AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
22.598

Bmw 116i funderar på att köpa undrar lite

Sida 1 av 2
Hej jag funderar på att köpa en Bmw 116i. Jag har idag en e36a med 150 hk i och tycker den drar för mycket. Jag har funderat på en 116 i dels för att den är liten och för att den ska dra lite. Men jag har lite funderingar kring vad ni tycker om bilen? Hur är väghållningen? Jag har kört sänkt bil så vill gärna veta lite vad ny tycker om väghållningen, hur bra är den i kurvor osv?

Undrar även lite om vilka årsmodeller man ska akta sig för och vad som är bra att tänka på med dessa bilar. Är inte intresserad av diesel då jag åker under 1000 mil per år. Vill att bilen ska vara billig i drift, försäkring men endå kul att köra.

Vad är det för garanti på dessa bilar, hur lång är den? Vad har BMW för rostskyddsgaranti på dessa modeller osv.

Uppskattar verkligen alla svar då jag inte hittat någon bra begagnat guide för denna bil.

Mvh Ivan
Ur
184
Urma
118d -08
Oavsett årsmodell verkar kvalitén vara bra. Enligt bilbesiktningen är den bättre än medel. Dom tidiga årsmodellerna fick kritik angående inredningen, det åtgärdades från modellår 08 då facelift kom. B.l.a. fick dörrsidorna tyginlägg, såg lite plastigt ut innan. På utsidan var den stora förändringen att fronten ändrades, andra bakljus tillkom också.

Har för mig att 116i fick en 2 liters motor samtidigt, rätta mig någon om jag har fel. det är samma motorer 116, 118 och 120 fast olika trimningsgrad. Det har väl med insprutningssystemen att göra. Dessa 2 liters motorer har vissa haft problem med ryckningar. Det beror antagligen på att de är snålt ställda.

Annars tror jag inte att du hittar en tystare bil i storleksklassen, inte heller tror jag att du hittar en 2-hjulsdriven bil med bättre väghållning, i alla fall inte på sommarväglag!
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Vill du sänka förbrukningen bör du inte välja pre facelift- motorn, de är rätt törstiga trots sitt klena utförande.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Hej
Äger en 116i o tycker bilen är kanon visst motorn är väl så där duger till vardagskörning.
Men komfort körskänsla mm är klockren en riktig kurvsmiskare.
Lite gnissel i inredningen kan förekomma.
Försök hitta en 6 växlad.
Bensinförbrukning 7,5 liter / 100 km blandad körning
Angående rost länk Länk

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
1-serie är en underbar bil att svänga med, och det behövs inte mycket motor för att det skall bli riktigt roligt heller!

//Bjersér
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Sant Bjerser
6 växlad är att föredra 5 orna är mer surriga motorvägsfart.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Varför vill du inte ha diesel för att du bara kör 1000 mil? Tänker du dig att det är hög skatt eller? Titta på en 118d - låg förbrukning, och sedan är den förmodligen klassad som miljöbil så då är det ingen skatt alls de fem första åren och rätt låg skatt därefter.

Jag har en 120d cab, och brytpunkten när den lönar sig jämfört med en bensinare går vid 700 mil ungefär,

Vad har du för budget för ditt köp?

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Och då jämförde jag iofs med en 125:a, så det är väl klart att det är lätt att få en diesel att bli lönsam då, :)

Alexander
Funderade länge innan jag beslutade mig för en 118d med facelift och snålmotorn med start/stopp-funktion. Mycket nöjd hittills. Har dock aldrig kommit ner till officiella 0,45l/mil som anges vid blandad körning. Antar att det beror mycket på den svenska miljödieseln. Ligger runt 0,60l/mil men är inte ledsen för det. För övrigt mycket pigg bil och de 143 hästarna gör bilen relativt rolig att köra... Skatt på ca 1300 sek helår och billig försäkring gör bilen mycket förmånlig att äga.
Hej och tack så mycket för alla svar. Jag har inte riktigt bestämt min budget vill gärna höra lite åsikter hur värt det är att gå på lite nyare årsmodell osv.

Har spekulerat lite och tänkt mig att lägga ut runt 120 000. Jag har kollat på 07/08 där det verkar vara stor skillnad på bensinförbrukningen och lyftet från 115 till 122 hk. Tittade på en 116i 08 och kollade med länsförsäkringar som jag har min e36a på idag de skulle ha ca 5700 kr för en helförsäkring låter det som ett vettigt pris för en sådan bil?

Har kollat på diesel men har hört att om man har en miljödiesel med låg skatt så ska man absolut inte åka korta sträckor då det finns något filter som kan gå sönder och kostar väldigt mycket att laga. Jag kör en del stadskörning så det blir en hel del 5 minuters åk där bilen aldrig blir ordentligt varm. Tror det är den största anledningen till varför jag funderar på bensin istället för diesel.

