AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.529

Saab har problem

Sida 25 av 44
Kära Clubsport, jämför hellre hur många Saabar som har registrerats i världen i år och jämför det med hur många BMW 3-serie som registrerats, så kommer du närmare sanningen. Det är ju totalt ointressant hur den lilla svenska marknaden ser ut när ett bilmärke är beroende av världsmarknaden. Det är det som är problemet med den lilla Saab tillverkaren. VOLYMERNA ÄR FÖR SMÅ OCH KOSTNADSMASSAN ÄR FÖR HÖG = DÅLIG LÖNSAMHET ELLER RÄTTARE SAGT ÅRLIGA FÖRLUSTER OCH TILL SLUT TAR PENGARNA SLUT.

Men för dig och HenkeLexus som hatar regeringen, nu finns det tydligen en strimma hopp även om jag inte förstår hur det skall kunna ordna sig

Länk

/Anders
Med känsla:
Jag börjar blir rätt irriterad på din attityd du drar slutsatser om min person som inte är i närheten av sanningen.
Vad har du för agenda egentligen är du en övervintrad MUF:are som sprider propaganda oavsett om den stämmer eller inte.
Jag röstar blått så därför hatar jag regeringen?
Du bor ju i den här tråden så då borde du veta vad jag har skrivit tidigare.
Med känsla:
Sverige är Saab:s hemma marknad då är det ganska naturligt att jag först o främst ser på vad som krävs för att Saab ska kunna sälja bilar här hemma först.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Bara det faktum att du jämför en pytteliten del av den faktiska marknaden bara för att den är den största delen av saabs marknad för att kunna rättfärdiga saabs existens säger en del.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
esadh:
Man måste börja nånstans eller?
Först nu tycker regering att det börjar bli dax att utöva påtryckning mot Kina för att påskynda händelserna därborta...
Lite sent påkommet kanske.
Ponera att en eller flera finansiärer hittas och löser krediterings-problemet för Saab.

Sen då,var finns kunderna när dom inte fanns förut,och det förtroende som Saab hade innan denna karusell började,hur är detta nu?

I ärlighetens namn nu,vem här vill köpa en Saab om ovan skrivna scenario är ett faktum?

Köper man för..
*Trygghet?
*Servicen?
*Kvaliteten?
*..eller av medlidande?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Heh, kineserna får alltså köpa in sig i vinsten på kommande modellserie för 70 miljoner Euro? Täcker det ens lönerna? Vilken cirkus :)
Bjerser: Du pratar i nattmössan så det sjunger om det. Det behövs inga 100 miljarder för att få SAAB att bli vinstgivande. Och allt ordbajsande om GM:s förträfflighet som ägare av SAAB är skrattretande. Varför kommer det sig, om nu GM var så himla duktiga och generösa gentemot SAAB, utökade man inte SAABs modellprogram? 1990 hade SAAB två modeller, och 2008 var det fortfarande bara två modeller. Det tror fan att SAAB inte blir en vinstmaskin när man bara harvar vidare med endast två modeller år ut och år in.

Dom misslyckade modellerna 9-2 och 9-7 var endast taffligt omsminkade bilar från Subaru och Chevrolet och dom kan inte räknas som riktiga SAABbilar.

Fakta är att GM var mer eller mindre en katastrof som ägare av SAAB. Hela tiden tog dom ett steg fram och sen ett steg bakåt, det fanns aldrig någon genomtänkt långsiktig plan för SAAB under hela GMs ägo. Jämför med vad VW under samma period gjorde med ett från början mycket skruttigt östeuropeiskt bilmärke som Skoda så bleknar GMs insatser i SAAB mycket kraftigt.
Efter att ha läst en del i denna tråden känns det spontant som att det är mer än Saab som har problem...

Länk
Alla som bara ser problemen men inte möjligheterna för SAAB har problem..
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
SAAB har tyvärr inget att bidra med på den redan så stenhårda bilmarknaden. Jag kan inte komma på en enda anledning till att köpa en SAAB före något annan bilmärke.

Och för övrigt så kom detta inte en sekund för tidigt...
Länk
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Ska vara denna länk...
Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Henke: Nej men det har jag aldrig påstått heller. Det behövs enligt självutnämnda experter (Med troligtvis någon form av kompetens, får man hoppas) minst 15 Miljarder på kort sikt. Som jag nämnt tidigare, lägger Audi 720 miljarder på produktutveckling på tre år är det inget orimligt att tro på att de kommer behöva i alla fall 100 miljarder för att vända trenden.

