|
Sida 29 av 44
|
|
|---|---|
|
jahapp... Länk så får vi se om det är sant eller ej då... /Anders |
|
|
verkar ju så nu Länk vad trevligt om Saab kan överleva! /Anders |
|
|
Länk Japp! Allt verkar återigen lösa sig .-) /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Kan inte GM sättar käppar i hjulet ännu eller är det helt klart? Föga förvånande egentligen, en biltillverkare på rabatt som SAAB måste vara högintressant för ett expanderande gigantiskt land som Kina med tanke på all teknik och kunskap de kommer över. Sedan får vi väl se vad som händer nu. Jag har starka tvivel på SAAB som premium tillverkare i västvärlden, det är en extremt tuff marknad och SAAB har sällan varit lönsamt på den marknaden. Om jag vore Kinesisk chef i framtida SAAB skulle jag nog fokusera på Kina marknaden så mycket som möjligt åtminstone tills företaget är på fötter igen. Priserna måste vara betydligt lägre än tex de tyska konkurrerenterna för att SAAB ska kunna ha en chans. En köpare måste känna att han/hon får mycket för pengarna med en SAAB. |
|
|
Fantastiska garantier som offentliggörs i dessa tider ??? Länk |
|
|
garantier är endast värda något om de ställs från en trovärdig och seriös partner och framförallt med kapital, det mesta av detta saknar ju skojaren Muller. Men man kan ju hoppas för hela regionens skull att Saab stannar kvar i Västsverige och att man bedömer kostnaderna för att bygga upp fabriker och lära upp personal är betydligt högre än den billigare arbetskraft som finns i Kina. /Anders |
|
|
Missförstå mig nu inte...men vissa här är, med all rätt iofs, otroligt negativa till precis allt som rör SAAB. Visst, det har skötts klantigt både från Sveriges, GMs, Mullers sida osv....men nu tycks ju ändå någon vilja köpa/satsa på SAAB och då möts allt med skepsis: Kineser kommer stycka och sno, inget för västvärlden, skitbilar mm. Vi kanske måste lära oss att lilla Sverige, Europa och till och med jänkarna börjar komma på efterkälken i det mesta tyvärr. Går allt vägen enligt avsiktsförklaringen så kommer nog SAAB att blomstra förr eller senare tror jag, kinesiskt eller svenskt. Frasse |
|
|
Tyvärr är journalistiken kring Saab väldigt vilseledande. "Avsiktsförklaringar" vilka ej leder någonvart har vi sett massor av. Inget kinesiskt företag har mandat att utan NDRC träffa några bindande avtal. NDRC fattar troligen inget beslut i år. 15/11 går avsiktsföklaringen ut - alltså ny kris kring Saab och novemberlönerna då om ett par veckor! Varumärket "Saab" är ej del av uppgörelsen. Återupptagande av produktion på Stallbacka tar 6 -8 månader då inga underleverantörer har beredskap/vilja/möjlighet att leverera på länge. Kinesisk produktion av "saabrelaterade bilar" tidigast 2015. Fabriker måste byggas, underleverantörer i Kina kontrakteras osv. Dagens svaga, opelbaserade modeller då ej aktuella, nya 9-3 behöver vidareutvecklas till dess. Nya drivlinor från Kina måste tas fram. Ingen ställer de relevanta frågorna - man bländas bara av vilseledande dagsrubriker! |
|
|
Styckat och klart som slaktarn säger ;) Länk |
|
|
Letter of Intent Vi får väl se. |
|
|
Jag vill absolut inget annat än att SAAB skall gå väl och rymmas på bilmarknaden, men jag tänker inte hoppas och gripa tag i en livlina som inte verkar leda någonstans. Kinerserna skall alltså, om de får bl.a GM´s lov att ta över GM´s teknik för en spottstyver vilket knappast är bergsäkert, gå in i SAAB med motsvarande 4.5 miljarder SEK när SAAB innan den senaste rundan redan då hade skulder på 6.9 miljarder SEK? Och dessa skulder har knappast minskat sedan augusti? Och det är inte enbart GM som kan sätta käppar i hjulen, vi har EIB, Riksgälden och Kina´s NRDC med. Nej jag tänker vara tråkig och inte betrakta SAAB som annat än döende, tills bolaget faktiskt är sålt och står på egna ben med en realistisk affärsplan. Och jag tror det behövs en flera gånger så stor summa som Pang Da/Youngman hittills sagt sig vara beredda att investera. //Bjersér |
|
| Slänger in en konspirationsteori: Kineserna köper Saab med avsiktsförklaringar, de går in med för lite pengar - kursar bolaget, inga avsiktsförklaringar gäller - säljer teknik och allt till sig "själva" i Kina - inge mer Saab i Sverige. | |
|
