|
Sida 21 av 44
|
|
|---|---|
|
Det är ungefär samma omsättning som On Off fast förlusten inte ens var i närheten av SAABS. Jag kan inte minnas att det var tal på att regeringen skulle gå in och rädda det... Hur länge ska denna konstgjorda andning pågå? För att uttrycka det på ren svenska, lägg ner skiten. |
|
|
Förvånad är jag över hur många tänker här. Köper man inte en svenskproducerad bil innebär det oftast ett direkt i-landsbidrag till producerande nation. Hur ni tänker om Saab är klart, men kommer ni tänka likadant stunden är kommen för Volvo? Naturligtvis får vi hoppas att Volvo klarar sig bra och verkar så göra, men för att vi skall kunna behålla vår låga skuldsättning samt relativt höga välfärd, köp en svensk bil när så är möjligt! |
|
| Är Volvo svenskt? | |
|
Jag är lika förvånad över hur du tänker turbo4ever, dels är det bidrag du pratar om i bästa fall minimalt men framför allt så betalar jag och andra medlemmar (Troligen även du?) redan idag stora summor i form av skatt och dylikt för vår "välfärd". Det skulle aldrig någonsin falla mig in att köpa en bil jag inte vill ha bara för att det eventuellt skulle gynna Sverige. //Bjersér |
|
|
Vårat företag genomgår en rekonstruktion 3 månader upp till ett år kan detta pågå Vad jag fått reda på genom det är att den ska genomföras så snabbt som möjligt när företaget saknar illikvid. Så våra löner betalas ut genom en garanti som faller ut när ett företag gör så här men bara september månad o halva oktober. Sen står företaget för lönerna igen. vad jag vet gjorde dom så här för att rädda företaget anställda mm från konkurs. Sen har dom den största fordringsägaren med sig i denna rekonstruktion (banken) om inte hade det nog varit kört. Sorry lite off line. |
|
|
turbo4ever: du glömmer att se till helheten, att även köpa en utländskproducerad bil hos en handlare i Sverige genererar arbeten och påverkar ekonomin positivt för Sverige. Tex rekondare, mekaniker, transportfirmor mfl samt alla ytterligare underleverantörer påverkas positivt. Bagagerumsmattan jag köpte på Audi åt min frus A3 visade sig vara tillverkad Sverige... |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Det bästa är att vi köper våra bilar i Tyskland, samt att alla tyskar köper bil i Sverige? Blir några fler sålda isåfall, men det är tyvärr alldeles för många som är enkelriktade. "You can call me Bon" |
|
Tyvärr måste jag personligen erkänna att jag inte varit Saab frälst någon gång i mitt liv. Jag mfl har känt att de som äger Saab är lika speciella som bilarna,inget ont om någon av dessa men märket är väldigt speciellt känns det som. Personligen känner jag då min svärfar alltid rattat Saab genom åren att jag inte funnit tjusningen av märket oavsett vilken modell han haft på uppfarten. Vet inte hur många modeller han haft genom åren då de flesta varit sk leasing objekt genom hans arbetet,men ingen av dessa har gett mej någon aha-upplevelse direkt. Imponerad dock av den bränsle-snålhet hans 9-3 presterade med 2,3 motorn (diesel). Lånade den norrut för en herrans massa år sedan och den drog med tung högerfot samt fullastad bil ca 0,48 lit/mil på de 80 mil jag sträck-körde. Men kände detta till trots att jag inte imponerades av det övriga märket presterade. Alla hans Saabar hade samma fel,nämligen det elektriska. Där talar vi inte om enstaka pixel fel eller sånt utan totalt bortfall. Detta har gjort att jag personligen ratat märket och det verkar som att fler känner lika? Kanske detta som lett till dagens situation för Saab? |
|
|
Kan bara hålla med Alex84, Saab har haft en del bra ideer, men aldrig orkat tillräckligt långt kvalitetsmässigt. Det som förvånar nu är dock Opel, som ju aldrig varit i närheten av premium, men som nu verkar tappa fotfästet helt. Allt man hör om märket är rena katastrofer! Då Saab är mest Opel under skalet så finns det säkert ett samband. |
|
|
Personligen tänkte jag ge Saab en chans vid det två senaste bilbytena. Första gången föll Saab (9-5 Biopower kombi) på att den kändes omodern parat med råa 4-cyl ljudet från motorn. Affär gjordes då på en ny V70N 2006 aut. Nu senast tittade jag på 9-3 diesel kombi, med samma resultat som förra gången: Omodern och slapp växelspak. Däremot älskar jag faceliftfronten. Riktigt snygg! Affär gjordes istället på en V50 drive-e SS 2012 (skitnöjd med den hittills, särkilt växellådan och bränsleförbr) Nu verkar det som Saab tyvärr går i konkurs denna vecka? |
|
|
Verkar som det. Inte en sekund för tidigt. Länk |
|
| En kanske inte så oväntad konsekvens: Polisen skippar SAAB och vänder sig istället till Volvo - Länk | |
| Länk | |
| Nu hoppas jag vi kan säga godnatt saab! | |
|
Godnatt SAAB är ytterst tveksamt. Godnatt SAAB som det ser ut i dag är däremot ytterst sannolikt men namnet bör leva vidare efter någon form av rekonstruktion. Dock kan det tyvärr bli så att tillverkningen försvinner från Sverige om tex något Kina företag köper rubb och stubb. Ur ett kinesiskt perspektiv bör SAAB och dess teknologi vara jäkligt intressant. |
|
|
Du har helt rätt mats_epost ! Det står helt klart att Saab blir plundrat på både teknologi och värdefulla delar. Detta har varit klart redan när Müller tog över rodret. Hans tanke var nog att Spyker skulle ta del av detta,men beräkningarna slog lite fel och när Kina klev in på marknaden så var slaget över. |
|
|
Namnet Saab kommer att leva vidare eftersom Swedish Automobile, som äger konkursfärdiga bilföretaget Saab inte äger namnet Saab. När Spyker Cars sålde Spyker till Antonov i tidigare i år ville man byta namn från Spyker Cars till just Saab (eftersom det var enda kvarvarande verksamheten) men det blev stopp för det och man tog istället namnet Swedish Automobile. Namnet Saab ägs av försvarsmaterialkoncernen Saab AB, men även Scania AB är part i avtalet som reglerar användningen. |
|
| Alla är förlorare i den här dödskampen. Det är verkligen tråkigt att se det som händer och än är det inte över. | |
|
Saabnamnet är allt för belastat för finnas kvar på bilar. Bråk uppstår nu huruvida de Saabar som såldes under GMs ägarskap och som saknar reservdelar är GMs juridiska ansvar? Många handlare lämnar nu Saab/GM/Opel mycket pga detta samt att produkterna är riktigt dåliga. Många företag med stående Saabar bojkottar nu GM/Opel! Inte ägnat att förvåna! |
|
|
Nu har man ansökt om rekonstruktion: Länk Besked kommer imorgon: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.