AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.476

BMW 320d går slött.

Sida 1 av 2
Re
12
Reeeek
BMW 320d -00 E46
har en BMW 320d som går riktigt slött. Kolla på dator på Mekonomen och fick veta att laddtrycksgivaren var sönder. Har bytt den nu men är nästintill ingen skllnad. Vad kan det vara för fel? Och andra frågan måste man kvitera bort larmet om givaren. Tacksam för svar Peter
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Det finns felkoder som "stryper" bilen, inte omojligt att det dar ar en av dessa. Ak in till samma mekonomenverkstad och nolla
Re
12
Reeeek
BMW 320d -00 E46
okej. ska kolla upp det.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Vad var den exakta felkoden? Nr och beskrivning?
Re
12
Reeeek
BMW 320d -00 E46
laddtrycksgivare ur funktion.

har bytt den nu men inte kopplat in mig på datorn än. måste man kvitera bort larmet?
För det blev lite bättre fast det är marginelt. går som en kråka ändå. toppar 150
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tänkte, att ibland får verkstan en felkod som kan orsakas av att flera olika komponenter men de byter den som är troligast / billigast, och provar sig fram på det sättet. Men står det "laddtrycksgivare" så borde det ju vara den då.
Men får du själva felkoden av dem så kan du ju söka själv om den kan innebära att det är något annat som är fel. Finns felkodslistor att hitta på nätet om de söker lite. Även här på Autopower tror jag det är någon som har lagt upp en lista.
Men nolla felet och kör bilen och kolla om felkoden dyker upp igen. Då är det ju nåt annat fel.
su
85
suntrip
335i e91
Har du testat att fimpa batteriet i 30 minuter? Då brukar även felkoder att nollas för att sedan komma tillbaka om det är ett bestående fel. Att bara byta en komponent utan att släcka felkoden kan leda till oförändrat resultat.

Re
12
Reeeek
BMW 320d -00 E46
Har testat fimpa batteriet i 5 timmar. Blev ingen skillnad. Ska fara på meko idag och kolla vad dom säger. Återkommer med svar.
Re
12
Reeeek
BMW 320d -00 E46
Har fått bort koden nu. Går lite bättre. Men inte 100. Men går ju framåt iallafall.
Visa användare
49
Calle_Hemming
Bmw 535d F11- 11
jag skulle tippa på luftmassemätaren!!
Re
12
Reeeek
BMW 320d -00 E46
Luftmassemätare måste man släcka ner? Blir det felkod på dom? För har ingen felkod på det. Vad kan det vara för fel?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kopla ur batteriet och sen kopplar du ur luftmassemätaren. Går bilen bättre sen så är det troligen den.
Ett alternativ kan vara magnetventilen (trycktransfomator) som styr laddtrycket. Tror det finns två likadana, en till EGR och en till turbo. prova byt dessa och se om den går bättre.
Del nr 1 under undertrycksmanövrering på AGR respektive turbokomp.
Länk
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Hur har det gått? Har oxå en 320d som är seg...
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Jag sätter också en femma på luftmassemätaren. På en -00:a behöver du inte koda in den, bara efter facelift.

En billig pirat kan du hitta här:
Länk
Tänk dock på att pirat lmm kan vara av variereande kvalitet, försök att få tag i en bosch eller en direkt från BMW, kan i bästa fall spara dig en massa huvudvärk.
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Även denna måste kodas om.. Har köpt 3 lmm hittills varav en riktigt billig på ebay. Denna var rena skiten men de andra två var av märket Pierburg och Löwe.

Det konstiga är att karakteristiken på bilen ändrar sig när jag byter eller har gjort rent. Dock har den aldrig gått riktigt bra.

Kanske är det en Bosch som gäller....??? Har dock läst att Pierburgen jag köpte tom ska vara bättre än Boschen men jag vet inte riktigt..
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Är nu också på jakt efter en LMM.
Phastey: Vad menar du med "Pirat" det sitter ju Bosch i orginal med samma artikelnr. och det är ju det dom säljer på länken du hänvisar till.

Behöver man koda in om det är samma som orginal eller gäller det bara "pirat" eller om man byter till annat fabrikat. Är det bara BMW som kan fixar det?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kollade precis med BMW. De sa att man behöver nolla adaptionerna (felkoderna). Enda sättet att kolla om det är LMM är att prova att byta den enligt dom. (pris 4000 hos BMW för bara delen)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Någon som har handlat från detta företag?
Det är en kopia men gick bra att lämna tillbaks om den inte fungerade.
Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hur har det gått?
Har bytt LMM själv nu. Hade inga felkoder som en billigare felkodsläsare kunde hitta.
Fick dock reda på att adaptioner är inte samma som felkoder utan värden från LMM som styrboxen använder.
Dessa måste nollas eftersom den gamla LMMen har gett felaktiga adaptioner. Vet inte om dessa kan försvinna efter ett tag. Enligt hasso skulle bilen de göra det efter ett antal omstarter (antrar att man måste köra en lite längre sträcka också)
Jag ska prova med det först nu annars lämnar jag in den nästa vecka för det blev inte bättre efter bytet, men har bare kört två kortare.
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Kan det inte vara värt att åka in för att nolla adaptionerna på bmw då?
Har inte gjort något mer med min. Ska försöka skifta trycktransformatorerna får ja se...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.