|
Sida 15 av 44
|
|
|---|---|
| Vad jag förstår så är en namninsamling på gång hos unionen för att sen lämna in en konkursansökan mot SAAB för uteblivna löner 35 miljoner. | |
|
Nåväl låt säga EIB agerar helt självständigt och helt utan påverkan och inflytande från EU:s medlemsländer, (jag tvivlar på det) så har dom fattat ett beslut om SAAB och Antonov som regeringen inte tycks ha några invändningar emot för att uttrycka sig milt. Reinfeldt & co sitter väl och gnuggar händerrna av lycka för att EIB stoppar Antonov att bli ägare i SAAB. Det verkar som att regeringens plan att döda SAAB går i verket och det är en stor synd och skam. Förbannade landsförrädare det är vad dom är. Om SAAB automobile går i konkurs så är det en jäkligt vidrig och en jäkligt onödig konkurs. Med rätt vilja från regeringen hade det kunnat undvikas. En konkurs för SAAB kommer leda till mångmiljardutbetalningar för staten och det hade varit en långt bättre affär för staten och alla andra inblandade om tex Antononv hade fått gå in som delägare istället för att hänsynslöst driva fram en konkurs. Somliga regeringsmedlemmar (Reinfeldt, Olofsson, Borg) och många högerväljare och även vissa forummedlemmar här gör frivolter av lycka när SAABs framtid ser dyster ut. Och ju dystrare framtiden ter sig desto mer frivolter av lycka, det är något som jag inte kan förstå. Vad är det för märklig skadeglädje ni känner när ett stort företag i Sverige går omkull och många människor förlorar sina arbeten med allt vad det innebär för dom drabbade? Och det blir dubbelt så tragiskt när man tänker på hur ljus framtid SAAB ändå kunde ha haft med rätt stöd från staten. |
|
|
Henke Lexus, du måste nog läsa lite bättre i tråden. Jag har inte sett någon som med glädje anser att Saab skall läggas ner eller gå i konkurs. Varken jag eller någon annan. Självklart vill man som svensk att våra svenska företag skall gå bra, vara lönsamma, växa och skapa arbetstillfällen och ge bra reklam för Sverige som industriland. Tyvärr är det dock bara som många med mig skrivit här att Saab inte har producerat tillräckligt bra produkter som tilltalat dess kunder. Dessa kunder har av olika skäl valt andra märken i stor utsträckning. Under rader av år har Saab visat stora minusresultat och det har inte funnits ägare som velat eller kunnat skjuta in det kapital som krävs idag i modern bilindustri. Det är aldrig en stats uppgift eller ansvar att driva företag. Detta är 2011 och det är inte det forna Sovjetunionen. Företag skall leva för att de är lönsamma av egen kraft. Inte genom bidrag från staten. Du har ännu inte svarat på frågan hur Regeringen skulle ha svarat alla andra svenska företag som har lönsamhetsproblem och tvingas gå i konkurs eller lägga ner verksamheten, om man hade lämnat stöd och bidrag till Saab men inte till dem. Ser framemot ditt svar på denna fråga... /Anders |
|
|
Nu får du ge dig Henke, Saab har aldrig haft någon ljus framtid ur ett rent företagsperspektiv och varför skulle då den regering du påstår är inkompetent kunna vända på detta och göra Saab framgångsrikt? Som sagt, Saab är inte en lyckad biltillverkare och eftersom det som företag inte gör en vinst det kan överleva på skall det gå i konkurs. Det är ingen här som önskar annat än att Saab skulle bli framgångsrikt. Men företag går i konkurs varje dag, räddar staten inte dem finns det ingen anledning att rädda Saab. Varför är en Saab-anställd viktigare än en anställd på en mindre firma? //Bjersér |
|
|
