är det verkligen SAAB de gillar? Jag tror mer att de gillar att göra en bra affär för att komma över kompetens, idéer, marknadsvärde, verktyg billigt. Jag tror faktiskt att de skiter fullständigt i SAAB och dess bilhistoria.
Verdi: Läs mitt inlägg en gång till. Varför har GM rätt att strypa SAAB utan någon som helst ingripande, utan något som helst yttrande från vår regering? Varför är GMs agenda viktigare för vår regering än SAAB som sysselsätter tusentals arbetare i Sverige?
Lus: Ditt resonemang haltar otroligt mycket. SAAB och dess bilhistoria är en mycket stor del av marknadsvärdet.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Fråga en amerikansk bilköpare om SAABs historia.
Verdi
GM äger väl många patent och vill väl inte sprida det till Kina. Tycker inte det är så konstigt.

Återigen, varför ska en stat blanda sig i näringslivet på det sättet? Det där är väl en sak mellan GM och Saab och regleras i kontrakt som skrev när GM släppte Saab för 2 år sen.

Svenska staten kan väl inte gå in och bestämma över amerikanska bolag eller internationella näringslivsuppgörelser? Tror du många utländska företag skulle var sugna på att göra affärer med svenska efter nåt sånt?
Verdi: Vad är det för viktiga patent som finns hos SAAB?
henke: jag håller själv stenhårt på alliansen - men jag håller med dig, du har många poäng i det här.

verdi: svenska staten (dvs du och jag och alla skattebetalare) kommer att få blanda sig i det här ändå, du är ju en smart kille så du förstår det trots allt väl? Skillnaden är att vi nu kommer att få stå för HELA notan i passiv form i efterhand (bidrag i olika former för att hålla tusentals arbetslösa familjer under armarna), utan hopp om att få något tillbaks i framtiden.

Det var den svenska underleverantörsbranschen i första hand (genom att stoppa produktionen), svenska staten i andra hand (genom att vara så passiva) och GM i tredje hand som orsakade detta.

Men det är bara svenska folket, staten och underleverantörsbranschen som står med svarte petter kvar - GM drog vinstlotten och fick hjälp av Sverige.

Detta förlopp spelade verkligen GM (General Mistakes, haha tack Hasso) i händerna - de var de enda som vann på detta. Svenska aktörer hjälpte iroiniskt nog GM, fast vi själva bara förlorat på det.

Det kallar jag korkat. Eller på vilket sätt har vi svenska skattebetalare och fordonsindustrin vunnit på detta? Är det något jag förbiser?
Om det inte finns något nytt företag som kan anställa några tusen fabriksarbetare så kommer det kosta staten mellan 3 och 5 miljarder årligen.

Dvs, du som läser detta: det försvann just nu en tusenlapp från ditt konto. Och nästa år försvinner tusen kronor till. Du betalar. :)
Verdi
Lasse-SL500,
I längden blir det billigare att ta smällen och låta livskraftiga företag ta över de anställda. Att hålla liv i ett blödande bilföretag kanske är billigare i år och nästa år. Men sett över en lite längre horisont kan det bli precis hur dyrt som helst.

GM är inte dumma. De såg att Saab förmodligen inte kan vändas till vinst. Och om de inte kan driva det med vinst trots alla synergieffekter inom koncernen, hur ska då svenska staten dra runt företaget utan den hjälpen med produktutveckling osv?

Eller tror ni verkligen att Saab själva har utvecklat alla Opels och de andra märkenas modeller "till 95%" i Trollhättan?
Verdi
Lasse-SL500 igen,
Måste de vara fabriksarbetare i all evighet och måste alla anställas av ett och samma företag? Måste de ens bo kvar i Trollhättan?
Verdi: nej, men realistiskt sett nu: hur många av dessa fabriksarbetare ska tas över av livskraftiga företag? Exakt vilka företag tänker du på - det finns ju inga? Men du har rätt, man kan flytta. T ex LKAB går ju grymt bra, men det är långt dit.

Som jag ser det handlar det om vad som blir billigast för oss som skattebetalare.

Väg A: 90% förlust.
Väg B: 20% förlust men chans på något tillbaks i framtiden.

När GM tog över i slutet av 90-talet sålde SAAB 120 000, och vi är inte dumma i Sverige heller - inte dummare än GM. Men numera betydligt fattigare.

Du som läser detta: räkna med att du och din sambo förlorade mellan 3-5 tusen på ert och barnens bankkonto nu - det var er julklapp. Och lika illa blir det nästa år, och året efter det, tills något konstruktivt görs.

Hela Saabs histora + alla Saab-modellerna genom tiderna på bild:
Länk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Personligen tror jag att det kommer att locka en del nya företag till Trollhättan.
Kommer säkert att finnas stödpengar att hämta. Och Saab lämnar ju efter sig en hel del attraktiva lokaler för lager eller tillvärkning.

Sedan satsar ju Volvo hårt. Finns säkert möjligheter för en del duktig Saab-personal att få jobb där.

Tråkigt att en del av Svensk industri-historia går i graven.Men detta komme ju knappast som en överaskning efter alla turer. Så måste ju vara många Saab-anställda som också förstått detta, och sökt arbete på annan front under tiden som produktionen stått still.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.