AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.537

Saab har problem

Sida 28 av 44
Är Saab fabriken igång igen ?
Konkurs i morgon? Tråkigt för alla saabägare som står utan reservdelar sedan länge!
Varumärket "Saab" är nu så skandaliserat som det är möjligt. Opel/GM ligger inte långt efter med sin konkurs och jätteskulder till skattebetalarna. Arvtagare till Lehman!

Glädjande många saabägare går nu över till BMW, men vad får man för en Saab i inbyte? Det enda som gör Saabarna intressanta är att de kan slaktas på delar som det råder brist på!
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Tror inte BMW är förstavalet för trogna SAAB ägare.
jag gick från Audi till SAAB har inte ångrat mig en sekund bästa bilen på länge
/1an var ok.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
332: Är du rent vilse i pannkakan???
Reservdelar finns i massor, endast ett fåtal delar det råder brist på, om man nu tvunget ska ha original alltså.
Och kollar du "prisraset" du tror du ser .så märker du att det knappt är någon skillnad alls mot andra bilar i samma klass.....så du får nog läsa på.

Frasse
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Saabs reservdelar tillverkas av ett fristående bolag som heter Saab Automobile Parts som går väldigt bra: Länk
Det torde därmed inte vara några problem med reservdelsförsörjningen i framtiden...

/Masten
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
SAAB Automobile Parts är ett bolag skapat endast för reservdelsförsäljning och eventuella förluster läggs i andra bolag. Det finns många ekonomiska fördelar med att dela upp verksamheten i flera olika bolag så som SAAB och många andra gör, och att Parts går bra i en koncern betyder inte att bolaget automatiskt klarar sig på egen hand.

Problemet är att reservdelar till nyare SAAB är dem samma som till de bilar SAAB tillverkade nya, eftersom underleverantörerna håller inne med delar i brist på betalning så saknas alltså delar till nyare SAAB.

Äldre modeller påverkas alltså inte, och i framtiden kommer även (pirat?) reservdelar finnas till nyare SAAB oavsett om bolaget går omkull eller ej. Det som kan påverkas är eventuellt tillgången, kort sagt att det blir lång väntetid på delar. Men detta får framtiden utvisa.

//Bjersér
Nu är det väl ändå kört. Eller?

Länk

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Att resevdelsförsörjningen inte skulle påverkas av att underleverantörerna inte längre tillverkar saabdelar faller på sin egen orimlighet. Jag har många saabägare i min närhet som står utan delar just pga detta. Visst finns enklare piratdelar att tillgå för vissa förslitninsdetaljer, men hur fungerar detta med garantin? Detta just denna attityd och naivitet kring Saab som gör att man hamnat i detta skandalösa läge! Att en bil för över 600 000:- bara står oreparabel inom garantin pga reservdelsbrist går ju inte att försvara.

Flera jag känner vilka försöker lämna sina Saabar i byte möts av kalla handen av bilhandlare. Orsaken som försäljarna lämnar är oftast "jag kan inte värdera din bil, tyvärr"!!!!
En spik till: Länk

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Så länge det finns liv finns det hopp. Jag är okunnig i ämnet om företagskonkurser och om det finns någon som kan ämnet får han gärna dela med sig av sina kunskaper.

Låt oss säga att rekonstruktionen upphör och SAAB försätts i konkurs, är det då öppet för vem som helst att lägga ett bud och köpa upp såväl varumärket SAAB inklusive fabrik? Hur fungerar det?
Då Saabs ägare inte äger varumärket kan de inte sälja detta. För övrigt är ju varumärket dels mycket belastat eller internationellt okänt så det enda rimliga är att det försvinner!

Glöm Saab! Gå vidare!

Titta på en riktig bil tillverkad av kompetenta personer som inte endast sysslar med lögner och manipulationer i en industriell undervegetation som sedan länge karaktäriserar detta skandalföretag! Hur många företag lägger en miljard på löner till personal som inte har tillverkat en enda bil? Endast extremt naiva människor ställer sig bakom ett sådant beteende.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Henke Lexus:
Angående varumärket "SAAB" så är det en del av ett avtal med försvarskoncernen SAAB AB, vid en konkurs förloras automatiskt rätten till namnet, sedan är det upp till SAAB AB att avgöra vad de vill göra med namnet. Chansen att rättigheterna skulle delas ut igen är dock rätt liten på grund av risken att namnet dras i smutsen.

