AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.574

Köp av BMW 740/750 E38

Sida 3 av 5
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
CTech:

Du verkar gilla din bil ganska mkt, varför sälja då? :)

Antingen vill man sälja en bil eller inte....Det där resonomanget om att behålla bilen ifall den inte blir såld tror jag att man torskar på i längden då man ligger ute med utgifter på bilen kontinuerligt i form av skatt, försäkring, servicekostnader mm

Bättre att sänka priset och ev. väcka mer intresse hos ev. tänkbara köpare eller?

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jo, jag gillar min bil extremt. Tankar på att sälja väcktes enbart pga av motorcykelintresse och planer på att köpa en bostadsrätt men dom grejerna kan vänta om hon inte blir såld. Mitt resonemang är ärligt tycker jag. Skatt och försäkring kostar mig nästan ingenting alls då E38:an är min entusiastbil som jag använder max 200 mil om året. Resten av tiden är den avställd på säkert ställe under BMW överdraget. EFtersom den går så få mil tänkte jag bara låta verkstan göra en oljeservice för att få en stämpel istället för inspektion 2 då det verkar helt meningslöst att byta alla nya filter och tändstift som gått 400 mil...

Med andra ord mina driftskostnader må vara höga per mil men otroligt låga för en sådan bil i absoluta siffror om du förstår vad jag menar. :-)

BMW 4 Life
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Med andra ord, annonspriset kommer inte gå ner en krona till. Om ingen hör av sig behåller jag bilen då jag redan är på min smärtgräns i pris. Tycker som sagt den är värd vartenda krona när jag jämför med utbudet och vad de andra kostar.

BMW 4 Life
GI
2.196
GINO
Ja, då gäller det bara att ha is i magen o vänta in ev. tänkbar köpare som är beredd att hosta upp dem pengarna för den bilen.

Tålamod mao :)

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Morzach:

Hur går det?
Har du hittat ngt?

BMW M-POWER
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Japp!

Ska upp till norrland nu i helgen och titta på en 740iA efter snart en månads intensivt mailkonverserande. Bilen verkar vara i väldigt fint skick mot övriga jag sett ute för försäljning som täcker mina specifikationer. Ägaren är en äkta BMW entusiast.
Så det är bara att hålla tummarna och hoppas på att den är så bra som det låter...

Återkommer efter besöket för att knyta ihop tråden, hoppas jag! :-)

CTech, tycker personligen inte du ska sänka priset mer heller!
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det är lugnt, har redan bestämt att behålla bilen om ingen köper till priset jag vill ha. Kommer ställa på henne, besiktiga, serva, byta däck och putsa lagom till knutstorp träffen är min plan. Med andra ord ska det bara njutas av bilen istället för att grubla över en möjlig försäljning :-)

BMW 4 Life
GI
2.196
GINO
Vi håller tummarna :)

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Morzach:

Grattis :) Berätta nu....

BMW M-POWER
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Haha du såg det alltså... Tack tack! :-)

Jo äntligen har man fått tag i bilen man letat efter, även om det innebar en drygt 200 mil lång resa till Lycksele, men det var det värt. Bilen är i ett väldigt bra skick och säljaren var en riktigt trevlig BMW entusiast så det gjorde ju inte saken sämre.

Får knyta ihop tråden genom att länka till nyförvärvet: Länk
GI
2.196
GINO
Ser väldigt fin ut, hoppas att du får många glädjande mil med den och ta hand om pärlan väl :)

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Grattis till en fin E38! Såg att den fått byt växellådasolja vid 15000 mil. Hur lågnt har den gått efter bytet ? Växlar den helt perfekt ? Jag är sjävl sugen på att låta verkstan byta min växellådsolja men har inte vågat än så länge pga av allt jag läst på forumet...

BMW 4 Life
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Tack!

Jag uppskattade ca 15000 mil men det var inte många månader sedan detta gjordes, så bilen har nog bara rullat några hundra mil. Har även begränsad kunskap angående beteendet på automatlådorna, men vid körning så växlar den otroligt mjukt och fint.

Vid stillastående när man läger i R respektive D läge så känns det mer i bilen, men om jag jämför med andra bilar jag kört med automatlåda så tycker jag inte detta känns något onormalt.

