AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.528

Saab har problem

Sida 14 av 44
Den nuvarande svenska regeringen är den som förstör SAABs chanser till överlevnad.

Med Känsla: "Vad skulle den svenska regeringen tjäna på att medvetet vilja sänka Saab" Ja det undrar jag med. Jag kan för mitt liv inte fatta varför dom försöker döda SAAB. Är det prestige så är det ren idioti. Är det bara ren dumhet så är det lika illa det.

"Du måste väl ändå inse att Saabs problem bottnar i att för få vill köpa deras bilar"

Hur många gånger måste jag upprepa det faktumet att det inte är bilarna det är fel på. SAAB har bara haft lite drygt ett år på sig som självständig biltillverkare och det är orimligt att kräva att allt ska gå som på räls från dag ett. Försäljningen var på väg att ta ordenlig fart i våras och nya modeller var på väg att lanseras innan SAAB fick en likviditetskris. Kunder är ju oroliga för om företaget ska överleva eller ej, det är det som är problemet i dagsläget. Varför får då inte en extern finansiär(Antonov) gå in med pengar för att reda upp situationen?

"du borde läsa på lite bättre Henkelexus"

Nej det är du som är dåligt påläst Med Känsla. Vem var det som gick i borgen för EIB:s lån till SAAB? Jo den svenska staten. Alltså är det staten som bestämmer SAABs öde. Regeringen skyller på att EIB sätter stopp för Antonov, men i själva verket följer ju EIB bara regeringens direktiv i den här frågan. Det finns inga formella hinder för Antonov att bli delägare men trots det sätter regeringen stopp. Riksgälden har undersökt hans affärer och har inte hittat några oegentligheter, men det ska ändå trilskas, förhalas och motarbetas in i det sista. Jag tycker regeringen agerar otroligt kontraproduktivt som aktivt försöker sänka SAAB och det kommer väl i förlängningen stå dom själva dyrt. Men det är dom för dumma för att inse, och det är väl kanske bra att dom själva gräver sin egen grav. Ju förr dom försvinner från makten desto bättre.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu är du tyvärr ute och cyklar. EIB har självständigt sagt nej till Antonov.

"Europeiska investeringsbanken (EIB) godkänner inte Vladimir Antonov som delägare i Saab Automobile. "EIB bekräftar att lånet till Saabs FOU-program har givits under förutsättning att Vladimir Antonov inte ges möjlighet att överta ägandet till Saab", säger Pär Isaksson, presstalesman vid EIB.

– Det här framförde EIB till svenska myndigheter redan i början av projektutvärderingen 2009, säger Pär Isaksson."

Länk

-------
//Lövet
exakt som Andreas skriver, tyvärr Henke, som jag sagt du är för dåligt påläst

/Anders
som svensk tycker jag även att du Henke skall vara glad att vi har den regering som vi har som gör att Sverige fortfarande som ett av få länder har en så bra BNP tillväxt

/Anders
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det är ju bara att titta hur många år Saab gått med vinst sedan 1980 för att inse vad problemet ligger någonstans... GM bättrade ju inte på läget heller med plattformskrav mm. Synd, men oundvikligt :(
lövet: du tror på tomten om du inte inser att regeringen har ett inflytande över EIB:s beslut. Anders Borg sitter i EIB:s styrelse sen flera år tillbaka tex.

Med Känsla: jag anser inte att regeringen har gjort ett bra jobb. BNP i all ära men det det har samtidigt skett stora nedskärningar i välfärden till förmån för skattelättnader för dom som redan har en tjock plånbok. Det är rutten politik i mina ögon.
var stolt över vad den svenska regeringen har åstadkommit i så svåra tider som vi har genomgått och sannolikt tyvärr kanske kommer att återgå till. Det känns för mig tryggt att ha en regering som agerar som man har gjort. Många andra länder och deras innevånare hade nog gärna sett att deras länder också haft motsvarande politik, så hade problemen varit iaf lite mindre i länder som Grekland, Italien, Spanien, Irland m.fl

/Anders
henke lexus: Det är inte regeringen uppgift att rädda svenska företag som är på väg att gå i konkurs. Om de stoppar in svenska skattemedel i SAAB måste de göra så i andra företag. Personligen tycker jag det är tramsigt när folk skyller SAABs problem på regeringen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men Henke, nu sjunker du ju igenom totalt. EIB är en EUs investeringsbank. Inte svenska regeringens. Sluta leta konspirationer.

-------
//Lövet
Och Saab´s motsats ;)

Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Henke Lexus: Herregud, vi säger så här istället; Om jag går i borgen för en vän för ett lån hos SEB, har jag då som borgenär den minsta chans att påverka SEB för det?

