|
Sida 18 av 44
|
|
|---|---|
| Clubsport: var hittar du den statistiken? | |
|
Mixtus: Såg siffrorna i senaste Bilsport. |
|
|
Mixtus: Saab 9-3 Januari - Juli 2011 2557 BMW 3:er Januari - Juli 2011 2825 Taget från Bilsweden, Mindes det som jämnare från Bilsport men det är ändå anmärkningsvärt att det har sålts så många 9-3:or. |
|
|
Och motsvarande globala siffror? :-) mvh/ Anders |
|
|
Det är många jmf med 3-serien men å andra sidan är det långt ifrån de siffror då Saab 9-3 låg stadigt i topp 3 i den svenska statistiken. Jag känner till flertalet som valt att ta ut 9-3 SC som tjänstebil de senaste halvåret, helt enkelt då vissa arbetsgivare fortfarande har en stenhård policy på vilka bilar som får tillåtas i vagnparken. Om policyn är förankrad i verkligheten eller någon annanstans kan man diskutera :-) |
|
|
Vill man ha sig en ny Saab så är det inga problem. Björkmans Bil i Västerås har massor av bilar ståendes utanför... |
|
| Kul med siffrorna. Men som någon annan helt korrekt skrev så är det globalt som gäller. Och det just precis där det fallerar. Saab är helt under isen i Nordamerika, för att ta ett exempel. | |
|
Tydligen såldes 384 SAABar i USA i juli 2011. Totalt har SAAB i USA sålt ca 3800 bilar under 2011 fram tills nu. Källa: Länk |
|
| YTD-siffrorna för 2010/2011 känns ju inte direkt stabila. | |
|
Fast försäljningen för 2011 har ökat med 110% sen 2010. Måtte bara tillverkningen av bilar sätta igång på nytt, och inte minst nya 9-5 kombi, så borde SAABs framtid inte vara så dyster |
|
| En släktings nya 9-5 har stått på verkstad i över 1 månad pga reservdelsbrist. Liknande historia för en kollegas 9-3. Verkligheten blir allt mer orimlig för saabägarna. Andrahandsvärdet är nästan obefintligt. Jättedyr historia för saabägarna för att inte tala om underleverantörer och återförsäljare! Det enda saabägarna frågar sig nu är vad de ska köpa istället, när de nu får råd. | |
|
Man undrar ju om tillverkningen av 9-4 rullar för fullt. Där kan ju USA siffrorna förklaras i så fall. Där är ju Saab tvungna att betala varje bil direkt till GM. |
|
|
Länk ÅF som tröttnat |
|
|
Tja, vad säger man: allt är regeringens fel. Länk |
|
|
332: Snacka om dystert inlägg.... Visst en aning svårt att skaffa vissa reservdelar men Speedparts har nästan allt till SAAB så det känns inte som helt hopplöst, och andrahandsvärdet verkar hålla i sig om du kollar lite nogare. Jag är själv SAAB-ägare och jag frågar inte mig själv vad jag ska köpa för annan bil....när jag nu får råd :)) Men onekligen en trist historia för SAAB det som nu pågår,,,,får väl hoppas att det löser sig på något vis Frasse |
|
|
Det måste vara nära nu.. Ska kolla med Björkmans Bil hur länge dom står ut som återförsäljare dom är också ganska stora. |
|
| Borde kunna vara tvärtom också att det blir sällsynt bra fyndlägen på nya SAAB bilar som återförsäljarna har ute i lager? | |
|
Det är väl så att den som idag behöver serva en Saab inte bör göra det hos de auktoriserade verkstäderna? De tar väl enbart delar från just Saab, vilket betyder inga delar alls. Meca, Autoexperten och andra oberoende verkstäder tar ju delar från andra håll och får därför tag på delar. mats_epost, kanske fyndläge på kort sikt, med vad med andrahandsvärdet på bilar vars tillverkare inte längre finns? Rover blev ju nästan ett minne blott helt när BMW lade ned. Det gick ju skrämmande fort innan verkstäderna började skaka på huvudet när folk behövde service för att de inte längre kunde få fram delar. |
|
|
Problemet är de nyare bilarna som inte har tillgång till reservdelar (pirat) ännu samt att div andra fel så som el/data inte blir tillgängliga vid ev KK. |
|
|
Ja Mixtus, det är till stora delar regeringens fel. Hoppas det löser sig precis som frassemannen säger. Det är oförlåtligt det regeringen håller på med. Jäkla industrimördare det är vad dom är! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.