AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.546

Saab har problem

Sida 16 av 44
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Det är inte så enkelt som att säga att ingen vill köpa bilarna!"

Jo, just den biten är tyvärr ganska enkel att säga. Det är bara att läsa Saabs försäljningsstatistik för de senaste 10 åren. Där finns inga bokslutsdispositioner, inga olika sätt att tolka siffrorna.

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jo, det är precis som Lövet skrev så enkelt.

GM´s interndebitering handlade för övrigt om som högst sexsiffriga belopp i USD räknat per år, och inte i alla sammanhang till Trollhättans nackdel, nog för att Saab varit svagt men i sammanhanget är sådana småsummor inte nog för att påverka ett bolag som Saab. Detta är något som bland annat förklaras i boken "Cirkus Muller" och även bekräftas av anställda på ekonomiavdelningen för GM Europe.

Att GM på något vis skulle mörkat Saab´s vinst är skitsnack, Saab i sig har endast visat svarta siffror vid tre tillfällen under sina år:

1984
1994-På grund av företagstekniska anledningar som härstammar från försäljningen till GM.
2009-Eftersom GM lät Saab behålla vinsten från försäljningen av verktygen för tillverkning av gamla 9-5 och nuvarande 9-3 till Kina.

Ingen av dessa gånger har vinsten varit ens en bråkdel av den vinstsumma Saab borde generera årligen för att kunna utvecklas och överleva som biltillverkare.

//Bjersér
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Förlåt men "tjatet/propagandan" om att SAAB inte gått med vinst för GM-koncernen, ge mig en rostig handbroms.
Att GMs tidigare privata aktieägare skulle ha tillåtit att koncernen spenderade miljarder och åter miljarder av ägarnas pengar just i Schweiz (eller vad landet med klockor och chocklad nu hette) och det under decennier, NEJ det tror jag inte ett ögonblick på.

post # 46 bland kommentarer här, Länk , tror jag förklarar en del av det vi sett och hört, då inte minst i bokform :)

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Så GM fick Koenigsegg att klanta sig så de blev av med affären så att GM kunde sälja till Muller? Samtidigt som Bonnier hyser agg mot Anotov och därför ser till att vinkla allting till en nackdel?

Jo visst, och Elvis sitter på en yacht i Monaco och spelar poker med Tupac samt Michael Jackson. :)

//Bjersér
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

"Jo visst, och Elvis sitter på en yacht i Monaco och spelar poker med Tupac samt Michael Jackson."

Jo, känns ungefär lika troligt som att GM skulle ha spenderat miljardersmilljarder i Schweiz bara för att vara så där riktigt amerikanskt storföretagsbussig :)

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Birka: kommentaren du hänvisade till var intressant. Däremot så måste jag tyvärr ge dig en rostig handbroms.
Mixtus kan du motivera varför du delar ut rostig handbroms?

Och för att svara dig på mitt tidigare inlägg angående andra länders bilindustri.

"Att sätta ett lihetstecken mellan USAs och Sveriges bilindustri är ett skämt - omöjligt att ta på allvar."

Jag har aldrig påstått att Sveriges bilindustri storleksmässigt kan mätas sig med giganter från tex USA, Japan och Tyskland. Men för Sveriges del så är dess inhemska bilindustri viktig för Sveriges näringsliv, säkerligen lika viktig som bilindustrin är i nyss nämnda länder.

Och tiil sist så måste jag bara få kommentera ditt fantastiskt underbara galna påstående att jag är en propagandist i nivå med Goebbels och Bagdad Bob!

"Det ständiga tjatet om att framtidsutsikterna är goda påminner mig om Bagdad Bob eller Goebbels. Svårt att ta på allvar helt enkelt."

Det fann jag otroligt roande och underhållande, men kasta inte sten i glashus. Alla ni som säger att regeringen gör rätt som inte hjälper SAAB, och det bästa är att SAAB ska läggas ner, ni är så fulla av högerpropaganda så ni inte kan skilja på vad som är rätt och fel, eller vad som är sunt och vettigt respektive osunt och ovettigt.

