AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.558

Saab har problem

Sida 24 av 44
Jag förstår inte jämförelsen försäljningsvolym BMW kontra SAAB i Sverige.
Skall man jämföra skall väl också se på motvarande försäljning i Tyskland för att sedan ta ett medelvärde från dessa två marknader.

Globala siffror är bäst.

mvh/ Anders
helt rätt AKN, jag ville bara rätta Clubsports felaktiga påstående med fakta. Sjävklart är det den totala försäljningen på alla marknader som är avgörande om företaget skall överleva eller ej.

/Anders
Med känsla, jag såg inte ditt inlägg när jag postade mitt....

mvh/ Anders
denne pajas slutar aldrig att överraska med sina uttalanden...

Länk

Hur skulle någonsin en lagman tordas lita på denne skojare, som enligt andra ingen vill ta i med tång i Holland.

/Anders
Amli: Jag tror på fullaste allvar att SAAB inom en överskådlig framtid skulle kunna gå med vinst. SAAB har inte fått en ärlig chans att växa sig större och bli lönsamt, först var det 20 års styre av klåparna på GM och nu är det Muller/spyker som inte har resurserna som krävs.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så GM skapade saab? Nej, först var det väl 44 år av eget styre, under vilket det väl inte heller gick så bra?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jo visst, klåparna GM som:

-Räddat SAAB i ett läge tidigare ägare tröttnat.

-Gett SAAB mer teknik eller resurser att utveckla teknik de inte ens kunnat drömma om att utveckla på egen hand. Det har dock inte alltid varit till godo, kom ihåg SAAB 900 med Opel-framvagn dimensionerad för max 125hk!

-Gett SAAB ett kontaktnät världen över märket tidigare saknade.

-Vid ett flertal tillfällen hjälpt bolaget ekonomiskt, bland annat vid försäljningen då GM köpte fordringsägarnas krav och efterskänkte 75% av dessa till SAAB. Till en summa av 8.6 Miljarder SEK.

-Tillhandahållit resurser och teknik för att utveckla märkets framgångsrikaste modeller hittills, 9-3ss och 9-5. Även 900ng/9-3og var en framgångsrik modell, även om den aldrig var någon särskilt bra bil. Första generationens 900 är dock fortfarande men knapp marginal den mest sålda SAAB:en då den såldes under 17år.

-Betalt för SAAB´s fabrik som är en av Europas modernaste produktionslinor.

Trots detta har SAAB enbart visat svarta siffror vid tre tillfällen under alla sina år, 2009 eftersom GM efterskänkte bolagets skuld samt 1994 av liknande skäl då GM tog över helt. Endast en gång har företaget gått plus/minus noll på grund av sin bilförsäljning, detta var 1984 och inget företag överlever genom att gå break even.

Konspirationsteorier om att GM dolt SAAB´s vinst är också enkla att avfärda, GM´s interndebitering handlade om som mest sexsiffriga belopp årligen och var inte enbart en belastning för bolaget. Sådant kan redovisas och har så gjorts vid ett flertal tillfällen, SAAB-tokar lyssnar dock inte på det örat för saker som är negativa kring SAAB låtsas dessa inte om.

Idag har SAAB, om de nu skulle klara krisen:
-Ett enormt dåligt rykte och dåliga relationer till sina underleverantörer, vem är beredd att leverera delar till SAAB i framtiden?

-Skulder på 4.8 Miljarder om kineserna löser de mest akuta lånen med sina 245 MEur.

-En på tok för gammal 9-3 som ej klarar konkurrensen.

-En snart för gammal 9-5, bara för att SAAB tvingades skjuta upp lanseringen betyder inte det att dess klocka inte tickade. Modellen är 5år gammal, snart 6år, och borde fått ett ansiktslyft för länge sedan och bör bytas inom något år.

-Detsamma gäller 9-4x som länge sålts som en Cadillac, dessutom finns den enbart med törstiga bensinmotorer vilket är en stor nackdel i en storleksklass som nästan uteslutande säljs med dieselmotorer under huven.