Med Känsla: Självklart kan staten inte hjälpa alla företag. Men ett så pass stort och betydelsefullt företag som SAAB är i Sverige, anser jag att staten ska gå in med stöd för att hjälpa till i tuffa tider. Det lönar sig på lite längre sikt i synnerhet för staten Sverige. Varför tror du andra länders regeringar går in med stöd till biltillverkare i kris? Är det bara för att dom tycker synd om företagen? Nej det är för att dom inser hur stor och viktig betydelse företagen har i sina länder. Det är arbetsgivare åt långt fler än bara dom som jobbar i bilfabriken och dess underleverantörer, det är en stor och betydelsefull plattform för många ingenjörer. Ingenjörer som i sin tur kan gå vidare och genera fler små företag som i sin tur kan växa och bli stora. Effekterna tex bilfabriker har för sina respektive länders näringsliv är mycket positiva. Se på USA, Japan, Tyskland, Frankrike, Italien, Se på Sverige!. Det är länder med en stor industri som sysselsätter många och bidrar till en mycket stor del av ländernas höga levnadsstandard. Ett industriland som Sverige är mycket beroende av sin industri, därför ska vi så långt det är möjligt stötta och hjälpa större industriföretag som tex SAAB. |
|
|
Bjerser: "Saab har aldrig haft någon ljus framtid ur ett rent företagsperspektiv och varför skulle då den regering du påstår är inkompetent kunna vända på detta och göra Saab framgångsrikt?" Det får stå för dig, jag anser att SAAB framtidsutsikter är goda om dom bara får hjälp nu för att så småningom kunna stå på egna ben. Nej med klumpfötterna Reinfeldt, Olofsson och Borg i SAABs ledning vore framtiden mer än dyster för SAAB. Det finns tack och lov duktiga företagsledare som kan sköta SAAB så det finns ingen anledning att tillsätta regeringens klantarslen på dom posterna. |
|
| Att sätta ett lihetstecken mellan USAs och Sveriges bilindustri är ett skämt - omöjligt att ta på allvar. Sett i ljuset av ett sådant påstående bekräftas bilden av HenkeLexus som en genuin superdrömmare. Förlustmaskinen Saab ska plötsligt jämföras med drakar som Chrysler och GM. Visst har de sistnämnda haft enorma problem på sistone, med över åren har de också genererat stora vinster till sina ägare och sysselsättningsmässigt så är det stora, stora bolag. Även jämförelserna med Japan (!), Tyskland, Frankrike och Italien är offside. Saab har aldrig fått vind i seglen och är ett förhållandevis litet bolag. Det ständiga tjatet om att framtidsutsikterna är goda påminner mig om Bagdad Bob eller Goebbels. Svårt att ta på allvar helt enkelt. | |
|
Henke, det finns väldigt stora skillnader om du jämför med bilindustrin i ex vis Tyskland och Japan. En avgörande skillnad är att dessa företag allt som oftast är oerhört lönsamma. Se på BMW, Volkswagen, Daimler Chrysler med flera. Varför skall man ge extra pengar och bidrag till Saab och inte då till även ex vis till Volvo, som är lönsamma? Det vore ju att ge felaktiga konkurrensfördelar dessutom. Nej inse att företag måste överleva av egen kraft. Har man inte tillräckligt med kapital, en bra affärsidé och korrekt kostym, då överlever inget företag i längden. Jag med flera är ledsna för att även Saab kommer att tvingas gå den vägen. Rullgardinen har för länge sedan rullat ner och inse att det fanns ingen seriös framtida ägare till Saab, ingen som seriöst var villig att satsa de enorma belopp som hade krävts för att få upp volymerna och få fram nya modeller som marknaden vill köpa. /Anders |
|
|
Ingen kan ju med säkerhet säga att Saab inte hade kunnat gå med vinst eller plus minus noll om dom får förutsättningar och hjälp från staten. Jag skäms tamefn att jag har röstat blått när man ser hur regeringen behandlar Saab. Borg o co är ju överlyckliga att EIB utmålas som den som håller i bilan när regeringen aldrig ville att Saab överlevde speciellt inte med Antonov som delägare. Ska bli intressant att se hur dom står upp när det ska hittas nya jobb åt dom 10.000 som berörs när KK är ett faktum. |
|
|
Jag har beställt boken "Cirkus Muller" Länk . Någon här som redan har läst boken? mvh/ Anders |
|
Verdi |
