AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.525

Saab har problem

Sida 30 av 44
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
De hade nog befunnit sig på andra, stabilare arbetsplatser där de hade fått lön.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tror du det esadh? Lite märkligt att Arbetsförmedlingen i Trollhättan under perioden inte noterat några direkta ökningar i antalet arbetssökande senaste året. Har du esadh några konkreta förslag på arbeten de skulle haft möjlighet att växla till?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Om du läser bakåt i tråden så hittar du svaren. Andra märken (bl.a. BMWs Mini) har visst visat intresse för själva fabrikerna och funderat på att tillverka bilar där.

_
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det är möjligt, men det blev ju inte verklighet. Medan de sitter och funderar så förverkligas det som händer just nu. Du skrev att arbetarna skulle varit på ett ställe där de fått lön, har de inte fått det innan? Ähhh, gilla detta nu :)
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Visst verkar vissa inte ta i Muller ens med tång men vissa andra verkar ju satsa otroliga summor pengar på denna mannens kompetens/förmåga/lurendrejeri...kalla det vad ni vill. Kan bara konstatera att utan "eldsjälen" Muller så hade SAAB kursat för länge sedan. Att han delvis eller tom enbart gör det för egen vinning kanske är sant men han är en jävel på att trolla fram saker ur sin hatt. Skummisarna ni säger han jobbar tillsammans med är väl inte värre än Bildt/Lundin Oil? Kamprad var kanske nazist? Wallenbergarna riktiga förtryckare? Juholt skor sig på skattebetalarna. osv, osv....Låt tiden utvisa hur det går med SAAB....jag håller iallafall tummarna att det ska gå vägen : )

Frasse
Muller är hemsk för han "förhindrade" SAAB från att bli nedlagt av GM. Dessutom är han bara ute efter att tjäna pengar, och inte minst så är han holländare, och en lång sådan, och det vet man ju vad det är för slags människor. En jäkla utlänning som bara vara var ute efter att plundra SAAB, såna typer handskas jag med dagligen och det såg jag på en gång att han inte var att lita på.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
saab HAR kursat för länge sedan. Det har bara inte trätt i kraft ännu eftersom Muller vägrar slå av respiratorn.

_
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Att Muller ska ha bonusar etc är självklart OM företaget går bra och visar vinst.
När han plockar ut det när man inte ens kan betala ut en sådan fundamental sak som de anställdas löner eller underleverantörer är det inte ok. Att han sedan kan leva i lyx och har pengar sedan tidigare hör inte hit.
Det är uppenbart att han är mer intresserad av sin personliga vinning före någonting annat och det är inte en bra ledare i min bok.

Visst att SAAB fortfarande existerar (eller vad man ska kalla det...), men de har inte levererat någonting och försöker betala av gamla skulder med nya lån. Nej, Muller är bara en stor snackare som är duktig på att snacka omkull personer med sina visioner och tigga pengar. Att leverera det kan han INTE.
Eftersom ingen sitter med facit i hand så är det bara att avvakta och se vad som händer nu. Får kineserna dom ok som behövs så är det nog inte pengar som är problemet sen. Verkar ju finnas gott om sånt i Kina... OM det går vägen och SAAB börjar rulla igång så har ju såklart Muller en stor del i det. Man kan tycka vad man vill om honom men han verkar onekligen ha kämpat för att SAAB ska överleva.

Det ska hur som helst bli intressant att se vad nästa avsnitt av SAAB-såpan bjuder på.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Hehe, ja... Då återstår bara problemet som har orsakat såpan i första läget: alldeles för få människor köper deras bilar.

Robert Lundberg - köp nu en saab så de kan återvända från graven! ;-)

_
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Esagh: är det nåt som INTE är problemet så är det väl FÅ människor i Kina???
De vänner jag har som gör affärer med/i Kina påstår att kineserna är väldigt patriotiska med inhemska varor i allmänhet, helst ska ett kinesiskt företag vara ägare/delägare i det de köper.
Att SAAB då blir kinesiskt kommer ge dem ett stort försprång på marknaden åtminstone i den synvinkeln...sen får dom ju ha bilar att sälja också såklart :)..och det är ju inte det lättaste med en fabrik som står still.
Kolla VOLVO som också har kinesiska ägare...

