|
Sida 13 av 44
|
|
|---|---|
|
Bjerser har ju helt rätt när det gäller proportioner. När man hör att Antonov tänker stämma Reinfeldt, Borg, Olofsson privat på miljarder blir man ju mörkrädd å Saabs vägnar. Tror man att dessa personer skulle betala enorma summor till Saabs räddning privat? Allt detta skämmer ju ut Sverige! Märkligt i det hela är även den urusla kvalitén på GMs produkter. Dagligen hör man skräckhistorier från de företags verklighet som valt nya Opel! De verkar inte ha något alls med de övriga tyska produkterna att göra. Bara alla motorhaverier på V6orna är skrämmande! Kan inte ha hjälpt Saab alls! Opel/Vauhall kommer följa Oldsmobile, Saturn, Pontiac, Hummer osv i GMs stora sönderfall och nedläggning. Vart GM-teknologin fört Saab ser vi tydligt även om Saabs första stora misstag var tvåtaktsmotorn! |
|
|
På 60-80 talet gjorde Opel snygga bilar, dagens modeller håller inte varken utseendemässigt eller kvalitetsmässigt. |
|
|
AP är snart ett forum som avvisar oliktänkande,ex de som äger en annan bil än Bmw och röstar på annat än Moderaterna. Bor man sedan utanför Danderyd är det tveksamt med... ;) |
|
| Alex: de orden får stå för dig, personligen tycker jag det är intressant och nyttigt med oliktänkande. Det trista är när skribenter sticker ut hakan som Henkelexus och frånser all logik och fakta i sitt orerarande. Han har inte själv kommit med ett enda seriöst förslag eller länk till något som på längre sikt kunnat rädda Saab. Dessutom förefaller han själv inte vilja bidra med att varken äga eller köpa en Saab :-) | |
|
Klart ett forum skall innehålla oliktänkande,vad vore ett forum värt där alla tyckte lika ?? För övrigt instämmer jag helt i det Du skrivit i sista inlägget Kristoffer_L ;) |
|
|
När det gäller kvaliteten hos olika bilmärken så tycker jag personligen att fler märken än Bmw har tappat mark. Det har skrivits här på AP om ergade kabelstammar,och Volvo V50 har liknande problem med vad jag hört/läst. Kundbemötandet är lika som hos Bmw sverige så där vinner inte Volvon heller. Börjar fundera på om tillverkarna säljer bilar med närapå inbyggda fel för att ta igen de pressade priserna vid försäljningarna ?? Ett känt ex på detta är faktiskt vitvarutillverkaren Cylinda som i många år stoltserade med kvalitetsprodukter byggda för att hålla minst 15år. En slogan som blev deras fall närapå i början av 2000 talet. Uppgifter på tillverkningen läckte ut då personer som arbetat på fabriken påstod att man byggde in fel då maskinerna var för hållbara och påverkade försäljningen negativt i slutändan ?! Personlig erfarenhet av märket är de 3 maskiner jag ägt under mitt villa liv. En Golvdisk byggd 1979 som fanns i huset jag köpte 1996 och som fortfarande 2000 var hel men byttes ut mot en Bosch. Tvättstapeln dock som inköptes 1997 av märket Cylinda visade sej allt annat än hållbar då den 28dagar efter garantin ( 2år ) bokstavligen rasade isär. Tvättmaskinens trumma lossnade vid centrifugeringen ( 1600rpm ) och rensade maskinen helt invändigt. Torktumlaren brann nästan upp 3dagar senare då porslinen för värmeelementen sprack och rasade ur på golvet en aningen för varma kort sagt. Fick detta på sk goodwill efter en rad samtal och mail. Men det tråkiga var att de nya maskinerna höll ca 1½ år till när andra fel uppstod och denna gången var man inte beredd att ersätta något på goodwill längre !! Mycket offtopic blev det nu,men parallellerna kvarstår dock med tanke på den försämrade kvaliteten.. |
|
|
Clubsport: Du missförstod mig, jag försöker absolut inte göra politik utav detta men jag upplever sällan att det är dåligt pålästa högeranhängare som högljutt kräver att staten skall köpa SAAB utan att faktiskt ha räknat efter på hur detta skall gå till. Antalet vänsteranhängare som gör så i samma andetag som de spyr något över Alliansen är dock ganska lätt räknade. Sedan läste du inte särskilt noga heller, staten har _inte_ stått med mössan i hand och låtsats vänta på ett beslut från 2009! Att Anotov inte var godkänt var stora nyheter på den tiden, ingen part i denna frågan mörkade något i den frågan. Sen så har Saab efter detta beslut begärt att EIB omprövar sitt beslut, och det är det andra beslutet i ordningen av denna omprövning som regeringen nu väntar på. //Bjersér |
