|
Sida 33 av 44
|
|
|---|---|
|
Läge att göra ett klipp på en fabriksny Saab snart då.... |
|
|
Muller har inte talat sanning hittills så vad säger att detta stämmer? Krävs det dessutom inte att det omtalade superdepartementet godkänner överföringen eller sådana "små" belopp behöver inte detta? //Bjersér |
|
|
Undrar hur många gånger SAAB har dödförklarats i denna tråden sen den startade? Frasse |
|
|
Jag undrar hur många gånger saabs respirator har satts igång igen sedan den startade. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Och min stilla undran är varför? Om patienten inte är livsduglig alltså? Vet kineserna mer om patienten som vi inte vet? Är lite förundrad över deras vilja att skjuta till pengar utan att de vet om de får valuta för dem... | |
|
HenkeLexus: I början av tråden, maj 2011, så skrev du så här: - - - - - - - - - - - Och när du säger att "SAAB binder upp allmänna resurser" då blir jag förvånad, hur menar du då? Vilka "allmänna resurser" är det som SAAB binder upp? - - - - - - - - - - - Med tanke på allt som har hänt det senaste året så har du svaret på din fråga. Att detta har fått fortgå är en tragedi för alla inblandade. Och det verkar inte vara slut än. |
|
|
Funderar likt Bimmernerd, det skjuts in pengar från kineserna, vad vet de som inte vi vet? MVH Robert |
|
|
Mixtus: Hahahahaha har du retat upp dig på det inlägget sen maj månad? Du är för skön i all din långsinthet. Och vaddå svar på min fråga? Det var inget svar överhuvudtaget. Om SAAB går i kk så är det en tragedi, att det finns lite hopp om fortlevnad för företaget och dess anställda är ingen tragedi i mina ögon. Müller är en kämpe som sliter hårt för SAABs överlevnad. Bimmernerd: Svaret torde vara att det helt enkelt finns en möjlighet att tjäna mycket pengar på att äga ett västerländskt bilmärke, så pass mycket att det är värt att skjuta till pengar utan att veta om dom vinner något på det. |
|
| henke lexus: Kineserna kommer aldrig att bli ägare till SAAB eftersom att GM inte tillåter det. SAAB får inte ens bygga nuvarande bilmodeller utan GMs tillåtelse. | |
| Henke Lexus: har du läst boken Cirkus Muller av Jens B Nordström? Där framgår det med all önskvärd tydlighet hur Muller hanterar sin omvärld...det är ingen smickrande läsning för cirkusdirektören kan jag säga! Det bästa för Saab vore om Muller klev av och de fick en seriös, långsiktig ägare som vill något mer än sko sig själv medan tid finnes. Därmed inte sagt att GM var en bra ägare, det är rätt uppenbart att även de misslyckades kapitalt med att utveckla Saab i en positiv riktning. Ganska fantastiskt att en av världens största biltillverkare inte lyckades, med alla resurser de hade... | |
| Inte alls, du väljer att misstolka mitt inlägg helt och hållet. Det borde stå klart för alla och envar att det som pågår är en enorm förlust för samhället i stort. Tänk om bolaget hade försatts i konkurs för länge sedan, då hade allt redan varit på rull. Uppstyckning, försäljning, uppsägningar osv. Det finns på sätt och vis likheter med den ekonomiska krisen som bara skjuts framåt hela tiden. Istället för att acceptera problemet så försöker man med quick fix hela tiden. Müller är och förblir en skojare och han förstör mer än han skapar. Om bolaget bara försätts i konkurs så kanske det kan komma något gott ut ur detta. | |
|
GM står fast vid sitt nej! Länk |
|
| M a o blir det en intressant måndag i Saabsåpan...undrar hur Muller ska lyckas kringgå GM:s nej? | |
| Men vad är problemet nu att GM inte vill lämna teknik som dom själva tagit från SAAB. Bättre dom hittar på egen teknik som funkar i deras egna bilar och låter SAAB säljas fegisar | |
|
Mixtus: Nej jag väljer inte att misstolka dig. Det är du som slingrar dig, du svarar inte på min fråga vad det är för allmänna resurser SAAB binder upp. SAAB binder inte upp några allmänna resurser utan tvärtom om företaget får leva och frodas så bidrar dom med resurser. Ditt resonemang att en eventuell konkurs för SAAB vore något positivt för samhället i stort är för mig mycket egendomligt och världsfrånvänt. Är du verkligen mentalt frisk när du påstår att konkurs med uppstyckning, försäljning och massuppsägningar vore en positiv utveckling? Vad är det som vore på rull med tusentals arbetslösa och en tom fabrik? Det finns inga fabriker eller andra arbetsplatser som lider av arbetskraftsbrist och bara väntar på att få anställa SAABarbetare. Det vore en stor tragedi och enbart kapitalförstörelse och varumärkesmord på hög nivå om SAAB tvingas till en konkurs. Bimmernerd: Nej den har jag inte läst och tänker inte göra det heller. Lever du i total medieskugga eller under en sten? Müller vill kliva av och försöker sälja SAAB till kinesiska ägare, men GM sätter käppar i hjulet för en sån affär på rent konkurrensaktiga egoistiska grunder. |
|
| Vad är det egentligen för teknik GM är så livrädda för att kineserna ska komma över? Bilarna är uppbyggda på standardkomponenter som kineserna kan få tag i utan problem. & inte skulle ett så litet märke som SAAB bli nån stor konkurrent till GM på nån marknad. | |
|
Nej, GM verkar inte villiga att släppa iväg Saab till Kinesrna. Om eller när nu GM:s nej leder till Saab:s konkurs. Borde det det ju rimligtvis skapa en del bad-will gentemot GM:s produkter på Svenska marknaden. Tråkigt för alla arbetarna i Trollhättan. Men känns som att Saab är på väg mot samma öde som Rover. |
|
| Henke Lexus: Det är du (och många inom vänsterpressen) som haft skygglappar på vad det gäller Muller. Han är ingen person som är värd beundran eller en "kämpe" som du säger. Han har dessutom plockat ut ett antal miljoner ur Saab. Sedan gillar jag inte din ton, man respekterar andras åsikter oavsett om man delar dem eller inte! | |
|
Jag förstår inte varför detta är en höger/vänster-politisk debatt egentligen....antingen ill man rädda Saab eller inte. Vissa har "väldigt klart för sig" hur det ska vara medan andra "vet ännu bättre".... Hur som helst finns det en del fakta oavsett vad som tycks: GM kommer säga nej till i princip allt SAAB kommer med, kineserna ser en potential i märket, Muller försöker förhandla/köpslå, regeringen anser inte det är deras problem och alla vi andra spekulerar... Själv följer jag med intresse hela cirkusen via media och hoppas det löser sig på ett eller annat sätt. Frasse |
|
| Att Muller är en kämpe råder det väl ändå inget tvivel om. Sen kan man såklart diskutera om han är det på ett bra eller dåligt sätt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.