-Viktor "Den fifflande Holländaren" Muller vid rodret, en människa som visserligen är skicklig på att lura till sig nya investerare men som också är känd för... milt sagt sin udda förmåga att skapa företag som är svarta hål ekonomiskt; Spyker, Spyker´s F1 satsning och så vidare.

-En fabrik som kräver en volym på 160.000bilar/år för att det skall gå runt och ännu mer för att ge vinst. SAAB har som mest sålt 120.000 bilar per år och det under något enormt mycket mer gynnsamma förhållanden än de som råder idag. Nu har SAAB tre modeller varav en tillverkas i GM´s fabrik i Mexico. Hur skall en stor klumpig sedan (I dagens miljötider) och en utdaterad 9-3 helt plötsligt sälja rekordnivåer? Dessa två modeller skall alltså ensamma öka SAAB´s försäljning med 33% över tidigare absoluta toppnotering!

Du Henke påstår att SAAB skall bli vinstgivande inom "En överskådlig framtid" vilket jag tolkar som max 5år framåt. Och hur i hela världen skall detta gå till om ingen skänker bolaget minst 100 Miljarder så de kan utveckla ett helt nytt modellprogram, betala av alla tidigare skulder och förskottsbetala misstänksamma underleverantörer?

//Bjersér
" GM´s interndebitering handlade om som mest sexsiffriga belopp årligen och var inte enbart en belastning för bolaget."

Vad innebär egentligen detta? Låter osannolikt att man inte skulle flytta mer pengar inom GM/SAAB på ett år. Ett sexsiffrigt belopp är väl knappt växelpengar i sammanhanget bilindustri.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Netto kanske? Kvittning av det mesta och sedan blev resten sexsiffrigt.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

henke lexus, klart volvo skall leva vidare, dom har väl inga RÖDA siffror, vad jag vet??

I stället för en massa dravel kan du sälja din merca och ge ett bidrag till saab, likaså clubsport, men han får lämna sin lön istället.

Där finns fler av er, så ös in pengar genast så klarar dom sig 1 vecka till och riktigt dryga ut det hela!

Med vänliga Hälsningar Micke
Bjerser har ju helt rätt!

Av alla jag känner eller är i kontakt med som äger en Saab säger samtliga (!!!!) ALDRIG, ALDRIG mer en Saab!

Till exempel en ägare av en ny 9-5 som försöker byta bort den innan han står med en trasig bil utan reservdelar säger sig, enligt bilhandlare, ha förlorat flera hundra tusen i värdeminskning på bara några månader! För dessa pengar kunde han till exempel köpt en fin begagnad M3!

Reservdelsproblematiken är akut, så här ska det inte få gå till i ett rättssamhälle! Frågan är om det finns plats för Muller i ett sådant?
Bara det faktum att ni lägger så mkt tid på att kommentera tråden ses som att ni har respekt för Saab och tror att bilföretaget är hot mot andra biltillverkare.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Ni som tror SAAB avvecklas vid konkurs kan tänka om.

Står nya investerare vid dörren dom väntar bara på konka.

Som det är nu vill dom inte investera en krona så länge Mulle är vid rodret.

SAAB kommer leva vidare :)
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
332: Jag äger en SAAB och skulle faktiskt mycket väl kunna tänka mig en annan vid senare tillfälle faktiskt....känns väldigt välbyggd enligt mina ögon....och går inte alls sämre än motsvarande BMW...jag har haft en del BMW så jag tror nog jag kan jämföra : )
Beträffande konkurs eller inte så verkar det ju gå utför med SAAB men som en del säger: Någon sorts SAAB-tillverkning elller dylikt kommer nog fortgå även efter en konkurs. Reservdelar är alls inget problem eftersom tillgång/efterfrågan styr här precis som i allt annat och så länge det finns SAAB finns det reservdelar tror jag.....jag menar....till och med till en gammal 99:a finns ju delar idag.

