AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.573

Köp av BMW 740/750 E38

Sida 4 av 5
Cr
37
Crockett
BMW 740iA -99
GINO: Givetvis ska man vara realistisk, och då jag håller på med affärer till vardags (köper och säljer diverse maskiner) så är jag väl ganska vettig i mitt tänkande, får jag nog vara lite "osvensk" och erkänna ;)
Jag har satt priset med tanke på främst en aspekt, och det är att det inte finns några grejer som man måste kosta på eller gå igenom. Visst, vill man ha den i nyskick, då kan man ju hålla på en stund. Men mycket av de väsentliga delarna är bytta, och den är väl omhändertagen, det har inte snålats på något.
Sen ser jag väl detta exemplar som något, låt oss säga, roligare, än en helt original 7a, och det måste väl vara värt något för nån kan jag tycka. Så ser jag iaf själv på om jag ska köpa en bil, jag lägger kanske hellre till någon slant på en som är CLEANT omhändertagen, såsom fälgar och diverse annat lull lull, än att köpa en något billigare som är helt orörd. Då ska man börja på noll. Men alla är ute efter olika saker, och alla värderar inte detta "extra", utan dom jämför bara en -99a med en annan -99a. Som sagt, jag talar bara för mig själv och vad jag tycker.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Crocket:

Jag köper ditt resonemang fullt ut och det du skriver låter väldigt vettigt.
Ungefär så brukar jag oxå tänka när jag är i säljar sits.

Sen finns det en baksida med det hela och det är att må en ha en hur fin bil som helst men i slutändan är det marknaden som styr vad en bil är värd och hur mkt ngn är villig är att betala.

Jag får önska dig lycka till med försäljningen och hoppas att du stöter på ngn vettig människa som förstår värdet av din bil :)

BMW M-POWER
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Vill man sälja bilen snabbt så får man givetvis gå ner litegrann i pris, det svämmer ju inte över av spekulanter till denna typ av bil och ålder.
Men med lite väntan så tycker jag rätt köpare bör dyka upp till slut, på bilarna i lite finare skick.
Cr
37
Crockett
BMW 740iA -99
Jo, visst är det så!
Men det känns djupt in i själen....att släppa en sådan bil för ett rövarpris...
Hoppas som sagt det kommer någon som uppskattar lite "lyx" för en "liten" summa.... Runt 90 lax, vad får man för flådigt i andra bilmärken & modeller....?
Kan väl säga på rak arm att jag inte kommer på någon vettig iaf....
Aja, man är väl BMW-frälst och lite trångsynt.....=)

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Mitt tips är att inte sälja om det affären känns fel, får du inte 90k som du vill ha behåll bilen istället eftersom du verkar gilla E38 lika mycket som jag. Att släppa bilen till ett sunkigt V70 pris till någon som kommer bruksköra den året runt och skita i att vårda och tvätta den med saltlösning i biltvätt och köra slut på den tills den når 50 000 kr klassen på blocket kan inte vara speciellt trevligt?

Skaffa istället en billig bruksbil att köra till jobbet med. Så kan du ha din E38 som entusiastbil i alla fall. Kostar ju inget avställd om man inte räknar värdeminskningen vilket i alla fall jag som entusiast aldrig gör.

Jag köpte tex en fin välvårdad E28 i mycket fint bruksskick, eller fint skick överhuvudtaget med tanke på att den är från -85...har haft den 1 år hittills. Kostade 8k + service och byte av vattenpump, kamrem, lite packningar och lite andra detaljer. Rolig att köra, fin klassisk design och extremt billiga mil utan krångel och ganska enkel att skruva med om man har tid och plats.

BMW 4 Life
Cr
37
Crockett
BMW 740iA -99
Jo, true true.... Kasta iväg den för nån skitpeng känns inte så aktuellt.....
Så jag åker iaf över sommaren, så får vi se om det kommer någon som uppskattar denna typen av bil, för en relativt låg peng, enligt mitt tycke iaf....
Ska nämligen börja köra lite mer sen till hösten i jobbet, och jag kör ett eget litet företag, så då får man skaffa sig något mer "normalt"....
Visst fan går det att åka i 7an.....sålänge man tvättar som en dåre ;)

GI
2.196
GINO
Morzach:

Får man fråga vad du gav för bilen?
Jag börjar ge upp hoppet om E39 sakta men säkert snart och har börjat kika lite på X5 och ev en E38 728 eller 735...

