AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.536

Saab har problem

Sida 32 av 44
J.Lindström
Lasse-SL500:
Jag tror definitivt att GM INTE kommer att få däng eller vika sig av Pang Da eller Youngman då GM är en betydligt större biltillverkare (typ näst största bara) än dom båda, men visst tror jag också för rätt summa pengar kommer dom att släppa tekniken...allt handlar trots allt om pengar, som nu Pang Da visar sig inte ha *suck*
Med tanke på att GM redan har en kinesisk partner vid namn SAIC, som är större än Pang Da och Youngman tillsammans, bryr GM sig inte särskilt mycket om de båda småföretagen.
Gissningsvis är den summa som de tjänar via tekniklicenserna till SAAB liten i jämförelse med vad SAIC drar in årligen.

Förövrigt vägrade GM sälja till kinesiska företag när de hade SAAB ute till försäljning, varför skulle de ha ändrat sig nu?
J.Lindström: jag menade inte att GM skulle få däng av Pang Da och Youngman, utan av kinesiska myndigheter som inte tolererar käppar i hjulen på kinesiska bolag.

GM må sälja många bilar, men jämfört med den väldiga kinesiska marknaden så är ju alla andra marknader små. Det är självklart att alla vill vara där, det är där den nya världen föds just nu.
F.ö. är väl både GM och Chrysler konkursmässiga? Dom fick ett lån på 25 miljarder 2008 för att kunna betala välfärdsåtaganden för sina anställda och ansökte båda om skydd mot konkurs 2009.

Källa: Länk

Jag tror hela bilindustrin i västvärlden är dödsdömd. Den har för stora kostnader, för stora åtaganden för sin personal och för höga skatter i välfärdssamhällen som i väst, där folk ska försörjas och ha det bra utan att arbeta.

Så är det inte i Kina och andra länder i asien. Det är extremt hårda regler och hård press på anställda i den bilindustrin, riktiga mardrömsarbetsplatser förmodligen - västvärlden kan helt enkelt inte konkurrera längre - vi är alldeles för dyra. Se t ex på SAAB som betalar löner till folk som inte arbetar. Hur ska ett sånt "snällt" samhälle kunna konkurrera med Kina?
J.Lindström
Lasse-SL500:
Ja, GM har minst sagt haft problem, men Chevrolet har återhämtat sig kraftigt mkt tack vare dom mindre modellerna men även jättarna Suburban och Tahoe har sålt som smör i solsken den senaste tiden...GM har rent ekonomiskt börjat återhämta sig!!
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
GM går numera riktigt bra.

Länk
J.Lindström
Amli..
Japp, som jag sa...wolksvagen tvåa...det går nog inte så dåligt för bilarna i västvärlden ändå, bevisligen :)
Vad jag vet ökar försäljningen av tex BMW och Mercedes kraftigt i Kina.
Länk
Verdi
Lasse-SL500,
Var inte så säker på att vi inte kan konkurrera. Dagens bilfabriker är relativt personalsnåla så lönekostnaderna är inte lika avgörande som förr.

Dessutom börjar Kinas 1-barns-policy slå tillbaka då det börjar bli brist på arbetare till fabriker o dyl. Många yngre vill dessutom utbilda sig numera och inte stå i en fabrik. Detta gör så klart att lönekostnaderna ökar i Kina.

Lägg till kostnaderna för att flytta fabriken, lära upp personal, ordna med underleverantörer osv osv så tror jag att det finns möjligheter för Sverige att konkurrera även i framtiden.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det dröjer inte länge förrän Kina är i kapp västvärlden och då är det inte
längre lika intressant att placera produktion där enbart pga. låga kostnader.
Närheten till en stor marknad är en fördel i och för sig.

Men man vet aldrig Sverige kanske gör comeback som en stor industrination då våra
kostnader/lönelägen inte direkt är skyhöga om man jämför med övriga EU, och USA.
Lönerna i tyskland ligger väl bra mycket högre för en industriarbetare?
Antonov är jagad: Länk

mvh/ Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det är nog statens fel det oxå ;)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Ja det kan vara mångas fel, Maud Olofssons, Europeiska Investeringsbankens, GM:s, Riksgäldens m fl ;-)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Nu har Saab snart förbrukat de nio (tjugonio?) liv de haft...

Guy Lofalk, rekonstruktör, säger att de nått vägs ände:

Länk

Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Skrev i början av sommaren på en annan sajt:
Saab 1947-2011 RIP
Om 25 dagar så är det påståendet fel...
Sen kan man ju diskutera om det är bra att de håller på såhär, tråkigt för dom anställda oavsett vad att gå runt med ovissheten samt uteblivna löner etc, riktiga eldsjälar dom som är kvar.
tror det är kört nu!!
Länk

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Och Juholt på besök i Trollhättan ger regeringen en känga för att "talat ner Saab". Suck, blir man förvånad...Med en S-regering hade vi alla blivit ägare till en konkursmässig bilfabrik.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
...och nu verkar det vara nya Youngman-pengar på ingång, i alla fall enligt Muller: Länk

"Saab Automobile ska få cirka 300 miljoner kronor från kinesiska Youngman och konkurshotet kan då vara undanröjt. Det skriver Dagens industri i tisdagens tidning.

Kinesiska Youngman har enligt Dagens industris källa betalat in 5 miljoner dollar, cirka 34 miljoner kronor, till Skatteverket för att täcka Saab Automobiles skatter och avgifter.

På onsdag kommer ytterligare 20 miljoner euro, drygt 180 Mkr, som ska betala de anställdas löner. Före årsskiftet ska Saab också få 10 miljoner euro till.

”Information och dokumentation kommer att överlämnas till Vänersborgs tingsrätt före klockan 13 på torsdag. Därmed kan rekonstruktionen fortsätta”, säger Dagens industris källa.

Pengarna från Youngman betalades ut redan i fredags, men ska ha fastnat i det kinesiska banksystemet och därför blivit försenade.

På måndagen pågick flera olika möten om den krisande biltillverkarens framtid. Saabs vd Victor Muller blir allt ensammare i kampen om att rädda bolaget. På måndagen lämnade teknikchefen Martin Larsson styrelsen. Även andra chefer har eller är på väg att lämna Saab."

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.