|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo, ganska svårt att bevisa. Felet kan ju ligga nån annanstans och tanka gör man alltid förr eller senare. Finns ju även filtrar i bilens bränslesystem och antagligen i mackens installation också. En fråga är hur bra det kan hantera vatten i bränslet om det nu är fråga om dålig skötsel. Absolut största felkällan är feltankningar - i första hand av bilister men det händer ibland att det finns (delvis?) fel bränsle i mackens tank också. |
|
| Jag har en kompis vars motor skar när han tankade v-power och shell erkände senare att det varit fel blandning på bränslet så alla kan göra misstag:/ | |
| Jag har en kompis vars motor skar när han tankade v-power och shell erkände senare att det varit fel blandning på bränslet så alla kan göra misstag:/ | |
|
Corzair> Det är både oförsvarligt och oansvarigt av en mack ifall dom inte säljer det som står på skylten vid pumpen! Sånt ska dom ha koll på! I mitt fall började lampan lysa med en gång efter jag tankat i v-power och detta hände båda gångerna. Var ungefär 1 år mellan tankningarna! Egentligen skulla jag tagit lite av soppan i en burk och lämnat in det för test! Använder v-power (eller 98) emellanåt eftersom det är en GDI-motor som sotat igen lite, vilket leder till att lampan på instrumentbrädan börjar lysa. Har man i 98 eller 99 så slocknar lampan efter ett par sekunder. Visst finns möjligheten att jag tankat i fel oktantal. Men inte ens vid de tillfällen jag tankat i 95 från t.ex Jet tänds lampan direkt. |
|
|
Uppdatering: Verkstaden har hittat felet. Det är turbon som gått... Så som jag förstått det så har det gjort att olja har kommit in på lite olika ställen, i partikelfilter / katalysator. Det har blivit ett försäkringsärende, så nu är det bara att vänta och se om det är något försäkringen täcker (har full försäkring) och bilen har rullat 5800 mil så det bör täckas av maskinskadeförsäkringen. ... |
|
|
Bra att de hittat orsaken och att dina kostnader täcks. Jet hade alltså inget med saken att göra? Ibland händer det att turbo:n ger upp på 120d:n, du är inte den första. Detta händer nog alla biltillverkare. |
|
|
Trist att turbon gett upp men tur i oturen att maskinskadeförsäkringen täcker det. Vad gäller Jet kontra andra bolag så får mackarna i Sverige bensin och diesel ifrån samma raffinaderi. All diesel som säljs i Sverige är av sk MK1 typ som har en viss mängd biodiesel inblandat. Detta oavsett om den pumpas upp från Statoil, Shell eller Jet. |
|
| onehp- vad jag hört så klarar sig turbon ganska bra på 120d? min laddar ju ganska mycket och håller fortfarande bra! och dina turbo agg laddar väl en hel del och dom håller väl också? | |
|
Corzair: absolut, turbo:n håller oftast på 120d:n eller vilken turbodiesel som helst. Men det är ändå en ganska känslig del och ibland händer det att den går sönder - på alla turbobilar. Då är det bra med garantier - det är därför de finns... På bilarna utan turbo är det istället Vanos eller dyl. som strular ;-) |
|
|
Hallå, Verkstaden säger att de beställt delar från Turbotech (utbytesturbo) och att leveransen är på 10 dagar. När jag pratade med Turbotech så hade de inte fått in någon beställning på det verkstadsnamnet. Verkstaden har heller inte skickat en ny kalkyl till försäkringen vilket också känns lite skrämmande. Ingen erfarenhet av sånt här tidigare — någon mer insatt som vet hur processen går till och när jag kan räkna med att få min bil tillbaka? Tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.