|
Sida 23 av 44
|
|
|---|---|
|
men HenkeLexus, ska du nu även skylla på Tingsrätten som ej beviljade Företagsrekonstruktion, precis som du tidigare skyller på den svenska regeringen? När det gäller försäljningsvolymerna så har de ju under många år varit för dåliga för att ge lönsamhet, det är bland annat därför man under massor med år visat förlust. Företag som säljer för lite och har för höga kostnader överlever tyvärr inte, det gäller all företagsamhet, inte bara Saab. Fundera lite mera på varför inte Antonov "godkänts" och även förklara varför de utlovade miljaderna från kineser inte betalas ut. Muller är en snackare med stor käft och med karisma som kan lura vem som helst, men någon driven företagsägare kan man inte påstå att han är. Säg mig även varför nu ingen annan "spekulant" nappat att köpa detta Saab? Fundera lite på vem som äger Saabs konkurrenter. Deras kapitalbas, deras lönsamhet och hur de ständigt spottar ut nya modeller. Vilka skall Saab ta försäljning från? Så du menar att om du hade säga 400 tkr så skulle du åka och köpa dig en ny Saab 9-5 nu? Nej det tror jag ärligt inte att du hade gjort. Du hade kunnat få väldigt mycket bil från någon av Saabs konkurrenter istället för dessa pengar. ... och tro mig, jag är enbart ledsen att Saab tyvärr kommer att gå under. Men som Verdi helt korrekt skriver, funkar det inte så funkar det inte. Det gäller det mesta här i livet. Tyvärr har vi många gånger svårt att inse detta. /Anders |
|
|
men du kan väl inte seriöst mena att en sån som Antonov skulle vara en bra framtida långsiktig ägare som för Saab från svart till vitt? Har du läst karlns CV? Fundera på varför det bara är herrar som Muller och Antonov som är inblandade. Varför inga seriösa industrialister, fonder eller liknande? Varför vill ingen annan satsa pengar i Saab? Jo för att investerare/ägare förväntar sig avkastning. Det finns oerhört många bättre alternativa investeringsobjekt tyvärr än Saab. Tyvärr kalla fakta. /Anders |
|
| Verdi: SAAB funkar visst men bolagets ledning har fått kämpa mot starka krafter som inte vill se att SAAB överlever. Att bara säga: det går inte, är ingen hållbar förklaring. Om endast den inställningen vore den enda rätta och riktiga i alla situationer skulle vi idag bo i grottor och för att få i oss mat skulle vi jaga djur med spjut precis som på stenåldern. Det har absolut inget med mod att göra att bara lägga sig ner och dö. Det är precis tvärtom, det krävs mod för att kämpa och sträva framåt. | |
|
Med känsla: Men för sjutton gubbar lägg inte ord i min mun. Nej jag skyller inte på tingsrätten men regeringen förtjänar all skit dom kan få för att dom inte vill hjälpa SAAB. Det är kalla fakta! Och naturligtvis måste försäljningen öka för att SAAB ska bli lönsamt, jag har inte sagt något annat än just det hela tiden men du är tydligen trög och fattar inte bättre. Vad är det som säger att det är absolut omöjligt för SAAB att kunna konkurrera med andra biltillverkare? |
|
|
Henke, därför att man tar för mycket betalt för en produkt som få vill köpa. Då går det liksom bara inte. Att man sedan har fått för sig på Saab att man ligger right up there med diverse premium-märken, det är bara skrattretande. Du säger det ju själv "kan tänka mig att köpa men har inte råd". Inga jäkla bidrag till sjunkande skeppet, låt eländet ramla omkull, Sverige går inte under för det. Stor applåd till regeringen som åtminstone ibland håller i plånkan istället för att ösa ut gemensamma pengar på tokerier. mvh Anders |
|
| Regeringen skulle ha ställt upp med ett 2 miljarders lån i april när fabriken stängde. Dom får ju ändå slanta upp för deras borgenärsåtagande för EIB lånet. Regeringen borde fn skämmas för sitt agerande | |
|
henke lexus, tror du själv på fullaste allvar att Saab kan inom en överskådlig framtid gå med vinst eller är du bara för stolt för att erkänna att det är dödsdömt efter att ha försvarat det in i det sista. Men jag förmodar att det fortfarande är regeringens fel.... ? |
|
|
Men Clubsport är du allvarlig? Nu har vi dessutom facit i hand, på vilket sätt hade 2000 miljoner av VÅRA GEMENSAMMA pengar hjälpt läget? Det saknas ju nästan 5000 miljoner till? Och då är man tillbaks på ruta noll, dvs alla skulder betalda, fortfarande inte några bilar byggda..?? Om du nu tror så hårt på eländet, stoppa in alla dina privata medel? Inte det nä? Herrejävlar, stäng skiten, lägg ned, hejdå, ajöss. mvh Anders |
|
|
