|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag letar förgäves efter en rostfri svart BMW 740i E38 (99-01). Det är väldigt svårt att hitta en i det skick jag kräver tyvärr. Nu såg jag istället en BMW 750i på blocket och blev genast intresserad: Länk Jag började dock fundera när jag såg att EU regbeviset är utfärdat 2011-02-08. Efter en sökning på google på registreringsnumret hittade jag följande länkar: Länk Länk Länk Min fråga till er är om det kan vara något skumt i görningen här? Jag har inte så stor erfarenhet av privata bilaffärer. (På första länken verkar regnumret sitta på en Volvo!?) Tack på förhand. /Niclas | |
| Jag tror att förra ägaren hade en skatteskuld, kronofogden tog den och sålde på auktion. | |
|
Hej! Tack för svar, det är vad jag också kommit fram till efter lite undersökningar. Tyvärr fanns varken servicebok eller dokumentation så jag passar på denna också... Finns det någon där ute som vill sälja en svart 740 E38 i rostfritt skick så kontakta mig omgående :-) |
|
|
Ja denna låg ute på Blocket i januari, KF ville ha bud på den. Den hade några revor i lacken och var avställd EU regbeviset blir ju nytt när den byter ägare. |
|
| Köpte du den eller hann du inte med? | |
|
Nej vid första kontakten lät det inte bra alls. Direkt prutade säljaren ner bilen 15000 kr utan att jag ens påpekat någonting... Det fanns inga papper eller servicehistorik över huvud taget. Jag kontrollerade bilbesiktningen och den hade fått återbesök vid nästan varje tillfälle. Kändes som den inte var skött över huvud taget. Men jag kanske bara är paranoid :-) Jag frågade om vi kunde göra ett M-test eller ta den till BMW verkstad innan köp. Då avbröt säljaren kontakten och svarade mig inte mera... Nu verkar ju någon annan ha köpt den, hoppas den inte var i så dåligt skick som jag intalade mig då... |
|
| Bara att leta vidare, härliga bilar. | |
|
Japp! Har varit i kontakt med en Autopower användare angående en 750iAL nu som ser rätt lovande ut (om han bestämmer sig för att sälja bilen vill säga) :-) |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Klart bästa bilen som rullat ut från BMWverkstaden. Köp. |
|
Länk Mvh, |
|
|
Länk Mvh :) |
|
|
Det verkar dröja ett tag innan säljaren kommer släppa 750'n jag kollade på, tyvärr :-( Så jag tar fortfarande gärna emot förslag om ni vill "bli av med" eran 740 eller 750. Den måste vara svart ( mest nöje att putsa ;-) ) och i mycket bra skick (full servicehistorik), ingen rost. |
|
|
Det blir nog inte så enkelt att hitta en fin faceliftad E38 i sverige om du inte har tålamod att vänta länge. Jag fick vänta ett halvår av intensivt sökande för att hitta min. Vid en snabb koll så har du tre stycken svarta 740 som uppfyller dina grundkrav dvs facelift och svart. Jag har dock ingen koll på skicket eller historiken på dessa alls, verkar dock inte så dyrt om allt är som det ska. Jag fick ge mer än dubbelt upp för min 750 efter stenhårt prutande men det var å andra sidan fyra år sedan och hon har gått mycket mindre och är nästintill helt perfekt bortsett från några små stenskott. Att vänta på att en entusiast ska sälja sin ögonsten till dig billigt är kanske ingen idé. Om du tex skulle vänta på min bil skulle du få vänta hela livet ;-) såvida du inte bjuder ett extremt högt pris. Mitt tips är att du får leta i tyskland om du vill ha en extremt fin entusiast E38 snabbt och inte snåla för mycket på inköpspriset eller scanna blocket och autompower dagligen så länge som det krävs (min gamla taktik) Lycka till. BMW 4 Life |
|
|
Hej, tack för dina tips, det uppskattas. Kan också säga att jag sett din bil tidigare och dreglat lite över bilderna... :D Det är lite frustrerande när man letat febrilt i 7-8 månader (förvisso vintertid då) och nu när våren är här börjar abstinensen komma... Jag vill ju ha en bil att putsa på i sommar och kanske ta en resa i Europa ;-) Kan inte riktigt förstå att det finns så många lik, poängen med en 7-serie försvinner väl helt och hållet om man börjar fuska med service och låter den förfalla...? Suck. Sökandet fortsätter, det gäller väl bara att ha is i magen som du säger. Att köpa i Tyskland är helt klart ett alternativ men känns för avancerat när man varken kan språk eller har importerat något förut. |