Du Mixtus, jag kan inte ta dig på allvar, undrar du varför? Jo därför att du jämför mig med superpropagandister som Goebbels och Bagdad Bob. Iofs så är jämförelsen smickrande men riktigt i nivå med dom herrarna är jag nog inte. Och du är inte så dålig du heller på området propaganda, du sprider minst lika mycket propaganda som jag.
Birka tog faktiskt upp en intressant aspekt.

Varför behöll GM SAAB under så många år, ifall SAAB bara var ett stort svart hål som bara slukade enorma summor pengar, som ni nedläggningsivrare påstår?

Enligt Bjerser så gick SAAB bara med vinst under tre år i GM:s ägo.
Alla andra år var ju SAAB bara en belastning för GM om jag har förstått det riktigt.

Kan det kanske vara så att SAAB inte var ett blödande sår som det aldrig gick att få stopp på?
Verdi: "Kortsiktigt är det såklart jobbigt med 10 tusen jobb som ska ersättas. Men långsiktigt fungerar det inte att hålla olönsamma företag under armarna. Sverige har som jag tidigare sagt klarat nedläggningen av tekoindustrin och varven. För att inte tala om omställningen när folk gick från jordbruket till fabrikerna.

Vi måste kapa döda grenar för att samhället i sin helhet ska växa sig starkt och friskt."

Du har slukat högerregeringens propaganda fullt ut ser jag. För det första, är det mer lönsamt och samhällsekonomiskt vettigt att lägga ner ett företag som SAAB, med alla mångmiljardutgifter det slutligen leder till för staten, än att låta privata intressen få gå in som ägare och skjuta till kapital till ett SAAB i stort behov av pengar?

Och din jämförelse med teko och varvsindustrin den håller inte. Hela Sveriges bilindustri är inte i kris totalt sett, men ETT stort företag inom bilindustrin befinner sig i kris. Och faller det så försvagas landets övriga bilindustri. Den övriga bilindustrin försätts inte i en kris, men en risk av att SAAB skyfflas ner i diket är att deras internationella konkurrenskraft kan komma att minska på lång sikt. SAAB är en viktig del av det så kallade fordonsklustret i Sverige. I ett litet exportberoende industriland som Sverige är desto viktigare är det att det finns fler företag som verkar inom samma industri. Det är bättre att det finns flera ben att stötta sig emot än bara ett ben.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Henke:
Jag sa inte det, Saab´s siffror säger så. Och eftersom GM inte ägde Saab 1984 är det bara två år Saab visat vinst, och egentligen inte ens det: Vinsten från försäljningen av tillverkningsverktyg för två modeller från 2009 skänkte GM till Saab och fick alltså aldrig någon nytta utav.
1994 var även det av företagstekniska orsaker och inte på grund av att Saab´s försäljning gick positivt. Jag kommer däremot inte ihåg varför och skall därför låta det vara osagt om GM tog del av detta eller ej.

Den mest troliga anledningen till varför GM gjort såhär är dock enkelt, och det är exakt samma anledning som varför OnOff´s ägare drev bolaget med förlust i många år och troligen samma anledning till varför VAG driver SEAT med storförlust år efter år: Hopp, man lägger inte ner ett bolag bara för att det inte går runt.

Till skillnad från SEAT som endast bygger bilar på gamla VAG-plattformer med förlust så hade dock GM stor nytta utav Saab och den kompetens bolaget satt på.

Se det så här: Om GM inte hade haft Saab så hade de varit tvungna att skaffa dessa resurser från något annat håll, en ny egen anläggning eller genom att ta in ny kompetens utifrån kanske? Något som kostar pengar.

Saab må ha kostat GM miljarder i form av förluster men ser man istället detta som... "konsultarvorden" och räknar på vad det t.ex kostat GM att utveckla den kunskap om krocksäkerhet man fick "på köpet" från Saab så har svensken inte kostat dem så mycket.

Det i kombination med att man som sagt inte lägger ner företag hur som helst tror jag är anledningen till att GM försökte driva Saab i "hela" 15år.

