AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
175.565

Saab har problem

Sida 11 av 44
Det är bara skitsnack att det inte fanns några seriösa köpare till SAAB våren -09.

Det föreföll som att det bara var ett spel för galleriet när SAAB bjöds ut av GM, för man valde det absolut svagaste alternativet. Opelfolket inom GM ville helst av allt lägga ner SAAB, men lyckligtvis vann inte den linjen.

Tror ni mig inte så kan ni göra lite research så hittar ni fakta. Vill ni inte tro på det så skit i det då, lev kvar i er kvava och trånga bubbla.

Och det är väl ingen som har sagt att SAAB ska gå från noll till en miljon eller en halv miljon sålda bilar efter bara ett år som självständig biltillverkare. Däremot finns det en stor potential hos SAAB med nya bilmodeller som är på väg att lanseras. 9-5 kombi skulle ha lanserats i sommar innan krisen slog till, och nya 9-3 nästa år plus en ny småbil något år senare.

Och snacket om att Muller och Antonov är ute efter att plundra bolaget är så jäkla skrattretande, hade dom velat göra det så hade det redan varit ett faktum.

Nu ska jag på semester i tre veckor och kommer bara sporadiskt surfa på nätet, men det finns säkert anledning att fortsätta diskussionen i augusti.

Trevlig sommar och kör så det ryker!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ha en underbar semester och tänk inte på SAAB nu ;)

Tyvärr kom deras nya modeller i senaste laget. Om de klarar situationen kan bara tiden utvisa. Men jag gissar att det är få i Europa som vill satsa. Möjligtvis ryssar eller kineser som behöver ett starkt varumärke. Där finns förmodligen pengarna som krävs och inte i Svea rike.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Undrar vem som lever i en bubbla, för något år sedan var 9-5 så fantastisk och skulle sälja men hur det gick ser vi ju. Saab de genierna var till och med taktiska nog att erkänna att den inte matchade konkurrenterna och utlovade en facelift redan, som sedan krisen satte stopp för.

Varför skulle en kombikaross och en SUV _utan_ dieselmotorer kunna lyfta Saab de 60.000bilar/år till som Saab behöver för att klara ens Muller´s optimistiska och i flera omgångar sänka årsproduktion?

Och hur skall Saab kunna utveckla en ny 9-3 som det finns ett skriande behov av utan pengar? 9-3 står trots allt för merparten av vad Saab säljer, nu senast 180/200 sålda bilar denna månaden, och är hopplöst omodern och snart sviker troligen försäljningen ytterligare som den gjorde för 9-5og dess sista år.

Men visst, Saab har framtiden för sig! Ha en trevlig semester!

//Bjersér
Henkelexus jag önskar dig en trevlig semester och sommar. Om du sen anser att vissa lever i en bubbla så får det stå för dig. Jag vill absolut inget ont till Saab, jag hoppas förstås som svensk att de skall överleva och bli ett lönsamt svenskt industriföretag, men tyvärr måste man väl vara ärlig och inse fakta att det blir oerhört svårt att klara sig vidare. Förtroendekrisen är total och företagsmarknaden som står för merparten av bilköpen i prisklasserna som Saab kan knappast lastas för att man väljer andra märken än Saab för sin tjänstebilsflotta. Bjerser skriver ju för övrigt helt rätt hur läget är när man saknar konkurrenskraftiga modeller. 9-5 kombi är ju ingen volymbil som vänder allt i en handvändning när man inte ens klarar att betala ut lönerna, ännu mindre att betala sina leverantörer.

Frågan man ställer sig blir ju snarare varför du själv inte kör en Saab?

/Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vill bara förtydliga att även jag önskar självklart att Saab fått finnas kvar och sätta sin prägel på bilmarknaden i en perfekt värld, jag ser bara inte den möjligheten för företaget och tycker inte det är något att bevara idag när bolaget är en enda röra och varumärket urvattnas.

Då vore det bättre om det lades ner, för att det förhoppningsvis skall börja tillverkas bilar med Saab-emblem under kontrollerad form någon gång i framtiden igen.

//Bjersér
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Før ett par dagar sedan bad jag alla regeringskritiker att konkretisera kritiken med førslag på vad som borde ha gjorts av regeringen. Tystnaden ær total. Det var visst lætt ta gnælla, men nær det kom till kritan så var det inte så lætt att ge några faktiska førslag. Pinsamt.

Det enda førslaget kom från Clubsport som ville att regeringen skulle køpa fabriken. Inte særskilt genomtænkt eftersom fastighetsbolaget utgør sækerhet fær Riksgældens lånegaranti om 400 miljoner euro.
Mixtus:
Jag föreslog att regeringen skulle ha köpt fabriken och hyrt ut den till SAAB.
Dom kunde även ha gett ett räntefritt lån till SAAB.
Du läser bara det du vill läsa va?
så varför skall staten nu bli fastighetsägare till svensk industri?

/Anders
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Och hur skulle det hjälpa företaget när de då tappar säkerheten till det lån de har fått?
Och varför ska de låna ut våra skattepengar räntefritt till ett företag? Skulle de ha lånat ut pengar till de andra 5668 olönsamma företagen som faktiskt gick i konkurs under 2010 också? Vad skulle då återstå av statskassan?

Men kärnfrågorna kvarstår:
Varför ska man ha ett företag kvar när deras produkter inte säljer?
Är ett företag existensberättigat när deras produkter inte säljer?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Rätt talat esadh!