|
|
En relativt lovande bil finns ju här: Länk Har mailat och frågat lite om den och bett dom nämna alla fel, fick detta till svars: - Sparklådan i plast, något clips här borta. - Höger dimljus finns det en spricka i. - Givetvis stenskott på huven. En del stenskott på taket. Några få dörruppslag. - Några repor på höger sida av kofångaren bak. - Förvaringsfacket på mittkonsollen går ej att stänga luckan. - Mindre oljeläckage mellan motor och växellåda samt lite från styrservon. Det är sista kommentaren där jag oroar mig lite för. Bör man avstå från köp? Det är svårt att veta vad det kan vara. |
|
|
Morzach: Har du hittat ngt om inte hur går det med letandet? Dessa 2 bilar är inte svarta men ändå rätt fina Länk Länk Du behöver inte dregla över C-Tech´s bil längre för att det är den första som jag länkade till vilket innebär att den är till salu om du inte har sett det :) Pruta lite då på de 125 000:- som C-Tech begär så har du en fin bil :) Annars har du den 740´n på länk 2 som verkar vara fin men jag är lite skeptiskt till den då ägaren bara har haft den i ngr månader och då hade han köpt den för 135 000:- om jag inte minns fel. Varför sälja redan nu? Hur som helst fina bilar är dem iaf. BMW M-POWER |
|
|
Hej :-) Jo det går framåt. Håller med dig blev skeptisk mot den andra bilen direkt. C-Tech's är ju otroligt fin men har 2 andra på G som också är mycket fina och ligger lite lägre i prisklass (börjar svida lite över 100k, då ska den vara helt perfekt), och med en mörkare färg som mitt estetiska sinne tyvärr föredrar... Bland annat en 750 iAL som en Autopower ägare har, som jag pratade om förut. Tyvärr är han inte riktigt redo att sälja ännu... :-( Annars har jag blivit erbjuden att köpa denna: Länk men har lite frågetecken runt utförd service på den. Hade även ett mindre oljeläckage som oroar mig lite. Det skall inte vara enkelt att köpa rätt bil... ;-) |
|
|
Den du länkade till såg fint ut men som sagt, folk slarvar med service och dokumentation på sina bilar och som köpare vill man ha en bil som är välomhändertagen och inget lik. Håller med dig om att en det börjar kännas lite att punga ut över 100 000:- för bilar som är över 10 år gamla med över 15 000 mil på mätaren. Men fortsätt letandet, förr eller senare skall rätt objekt för rätt pris dyka upp :) BMW M-POWER |
|
|
margj811 Denna du länkade, jag dööör vilken bil !! Länk |
|
|
Bilen i länken ovan, man måste ju fråga sig om den alls är använd??? Saaatan vilket skick på den!! Lycka till med letandet. Det där med att den du kikade på läcker lite olja anser jag inte borde avskräcka, det är sånt som slits på alla bilar och det går ju att fixa. Har svårt att se att du kan hitta en bil som börjar bli till åren och som är i det närmaste nyskick. Så när som på den ovan då. Inte heller import bör vara för krångligt, finns en förnäm importguide här på AP som ger många tips och inte heller språket borde vara nåt problem då de flesta tyskar talar helt OK engelska. Niklas Fransosen |
|
|
Nä, det lutar åt den som läcker lite olja, säljaren har tillfört Omega tillsatser för att se om det blir bättre, samt ska ta den till sin verkstad för kostnadsuppskattning m.m. på att byta tätningarna. Den är trots allt helt rostfri, ditecbehandlad, gått 16000 mil (dock import men historiken verkar ok) och aldrig fått ombesiktning, växellådsolja bytt, kylare och bränsletank bytta på senare år m.m. En bonus är ju också att man får en roadtrip till Norrland ;) Hoppas det nu blir ett köp till slut. Har ju köpt utomhuskapell, ctek-laddare, dodo juice vaxer, fälgar+däck, spacers osv till en bil jag inte ens har äger ännu... :-) Tack för era tips & funderingar än en gång, har ni mer så ös på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.