Jag ska vara uppmärksam på hur den beter sig i sommar när jag lägger på ytterligare mil.
Cr
37
Crockett
BMW 740iA -99
Jag ligger själv ute med min för försäljning, men jag måste ju säga det, att herregud vilka oseriösa och tröttsamma svar man har fått hittills.
Även att det klart och tydligt står "ej byte", så kommer det bytesförslag, samt att det finns jeppar som tror dom kan sitta och resonera så som att bara för att det finns exemplar ute för 50-60", så ska alla kosta så. Priset står ju i annonsen,
varför ringa....?

Aja, man får hoppas att det dyker upp någon av det mer seriösa slaget snart.

Länk
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Har sett din bil på garaget och tagit mig en funderare på att kontakta dig, men den passade inte mig personligen helt och hållet. Ser dock riktigt fräsch ut!

Kan säga att jag provkörde en bil i Norrköping som var ute för 60k... Rost i alla dörrar och bakluckan, när man gasade med bilen så "dog" den vid ca 4000 rpm. Automatlådan slirade och ja jag vet inte vad... Den ljusa inredningen såg mer mörk ut än ljus. Detta var dessutom en bilfirma, seriöst!

Många har väl råd att köpa en sådan här bil när den är begagnad men de vill inte lägga pengar på underhåll :-(

Hoppas någon seriösare person kontaktar dig så småningom Crockett så de fina E38:orna får förbli i fint skick!
GI
2.196
GINO
Vissa har för lite att göra här i livet :)

BMW M-POWER
Cr
37
Crockett
BMW 740iA -99
Tackar.... =) Du får lycka till i jakten, hoppas du hittar något annat fint ex!

Jo, jag hoppas på lite mer seriösa svar.
Inga konstiga byten, och inga "dryga" personer som tror att bilen stått på en heltäckningsmatta sedan den var ny. Dessa hänvisas till att köpa en Lupo eller Polo av nyare modell, om det nu är nyskick som eftertraktas.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Crockett: Har kollat in din bil på nätet också, riktigt nice med en grön välvårdad E38 även om antrazit är min favo färg. Skicket på din bil verkar vara lika bra som på min 750 M-sport av bilderna att döma.

Min ligger också på annons. Ska bli intressant att se om du lyckas sälja din. Återkom gärna med rapport hur det gick. Min annons är fortfarande aktuell även om den har varit ute ett tag nu men jag har kommit till insikt att jag nog får behålla min för jag kan inte gå lägre än 110k, inte värt att sälja en så grym välvårdad, påkostad entusiastbil billigare.

Hittills har jag bara fått ett samtal på annonsen men det är skönt att jag sluppit alla oseriösa samtal och mail än så länge.

BMW 4 Life
Cr
37
Crockett
BMW 740iA -99
CTech: Tackar! Jo, den är i fint skick, med tanke på sin ålder och miltal.
Det är rätt av dig, kräng inte iväg om du absolut inte måste, din är riktigt fin!
Jag i min tur måste väl mer eller mindre, då jag ska börja köra lite mer i jobbet, och då vill jag inte ligga och nöta i 7-an, utan det får bli något mer åt bruksbils-hållet. Men ibland hajjar man inte riktigt hur folk tänker.
Dom som kikar på bilar i denna prisklassen, herregud, se vad du får istället!
Det är ju samma pengar som för en halvsunkig svensson-container.
Men men, den diskussionen ska vi inte ta upp nu =)

Lycka till!
GI
2.196
GINO
Crockett:

Det finns alla typer av lyckosökare i denna jord men man måste som säljare oxå vara lite realistiskt samtidigt som man skall respektera säljarens begärda pris på sitt objekt.

Jag skriver ingen kommentar om din prissättning av bilen eller liknande men kan bara skriva ett par rader om hur jag resonerar som köpare i dagsläget,

Du har satt ut den för en summa (92 000:-) men bilen kanske är i behov av en översyn som kanske kostar 10 000:- , 20 000:- mm you name it.

Om ngn bjuder dig typ 70 000:. med tanke på omständigheterna, ser du det som skambud? Bara nyfiken och inget illa menat på ngt sätt.

Vill bara veta hur du som säljare tänker :)

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.