BMW M-POWER
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Jepp, jag gav 85000 riksdaler!

Ser det som en bra affär både för säljaren och för mig, så att säga. Hade säkert kunna förhandla mig ner mer i pris eftersom det antagligen inte kryllar av spekulanter, men problemet var aldrig egentligen priset utan att hitta rätt bil. 10-15k hit och dit tyckte jag spelade mindre roll i sammanhanget.
GI
2.196
GINO
Ja, du hade säkert kunnat dra ner priset lite till men så länge bägge parter känner sig nöjda så är ngr tusen hit eller dit mindre viktigt.
Trivs bra med bilen än så länge va?

BMW M-POWER
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Hehe jajjemen, gått underbart de 120-130 mil jag lyckats rulla än så länge! Ett rejält steg från den 328i jag hade förut...

Kört den till BMW Hackefors nu dock för oljeservice, kontroll av oljepumpsbultar + lite annan inspektion så man vet att den är i toppskick till sommaren, så kanske man kan ta en tur ner till Tyskland :-)
GI
2.196
GINO
Härligt :)

BMW M-POWER
GINO: jag har haft E39 540, X5 4.4 och 740iA och vore det inte för att jag måste ha med mig vovven hade jag haft kvar min 740.

X5:an är grym på vintern, men 740:in är klart lyxigare, gosigare, fetare - rekommenderar absolut en fin E38! :)
GI
2.196
GINO
Lasse- SL500:

Provkörde en 740 förra veckan o måste säga att E38 är riktigt kungligt att åka faktiskt men synd att dessa förbannade bilar måste ha en brutal försäkringspremie.

Men skulle jag hittar en 728 med M-sport skulle jag nog inte tveka att slå till på en sådan bil om den motsvarar mina krav...

Men en 728 med M-sport växer nog inte på träd...Finns inte en enda till salu i hela vårt avlånga land...

BMW M-POWER
Du ska ha en 740 om du ska ha något. 728 är bara svagare, och inte så mycket bränslesnålare. Hela idén med E38 är ju lyx, och då känns små motorer eller dieslar fel.

Jag hade bra deal på IF för min 740, men jag bor i villa och har den inlåst och bara halvförsäkring. Det var inte så enormt dyrt, 5-6000 per år har jag för mig.
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Håller med, 4.4 liters V8an är alldeles lagom, det är ju nästan 2 ton man släpar runt på! :-)

Själv är jag 25 år och bor i Linköping. Så försäkringen är ju kanske inte den billigaste man kan tänka sig. Ska man åka gott så får man ju ge lite extra, men det blir inte så farligt utslaget på ett år. Dock slaskar jag runt i en risigare bil på vintrarna, har inte mage att köra slut på E38an här nere i allt salt... Usch...
GI
2.196
GINO
Länk

För den som funderar på att köpa en kan det här vara ett klipp!

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Den gick fort! (Knappt 1 dag på annons) Ngn på AP kanske?

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag är mest förvånad att Christians oxfordgröna 740 -99 fortfarande är kvar på Powerbörsen trots att han sänkt priset till 85 000 kr. Verkar vara bra pris om skicket är som det verkar i annonsen.

Jag rekommenderar den i alla fall till alla jobbiga personer som vill ge "marknadspris" enligt bilpriser för min 750. De får nog helt enkelt acceptera att jag behåller den om jag inte får det jag vill ha istället för att dra igång diskussioner de inte kan vinna. :-)

BMW 4 Life
GI
2.196
GINO
CTech:

Vad skulle du köpa, en 740 med 5000 mil för 72 000:- eller en som har åkt 3ggr mer för 85 000:- ?

Det är svårt att få det man vill ha så länge det finns bättre o billigare alternativ.

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
5000 mil ? Är det äkta verifierade mil ? Har svårt att tänka mig att någon skulle sälja så billigt om skicket motsvarar milen och milen är äkta.

BMW 4 Life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.