AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
13.102

X3 2.0i erfarenheter

Sida 1 av 2
Hej! Jag funderar på att inhandla en x3 (07-08) diesel eller bensin max 250 tkr. Då jag kör ca 2000 mil så kanske inte diesel lönar sig. Vilka erfarenheter finns om x3 2.0i, det låter som gränsfall till liten motor, men det kanske finns bra chip?
Tacksam för alla tips!

mvh
/Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
X3 2.0i duger helt klart, motorn är trevlig med ett förvånansvärt starkt register så motorn känns aldrig "så klen" som den är på pappret: Vid ett blindtest tror jag ingen gissat på en 2L 150hk fyra i alla fall. Dessutom blir förbrukningen om inte låg så åtminstone rimlig för biltypen, runt en liter per mil. Säg 1.1L/milen om du inte kör försiktigt, så har du inte räknat för lågt i alla fall!

Problemet idag är att:
-X3 gör sig bättre med en sexa under huven, blir med denna motor rejält mycket starkare utan att dra katastrofalt mycket mer.
-Skall man ändå leva med en fyra under huven skiljer det 1500:- i skatt till en 2.0d 177hp/350Nm med de nya skattereglerna (Från årsskiftet) och förbrukningen är nästan hälften. 0.5L/milen*2000mil*14kr/L=14.000:-. Eftersom diesel är billigare än bensin (2.0i N46 gillar inte 95okt för övrigt, går så mycket snålare och jämnare på högre oktan) så säg 15.000:- med det lägre bränslepriset även för de 0.6L/milen en diesel drar (Ovanstående 14.000:- är enbart räknade efter skillnaden i förbrukning).
15.000-1500:- blir 13.500:-/år i besparing. För en betydligt starkare bil!
-2.0i finns inte med automatlåda, det gör diesel. Ok den dricker nästan en dl mer men det är det kanske värt?

Jag har kommit fram till följande förbrukning på en 20i:
Landsväg: 0.8-0.85L/milen
Motorväg: 0.95L/milen (120km/h+moms)
Blandad körning: 1L/milen
"Blandad körning vid kortsträckor": 1.1L/milen
Motorväg (85km/h) med släp: 1.3L/milen (Toppnotering)
Det är som sagt inte så illa för biltypen, problemet är just det att dieseln är så pass mycket piggare och starkare i alla lägen och drar samtidigt betydande mindre. Drar du dessutom mycket släp kan jag direkt rekommendera dig att undvika 2.0i: Den är alldeles för trött för ett tyngre sådant.

Jag hittade min fina X3 20i mitt under finanskrisen till ett riktigt bra pris, det är tillsammans med motorns lena gång (jämfört med en rusk&skak-diesel) är anledningen till att jag behållit den. Men jag kör 2-3.000mil/år och har tyvärr full koll på vilken besparing en diesel hade inneburit; Köp en sådan.

Att köpa en X3 med facelift (LCI) är ett annat bra tips, det skiljer mycket mot den tidigare versionen samtidigt som framförallt utseendet gick från ytterst knepigt men ok (Stora plastkjolar etc.) till i mina ögon riktigt snyggt.

20d med 177hp är dessutom att rekommendera över 2.0d 150hp, starkare, snålare och med lägre skatt. Men hittar du en drömbil med 150hp är det inte hela världen. :)

//Bjersér
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Bjerser: amen to that.

Men en 2.0d drar ungefär 0,65 precis som BMW själva säger. Efter drygt 10000 mil kan jag intyga att det stämmer väldigt bra. Den motorn passar perfekt till den biltypen, tycker jag. Stark och lite lagom "bruksig".

Vad som är att föredra mellan automat och manuell vet jag inte. Den jag har nu är manuell och det har jag alltid gillat bäst hittills. Men i den nya (några veckor bort) blir det automat.

X3 är dessutom en fantastisk vinterbil. Stabil som attans.

"BMW six appeal"
Tack för den fina infon. Det blev dock inte lättare...frågan är om det är värt ca 40 50 tusen för en diesel
Har man bilen 3-4 år är det hur som.Men visst, dieseln verkar bästa valet utan pengatänk också..
Det finns tyvärr så få bilar ute så det får kanske bli tillfället som avgör.
Någon på forumet kanske vill sälja man får ha ögonen öppna.
En annan undran är alla 07:PR facelifta? Svårt att se det? Kom 170 hk och karosslift samtidigt?
Tack
Mvh

.Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Om jag minns rätt är alla X3 tillverkade 2007 med facelift, kom ihåg att en bil utan facelift tagen i trafik 2007 kan klassas som en 07a den med!

Men det är dock enkelt att känna igen en facelift, en sådan har:
-Lackerade kofångare fram och bak, till skillnad från pre-facelift som har stora sjok av svart plast både fram och bak.
-Baklampor med ljusdioder, dessa består av tre horisontella sträck. En pre-facelift har baklampor med vanliga glödlampor.