Rättigheten till SAAB´s logotyp "Gripen" tillhör Scania och biltillverkaren förlorar rättigheten till även denna vid en konkurs.

Sedan vad som kanske är värst utav allt: Mycket av den teknik SAAB innehar (9-5 och 9-4x till exempel) är plattformar från GM-tiden. Vid en konkurs tillfaller denna teknik GM igen. Detta är också en anledning till att GM fortfarande har något att säga till om när det gäller SAAB trots att de sålt företaget, GM har (all) rätt att avgöra vart deras teknik hamnar.

Hoppas det förklarade lite åtminstone. :)

//Bjersér
Det Bjersér säger är ju korrekt och avgörande.

Kom även ihåg att skulle Saab flytta till Kina så tar det åratal att få igång produktionen där. Modellerna är då ännu mer hopplösa utom som extremt billiga "Kina-bilar".

Att starta upp produktionen på Stallbacka igen skulle troligen ta ett år då de 800 olika underleverantörerna behöver tid att återuppta produktionen av saabdelar. Många underleverantörer vägrar dock att någonsin ha något med Saab att göra! Även om de betalar sina gamla skulder med ränta. Vissa underleverantörer har dessutom gått i konkurs och försvunnit.

Kinesiska underleverantörer skulle ta ännu längre tid på sig och ha svårt att leva upp till europeiska kvalitetskrav. Man kan helt enkelt inte flytta tillverkningsverktyg, bygga nya fabriker, kvalitetssäkra och klara av all juridik på kort tid!!!!

Logistiken finns helt enkelt inte för Saab och det vet alla med någon industriell erfarenhet! Återförsäljarkedjan är i upplösning, saabägarna ofta utan reservdelar och andrahandsvärde, kronofogden är otålig, tom. när det gäller anspråk från FÖRRA rekonstruktionen (120 milj.!).

Att detta inte framgår tydligare i den sk professionella debatten är märkligt!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Inga pensionspengar inbetalda för 2010. Ännu en spik i kistan.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Trollhättans Tidning och Elfsborgs Läns Allehanda har en egen avdelning bara med SAAB-nyheter:
Länk

Läser man de senaste artiklarna inser man att spik-pistolen är nära:

* Saab har inte betalat pensioner
* Muller: "Det här handlar inte om mig"
* Lofalk har begärt ut statlig lönegaranti
* Saab river upp Kina-avtalet
* Kinesiskt skambud på Saab (200 miljoner!!!)
* Laddar för nya utmätningar
* Skeptisk till Saabs nya räddare
* "Parterna vill inte samverka"
* "Vi gör vad vi kan"
* Lofalk kan ha försenat lönerna
* "Jag är trött på mediebevakning"
* Kinaspåret inte kört
* Lofalk slår tillbaka
* Osäkert när oktoberlönen kommer
* Muller vädjar till Saab-anställda

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
återigen om bolagsplundraren Muller
Länk

/Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Inte ett dugg förvånande.

Länk
nej jag har ju själv skrivit det ett flertal gånger under senaste månaderna, men vissa som Henkelexus har ju ej velat inse denne skojares avsikter. Utan honom i Saab så hade det sannolikt varit lättare att rädda bolaget eller i alla fall verksamheten.

/Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Samma här och jag kan inte annat än att hålla med. Tycker väl mest synd om de stackarna som jobbar på SAAB. Förhoppningsvis har de flesta med lite ambitioner av att jobba i ett företag med framtidsutsikter sökt sig vidare för länge sen.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Idag får vi väl reda på om avtalet med kineserna är bra eller anus.....är det bra blir väl Muller helgonförklarad, är det anus blir det stupstocken för karlfan...hahahaha

Frasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.