Varken GM eller svenska staten bedömde att Saab hade en framtid. Det fanns inga seriösa spekulanter när GM ville sälja. Den ende som ville försöka var en holländsk playboy och hans ljusskygge ryske investerare. Varför ville de försöka tror ni? En del av svaret finns här: Länk "Förutom detta har Saab Automobile, enligt den egna rapporten, betalat ut 40 miljoner kronor till Spyker Cars i "management fees", alltså arvoden. Eric Geers säger till DI att det är pengar som betalats till Spykers ledning (bland andra Victor Muller) för arbeten de utfört åt Saab." Totalt har herr Muller plockat ut närmare 70 miljoner ur Saab till sig själv och sina närmaste. Hur tycker ni att det känns, rent spontant? Ska vi ge honom några hundra miljoner till från svenska staten? Saab är som en desperat cancerpatient som vänder sig till alternativmedicinen när den vanliga vården har gett upp allt hopp. Klart att anställda och andra vill tro att det finns bot mot sjukdomen men... |
Verdi |
Clubsport, Kortsiktigt är det såklart jobbigt med 10 tusen jobb som ska ersättas. Men långsiktigt fungerar det inte att hålla olönsamma företag under armarna. Sverige har som jag tidigare sagt klarat nedläggningen av tekoindustrin och varven. För att inte tala om omställningen när folk gick från jordbruket till fabrikerna. Vi måste kapa döda grenar för att samhället i sin helhet ska växa sig starkt och friskt. |
|
Tvinga bort Muller hade ju varit en väg att gå. Bara det faktum att karln inte har visat sig i medierna på slutet. Blir intressant att se slutresultatet av denna såpa. |
|
|
Slutresultatet av såpan är nog dom flesta medvetna om hur det blir. Frågan är väl hur länge respiratorn ska vara igång. |
|
|
Det här tjatet om regeringen som dödat Saab är bara genuint tröttsamt. Är det regeringens uppgift att köpa Saab bilar? Nej knappast va. När köpte du en NY Saab sist Henke? ------- //Lövet |
|
|
tyvärr är det bara bolagsplundrare som Muller och Antonov som visar intresse för Saab. Kanske hade chansen varit större att få en kinesisk ägare om de inte funnits, men de visade tyvärr aldrig intresse från början. /Anders |
|
| henke lexus: Du verkar ha missat att alla andra EU-länder sitter med i EIB, så det är ju knappast Sveriges representant/er som fattar besluten. Vad Sverige anser spelar nog inte så stor roll om de andra EU-länder motsätter sig Antonov som investerare/delägare i SAAB eftersom att det är röstlängden, alla personer med rösträtt, som avgör och inte ett enskilt lands åsikt. | |
|
Jag tillhör den stora skara som inte tror SAAB har någon framtid men det betyder absolut inte att jag gör frivolter och känner skadeglädje, tvärtom är det synd att jobbtillfällen försvinner. Tycker det är sunt att regeringen inte pumpat in en massa pengar (till ingen nytta?) i det sjunkande skeppet. Tror det vore bäst att slå igen just nu när industrin i övrigt går bra och det finns skapligt med jobb. Tex Volvo söker mängder med folk som säker passar många SAAB arbetare. Att få 10.000 arbetslösa under en lågkonjunktur vore betydligt värre. Samtidigt lär det finnas många driftiga och kompetenta individer på SAAB som garanterat ko9mmer starta nya företag och utveckla befintliga i regionen. |
|
|
hoppas de kan sätta åt bolagsplundraren, men tyvärr blir det säkert väldigt svårt... Länk Tack svenska staten att ni inte skickar in pengar till Mullers utländska konton... /Anders |
|
|
MK> så du har läst varje bokslut som Saab Automobile levererat? Att skylla på "rader av år" med förlust är förvisso korrekt om det är korrekt! Eftersom jag inte vet om du läst boksluten och är insatt i internfaktureringen inom GM Europe och Saabs utländska bolag så kan jag inte veta om du har rätt. Vad vi alla vet är var bolagsskatten på vinster är lägst. Problemet har 1' inte varit produkten i sig, utan brist på investeringar, emellanåt dålig kundservice och på senare år för hög prissättning (för Opelhybrider). Att stabila ägare som stater världen över äger framgångsrika bilföretag betyder mkt för bolagen. Vad som är bäst går nog inte att säga (VW Vs BMW). Politik verkar ha mindre betydelse. Jag tycker det är tråkigt att vissa här inte gör sin egen kritiska analys utan blind läser det som medierna skriver. Det är inte så enkelt som att säga att ingen vill köpa bilarna! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.