|
| Det pågår förstås ett spel där ingen av oss har alla detaljer. Pressen vinklar och vrider. Sannolikt är det även så att respektive inblandad part bara har en eller några bitar av pusslet. Personligen så håller jag varken Müller eller Maud Olofsson särskilt högt, men konspirationsteorier har jag inte mycket för. Det ska hur som helst bli intressant att ta del av alla turer om si sådär 5 år. Det lär publiceras en eller annan bok. Vilken story! | |
|
Problemet med SAAB är att de haft för oattraktiva modeller. SAAB har inte haft någon prestanda IK sedan 99 turbo och 900 og T-16 tyvärr... Det SAAB skulle behöva är en mindre 9-2:a med en rejäl motor i topp, minst 350 hk, givetvis med bra Chassie, styrning etc. Gärna 4wd. En modern Sonett med samma upplägg som ovan En stabil kombi med bra lastförmåga och en rejäl motor på topp. Nuvarande "Aero" motorn kan vara instegsmotorn. Naturligtvis ska varje modell ha en snålmotor också. Räcker med tre motorer/segment, värsting, "okej" (nuvarande toppmodell) samt miljöklassad (volym). Det är snudd på obegripligt hur en tillverkare med så många ess i ärmen i form av flyg/vapenhistoria kan släppa så trista mainstreambilar när andra märken skulle gråta av lycka över att kunna hänvisa till samma historia. Minns ni "Viggen"? Snudd på okörbar, klena bromsar och undermotoriserad jämfört med konkurrenterna... Trots detta lyckas man få till så stora lastväxelreaktioner ur lillsnurran att Viggen bytte fil när man gasade.. Hilfe! |
|
|
Bjerser: Ok, då är jag med. Tycker bara att det är så trist när det ska göras till en fråga om partifärg hur man tycker o tänker om Saab. Jo men som jag har fattat det så kommer ju EIB inte att ompröva sitt beslut så regeringen sitter alltså och väntar på ett besked som aldrig kommer att komma. Det är det jag stör mig på. Har inte hunnit läsa igenom allt som hänt sen i fredags pga orsaker, det ska erkännas. När allt detta är över så skulle jag vilja se när samtliga ansvariga ur regeringen ser dom anställda som berörs i ögonen och säga att dom verkligen har gjort sitt bästa för att rädda deras jobb, Det kommer ju aldrig att ske, och dom har inte gjort allt i sin makt... Det blir åtminstone kul att se när Maud ställer om fabriken till att tillverka vindkraftverk istället... |
|
|
men allvarligt Clubsport, vad menar du att den svenska regeringen kunde ha gjort annorlunda? Staten skall inte äga företag och vad skulle man säga till alla de andra företagen som tvingas gå i konkurs dagligen? Ska man rädda dessa också menar du? Du måste väl ändå inse fakta att Saab på många år inte har visat vinst och att man har produkter som inte deras kunder vill köpa i tillräckligt stor utsträckning. Alla olika stöd som man teoretiskt skulle kunnat ha lämnat är ju bara att täcka en blödning som ändå fortsätter nästa månad osv. Dessutom förstår jag dem ännu mera när Saab har ägare som Muller med kompanjon Antonov som ju inte direkt är kända för att vara några hederliga företagsägare. Det räcker ju senast att läsa om Mullers olika bolag i Västindien. Jämför ägandet som var i Saab längre tillbaka med denne herre som bara är ute efter att plundra Saab. /Anders |
|
|
Håller med Med Känsla. Hela diskussionen om Saab påminner om Grekland nu när det hela tiden handlar om mera lån, mera lån, mera lån utan att beröra grundproblemet - att det inte har sålts tillräckligt många bilar. Däremot hoppas jag innerligt att Saab klarar sig ur detta. ------- //Lövet |
|
|
Att SAAB inte säljer tillräckligt med bilar för att kunna överleva som företag är enligt min syn givet. De har en massa problem som företag men jag tycker regeringens hantering av detta är väldigt märkligt. Riksgälden har gett klartecken och vår regering väntar på EIB:s beslut som om de själva inte vill befatta sig med saken och sticker huvudet i sanden för att slippa ha med denna byk att göra. Det som gör det så otroligt anmärkningsvärt är att Anders Borg sitter med i EIB:s styrelse sen 5 år tillbaka och rimligtvis borde veta vad EIB står i frågan om Antonovs vara eller icke vara i SAAB. |
|
|