Talade just med en person som nu beställt en 520d ed, (0.39lit/mil landsväg och 0-100 på 8s). Den 9-5a han haft beställd ett bra tag fick han först nu höra "går ej att leverera". Tala om "timing" ! Tror inte någon 9-5 (om den vore i tillverkning) kommer nära BMWns prestanda! Saabägaran är nu grundlurade på reservdelar vilka ej tillverkas. Likaså blir ju garantin ett slag i luften utan delar. Vet någon för övrigt varför så många Opel V6or står utan topplockspackningar? |
|
|
Dra ur pluggen NU, det är ändå flera år för sent. För få, vill betala så mycket för produkten som tillverkas. Vad det är som är så svårt att fatta för vissa kan jag faktiskt inte förstå. Varför i h-lvetet skulle staten betala eller betalat för att dra ut på det? |
|
|
bara i augusti 2011 gick 381 svenska företag i konkurs, skulle staten ha betalat för dem också och om inte, varför ska man betala för Saab? /Anders |
|
Verdi |
Henke, det är ju din inställning som skulle ha gjort att vi hade levt kvar i grottor. ;-) Jag pratar inte om att lägga sig ned och dö. Du har visst inga som helst visioner om vad man kan göra istället? Du tror ju tydligen att fordonsindustri är den enda vägen framåt... Clubsport, 2 miljarder? Vad tror du att 2 miljarder räcker till? Som jämförelse ska Volvo investera en del de kommande 4-5 åren. "Totalt ska 75 miljarder kronor investeras globalt mellan 2011 och 2015." Länk Då ska vi ändå komma ihåg att Volvo är en väldigt liten spelare på marknaden. Hur mycket ska BMW investera? Hur mycket ska VW-koncernen investera? Hur f-n ska Saab kunna trolla fram konkurrenskraftiga bilar med så lite pengar? |
|
Henke: Glöm Anotov, han var beredd att gå in med citat "Upp till en miljard kronor" i SAAB. Tillsammans med kineserna hade det i bästa fall genererat 3.1 miljarder in i ett företag som har skulder på 6.9 miljarder. Det vill säga SAAB´s absolut mest optimistiska hopp hade fortfarande genererat 3.8M i förlust. Inga pengar till att omstrukturera bolaget vilket är livsnödvändigt, och fortfarande stora skulder på närmre fyra miljarder som borgenärerna kan begära företaget i konkurs för. //Bjersér |
|
|
Men av 64 år så har GM ägt saab endast under 20 år. Varför gick inte saab med vinst under de första 44 åren om de nu har så bra produkter och klarar sig själva? Nej NU ska de helt plötsligt - efter 64 år - bli eftertraktade och sälja hundra tusentals bilar och gå med vinst. Tillåt mig småle... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Verdi |
Tycker egentligen inte om citat men det här var ganska bra: "The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails." - William Arthur Ward |
|
Firren: Därför att om pengarna hade kommit in i april så hade fabriken kunnat hålla igång och det hade funnits en chans för företaget. Kolla Hyundai, Range Rover mfl företag som varit väldigt nära konkurs men som idag blomstrar. |
|
|
Tror den stora skillnaden mellan Saab och de du nämner är att deras produkter köps av konsumenter... ;) fabriken hålla igång, byggt till vilka köpare?? Det är hela tiden där vi hamnar - man säljer ju för sjutton inte sin produkt!!!!! Jag är inte insatt i detaljerna , ännu mindre om två tusen miljoner hade hjälpt eller ej men jag är ytterst skeptisk till om det verkligen hade hjälpt. Smaka på siffrorna, förstår man ens vilka groteska mängder vi talar om? Som Dängrot säger, jag är skeptisk. mvh Anders |
|
|
Firren: Dom produkter som nu är färdiga hade sålt fn så mycket bättre än deras dåvarande modellprogram. Märk väl att Saab har sålt nästan lika många bilar i Sverige i augusti som 3-serien, rätt ok för en stillastående fabrik. |
|
|
Det är väl inte ok för en stillastående fabrik? Det betyder ju att de har producerat en massa tidigare som folk inte har köpt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Clubsport: var finner du de siffrorna??? Enligt Bil Swedens hemsida så registrerades 63 st Saab bilar totalt i Sverige i augusti 2011 och 496 st BMW 3-serie. Hur många som "sålts" i augusti 2011 som ev. registreras senare månad vet vi inte förrän den staistiken kommer ut, men har svårt att tro att det är annorlunda eller att om möjligt Saab åf vräkt ut de bilar de ev har i lager. Men som synes så registrerades endast futtiga 63 Saab i augusti och toalt under 2011 3300 st mot BMW-s motsvarande siffror 1263 st i augusti och 10.811 st. Som exempel så har Volvo i år registrerat 36.616 st bilar. Detta visar ju väldigt tydligt Saabs problem! /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.