Att GM kunde dra nytta utav Saab förändrar dock inte det faktum att bolaget går med förlust och i längden inte kan överleva varken själva eller med hjälp från någon av de stora aktörer som tyvärr visat sig vara helt ointresserade av att köpa Saab. Tyvärr ger de diverse konspiratörer vatten på sin kvarn!

//Bjersér
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Snälla SAAB: Bygg en Sonett coupé på nya 9-3 plattan. Gör den lite snabbare och billigare än Boxter S, se till att det är en turbomotor med 4wd. Få till designen. Flytta ner nyckeln mellan stolarna, ös på med flygmemoriablia, låt "Nightpanel-knappen" vara kvar. Aktiva Öhlinsdämpare. Max 1100 kg. Avstängningsbar antisladd och dito krockkudde höger fram såklart.

Sälj en version med miljöklassad dieselmotor och baksäte också.

Sådär ja, var väl inte så svårt? :-)

Det heter Boxster... ;-)

Frågan är om det skulle bli rusning efter en sån SAAB?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
GE: Tveksamt, men om det skulle bli rusning så skulle det dröja lääänge innan de levererades då fabriken ju står still mest hela tiden :)

/Masten
Man se det som att kunderna fått en bil till rabatterat pris, tvärt emot vad japanska och tyska bilar betingar. Men det följer med ett historiskt lägre andrahandsvärde onekligen.
Pr
1.031
Profossen
Saab måste ju tillverka bilar som bygger varumärket... Det räcker inte att bygga "kluriga mellanklassare på Opelplatta", det måste ju finnas ett mervärde för kunden också..

Jag röstar för prestandavägen, det finns alltid kunder som vill ha små körglada motorstarka bilar. Kombi-bilar kan någon annan tillverkare bygga... Saab har ju historiskt sett inte varit någon större vän av herrgårdsvagnar heller :-)

Titta på Miata och 911, ikoner som fortfarande håller. Miatan är inte ens motorstark..

Saab och Alfa-Romeo är rätt lika när man tänker efter.. Bilar som inte visar vägen inom något område, utan som hankar sig fram på gamla meriter.
Profossen: Skojar du eller? Att börja bygga prestanda bilar är ju det absolut sämsta SAAB kan börja göra. Det är en liten minoritet av bilköpare som är intresserade av prestanda bilar. De flesta väljer praktiska, smarta och snåla bilar.
Pr
1.031
Profossen
Nej, jag är dödligt seriös :-)

SAAB har försökt bygga praktiska, smarta och snåla bilar nu i 40 år. Det har gått lite... sådär med facit i handen. Nu är det dags att nischa in sig mot något helt annat, det håller inte att försöka tillverka "lagombilar" som liten tillverkare.
"Saab och Alfa-Romeo är rätt lika när man tänker efter.. Bilar som inte visar vägen inom något område, utan som hankar sig fram på gamla meriter."

I dagsläget finns det få likheter mellan tillverkarna. Alfa Romeo är det bra fart på, ett av dom märken som har ökat sin försäljning mest procentuellt sett i Europa under året. Har flera nya modeller på väg. Vann en engine of the year 2010, får toppbetyg i ncap osv. Inget som händer om man bara hankar sig fram på gamla meriter.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Profossen, "Nu är det dags att nischa in sig mot något helt annat, det håller inte att försöka tillverka "lagombilar" som liten tillverkare. "

Jaaa, som Spyker gör, de tjänar ju grova pengar ;-)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Finns det någon tillverkare som nischat sig till att
tillverka roliga, kluriga, sportiga bilar som folk har råd med?

Det segmentet skulle Saab ta. Dom skulle få härja ostört i många år.
Är väl bara Mazda som har sin Miata i det segmentet?
Alfa Romeo är dyra, BMW likaså, Audi kostar flis och Volvo lyckas bättre inom "premium light" än Saab.

Men ingen av tillverkarna kan göra "det" för summor massan har råd med....ännu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.