Men du menar att bara för att Svenska regeringen gick i borgen för Saab så menar du plötsligt att regeringen skall ha något att säga till om vid EIB? Det hänger inte ihop!

För övrigt sitter Anders Borg _inte_ i EIB´s styrelse utan han sitter i EIB´s fullmäktige tillsammans med resten av Europas finansministrar vilken har som uppgift att utse styrelseledamöter. Jag tillhör gruppen (befolkningen) som röstade i riksdagsvalet, det betyder inte att jag känner Anders Borg för det.

Men du begär att Borg skall förmå att ändra EIB´s beslut för att han var med och röstade fram EIB´s styrelse, och att han skall göra detta och bryta alla plikter mot fullmäktige för att en rysk gangster skall kunna investera en i sammanhanget futtig miljard i en döende misslyckad biltillverkare styrd av en ökänt oseriös holländare?

Dessutom är det väldigt roande, som sagt har till och med Saab själva gått ut och erkänt att 9-5 inte håller måttet men du skriver "Hur många gånger måste jag upprepa det faktumet att det inte är bilarna det är fel på". Du vet uppenbarligen bättre än Saab?

//Bjersér
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, hur svårt kan det vara för journalister m fl att läsa på lite om EIB och dess organisation? Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Med känsla:
Det finns ju ingen regel som säger att staten inte ska äga företag eller hur?
Nu är det ju försent för Saab. Men regeringen skulle ha gjort exakt det som regeringarna i Tyskland och Frankrike gjorde under krisen för att rädda sina biltillverkare.

Observera ett ägande med ett enda syfte att hitta en annan långsiktig ägare.
Hade detta gjorts så hade vi sluppit den fb röra som Muller har ställt till med.
GM gjorde ju rätt med facit i handen Saab skulle ha lagts ned då.
Det enda som Muller o Spyker har lyckats med är ju att förstöra det lilla som fanns kvar av varumärket.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På vad sätt hade Saab sålt fler bilar med staten som ägare?

Grundproblemet är ju inte ägarfrågan utan faktumet att de inte sålt tillräckligt många bilar.

-------
//Lövet
Med en instabil ägare och ett svagt kapital kan ingen bygga en framgångsrik bil/modell !!

Vad skall utvecklingen ske?

Säger inte att staten skall subventionera företag etc,men med rätt stöd på andra fronter och en stabil ägare/kapital kan även Saab ha utvecklad bilar som både varit sköna att se på och även köra ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, men 9-5 utvecklades inte när ägarsituationen såg ut som den gör nu. Trots det säljer den inte och det gör den inte eftersom den är en generation äldre än vad den försöker konkurrera med. Saab har alltid kommit försent med sina bilar. Nya 9-5 klarade nätt och jämnt att konkurrera med förra generationens 5-serie och A6 och båda dessa har nu uppdaterats. Varför ska man då köpa en 9-5? För den är ju inte nämnvärt billigare heller.

-------
//Lövet
Ca 100 nya Saabar har registrerats under juli månad. Man undrar vilka ägarna till dessa bilar är.

Reservdelar till nya saabar blir allt svårare att hitta vilket kanske inte är så konstigt, men tydligen börjar även Opel att få problem. Allt fler talar om orimliga väntetider till tex Insignia V6. Visserligen har Opel enorma problem och allt fler talar om nedläggning/nödförsäljning men det borde inte vara så stora reservdelsproblem.

Flera Saab/GM-återförsäljare närmar sig snabbt konkurs vilket inte ägnad att förvåna, men de som även har andra märken borde kunna klara sig med blotta förskräckelsen i saabkollapsen.
Håller med Dej Lövet,problemet är att Saab alltid haft dåligt med kapital sett på de resultat som företaget visat under flera decennier.

När kapitalet sinar så blir en ny utvecklad modell lidande anser jag personligen,och detta visar sej i försäljningsstatistiken.

Att man sedan är sena att lansera en "ny" modell är ännu ett bevis på dålig ledning/styrning samt viss mån kapital-brist.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Självklart är det en sur sits att sitta i Alex84 att aldrig ha kapital att marknadsföra eller få fram bilarna så fort det behövs. Men jag kan inte heller sluta tänka att om de varit bättre så hade bolaget inte haft några kapitalproblem.

Jag tycker hela situationen är jättetrist och jag hoppas att det löser sig. Men jag vet inte längre om jag tror på det tyvärr.

-------
//Lövet
Nej saken är bitter för både märket och de som drabbas utav detta elände.
Det påverkar en hel region med underleverantörer etc,och för att inte tala om historiken när det gäller Saab.

Tror också att en epok är över dessvärre,men det enda jag kan erbjuda de drabbade är mitt medlidande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.