AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.549

Saab har problem

Sida 3 av 44
GINO
Vad är det som säger att Saab inte kommer att sälja i Kina?
Om det finns någonstans dom kanske kan tjäna pengar så är det i Kina.

Hur vet ni att SAAB "aldrig" tjänat pengar då, har ni personlig insyn i deras finanser eller tror ni på vad som helst som skrivs i tidningarna?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
GE: jag har ej detaljgranskat några siffror och har ingen personlig insyn. Däremot tror jag att marknadskrafterna bestämmer och har rejält mycket bättre koll än mig, om SAAB hade varit en vinstmaskin med premiumstatus borde nog köparna flockas - både bilspekulanter och spekulanter på hela företaget. Men vad vet jag, försäljningsstatistiken kanske också är en komplott? Eller kan det kanske vara så att man har en medelmåttig produkt till ett lite för högt pris?

GE: har du personlig insyn själv?

Missförstå mig rätt, jag tycker det vore tragiskt för Sverige (dvs jobb försvinner) om SAAB läggs ned, ffa som det antagligen kommer att skyllas på Reinfeldt eller någon annan stackars politiker.

mvh
Anders
Nytt manipulationsskede?

Man hade låtsastillverkning med obetalda delar (10-15 bilar) för kineser som man ville övertyga för ett par dagar sedan. Inget avtal föreligger i juridisk mening, men man vill nu övertala underleverantörer att kinesiska pengar är på väg. Även kunder måste till varje pris fås att tro på detta.

Media är dåliga på att ge tydlig information.

Finns fortfarande chansen att BMW tar över trollhättefabriken för minitillverkning?
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Ingen har sagt att SAAB aldrig gått med vinst, bara inte de senaste drygt 10 åren.

Det är knappast att media skriver om detta för att jävlas med SAAB. Hade det inte legat någon sanning i det hade det förmodligen varit tämligen enkelt att motbevisa och min gissning är att det hade varit det första SAAB hade gjort.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker GE har en viktig poäng.

Det är knappast så enkelt att man säkert kan säga att SAAB aldrig gått med vinst de senast 10-20 åren.

När SAAB är en del av en större koncern är det en skapligt komplex redovisning och ekonomer kan absolut påverka hur resultatet ska se ut beroende på olika intressen. Vilken del av koncernen ska ta vilka kostnader osv.

Men jag är inte mer insatt i detta än någon annan här men man ska inte ta allt för givet. Sen tror jag tyvärr inte heller att SAAB har någon framtid, trots allt så gäller det att sälja bilar. Men det kanske funkar i Kina?

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
spider:

Dem kanske säljer i Kina men glöm heller inte att SAAB är inte den enda aktören på marknaden.
Bilbranschen är tufft, det gäller att ha en produkt som säljer....

BMW M-POWER
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Man får inte glömma bort att det tar tid att vända en så stor skuta som Saab med att får fram säljande/attraktiva modeller. Visst är det tufft att vara Saab handlare och det måste vara extremt jobbigt att inte veta något om framtiden.

Huruvida Saab har tjänat pengar eller ej så har handlarna sålt bra periodvis. Och det finns mycket att tjäna på eftermarknad/service. Jag hoppa att märket ska resa sig och bli att räkna med framöver.

//Stefan

Mina bilar:Länk
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Bara hålla tummarna att det går åt rätt håll för Saab framöver.
GINO: Det är du som har problem med att förhålla dig till verkligheten. Att du på fullaste allvar påstår dig veta att SAAB aldrig kommer gå med vinst visar att du lever i en bubbla.

Amli: Du har tydligen ett kort minne. Det fanns flera spekulanter på SAAB, men varför GM valde en såpass svag köpare som Spyker får du fråga GM om. Och du missade tydligen vad jag skrev. Det fanns krafter inom GM(Opel) som hellre ville att SAAB skulle läggas ner än att säljas.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Verkar finnas många olika teorier...

Vi får se helt enkelt hur det ser ut för SAAB om 1-2 år.
Saab förlorar just nu ca 19000:- på varje såld bil och det ger ju inga + siffror precis.
Men om dom bygger bilarna billigare i Kina så kommer ju dessa siffror att ändras

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
henke lexus:

Tror snarare att du lever i en låtsas värld av ngt slag där verkligheten känns långt bort.
Finns väl en anledning till att Kinerserna ville pumpa in pengar i SAAB, teknik delen i företaget som dem vill ta del av.

Tror knappast att dem skall lyckas göra SAAB till storsäljare i Kina.

Hur skall Saab tjäna pengar med deras utbud?
Skall dem konkurera med BMW, MB, Audi, Volvo bör dem ha mer än 9-5 och 9-3 att komma med....

