|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tankade min 120d med 15 liter diesel, och då hade jag ändast 15 km kvar i tanken enligt datorn. Jag åkte ca 10 km, parkerade bilen ute över natten (det blev en kraftig temp. sänkning) och när jag sen skulle iväg nästa morgon så kändes bilen väldigt konstig och ryckig. Enligt BMW tekniker som kom och tittade på bilen så hade det bildats kondens / skit i dieseln som gjorde att den gick som "en påse skit". Den bärgades igår till BMW Segeltorp. Vad tror ni kan komma att bytas? Och hur lång tid innan de ens tittar på bilen? Jag ringde de igår men fick inget svar... Tyligen låg prio på bärgade bilar! | |
|
Kondens kan ju fällas ut av luften som finns i tanken vid väderomslag. Lite diesel=mycket luft. Låter konstigt att det påverkat så snabbt, men är det vatten så byts kanske filtren och tanken rengörs. Tankade du ur någon dunk då du fyllde så lite? |
|
|
Ja, det låter ju väldigt konstigt. Vad tankade du för något? Ja, diesel förstås med vad och var? På en mack? Är det någon som vet om diesel försämras om det bara står i en dunk? Alexander |
|
|
Jag tankade på Jet. Jag fattar inte heller att det kan ha påverkat så snabbt. Kan motorn ha tagit skada? |
|
| Nej, kan aldrig tänka mig att motorn skadats. Bildas mycket vattenånga normalt vid förbränning i cylindrarna och bränslesystemet på en diesel är skyddat från skit av flera filter. | |
|
Hmmm finns det inte någon annan tråd här på forumet där JET:s Diesel tas upp. Den verkar inte att föredra. Håller mig nog undan deras Diesel i fortsättningen. |
|
|
Jo, jag blev rekommenderad av teknikern att skaffa kort på statoil, shell eller OKQ8. Men från och med nu ska jag försöka att alltid ha minst halva tanken full. Btw: Riktigt bra forum! |
|
|
Här är den andra tråden om sopig dieseln från Jet: Länk Jag kommer med andra ord inte tanka där med tanke på dessa två oberoende incidenter som båda kan kopplas samman med Jet!! |
|
| Enligt Jets hemsida så ingår Jet i Statoil Fuel & Retail, så undrar om det är så säkert att tanka på Statoil? Sen vet man ju inte hur det är med leveranser till stationerna. | |
|
Tror inte att det själva bränslet, snarare hur bra man håller rent de stora tankarna där man lagrar den, samt att man inte tankar när dem är nästan tomma (suger med skiten/vattnet längst ned, typ). Svårt att veta hur rent det är därinne, men en välbesökt och bemannad mack borde vara en bättre chansning... |
|
| Jag tror som Onehp, det har mer att göra med den specifika macken/tankbilen än märket på bränslet. | |
|
Jo, det är nog som ni säger. Lite av en chansning det där! Men vad tror ni väntetiden kan tänkas bli på BMW Segeltorp för den här typen av skador? Någon som har haft och göra med dem? |
|
| Den verkstaden är mycket omnämd här på forumet. Inte i några dåliga samanhang var jag vet. Sök på Segeltorp hittar du nog lite läsning. | |
| Jag har varit på BMW i Segeltorp flera ggr. Senast idag för byte av bromsvätska. Har alltid varit nöjd med dom. Ang väntetiden så kan det ibland ta lite tid då dom brukar vara fullbokade. | |
|
Uppdatering: Ringde precis verkstaden – dom har börjat titta på bilen men "doktorn" kan inte hitta felet. Dom ska titta närmare och försöka lokalisera problemet. Det jag är lite nojig över är att det är motorn som fått stryk. Får vänta och se vad de kommer fram till... |
|
|
Angående Jets diesel, som sagt ägs numera Jet av Statoil. Jag tankar båda familjens dieselbilar uteslutande på Jet. Min sambo kör 5000 mil om året och jag 3500 mil. Jag har inte en endaste gång råkat ut för "dålig" diesel från Jet. Jag skulle nog vilja säga att det är en av de mackarna med högst omsättning av bränsle i den staden jag tankar i iaf. Länk |
|
|
Kruxy<-- Vilken jet-station var det du tankade på? |
|
| Jag vet inte om jag råkat ut för "dålig" diesel men efter att jag började tanka på statoil ist för jet så drog bilen mindre och gick bättre! Kvalitén på bränslet Kanske känns tydligare på min då den ska leverera fler hästar? Vad tror ni? | |
| Jag tankade på Jet i Fagersjö | |
|
Har man otur kan nog vilken mack som helst leverera dålig soppa vare sig det gäller bensin eller diesel. Jag vet en mack i Sunsvall där jag tankat ett par gånger när jag åkt förbi som jag misstänker inte har det som utlovas i en av pumparna! Jag har en bil vars motor (ej BMW) börjar krångla med avgasvärden och en gul lampa börjar lysa på instrumentbrädan, speciellt när jag tankat Jet's 95 oktan! Verkar ske när det är sämre kvalitet på bensinen. Så fort jag har i 98 (eller 99) så slocknar lampan efter nån sekund. Men vid den här här macken i S-vall så tänds den här lampan istället (hänt båda gångerna) fastän det står angivet 99 oktan. Undrar därför vad som finns i den pumpen!? Är det vatten med i soppan, lägre oktan av misstag eller vad...!? Av oktanhalten så förstås kanske vad jag menar för bolag. Nån som har samma erfarenhet!? Tråkigt ifall din motor tagit skada av dieseln! |
|
| Jag tankar bensin på jet utan problem. Jag kör en 2009 BMW E91 och har alltid tankat på Jet nära där jag bor. Jag tycker att det är bara speculationer när det gäller kvalitet på bensin/diesel från olika mack. Var finns beviset? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.