Medias benägenhet att beskriva att "Saab nu är i hamn" är egentligen mer oroande än saabeländet i sig! Tror verkligen allmänheten att så ovissa besked som nya "avsiktsförklaringar" är något att lita på? All tidigare erfarenhet i saabskandalen visar ju på motsatsen! Muller drar sig troligen bort från det hela och försöker sätta punkt för sin inblandning, men kring den 15/11 spricker det troligen åter och lönerna är i fara på nytt. Saabs förespråkare tyck endast bry sig om att det någonstans tillverkas en bil som det står "Saab" på, men det man helt missat verkar vara att inget tyder på att kineserna får rätten till varumäket i sig! SWAN kan inte sälja detta! Kineserna bryr sig säket inte om det för dom okända (eller skandaliserade) varumärket, men för svenskarnas del är det säkert avgörande att det inte står "Youngman" på bilarna! |
|
| "Med känsla" och andra som uttrycker sig så raljerande och kallar Muller för "Skojare" - vad baserar ni det på ? Kan ni nämna några andra namn som arbetat för att SAAB ska överleva ? | |
|
så Lasse vad anser du själv att Muller är? Jag har tyvärr varit med för länge för att känna till personer som Muller. De dyker alltid upp i såna här typer av lägen när det är kris och skall sen rekonsturera på sitt sätt. Har kontakter med mer eller mindre skumma element som skall finansiera och den ena finansieringen är mera absurd än den andra. Själva har de varken känsla för företaget, människorna som blir utan arbete, svenskt näringsliv eller bygden. De har dessutom förmågan att sko sig själva som det funnits flertalet bevis på under det senaste året. /Anders |
|
|
Ett rättsligt efterspel får väl delvis visa vad Muller är eller inte är, men företaget Saab har uppträtt avskyvärt mot underleverantörer, kunder, återförsäljare. Sälja bilar som ej är betalda, sätta desinformation i system, ta alldeles för mycket betalt för GM-teknik som de flesta vet är ytterst bristfällig (vaför tror ni tex Opel enl tyska ADAC är den som haverar mest), lämna kunder utan garanti/reservdelar, driva orimliga "forskningsprojekt" för mångmiljardbelopp på ytterst kort tid med hjälp av EIB/Riksgälden, plocka ut tiotals miljoner i märkliga transaktioner osv. osv. Svt rubricerar Saab som "ett råttbo", inte särskilt snällt mot råttan! |
|
|
Ett tips till Muller och kineserna: Måla alla bilar röda så att valfriheten försvinner. Bygg dem så att man bara kan använda original reservdelar och service. Bygg bara EN modell (avklarat). Tillåt bara EN kanal på radion så att inte kunderna kan ha någon bra koll på konkurrenterna (precis som ledningen). Sist men inte minst, döp om dem till iSaab för allt som börjar med "i" verkar sälja som smör. Oavsett användarvänlighet eller vettiga priser... :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Lasse-SL500: Jag har länkat detta förut, men läs så förstår du varför Muller verkar vara en skojare: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Oj, lång text - och rätt vinklad. Såna är ju halva svenska näringslivet - halvtokiga entreprenörer med extremt positivt tänkande (säljare), men också en förmåga att entusiasmera andra och att själva jobba hårt. Detta inte menat som ngt försvar av Muller, jag bara konstaterar att väldigt många är på det viset. En fördel med dessa "bokstavsbarn" är att dom får ju ofta faktiskt mycket gjort. Eller menar ni att SAAB klarat sig bättre utan Muller? Vilka andra personer kan ni då nämna som har gjort något för bolaget? Jag förstår inte hur det gör just honom till skojare, när ingen annan utpekas? Nysta lite inne på Bonniers t ex, så ska ni få se på psykopater! :) Eller fråga er hur det kan komma sig att 100 miljoner av era skattebetalningar skänks till Facebook? Jag tror ni är ganska naiva här i tråden.... :) |
|
|
Jag skiter i hur Muller framställs eftersom det är media som levererar, och i många fall av sådana journalister som vill lyfta sig själva i den här historien. Och som är så jävla bittra nu när de verkar ha navigerat fel i sina profetior. Om Muller är psykopat eller inte har jag ingen aning om, jag har aldrig träffat honom personligen, men det kanske de som tycker så har gjort... Att han är hemma ekonomiskt och på toppen av det gör sig en hacka på Saab har jag inte heller några synpunkter på. Någon tidning skrev att han levde lyxliv, men vem skulle inte göra det om man var mångmiljonär? Och det tror väl fasen det att han såg en möjlighet att dra in en slant genom att engagera sig i Saab och därför gjorde det. Inget fel i det om man tänker efter. Sett från läktaren och med lika lite insyn som ni andra så tornar bilden av en hjälte fram. Om man tar bort fokus från vad han själv haft för vinning i den här affären så kan i vart fall inte jag ta ifrån honom att han jobbat sjukt hårt för att ro det hela i land. Folket i Trollhättan, var hade de befunnit sig i nuläget utan "psykopaten" Muller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.