Om inte SAAB kan stå på egna ben så får man lägga ner. Varför ska staten göra ett undantag för just SAAB??
Det faktum att det tog nästan 13 år innan nya 9-5 kom ut är en skapligt stor anledning till att dom har sålt få bilar, Plus ett på tok för litet modellutbud.
När dom väl får ut 9-4X och 9-5 kombin samt nya 9-3 och kommande 9-1 fungerar det fortfarande inte efter dessa tillskott då är det bara att lägga ner.
Med känsla:
Varför inte. Ett tillfälligt stöd till svensk bilindustri. Målsättningen bör vara att sälja fastigheten vidare, hade detta gjorts redan i våras så hade nog produktionen varit gång vid detta laget. Senaste budet är att produktionen går i gång 7 augusti förstår dock inte hur dom ska klara att produktionen stått still i 5-6 månader..
Vem törs köpa en Saab som läget ser ut?

Hade det varit BMW som hade haft sådana problem så hade jag nog sett mig om efter andra lösningar om jag hade beställt en bil precis innan fabriken stängt.

Sen förstår inte jag riktigt varför det inte går att förhandla bort folks semester, dom har ju inte direkt arbetat dom senaste månaderna...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vadå "varför inte"?

Förstå! VARFÖR ska SVENSK STAT hjälpa enskilda bolag med grova finansiella problem??

Vissa frågor vill inte ni SAAB-frälsta svara på utan blundar för de faktum att svenska staten (och dess medborgare) ska ta på sig risker, helt i onödan.

Vi kan förenkla frågorna, så provar vi igen:
1) Varför ska en stat hjälpa ett företag finansiellt överhuvudtaget?
2) Varför ska en stat vara garant för ett företags lån?
3) Varför ska en stat ha intresse för att hjälpa ett företag på nergång överhuvudtaget?? Ska inte kapitalismens lagar gälla för alla? Vart ska vi dra gränsen isf?

Det enda som kan komma utav detta är att företag slarvar med med sina affärer (mer utdelning så länge det går bra) eftersom de kan krypa hem till mamma stat för att få/låna pengar när det går dåligt. Incitamentet att företaget ska ta EGET ansvar, långsiktigt, minskas avsevärt och gråzonen för hur mycket staten blandar sig i privata affärer utökas. Idioti, säger jag.
Gudskelov så har vi marknadsekonomi i Sverige, det går ut på att företagen skall klara sig själva och inte förstatligas. Ska man då också ge Volvo stöd för att inte snedvrida konkurrensen inom svensk bilindustri? Nej tack och lov så måste svensk bilindustri klara att leva på egna meriter precis som alla andra svenska företag, hur skulle det annars se ut om man ropar på farbror staten att gå in så snart det blir kris i en bransch?

Staten äga fastigheten... då kan man ju vrida på det och säga ska då staten gå in och äga fastigheter och stötta företag i glesbygd som i vissa delar av Norrland som hotas av utflyttning på grund av bland annat avsaknat av arbetsställen?

/Anders
qsacage:
Du kan kalla mig mycket men jag är inte Saab frälst!
Vänd på det varför tror du andra länder hjälper sin bilindustri?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Clubsport: Den frågan är besvarad ett antal gånger bara i den här tråden: för att deras bilindustrier normalt går med vinst. Det är alltså solida företag som de vet kommer att betala tillbaka.

Hur kommer det sig att ingen ropar efter aktieägarna? Det är de som plundrar företagen på 2/3 av vinsterna när företaget går med vinst, varför ska de inte vara förstavalet att gå till när företaget går med förlust? Ska det vara ok att vara aktieägare bara när företaget går med vinst?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
esadh:
Det har du alldeles rätt i. Det börjar kännas som att det är dax att stänga av respiratorn snart. Även om jag vill se att företaget överlever årsskiftet så begriper jag inte hur det ska gå till.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Problemet med Clubsports resonemang är att "regeringen" inte är ett fristående bolag som sitter på en kassa pengar. Det är av detta skäl som Riksgälden har gått in, dvs. den myndighet som har att samla ansvaret för statens lån, bankstöd mm. Så i själva verket har staten på sätt och vis redan gjort det du efterlyser - men i en annan, mer långtgående form. Det verkar som att du inte är medveten om lånegarantins omfattning, dvs. 400 miljoner euro. Så i det sammanhanget är fabriksdelen en mycket liten komponent.

Att ge räntefria lån är för övrigt fullständigt hål i huvudet.

Till sist: hittills har ännu ingen av kritikerna kommit med ett rimligt exempel på vad regeringen borde ha gjort. Talande tystnad, som sagt.
dessutom så visar det ju tyvärr också att intresset för Saab endast ligger hos såna som Muller och Antonov som ju inte är direkt rumsrena någon av dem. Förstår att man nu vill få fram vem som godkänt att Muller redan varit inne och plundrat bolaget på 40 mkr.

/Anders
Mixtus:
Är inte lånegarantin väldigt villkorad? Och pengarna från EIB som ju bara är avsedda för utveckling av framtida miljöprojekt. Eller har jag blandat ihop det. Regeringen hade ju om dom velat kunnat sätta press på EIB om ett snabbare godkännande av Antonov men icke då. Han är väl fortfarande inte godkänd?
Tycker fortfarande att staten inte gjort tillräckligt det är ju 11000-12000 personer som blir av med jobben vid en nedläggning med alla underleverantörer.

Får medge att det är lite lustigt att jag som aldrig skulle köpa en Saab slåss hårt för att dom ska få hjälp från staten...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.