Något som jag märkt och tycker är lite tråkigt är att i många 116 så är det en ganska tråkig inredning med tex AC knapparna, verkar som att de billigare varianterna har stora vridknoppar för varmt och kallt istället för de små lysande knapparna. Märker av detta från de flesta bmw där det är en bil i budget varianten.

När ni pratar om 6 växlad är det från nån viss årsmodell den blir det eller är det olika från bil till bil? Trodde alla 116i var 5 växlade.

Tack återigen för alla svar jag uppskattar verkligen all hjälp.

Mvh Ivan
Kan slänga in en till fråga. När det kommer till rostskyddsgaranti (tack för länken flash gordon) är det något mer en kvittot från när bilen köptes som behövs? Har läst en del att folk fått rost efter ca 3-4 som BMW vägrat åtgärda.

Mvh Ivan
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Hej
Ivan det man läst här om dieslarna o vissa problem med bränsle mm vet inte om en diesel påverkas mer eller mindre än bensinare vid korta sträckor Men problem är det sista man vill ha vid ett köp.

Jag har en 06 som är 6 växlad sen kan jag hålla med dig om utrustningen i 116 är snålvarianten men finns även i dom andra motoralternativen dock mer sällsynt.

Jag är nöjd än så länge har även kollat min efter rost eftersom detta har dykt upp på en viss 3 serie men allt är fint runt alla falsar i dörrar baklucka mm så där behöver du nog inte vara orolig.

Sen det viktigaste när du köper be att få ha bilen en stund eller 1 dag för provkörning gå igenom den ordentligt.
Sist men inte minst SERVICEBOKEN komplett ifylld
Rost är inget problemområde, det dycker upp småsaker hos nån ägare men i de flesta ägare har inga problem med rost (hjulnav rostar alltid).

Korta stäckor: i princip är 5minuters bilturer inte bra för någon bil. Det som är viktig med dieslarna är att man gör en längre bilresa då och då där bilen blir ordentlig varm så att det går att rensa ut partikelfiltret - man bränner bokstavligen bort sotet. Jag uppskattar att en längre biltur varje 50mil är nödvändig. Nåt som de flesta människor gör...
Tack återigen för era svar.

Om vi går in lite djupare på inredningen så funderade jag lite på vad kallas paketet eller optiken som gör att man inte har "de stora" rattarna istället för de små vid tex kontroilerna för AC och stereo?

Har sett att det finns något som kallas för advantage paket men hur jag en söker så finner jag inte de stora skillnaderna.

Flash gordon hur tycker du att ljudet är i 116? Är väll 2 högtalare fram och två där bak i dörrsidorna? Går det att spela ganska högt utan att det börjar brusa och trycka ur lite bas också? Skulle vara riktigt fint om det fanns någon variant som har aux kabel för mp3 dragen till mittenfacket precis vid handbromsen. Har sätt det på en del nya golfar nu.

För er som inte förstår vad jag menar med inredningen så länkar jag

Länk

Nedan är det paketet jag föredrar i utseende på 116i men vet bara inte vad det kallas.

Länk

Skillnaden är alltså vid AC kontrollpanelen.
Ivan: Skillnaden mellan klimatanläggningarna på de båda länkade bilarna är att den blå har vanlig manuell AC (klimatanläggning) medans den röda har automatisk AC (klimatautomatik) vilket är tillval.

I advantagepaketet ingår: Armstöd fram, Förvaringspaket, Dimstrålkastare, Klimatanläggning (den manuella).

Hur ljudet i stereon är beror på stereons utförande. I de flesta 116 är det väl standardstereo (fördom), vilken är riktigt dålig. AUX-ingång är standard på 1-serien, eller?
Tack för ditt svar WGN.

Är det stereon som är boven i att ljudet är dåligt? Om det endast är stereon skulle det ju inte vara några större problem att byta ut den men frågan är om högtalarna orkar med en starkare stereo?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mycket matnyttiga tips där - men du skall veta att (enligt mitt tycke) är den lilla klimatanläggningen lika bra, eftersom den är konstant och inte hoppar fram och tillbaka bara för att du kör in i skugga och sen ut i solen.

Alexander
Är faktiskt inte funktionen jag är ute efter i första hand där, jag tänker mer på utseende i det fallet. Tycker det är lite tråkigt att Bmw snålat med inredningen vilket också märks på flera recensioner. Jämför man tex Golf masters med 09 och 10 årsmodell så är det verkligen snyggt inuti bilen och då ligger de bilarna på 175 tusen nya.

Någon som har lite mer info om ljudet som jag skrev i tidigare inlägg?
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Jag är nöjd med ljudet i min funkar utmärkt att lyssna på Bandit Rock :)
Okay : ) Har märkt när jag kollar på en hel del bilder att många av bilarna har som en lucka där tillägspaketet med navigation ska sitta, är det något som är förberett i vissa bilar?
Ur
184
Urma
118d -08
Om det inte finns navigation så får du ett fack med lock, lucka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.