Frasse
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag vill påstå att Volvo hade ett helt annat utgångsläge en Saab när företaget bytte ägare.
Volvo hade flertalet fräscha modeller redan ute i hallarna.

Därmed har jag inte sagt att Saab inte kommer lyckas, men uppförsbacken blir högre.
Modellprogrammet måste breddas och 9-3:an måste bytas ut om den ska vara med och fajtas
om nybilskunderna.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Fraggemannen: Volvo hade en fungerande bilförsäljning, attraktiva bilar och - framför allt - gjorde redan en ganska stor vinst utslaget per konjunkturcykel. Dessutom har jag inte hört att Volvo ha dragits med en massa skulder.
Vad har saab, förutom en massa skulder? En kundkrets som aldrig har varit större än 120000 på ett helt år. Då spelar det ingen roll att kineserna är många, eftersom de redan väljer andra bilar som är betydligt mer värde för pengarna.
Modellprogrammet måste breddas - visst. För vilka pengar? De pengar som kineserna är villiga att pumpa in är ju inte i närheten av att vara tillräckligt för skulderna. Som tidigare har påpekats så har underleverantörerna redan dragit åt handbromsen och förskottsbetalning kommer att behövas om de ska få delar till bilarna. Vem tar fram de pengarna?

Jag vill vända på det: varför är det så viktigt att det slutkörda totalkraschade varumärket saab finns kvar på bilar? Är det inte bättre att sälja fabrikerna till de intresserade företag som tillverkar bra bilar som folk vill ha?

_
Nu vet ju inte jag hur stora skulder SAAB har idag men summorna som nämns från kineserna i närtid är ju 2 miljarder för att få igång produktionen och 5 miljarder till en (flera?) ny modell. Det borde väl räcka till nåt iallafall?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ok, vi säger för resonemangets skull att det skulle vara nog. Men originalproblemet kvarstår: vem ska köpa de stackars bilarna som tillverkas?

_
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Gissa med esadh...Volvo var så >< nära att kursa.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
De "stackars" bilarna är faktiskt inte så dåliga som du tror : )
SAAB är ett litet märke, har alltid varit men har klarat sig ganska bra i tester mot bilar i samma klass genom åren, eller?
Jag kör själv en 9-3 SC och tycker faktiskt den är förvånandsvärt bra, och då har jag haft minst 15 olika BMW att jämföra med....vissa har varit bättre men andra sämre än SAABen.
Många jag känner har ju faktiskt inte ens kört en nyare SAAB utan tror att alla är som 99:an fortfarande...
Jag säger inte att den är bäst i världen men inte alls så dålig som vissa påstår.

Frasse
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Robert: Om Volvo var så nära så har saab definitivt redan gjort det.
Volvo har hela tiden haft en anständig kundkrets vilket inte saab har haft någonsin. Vilket fortfarande är huvudproblemet!

Frassemannen: En av mina bröder körde saab 9-5. Enda anledningen var att en Volvo av samma årsmodell skulle vara betydligt dyrare i inköp, och att han ville prova. Jag provkörde den. Sån enormt stor skillnad från 99/900 var det inte. Och pedalstället sitter fortfarande till höger om ratten, även om det är på väg åt rätt håll. Om bilen inte är så dålig som vissa påstår så skulle den ju ha sålts i fler exemplar, eller hur? ;-)

_
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Kan hålla med om att just 9-5, speciellt de lite tidigare modellerna inte kändes så himla fräscha eller moderna, fast det gör i mina ögon inte en e39:a heller :)
De nyare modellerna klarar sig enligt min mening faktiskt väldigt bra om man jämför med motsvarande andra märken. Dock ska man inte jämföra med premiumbilarna som SAAB ibland vill jämföra sig med.

Frasse
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
fast å andra sidan Länk

Frasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.