AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.998

BMW Performance insugssystem erfarenheter?

Sida 1 av 2
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag funderar på att sätta i ett BMW performance luftinsug på vår E93 325i. Enligt BMW så ska de ju ge både roligare ljud samt bättre respons och vrid. Har någon monterat detta och hur blev resultatet? Har hört att detta system ska ge mest på just 325 motorn eftersom det i grunden är en nedtrimmad 330? Kan det stämma? Tänkte även en komplettera med avgassystemet från BMW performance men enligt ÅF så finns inte detta just för 325 motorn. Låter lite konstigt iom att det finns för övriga sexor?
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
330 = 3liters motor
325 = 2,5 liters motor

325:an har lite mer hk per liter så den är faktiskt hårdare "trimmad" från fabrik än 330:in
CDrom: 325:an har också en 3liters spis.
CD
396
CDrom
ah! stämmer, en 2010:as 325 har 3liters motorn. tänkte på dom äldre...

men med den effekt skillnad mellan 325/330 måste det vara mer gjort än bara insug..

Man kan ju jämföra motordelar på realoem för att se vad som skilljer.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ja det är 3 liters motorn i min. Jag kan tänka mig att den ökade effekten i 330 beror både på insug, avgassystem samt elektronik och kanske något mer.
Nästan så att man misstänker att de inte säljer performance avgassystemet just till 325 för att det helt enkelt blir för bra i kombination med insuget?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
325 med 3 liters sexan kom väl from årsmodell 2007?

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
CD
396
CDrom
enligt modellguiden här så kom den 2009
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Enligt www.realoem.com så fanns 3 liters motorn f.o.m. mars 2007.
Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
Har monterat i min e90 330i. Kan inte säga att man märkte någon markant skillnad, möjligen en liten skillnad i respons. Högst marginell dock... tyvärr.

Ang. Ljudet så hörs nästan inget insugs ljud däremot känns det som att ljudet blev lite vassare och piggare baktill. Hoppas det blir bättre med mitt eisenmann system jag ska beställa i dagarna.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Laha: tyckter du det är värt pengarna? Det blir väl kring 11K med montering?
Jag är ute efter lite vassare ljud. Men om det bara ger ljudet och inget mer vet jag inte om det är värt det. Enligt BMW´s tillbehörslista ska det ju ge både bättre vrid och respons + ljudet.
Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
Vad har du räknat med på 12k? Jag har för mig att jag pröjjsade 9k för hela luft intagen. Kåpa, extra luft kanal och kolfiber delen samt luft filter. Jag monterade allt själv, gick på 30 min.

Det är svårt att säga, på enbart trim sidan vet jah inte riktigt. Monterade i vintras så det var svårt att känna någon skillnad. Man snurrade bara runt ändå :p och jag har inte kört bilen på sommar tidigare.

Ljud mässigt tror jag inte det är värt det om du inte har planer på att slänga på nya ljuddämpare. Då blir det nog större skillnad.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Mitt pris var från BMW ink montering. Tror satsen ligger på 9400:- nu.
Montera själv på 30 min låter ju lockande. Jag har iof noll erfarenhet av bilmeckande. Behövs specialverktyg? Bör man kunna klara av det utan att vara meck?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Här är en DIY-guide från ett amerikanskt forum (fast för den europeiska varianten): Länk

Tycker det ser överkomligt ut i svårighet. Har själv varit inne på att köpa det tillsammans med performance avgassystem, men nu börjar jag bli sugen på ny bil istället och då känns det dumt. Skulle köpt det tidigare i så fall.

Mvh
Wiberg
Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
Nej nej! Jag är väldigt dålig på att meka själv så du borde inte ha nå problem :)

Du lossar 2 skruvar som håller i luftkanalen från grillen till "luftlådan", sedan ca 6 skruvar på den stora kåpan. Det var antingen insex eller torx. Och så byter du bara luftifltret till det nya. Det sitter med clips ganska hårt.

För att få dit den nya luftkanalen måste du skruva bort en liknande plastbit som sitter vid den "utfällbara armen" till motorhuven.

Sen är det bara att smälla dit med skruvarna som följer med!

Måste säga att det är snyggt med kolfiber kåpan och krom "bmw performance"!
Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
Istället för att försöka förstå det jag skrev kan du ju kolla här;

Länk
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Inte värt pengarna!

Det du får är ett dubbelkonat K&N filter med kolfiberkopor med performancelogo!

Det du får är lite extra respons, men inte någon högre effekt, mer än utseende under huven.

Köp ett K&N för 1200:- filter ist och montera = Samma resultat bara du inte får kolfibret

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det dubbelkonade K&N filtret för original luftburk du ska beställa är : KNE-2022 som du kan köpa här:
Länk

Pris: 921:-

BMW CS #07491
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag har inte helt bestämt mig hur jag ska göra än. Vet någon skillnaden mellan att bara byta luftfilter till t ex ett K&N mot att stoppa i ett komplett luftinsläppssystem som t ex det från BMW Performance? Ser att det finns ett system från Simota racing som enligt dem ska ge 12hk extra. kan det stämma?

Funderar även på annat avgassystem. är det någon som kan rekommendera ett bra system?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
"Gitarrjohan"

Det blir ingen effektskillnad då burken är utformad på samma sätt fast locket är i kolfiber. Det du betalar för är att det blir visuellt snyggare, fast resultatet blir det samma som med K&N i org luftburk.

Simota ger knappast 12hk då begränsningen inte sitter i filtret eller insuget utan i insuget vilket är lite dyrare att byta.

Den sannolika effekten du får är som max max 3-4 hk om du har tur!

Så det duger garanterat med K&N eller Simota.

Mvh Fredrik

BMW CS #07491
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Beolab har helt rätt.
Vill du ha knivskarp gasrespons och mer krut ska du börja med detta: Länk

Det är gasresponsen som gör skillnaden, hk är inte allt..

Släng sedan in ett ett dubbelkonat K&N å saken är biff..

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Pavel: Den där boxen lät ju intressant. Men vad händer med garantin om man monterar denna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.