På dessa två saker bör du enkelt känna igen en facelift. Men för säkerhets skull kommer här två provkörningar av Autopower:
En Pre-facelift: Länk

Och en facelift: Länk

I botten av varje artikel finns en mängd bilder, som du ser skiljer bilarna sig åt. Det finns dock X3 LCI (Life cycle impulse=Facelift) med 150hp diesel med. :)

//Bjersér
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Facelift på 2007. Det syns tydligt. Innan facelift var hela stötfångarna i svart plast (utom med M-pkt). Med facelift är stora delar lackerade.

177 hk diesel kom 2008. Bensinfyran har 150 hk oavsett årsmodell.

"BMW six appeal"
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
På minuten!

"BMW six appeal"
En chiptrimning på dieseln (150 hk) eller på bensinaren (om det skulle bli ngn av deaa modeller) kanske kan vara ngt.
Vi får se, jag är skitsugen, hoppas våren släpper fram mer annonser nu.

/Anders
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Kanske denna kan vara något? Länk Facelift, men med gamla 150 hk-dieseln.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
kultingen: läs din Powerpost och vänta någon vecka till. :)

"BMW six appeal"
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag är mycket nöjd med min 2.0d på 150 hk/330 Nm LCI, byggd i april 2007. Bilen innan var en E91 (320i) på 150 hk/200 Nm och skillnaden är enorm. Jag kör 7,5 mil om dagen med en del kökörning och den känns aldrig trött och man behöver inte veva om i växellådan som på förra bilen.

Det är också den överlägset bästa vinterbil jag haft. Hela vintern har jag suttit med ett leende. Jag hade gärna velat ha en dieselvärmare men nypris på 30-40 lax lockar inte. Tror BMW räknar med 16 timmar för montering. Får jag tag på en Webasto från Tyskland och någon som kan montera så kanske men inte hos BMW.

Nu ser jag att 2.0i är på just 150hp/200Nm - kan inte vara roligt i den här bilen.
Länk

#Nikasp
Det låter som om det kan vara ett vettigt alternativ med din bestyckning, även om den nya dieseln på 177 är 1200 kr mindre skatt och snålare och starkare. Om det är värt uppåt 70 tkr är ju alltid en fråga.

mvh
/Anders
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Yes, jag hade faktiskt inte kollat upp X3 som modell så noga innan jag slog till i juni förra året. Plånkan fick sätta stopp någonstans :) När jag blir stor ska jag köpa en 3.0d om nu inte barn kommer in i bilden. Med hundbur och barnvagn blir den för liten tyvärr för jag tycker formatet på den här är helt suveränt och jag är inte intresserad av en X5. Det ska bli riktigt kul med en långstyrning nästa vecka. Den är så jäkla tyst och bekväm att köra långt med.

Det var en omställning från E91 som har en riktigt bra "cockpit" och sportstolarna var väldigt sköna. Nu sitter man mer uppe i bilen men absolut inte dåligt och jag hade heller inte velat ha sportstolar som man måste krångla sig ur i en SUV. Känns lika fel som extrem lågprofil på den här bilen, jag kör ibland i halvdålig terräng och prioriterar komfort mot utseende.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Tänkte bara kommentera att jag blev klart positivt överraskad då jag drog släp i 100 km/h på krokvägar i Västerbotten igår. Den kändes väldigt pigg och släp med skoter och skoterkälke märktes nästan inte (ni vet det där då bilen vill kränga och man tydligt märker att man har hängt något på draget). Den kändes aldrig trött men såklart är ju the bigger the better men den är en klart duglig dragbil. Nu måste jag skaffa skoter!

Hej igen!
Så har man då köpt en x3 2.0d -08 6500 mil. Efter mkt ångest och tänk. Så nu får vi se hur det känns efter midsommar då jag hämtar den....!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Gratulerar! Tror du kommer bli väldigt nöjd.

//Bjersér
Hej!
Hur tung husvagn får jag dra med min x3 2.0d -08 manuell med B-kort?

Någon som har lite koll?

mvh
/Kultingen
kultingen: Kolla i ditt reg. bevis del 1 (blå) så står det där.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kultingen: Eller så slår du in regnr här:
Länk

Och kollar vad du som mest får dra, och vad du får dra som mest på B-körkort. Kom ihåg att siffran för B-körkort är beräknad separat och får alltså inte överstiga siffran för "max dragvikt" vilket är den gräns tillverkaren satt! :)

//Bjersér
2.0 d med automat får dra 1200kg på b-kort har jag för mig...
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Såhär står det för min 2007:a 2.0d, skall ju vara samma. Dvs. 1230 kg med B-kortet.

Skattevikt, kg: 1820
Tjänstevikt, kg: 1820
Totalvikt, kg: 2270
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1700
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 720
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1230
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4040
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.