Men fortfarande: rent konkret vad kan den svenska regeringen göra mera för att Saab skall överleva? Ingen av er som slår ner på regeringen har mig veterligen ej skrivit ett konkret förslag. Givet att man inte skall förstatliga ett bilföretag. Jag vill givetvis också som svensk att Saab skall överleva. Det är rent tragiskt att se hur det har gått utför för Saab sista tio åren. Tyvärr är det som en del andra industrier, att det helt enkelt är för dyrt att producera i Sverige, samt i Saabs fall att man inte har insett vilka modeller som marknaden eftersöker. Sen kommer aldrig en liten tillverkare som Saab kunna konkurrera med de giganter som idag dominerar världens bilmarknader. Som en nischtillverkare kunde man ha överlevt men man har helt enkelt haft för stor och dyr kostym under många år, samt att man inte haft ägare som kunnat eller velat skjuta in de enorma summor som krävs för att utveckla dagens bilar. /Anders |
|
|
Clubsport: Det är Saab och regeringen som väntar på det besked EIB först i veckan meddelade inte kommer. Trots EIB´s lite knepiga kommentar så har Saab för länge sedan lämnat in ett krav på att beslutet omprövas, EIB kunde väl svarat på detta istället för att låta presstalesmannen stå i rampljuset? För övrigt är Collins utspel vansinne, sitter man i en styrelse skall man inte använda sin position för en speciell agenda och att Borg inte ägnar Saab mer uppmärksamhet än något annat företag är 100% rätt agerat. Detsamma gäller information, även om Borg så känner till exakt vad EIB planerar så varken bör eller får han gå ut med mer än EIB´s officiella ståndpunkt. Men detta anser förstås Collin att man har rätt att strunta i när det gäller just Saab som uppenbarligen är branschens ljus trots att bolaget gjort alla fel en biltillverkare kan prestera... //Bjersér |
|
|
Hela diskussionen är trots allt överspelad då Saab inte är i närheten av att lyckas. Som konkursleverantör av viss teknologi/verktyg till kinesiska lågpristillverkare kan Saab splela en liten roll i närtid, men för att ha en chans 2019 med ett tresegments premiumprogram mot de tyska gigianterna skulle det krävas 50 - 60 miljarder. Vad skulle man göra under dessa år? Nya 9-3, vilken skulle till stor del plågas av undermålig GM-teknik och utvecklats under bristfälliga omständigheter, har knappast någon chans som premiumbil och de lägre prisklasserna finns ju hur många asiater son helst. Dagligen träffar jag arga saabägare som inte får reservdelar till sina bilar. detta är oanständigt och påskyndar saabförfallet! |
|
|
332: Tyvärr tror jag inte det räcker, hela Saab´s nuvarande modellprogram måste bytas upp eller uppgraderas kraftigt för att Saab skall ha en chans. 9-5 har Saab själva sagt är otillräcklig, och en facelift utlovades i våras. Att Saab sågade sin egen bil gör troligen inget då de flesta glömt detta, men det som fick SAAB att säga något sådant kvarstår: 9-5 håller inte i närheten av sina påstådda konkurrenter och snart kommer troligen nya A6 och facelift av E-klass och F1x göra detta ännu tydligare. Nuvarande 9-3 är på tok för gammal på alla sätt och vis, en ny 9-3 utvecklad under rådande förhållanden kommer troligen inte kunna konkurrera den heller på grund av bristen på resurser att utveckla denna. 9-4x är i mina ögon riktigt snygg och känns mycket mer komplett och solid än 9-5 gör, men är ändå inte i klass med Q5, X3 eller GLK. Tyvärr är 9-4x också enormt opraktisk, låg taklinje och hög lasttröskel gör baksäte och bagage minimalt. Samtidigt är insteget dåligt och på förarplats sitter man lågt och har riktigt dålig sikt. Det känns som att Saab missat alla de typiska önskemålen på en SUV? Även om man bortser från de ekonomiska problemen känns det alltså som om ett mirakel behövts för att Saab skall överleva. //Bjersér |
|
|
Pratade för 5dagar sedan med en bilmekaniker som jobbar med Saab. 8veckors leveranstid för en bakruta bla,mao väldigt surt för de Saab ägare som behöver div reservdelar oxå i detta kaos som råder. Inte bara bakrutan alltså som dröjer utan även övriga reservdelar mm. |
|
| Länk | |
|
Ja det kan inte vara kul att äga en SAAB. Om det redan nu är kris att få tag på reservdelar till dom. Vad kommer hända om företaget går omkull. Det pratades om att ägare till SAAB inte skulle behöva oroa sig över det. Kanske dom ska nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.