Frasse
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
GE: Sex siffror i dollar räknat visserligen, jag tänkte att det var underförstått när det handlade om ett amerikanskt bolag men det var lite otydligt skrivet!

turbo4ever: Respekt för Saab och vad de gjort, ja utan tvivel. Jag tvivlar däremot starkt på att någon ser dem som ett hot med SAAB´s historik. Det är bara att inse att en så stor förändring som att SAAB går omkull väcker reaktioner och det har inget med SAAB i sig att göra.

Flash Gordon:
Vid en konkurs förloras:
-Rätten till varumärket "SAAB" som ägs av koncernen SAAB AB
-Rätten till logotypen som tillhör Scania.
-Rätten till den teknik som utvecklats tillsammans med GM, det vill säga 9-5ng och 9-4x. Även 9-3ss omfattas troligtvis av detta, men GM är troligtvis inte lika intresserade av utdaterad teknik.

Och chansen att SAAB AB, Scania (VW) samt GM frivilligt släpper vidare detta till en kinesisk firma är liten. Men visst, chansen finns att SAAB återuppstår på samma vis som Rover återuppstod som Roewe i Kina. Vilken framtid!

//Bjersér
Bjerser : Jag räknade med att det var dollar... Kan du inte utveckla lite mer vad interdebiteringen handlar om? Vad för sorts penningtransaktioner räknas som interndebitering?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
GE: Jag vet inte om jag kan det tyvärr. Jag läste lite om ämnet när det var aktuellt då det i ena änden (Förstås) fanns SAAB-entusiaster som hävdade att GM tömde SAAB och i andra änden senare fanns bland annat boken "Cirkus Muller" med GM Europa´s ekonomiansvarige bakom sig som påstod just motsatsen: Att detta enbart handlade om mindre belopp och inte favoriserade någon part.

Jag känner som sagt inte att jag kan förklara det riktigt, jag tror (Eller tolkade att) det handlade om ett sätt att försöka fördela kostnader inom koncernen. Nu vet jag inte om mitt exempel är korrekt, men vi säger att Opel utvecklar en motor betald av GM som alla märken i koncernen sedan använder. Då var interndebiteringen en metod att kompensera Opel och moderbolaget GM för detta. Notera dock att det är en ren tolkning från min sida!

Klart är dock, precis som alla andra bolag måste GM-koncernen redovisa vad de gör, att det inte handlade om att tömma SAAB eller något annat bolag på pengar eller att försöka få ett bolag att visa förlust trots att det egentligen gör vinst.

Som lite kuriosa kan nämnas att Opel är i obestånd precis som SAAB. Och på exakt samma vis påstår inbitna Opel-fans att det istället var Opel som missgynnades av denna interndebitering medan lilla svag SAAB alltid pysslats om och skämts bort av koncernen.

Och så länge det finns mängder av bevis för att SAAB (Och Opel) inte gått runt på egen hand och inte ett enda bevis för någon orättvis interndebitering tycker jag inte att man skall anta annat än att SAAB (Som är det märke vi diskuterar här) är ett ekonomiskt svart hål så som bevisen pekar på. :)

//Bjersér
Med känsla:
Då var det försäljning januari-luli har redan skrivit om det i tråden att dom nästan sålt lika många 9-3 som 3-serien.
Januari-juli ska det stå.
J.Lindström
Tja, ganska enkelt varför det gått som det gått för SAAB...man har aldrig tillverkat tillräckligt bra och konkurrenskraftiga bilar som t.ex den svenske storebrodern Volvo. Sen är nog säkert den nya 9-5 en OK(men inte mer) bil som redan vid lanseringen hade några år på nacken (som någon annan redan sagt) och på tok för hög prislapp mot vad man får.
Sen var det nån som skrev att Hyundai har vart i liknande situation, just det kan jag inte yttra mig om, men skillnaden mellan Hyundai och SAAB är att Hyundai har tillverkat rätt typ av bilar med rätt prislapp i rätt tid pluss högre driftssäkerhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.