Eller du hör till de skygglappsförsedda medlemmarna i SAAB-sekten som tror att en lån på 245 miljoner euro löser allting?

Att GM inte lyckades till skillnad från VW betyder inte att de inte försökte och det är allt jag hävdat. Att 9-2x och 9-7x inte är "riktiga SAABar" får stå för dig själv, de var enormt billiga att ta fram och sålde riktigt bra.

Jag tycker själv de är minst lika bra bilar som övriga SAAB, men det är klart att en SAAB-entusiast inte kan erkänna att en Subaru Impreza eller Chevrolet Trailblazer är bra bilar trots att dessa modellerna under sina ursprungliga namn varit enormt mycket mer framgångsrika än SAAB´s "egna" modeller 9-3 och 9-5 (Host, Opel och Opel).

Man ser olika på saker och ting, i mina ögon är det utan tvekan som så att det är du som springer runt i nattmössa och sprider Muller-propaganda.

//Bjersér
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nu verkar det vara slutkört med Saab.

Och jag som alltid varit sugen på en brun 900.
Nu får man väl passa på att köpa när de blir billiga.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Alla som ser möjligheterna men inte problemen för saab har problem.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Har läst det mesta här med intresse och kan egentligen bara inflika med min högst personliga åsikt.

Jag förstår er som vill att Saab ska finnas kvar, absolut - dock frågan är till vilket pris?

Saab är inget vinstdrivande företag - det enda som Saab tillför är arbetstillfällen.
Right?

Hur mycket pengar har det pumpats in i Saab vid det här laget? Tillräckligt för att varje anställd skulle kunna få en mille på kontot, eller fler?

Som jag ser på det hela, så vill alltså ni som förepråkar statligt ägande av Saab helt enkelt att det svenska folket ska betala för att driva runt saab som definitivt inte klarar det på egen hand.

Kan det inte möjligen vara bättre att lägga pengarna på att omskola, starta nya företag osv för pengarna? Eller vi ska helt enkelt se Saab som t.ex skola eller sjukvård - det ska finnas helt enkelt kosta vad det vill?

Jag läste en halvrolig/intressant blogg som påtalade (OBS jag vet inte hur väl detta stämmer i verkligheten men bear with me) att om pengarna som pumpats in i Saab hade använts på samma sätt till andra företag som ligger risigt till skulle i stort sett lika många arbetstillfällen kommit till/funnits kvar.

Ska alla företag som går dåligt få sina räkningar betalta av staten?

Eller det är bara Saab för att dom är stora?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag skulle gärna vilja veta hur det hade gått för SAAB om man behållt lastbilsdelen inom samma paraply? Har inte SAAB:s lastbilar bra rykte och lönsamhet? Jag var på besök på SAAB Avionics (Microwave systems?)för några år sedan och blev mycket imponerad över det jag såg där (missiler och annat lulll-lull). Kort sagt: Om man hade behållt affärsområdena intakta och inte behövt separera dem av skatteskäl (?), hur tror ni SAAB hade stått sig i dag?

Sedan är jag den första att beklaga modellprogrammet, men jag har ju redan drömt i tråden så jag hoppar den biten nu :-)

Vissa misslyckas

Andra lyckas

Länk

/Anders
Bjerser: Så du vill inte kännas vid eller kan inte stå för vad du har skrivit? Det är svagt av dig.

Så här skrev du 2011-09-10 16:54 "Du Henke påstår att SAAB skall bli vinstgivande inom "En överskådlig framtid" vilket jag tolkar som max 5år framåt. Och hur i hela världen skall detta gå till om ingen skänker bolaget minst 100 Miljarder så de kan utveckla ett helt nytt modellprogram, betala av alla tidigare skulder och förskottsbetala misstänksamma underleverantörer?"

Alltså du påstår att det behövs MINST 100 miljarder för att SAAB ska bli lönsamt, och det tycker jag är att prata i nattmössan.

Det behövs mer än 245 miljoner € för att få SAAB att bli vinstgivande men inte 100 miljarder.

Och angående 9-2x och 9-7x så var dom, såvitt jag har läst, riktiga floppar och sålde inte alls riktigt bra. Eller har du möjligtvis någon källa som bevisar motsatsen?
henke lexus: 245 miljoner € lär ju inte räcka långt när SAAB har skulder på drygt 7 miljarder kr. Det täcker ju inte ens att betala av skulderna. Hur får du det att gå ihop?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.