Tycker bara synd om alla deras fabriksanställda....

BMW M-POWER
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Varför ska de konkurrera med BMW och Audi etc?
Är det inte andra typer av bilar den stora massan i indien, kina och övriga asien efterfrågar?
saab måste komma med en bil i golfklassen för tror inte man överlever på en jättemodell som saab 9-5 samt nya 9-4x som dessutom ej finns med diesel
GINO: Självklart måste SAAB bredda sitt produktsortiment. Men allt kan inte ske på ett år. SAAB:s nuvarande ägare Spyker badar inte i pengar, och deras fokus måste ligga i första hand att få tillbaka kunderna innan dom kan få råd att tillverka fler modeller. Om dom sen lyckas eller inte det får framtiden utvisa, men att säga att SAAB är dödsdömt för all evig framtid det är att ta sig vatten över huvudet anser jag.

GM var en jäkligt dålig ägare för SAAB det är ingen hemlighet. Dom tog inte fram fler modeller under 20 år förrän helt mot slutet med 9-4X. År efter år körde dom med 900 och 9000 som sen blev 9-3 och 9-5, och sen felprioriterade dom något otroligt med att först ta fram en cab på då nya 9-3 istället för en kombi 2002.

Hade kombin kommit först hade SAAB sålt långt fler bilar men det fattade inte hönsen på GM. Om det var folk från Opel som satte pinnar i hjulet eller om dom bara var dumma i huvudet det är en fråga som det vore intressant att få svar på.
Dessutom satte dom SAABmärken på en Subaru(9-2X)och en Cheva Tahoe(9-7X) och det kunde vem som helst fatta att det inte skulle funka.

Så såga inte SAAB på grund av tidigare idioter till ägare, dom nya behöver tid på sig. SAAB var totalt dött förra vintern innan Viktor Müller, på något konstigt men mycket lyckosamt sätt, lyckades rädda SAAB i sista sekunden.

Hur just han lyckades övertala GM att sälja till honom det vore jäkligt intressant att få veta, för det fanns flera intressenter med gott om pengar som ville köpa SAAB men som fick nobben av GM.

Att gå från en fabrik som har stått helt still i åtta-nio månader, så var läget 2009, till att sälja hundratusen bilar per år det går inte på bara tolv månader.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Henke Lexus: Så när GM inte breddar Saab´s modellutbud är de idioter, då måste det innebära att Saab själva är kompletta helidioter eftersom de under tiotals år inte hade en kombi som alternativ tills 9-5 kom 1997.

Och Saab är uppenbarligen på ytterligare dummare eftersom de på 80-talet prioriterade en 900 Cabriolet över en kombi. Eller det är bara det GM gör som är dumt?

Av någon anledning ser Saab-entusiasterna ner på GM för att de inte plöjde ner alla resurser de hade för att låta de påstått genialiska ingenjörerna på Saab utveckla alla modeller de ville. Anser du på fullt allvar att en styrelse som tillät enorma mängder pengar till ett osäkert kort som Saab vore något vettigt?

Och angående 9-3 Cabriolet 2003 var det precis lika vettigt som att släppa kombin först; En Saab Cabriolet är bra mycket mer populär och mer värt för varumärket än en sketen kombi, det är bara här i Sverige herrgårdsvagnarna är så populära.

Det går inte att skylla GM för Saab´s problem då dessa problem fanns innan GM blandade sig i och efter, GM är och var Saab´s riddare i nöden: Saab´s bästa bilar och högsta försäljningssiffror kom under GM-ägo oavsett hur charmiga 99/900 etc var. Pratkvarnen från Holland hyllas konstant, vad fan har han gjort för märket hittills egentligen?

Saab är ett generalexempel på en misslyckad biltillverkare så enkelt är det och det finns inga undanflykter, det är bara att hoppas att det vänder i framtiden även om chansen känns liten.

//Bjersér
Ang Saabs vinster tidigare....

Länk
"Pratkvarnen från Holland hyllas konstant, vad fan har han gjort för märket hittills egentligen?"

Han har räddat det från nedläggning, det måste väl räknas som nåt... Sen får vi väl se om han har klarat att göra det på ett långsiktigt sätt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
GE: Kan man verkligen säga att han har gjort det, klart att han gjort en insats men räddat det har han gjort när bolaget står på sina fötter igen. Och allt han gjort är knappast positivt, oavsett om Saabs senaste kris var framkallad för att få in Anotov eller "verklig" så gjorde hans agerande en hel del skada på bolagets anseende...

Men GM som skapat Saab´s mest framgångsrika modeller som stått för en bra bit över hälften av de 4 miljoner bilar märket sålt skall få skulden för de problem Saab hade med sig när GM köpte dem.

Tycker bara det är lite vridet. :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.